100 napos elnöki magány
A politikai, illetve közéleti káosz
teremtése és fenntartása, annak kifizetődő, aki végül fölülkerekedik rajta, és „új
rendet” teremt a régi romjain. Az igazodási pontok fölfüggesztése, vagy
legalábbis sűrű köddel való elárasztása egyébiránt, a társadalom számára
roppant veszélyes játszma, hiszen erodálja a közerkölcsöket, rombolja a morális
tradíciót, ami egy-egy társadalom számára önazonosság kérdése, emellett pedig a
demokrácia intézményeinek kiürítését jelenti, már ha, társadalmunkban, valaha
is volt igazi tartalma azoknak. Ami ma a romániai közélet színpadán történik az
lényegében – mert természetesen régebbről való elemei is vannak a dolognak – a Basescu-féle
maffiaállam bomlásterméke, és mint ilyen, megmutatja az intézmények végletes
kiszolgáltatottságát, a „vezérnek” való alárendelését, és a strukturális
korrupció (state capture formában való) egyeduralmát, a zsákmányszerző, mindent
lerabló és kifosztó hatalmi játszma mélységét és határtalanságát. Az általános
diagnózis bonyolultságát valamelyest sűrítve, a korrupció kialakult betegségét
rákos daganathoz és annak áttételeihez hasonlíthatjuk. Nincs ma a politikának olyan
központi vagy helyi színtere, beleértve az ágazati vagy közpolitikákat is, melyen
ne az illető területen működő korrupció és maffiahálózatok határoznák meg az
ügymenetet. És az etnopolitikai
értelmezések csak tévútra vezetnek, ha azt gondoljuk/mondjuk, hogy minket a
rommagyar kis társadalmat ez nem érint, nem csak magunkat áltatjuk, hanem alaposan
tévedünk is. A rendszerré tett korrupció eredménye, hogy még felvetni is
fölöslegesnek tűnik egy-egy ágazat reformját, hatékonyság növelő átalakítását,
hiszen minden intézkedés, és új szabályozás kisíklik – ha nem egyenesen
ellenkező hatást (pervers effect) vált ki –, belefullad a korrupció mocsarába.
Akár közigazgatásra gondolunk, akár gazdasági, szociális, oktatási,
egészségügyi, stb. ágazati politikákat tekintünk („szakpolitikának” nem
mondhatom – mert ide hallszik a rendszer embereinek harsány nyerítése, még a
szó hallatán is!), legfontosabb összetevője és szinte egyetlen raison d’etre-je,
létének értelme, az illető területen megvalósítható zsákmányszerző tevékenység hatékonysága:
a csúszó-, kenő, be-, és lelépő díjak, le-, és kifizetések, titkos vámok, és piszkos
pénzek, sőt már az egyenes rablás területei mindezek; föl sem merül a
polgárközpontú ügyintézés, a gyerekközpontú oktatás, a beteg érdekét szem előtt
tartó gyógyítás – a rendszer résztvevői azt hiszem jókat röhögnek markukba,
ilyesminek a hallatán is – kizárólag a lefölözhető haszon lebeg a rendszer
minden (tisztelet a nagyon kevés baleknek, aki még eredeti rendeltetésének
megfelelően működteti, vagy legalábbis képzeli el a közintézményeket és
felelősséget érez az ilyen célok iránt) irányítójának szeme előtt. Ma az
uralkodó elit szinte egyetlen működési módozata a korrupt hálózatok kiépítése
és fenntartása, minden eszközzel
(olyasmi ez, mint amiről C. W. Mills ír, mondván, hogy az AEÁ történetében, az
1866 és 1929 közötti időszak „az őszinte korrupció korszaka” volt, ami az
általános válságba torkollt, és amiből Roosewelt és „New Deal” politikája
vezetett ki), és minden számbavehető területen. A minél nagyobb zsákmány – a hatalom
hozadékaként fölfogott „jogos profit” – a politikai válallkozás célja, a választások, nem
a megválasztott képviselők közérdekű ténykedését célozzák, azt, hogy a
legjobbak kerüljenek pozícióba, hanem a közvagyon szétrablásának szereplőit, a
kiváltságosakat és – egyelőre legalábbis – az „érinthetetlenek” körét jelöli ki
csupán. És ha a megválasztott előljárók hivatalukat profitmaximalizálásra
használják, a közérdek ellenében ténykednek, akkor mit mondhatunk a kinevezett,
a közigazgatási intézmények élén ténykedő „mandarinokról”, hivatalukat „profittermelő
eszközként” felfogó hivatalnokokról? Egyre nyilvánvalóbb, hogy a kinevezett
hivatalnokok több irányban is elköteleződtek a zsákmányszerzésben: egyszerre volt
kötelességük, korrupt pénz, pontosabban, (legnagyobb úr a „comision”) a
kinevezőnek/pártfogónak/patrónusnak való jutalékszerzés, a pártkassza feltöltése,
és végül, de nem utolsó sorban a családi büdzsé gyarapítása a „szent
kötelesség”, de hagyni kellett ellopnivaló pénzt a személyes klientúra
ellátására, megkenésére is, hiszen végül ők működtetik/ték a rendszert, és
juttatni kell/ett a médiáknak is, hiszen ők biztosították/ják a ködöt, a
paravánt, aminek fedezékében a rendszer élt/él és virágzott/ik. A kettős
könyvelés – egyfelől a látható, „hivatalos”, kozmetikázott és/vagy elkent
költségvetések mellett, a korrupciós hálózat fenntartására fordított „láthatatlan”
alapok képzésének és elköltésének kiterjedt rendszere méretét tekintve nem
lehet/ett kevesebb az elsőnél! – országos rendszerének teljes regionális és
szubregionális, egészen település-szintre leágazó rendszere alakult ki, beleértve
a hatalommegosztás elvéből következő intézmények, a médiák és mindenek előtt az
(i)gazságszolgáltatás rendszerét is!
Fogalmam sincs, hogy az elnök
és/vagy tanácsadói átlátják-e a helyzet bonyolultságát, a szűkszavúság ebben az
értelemben nem segíti az elemzőt, hogy ami történik Johannis megválasztása óta
az egy átfogó politikai stratégia része-e vagy, ha úgy tetszik, spontán
maffiaháború? Minden esetre a korrupcióellenes fellépés – legalábbis külsőre és
egyelőre – a leginkább az önfelszámoló totális maffiaháborúra emlékeztet. Szerencsére
a szereplők nem lelövik, hanem följelentik („felnyomják”) egymást az
ügyészségen, a rendőrség, illetve (i)gazságszolgáltatás, pedig szándékosan vagy
sem, késve érkezik a helyszínre, kivár és könyveli a veszteségeket, mint az
másodosztályú hollywoodi gengszterfilmekben szokás. Olyanszerű helyzet van
kialakulóban, mint mikor elszabadul és teljes sebességgel rohan a végállomás
fele egy metrószerelvény, rajta a teljes politikai és közéleti elittel. Ha valakinek
az utolsó másodpercben sikerül lefékezni a vonatot, akkor a fejüket vesztett, bepánikolt
utasok talán még mentálisan újraprogramozhatók: maga a rendszer
újraprogramozható (reset), és esetleg radikális reform következhet. Ha falba
szalad a szerelvény, akkor újra kell majd kezdeni. Van elmélet, ami szerint az
igazi reform csak a régi intézmények teljes elpusztításával, csak a
működésüknek födelet adó épületek lerombolásával lehetséges.
Száz napos az új elnök és az általános és sokirányú
morális pánik közepette, mely a maffia hörgéséből származik, és amelyet a médiák
csak fölerősítenek, kitart a korrupcióellenes föllépés mellett. De még –
megérzésem szerint – semmi nem dőlt el, egy politikus (akiről általában tudjuk,
hogy mindig magányos) legnagyobb erénye a ritmusérzék, hogy jól időzít,
Johannis még nem bizonyította animal politicus-i képességét. Létfontosságú,
hogy helyesen mérje fel a helyzetet, és jókor állítsa meg a maffiaháború-szerű „korrupcióellenes
harcot”, hogy határt szabjon a káoszban. A határt „lefele” kell szabni, és
fölfele eljutni a korrupció csúcsáig. Az első száz napban még nem dölt el, hogy
Johannisból Roosewelt lesz-e, aki újítással, új társadalmi léptékű szövetséget,
és új politikai kurzust indít, vagy Putyinként fog viselkedni, és élére áll a
maffiának? Ma, az elnök messze a legnépszerűbb politikus (bizonyos értelemeben
akár európai léptékkel is, hiszen a legtöbb, mintegy másfél millió fb követője
van!), a nemzetközi konjunktúra is kedvez neki (Románia, szemben
Magyarországgal, külpolitikai téren jól pozicionált), hogy mire használja
bizalmi tőkéjét az rajtunk is múlik.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése