Bizalmatlansági
tőke
A médiapolitizálás, mely a (késő és/vagy poszt)
modern politikai rendszerek sajátja, azt feltételezi, hogy a politikai
ténykedés „látható” és látványos oldalának megnő a szerepe – a kulturális
nyilvánosság celebjei mellett – a leggyakoribb a politikusok, és a hozzájuk
kapcsolódó szakértők, jelenléte a médiák minden formájában. A politikai osztály
éppen olyan gyakori vendége a tévéző társadalom nappalijának, vagy éppen olyan
gyakran van jelen az internet nyilvánosságában, mint a zenei világ, vagy a
film, és más művészetek, illetve a szórakoztató ipar képviselői. Percepciójuk
is hasonló (strukturális homológia), vagyis elvárják, hogy ugyanolyan
„érdekesen”, röviden és (köz)érthetően, stb. beszéljenek a politikai közélet
dolgairól, mint a szórakoztató ipar népszerű szereplői, hogy amikor adásban
vannak szórakoztató módon, és nyelven adják elő – lehetőség szerint – azt, amit
hallani/látni szeretnének. A politikusok, ebben a vonatkozásban, a színészek
kenyerén osztoznak és konkurálnak is velük, szerepeket jelenítenek meg, adnak
elő (a politikai performansz ugyanolyan szimbolikus eszközökkel működik, mint a
valódi színészek teszik), forgatókönyvek szerint viselkednek, előre megírt
szövegeket mondanak föl, stb. Úgyszólván a színpad maga a média, a stúdió, a
virtuális háló, a rádióhullám, a tévékép és persze a hálózat másik,
befogadó/humán, stb., része, a hallgatók/nézők/olvasók sokasága. Ha nincs
média, azaz színpad, akkor a politikai előadás is elmarad, illetve szétesik, (végletesen
szegmentálódik) és a politikai üzenetek nem juthatnak el a „közönséghez”,
lényegében megszűnik maga a politizálás. Mindig is lesznek politikai titkok,
ezek viszont éppen hogy fölkeltik a nyilvánosság és a közönség érdeklődését, és
ilyen értelemben csak szimbolikusan titkok, maguk a titkosítók sem hihetik – ha
valódi politikusok -, hogy elhallgatott, elrejtett dolgaik föltáratlanok
maradnak, a hatalom működése maga kizárja, hogy ez megtörténjék. A médiák
színpadán előadott politikai játszmák természetéből fakad, hogy nem maradhat
titok még a politikusok magánélete sem: a médiaszereplők és a közönség nem tud
titkot tartani, és még hatalmi (lényegében erőszakos) eszközökkel sem lehet ezt
kieszközölni. Ha valamit titkosítanak, az még inkább felkelti a nyilvánosság
kiváncsiságát, az még inkább reflektorfénybe kerül és előbb, vagy utóbb, de
kiderül. Különös tehát, hogy az autokratikus, vezérelvű politikai hatalom
minduntalan megkísérel titkos eszközökkel és elhallgatással, elhallgattatással manipulálni,
aki így tesz, aki azt hiszi, hogy tehet vagy mondhat olyasmit, ami örök időkig
titokban marad, nem ismeri a hatalom természetét, és félreérti a nyilvánosság
szerepét. Következésképpen a médiapolitizálás teljes csődje a cenzúra, illetve
a dolgok elhallgatása, hiszen amikor a politikai élet elsősorban a médiák, a
nyilvánosság terében jelenik meg, illetve az „eszmék piaca”, a társadalmi
dialógus minden formája, a médiák logikájának és szerkezetének felel meg, az
elhallgatás, vagy elhallgattatás antipolitika.
A régiónkra jellemző, több
hullámban és változó formában, de újra és újra fellángoló médiaháborúk – ki
uralja a nyilvánosság tartalmát, ki az aki megmondja a tutit, és főként kinek
vannak meg az eszközei ahhoz, hogy kisajátítsa a médiák terét, stb. – a
demokratikus rend, a jogállamiság alapintézményeit ásták alá, és végső soron,
magát a politikai mezőnyt a maga egészében hiteltelenítették. Az a reflexszerű
és át nem gondolt gesztus, amellyel minden új politikai establisment, vagy új
parlamenti többség és kormány, megpróbálja újraprogramozni a médiákat, nemcsak
a szólás és vélemény szabadságát, stb. kezdi ki, hanem az egész politikai
osztály bizalmi tőkéjét éli fel. Romániában a jellemző, hogy a médiákat jobb-
és baloldalról próbálják meg befolyás alá vonni, és a játszma nemcsak a
közmédiára (állami tv és rádió, stb.), sőt nem is elsősorban a közmédiumokra
irányul, hanem a hírtévékre, és egyéb magánérdekeltségű médiákra. Magyarországon
ma már egyik oldalon belül is törésvonalak rajzolódnak ki, most éppen a
jobboldalinak mondott médiák között folyik háború, és újraprogramozási
kísérletek szemtanúi lehetünk, ami mellesleg nálunk a rommagyar médiákban is
érezteti hatását.
