La fine del
comedia?
A kormányválság az utóbbi
átalakítások ellenére is egyre inkább folyamatossá válik, holott a parlamenti
többség továbbra is meglenne hozzá, a háttérből Dragea ad Co által manipulált
kormányok képtelenek igazgatni a közügyeket. A kormánytagok kommunikációját
tekintve, melyek közül a pénzügyminiszter zavaros és értelmetlen, meg nem érvelt,
illetve „alternatív tényekre” (a Trump szóvívője által elterjesztett „alternatív
tény”, minden racionális definíció szerint nem más mint hazugság, sőt pimasz és
hegyke hazugság) alapozott szövege a legutolsó, a kvázi teljes inkompetenciát mutatják
meg (a pénzügyminiszter minden megszólalását visszakozás követte, egyetlen „pajkos
ötletét” sem lehetett kivitelezni – csak remélni lehet, hogy a jelenlegi
mantráit is sikerül a miniszterelnöknek ad acta tenni – de a pártvezér
embereként tovább rombolhat. A szólgalelkű demagógiát továbbra is az Olgutza
/Vasilescu – munkaügyi miniszter/ emeli művészi rangra, eddig szinte egyetlen
ígérete sem „jött be”). Az ilyen-olyan gyanús magánegyetemen szerzett
diplomákkal, és csupán pártkarrierrel, illetve ilyenszerű tapasztalattal
rendelkező, az árnyékban összeállított pártvezérhez hű csapat, nem képes
megbírkózni azokkal a kihívásokkal, melyek naponta érik a kormányt, és minden
bizonnyal csődbe fogják vinni az országot. Most ott tartunk, hogy miután szinte
a teljes befektetési alapot fizetésekre költik (ezeknek a Darius /Vâlcov/ összes pénze sem elég),
azzal együtt csődközelbe kerültek az adminisztratív egységek (és ez a helyes
kifejezés, nem pedig az önkormányzatok, ahogy azt képmutató székelyföldi
kiskirályok magukra utalva mondják, majd ugyanazzal a lendülettel, siránkozni
kezdenek az önkormányzatiság hiányára utalva), az előljárók égig növelt
fizetésének kifizetése után villanyszámlára sem tellik. Másfelől pedig a
pénzügyminisztérium és csatolt részei még az Áfa behajtására is képtelenek, az
adófizetés a mélyponton.
Még akkor is a csőd veszélye
fenyeget, ha a kormányfő újra és újra megvívja a maga csatáját Dragnea és Tăriceanu
pártvezérekkel, és sikerül eltávolítani a legkevésbé alkalmas pártkatonákat a
kormányból, pontosabban a miniszterek közül, mert alsóbb polcokon a teleormáni
és megsértődött liberális klientúra, köszöni megvan, és ott szabotálja a
pozitív kezdeményezéseket, ahol éri, illetve ahol a pártvezér(ek) (hiszen itt
már Tăriceanu is jócskán labdába rug), azt megkövetelik. Bevett szokás szerint
kommunikációs deficitnek szokták nevezni, ekként mentegetni a szembetűnő
inkompetenciát, mintha ugyanazok a miniszterek, akik megszólalva főtt kukák,
csendben a jó kormányzás bajnokai le(het)nének. A káderpolitika (ismert, de ugyanolyan
ocsmány, viszont divatos szóval HR) csődje, csak egyik összetevője a
kormányválságnak és meglehet nem is a legfontosabb, bár minden bizonnyal a
leglátványosabb.
Miért nem tud kormányozni a
jelenlegi román parlamenti többség? Mindenekelőtt azért mert nincs víziója,
amit elérni akar(t) az vagy törvénybe ütközik, vagy a még meglevő jó ízlést sérti,
illetve csődöt alapoz meg, mindenesetre helyből irracionális,
finanszírozhatatlan és amorális. Szemmel láthatóan mindkét eddigi PSD-ALDE kormány
egyetlen makacs célja kormányon kívülről jött és a megvádolt pártvezérek
fölmentését célozta, minden lehetséges (és lehetetlen) eszközzel. Az akció, az „illiberális
demokrácia” bevezetésének, magyarán az (i)gazságszolgáltatás és különösképpen a
DNA (a többi intézmény köztük az Alkotmánybíróság, a bíróságok, stb., átpolitizálása
járulékos veszteség) leállításának és kisajátításának másik oldala, pontosabban
álcája. A nyakló nélküli fizetésemelés, illetve ígérgetés, és végül a
befektetések szinte teljes beáldozása, a legutóbbi költségvetési korrekció
alkalmával a paraván szerepét töltik be. (Olyan gátlástalanul magas fizetéseket
szavaztattak meg maguknak polgármesterek és hivatalnokok, hogy az év utolsó
hónapjaira pénz nélkül maradtak a hivatalok, és igen, nemcsak kormánypárti vezetésűek,
hanem az ellenzékiek, vagy a félig-meddig ellenzéki rommagyar vezetésű hivatalok is.)
Dragnea and Co stratégiája az volt, hogy miközben a lakosságot a (költségvetési/pénzügyi
szempontból indokolatlan) megemelt fizetések és nyugdíjak ígéretével kápráztatja
el (az emelés még akkor is manipulatív ígéret marad, ha más formában veszik
vissza azt, amit már törvényesen megadtak. Ennek a módozatait keresik,
különadókkal, a munkaadóktól a munkavállalókhoz átcsoportosított befizetésekkel,
a benzin jövedéki adójának megnövelését követő inflációval, stb., stb., jönnek
a megszorítások.), „megoldja” a saját, és csatolt pártvezérek,
ügyészségi/bírósági szakaszban levő vádjainak ügyét, kormányrendelettel, vagy
törvénymódosításokkal. A rejtett, titokban tartani akart „kormányprojekt”
kivitelezése viszont már január utolsó napjaiban zátonyra futott, elbukott az
elnök, és azután a vox populi, az utcára nagy-nagy tömegekben kivonuló
tiltakozók hangosan és nyomatékkal kifejezett akaratán. Azóta folyik az
utóvédharc, az akkor visszavont kormányhatározatoknak, melyek a korrupció
büntethetőségének enyhítését célozták, más formában való becsempészése
törvénymódosítókba, további rendeletekbe, egyelőre, kevés sikerrel. Márpedig ez
kormányprogramnak egyszerre túl kevés és túl sok. Téves számításokon alapul, az
az arrogáns föltételezés, hogy a román társadalom a végtelenségig birka-, illetve
szolgalelkű, hogy észre sem veszi a csalást és hogy csak a saját apró kis
haszna, hasa érdekelné. Nem, a polgárok egyelőre mozgosíthatók közös ügyekért –
ezt a téli tüntetések (kis külföldi és elnöki segédlettel) ország-világ előtt
megmutatták –, a korrupció ellen (mely mára a legfontosabb problémává lépett
elő a választók percepciójában, a korrupcióellenes harc pedig gazdaságot
élénkítő jelenséggé),
a demokratikus szabadságjogok megvédésére, és nem megvásárolhatók jövedelememelés
ígéretével.
És miért megy a rommagyar
politikum a csőd fele közelgő kormánnyal, miért a rossz pozicionálás? Szögezzük
le, a Fidesz itteni fiókjainak célja – immár a legfontosabbnak is – nem a
kisebbségi jogvédelem, esélyegyenlőség, netán az egész ország boldogulása,
hanem az orbáni illiberális demokrácia eszméinek terjesztése. Ez hozza össze
Dragneat Kelemennel, és ez az alapja a két párt szövetségének. Azért történhet
meg, hogy annak ellenére, hogy a PSD-ALDE minden magyar kezdeményezést elmeszel,
(aktuálisan a nyelvhasználati
küszöb leszállítása bukott el, meg a március
15-ét hivatalos ünneppé nyílvánító kezdeményezés) a megkötött együttműködési
szerződés – melyben a fiókszervezet csupán közvetítő, afféle politikai stróman,
és valójába az egy Dragnea-Orbán paktum – marad. És a korrupcióellenes harc
leállítása mellett (ha Márton Árpád, parlamenti képviselőn múlna a már elítélt
korruptakat is szabadon kellene engedni, most éppen a 13-as
kormányrendelet – mely több százezer ember tiltakozását váltotta ki a télen
– igyekszik
viszacsempészni egy tövénymódosítóval), ezért pozicionál az européer államfővel
szemben, helyezkedik a legreakciósabb (köztük is kiemelkedő az ortodox
fundamentalista alkotmánymódosítási kezdeményezés a
család resztriktív definíciójával, amit az „erdélyi magyar”
egyházvezetőkkel közösen követtek el), ugyanakkor legellentmondásosabb
kezdeményezések mellé. Ha az itteni politika a magyarországi hatalom alárendeltjeként,
önállóságát elveszítve, illetve feladva működik, elveszti kisebbséget képviselő
képességét, olyan mutatványokra, ellentmondásos politikai kommunikációra
(magyarán hazudozásra, kétszínűségre, stb.) kényszerül, mely ideig-óráig
szolgálja gazdáinak (reakciós) céljait, viszont távlatilag még azt is
lenullázza, amit kisebbségpolitikai eredményként már egyszer elért. Az etnonacionalizmus,
az alt-right populizmus, a protekcionizmus, a demokratikus rend fokozatos feladásának,
stb., (zsák)utcája, kisebbségi helyzetben, már rövid távon a falhoz vezet, és
nagy lesz a koppanás.
Meggyőződésem, hogy előbb bukik
meg a jelenlegi kormánytöbbség Dragneastól, bábkormányostól, mint a Fidesz Kelemen
Hunor vezette fiókszervezete felmondaná a paktumot.
Tartok tole: IGY VAN !
VálaszTörlés