A rommagyar médiastruktúra
sajátossága, hogy nemcsak helyi és központi politikai tényezők állandó
befolyása alatt áll, hanem ráadásul a kisebbségi lét vélt vagy valós
traumáinak, sajátos tabúsító hajlamának, kortárs mítoszoknak, alulértett és
elhallgatott rejtett, vagy alig rejtett
etnopolitikai elvárásoknak rendelődik alá. Ez utóbbi jelenség az
etnopolitikai programozottságnak való alárendelődés leggyakrabban öncenzúra
eredményeként marad fenn, illetve termelődik újra. Társadalmi, gazdasági, demográfiai,
kulturális, történelmi, stb., stb., igazságokat kell elhallgatni vagy
relativizálni ahhoz, hogy az etnopolitikai játszma fennmaradhasson, holott maga
a világnak szűk etnikai szemüvegen való látása/láttatása került válságba:
folytathatatlan.
A politika etnicizálódása
régiónkban – minden előrelátható „veszélyével” együtt, melyek közül a gazdasági
modernizáció, a piacgazdaságra való gyors áttérés akadályoztatására figyeltek a
legkevesebbet, viszont ez a jelenség újratermelődésének legfőbb tényezője –
mintegy szükségszerűen jelent meg, a rendszerváltás kezdetén. A politikai
aktorok racionálisnak gondolták az etnopolitizálást, sőt a világ, a közélet
minden területének etnikai alapon való értelmezését, mert így látták
megvalósíthatónak az elszakadást a régi rendszertől: a nacionalizmus a
kommunizmusellenesség ideológiájának tűnt föl; mert valamilyen értelmezési keretre
szükség volt az átmenet bizonytalanságai közepette; mert régiónkban
mindenhol jelen voltak a megoldatlan kisebbségi kérdések és a többségi nemzetek
bizonytalansága, és legfőbbképpen a kölcsönös bizalmatlanság, stb. (Claus Offe,
1991-ben, 11 pontban foglalta össze az
etnopolitikai racionalitás tényezőit). Ez az eljárás és a nacionalista
ideológia maga, egyféle „keretet” adott a politikai filozófiáknak, és ez különösen
érzékelhető volt a román belpolitikában (nálunk ez a jellemző fokozatosan
veszített intenzitásából, egyébként a szlovákiában is, meglepő módon viszont a
magyarországi politika etno-nacionalista elszíneződése második hullámban, a
jelenleg regnáló pártok vezénylete alatt vált dominánssá!). Aminek vélt vagy
reális „ellenszereként”, mintegy válaszreakcióként a rommagyar politikai mezőny
úgyszintén etnopolitikai alapállást vett föl, a racionális megoldások helyett a
nacionálisakat preferálta, hangoztatta és követte – bár eltérő hangerővel, és
más-más hangszerelésben – a teljes politikai osztály. És ez az alapállás maga
egyik központi motívumává vált a rendszerváltás bukásának. Az etnopolitika,
mely a rommagyar politikai mezőny raison d’etre-jének (lételemének), központi
magjának, illetve keretének tűnik föl, ma mindenféle kibontakozás akadálya. A
médiák világa pedig egyre nehezebben képes fenntartani, az etnopolitika
kialakult, és a hatalom eszközeivel elterjesztett pozitív mítoszát. Ezért
elhallgat, toldozgatja foldozgatja a „meztelen király celofán gúnyáját”, a
politika pedig reakciós és agresszív, az etno-nacionalizmus legásatagabb és
intoleránsabb formáit és retorikáját terjeszti (igaz ehhez anyaországi hátteret
is kap bőven), cenzúráz és önceznzúráz: gyanakvással, bizalmatlansággal próbál
bizalmi tőkét szerezni!
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése