Értetlenkedés és erkölcsi káosz
Az igazsásgszolgáltatás
kérdései, morális kérdések csak gyakran nem vesszük észre. A „ne ölj”, azon
az értékítéleten alapul, hogy az emberi élet legfőbb érték, a ne lopj meg azon,
hogy a tisztességesen megszerzett tulajdon megőrzése alapvető érték, amin egész
morális építmény épül és működik, a ne csalj, mások méltóságát és szabadságát
ne sértsd meg, stb. úgyszintén morális érveken és értékeken alapulnak. Viszont –
jó esetben – kodifikálják, azaz jogszabályokban rögzítik azokat, és ezután törvényeknek
való megfelelésként, illetve meg nem felelésként gondolunk rájuk. Érdekes módon,
azaz tévesen, a jogi kodifikáción kívüli morális magatartásformákkal
kapcsolatosan szokott az erkölcsi érzékünk felhorgadni – ha valaki megcsalja
házastársát az erkölcstelen és elítélendő, vagy legalábbis pletykálható és
vegzálható, de aki lop, csal, erőszakos cselekedetet hajt végre, más módon félrevezet,
stb. az „csak” törvénytelenséget követ el, persze „csak” akkor, ha rajtakapják,
ha leleplezik – márpedig az utóbbi magtartások még erkölcstelenebbek, mint a
hűtlenség. És ami ettől fontosabb, ha nem hiszünk az erkölcsi jogok
hitelességében, hogyan is bírálhatnánk akármilyen törvényt? Milyen alapon
mondhatnánk, hogy egyes cselekedetek, vagy eljárások, ugyan lehetnek
jogszerűek, törvényesek, de nem morálisak, ezért módosítani a törvénykezésen
kell, és nem a morális renden – mégha ez utóbbi mindenkor többféle, azaz eltérő
értékrendszerek alapján épül is fel. Egyetlen bíróság sem állhat csupán a
törvényesség oldalán, minden döntésében össze kell vetnie a törvény betűjét a
morális rend követelményeivel, ez maga a bírói mérlegelés egyik alapvető tétje, még akkor is, ha ezt a tényt igyekszik,
intézményes hatalmánál fogva, elrejteni. Ebben az értelemben a bírói döntések
egyben a törvénykezés kritikáját is adják – ez különösen érvényes az angolszász
rendszerekre, ahol a precedensjog érvényes – hiszen a végzés mindenkor egy
bizonyos mértékben a törvénykezés hiányosságainak, visszásságainak, és bizonytalanságainak, stb., a meglétét tárja
fel, legalábbis az adott esetre vonatkoztatva.
Amikor a köz iránt érdeklődő
egyénként, vagy mondjuk újságíróként értetlenkedünk az fölött, ami a korrupció
ellenes fellépések alkalmával történik – az utóbbi időben nagyszámú, olyan
cikket, tárcát, és/vagy búlvárszöveget, stb. olvashattunk, amelyben értetlenségüknek,
tájékozatlanságuknak, stb., adnak hangot a szerzők (többek között itt
és itt, meg itt),
valójában a jogi
kultúra teljes hiányáról számolnak be –, akkor a megértéshez, azt kell mindenekelőtt
megvizsgálnunk, hogy mi az alapja az értetlenségnek. Van-e morális (percipiálható,
nyilvánosan is érzékelhető) szövete a társadalmunknak, vannak-e olyan elvek, (pontosabban
létezik-e a társadalmi konszenzusok rendszere, „társadalmi szerződés”), amelyek
az elfogadható bánásmódra vonatkoznak, de a jogalkotás alapjául is szolgálnak?
Van-e egyáltalán morális közösség, vannak-e közerkölcsök (minima
moralia, átlátható és közösen elfogadott normarendszer), melyek érdekében törvénykezni
és jogkövető magatartást követelni lehet(ne)? Csak akkor mehetünk tovább,
gondolatilag, a nyilvánosságban egyre gyakrabban fölmerülő
(i)gazságszolgáltatási ügyek megítélése fele, ha alapból elfogadjuk: a romániai
társadalomnak (beleértve a rommagyart is) van ilyen erkölcsi szövete, hogy az
állampolgárok halmaza egyben morális közösség (nomosztermelő – szabályozó és
önszabályozó, stb. – egység), melynek alapja a jog előtti egyenlőségtől a hatalmi
ágak szétválasztásán, a politikai osztály integritásáig, és a jogállamiság
eszméjének való általános megfelelésig tart. Ha ezt megkérdőjelezzük, akkor
fölösleges minden vita a korrupcióellenes föllépéssel, de általában az
(i)gazságszolgáltatás helyes és elfogadható, ha úgy tetszik „igazságos” és
pártatlan működésével kapcsolatban. Ehhez pedig elengedhetetlen a jogi kultúra,
és ismeretek minimumának megléte, ismerete: aki előszeretettel papol az
ártatlanság vélelméről, de képtelen különbséget tenni a gyanúsított, vádlott,
elítélt kategóriái között (A rommagyar nyilvánosság és politikum hangadói, úgy
tesznek, mintha az elítéltekre is vonatkoztatható lenne az ártatlanság vélelme,
és ki nem ejtik szájukon a gyanúsított, vádlott, stb. szavakat, ha a politikai
elit tagjairól van szó. Csak példaként, Nagy Zsolt és társai – az ítélet
igazságosságától, és erkölcsösségétől függetlenül – elítéltek, Markó Attila a
Mikó-ügyben elítélt, másik esetben viszont csak gyanúsított, Máthé András
elítélt, Borboly Csaba vádlott, de Ráduly Róbert csak gyanúsított, stb.), aki
nem veszi észre, hogy a korrupció, nemcsak jogellenes, hanem erkölcstelen is,
túl azon, hogy mindnyájunkat anyagi értelemben is megkárosít, stb., lényegében,
képtelen az (i)gazságszolgáltatás működését megítélni. Félreértés ne essék,
azért még lehet (sőt talán még hangosabban is mondja, mint mások), benyomások,
előítéletek, egyéb téren keletkezett sztereotípiák, és előképzetek kapcsán
kialakított, stb., „magánvéleménye,” csak megalapozott, illetve mérvadó
véleménye nem lehet.
A közerkölcs mindig csak a
közgondolkodás, a nyilvános összevetés és megvitatás, azaz a nyilvánosság közvetítésével
jöhet létre és működhet, hiszen állandóan változó dologról beszélünk (még akkor
is, ha sokak kőbe vésett igazságokként tekintenek rájuk, mint örök közösségi képzetekre, idólumokra), olyanról, mely
befejezetlen, mindenkor in statu nascendi
állapotban létezik. Jó esetben, azaz valódi liberális demokráciában, a politikai
osztály a plurális morális közösség normarendszerének kifejezője, szóvívője, sőt
a kívánatosnak tartott erkölcsi magatartásformák előhírnöke és megjelenítője. De
mi van, ha olyan pusztán formális demokráciában élünk, ahol ezt a szerepet sűrűn
mediatizált percemberkék, olcsó celebek és politikai manelisták monopolizálják?
Mi van akkor, ha a politikai osztályt ebben a legáltalánosabb vonatkozásban is
korruptként fogjuk fel, ha a választó közönség normarendszerét és elvárásait
nem fedez(het)i fel a politikusok ténykedésében, mert példának okáért, olyan
parlament jön létre (nemcsak, de minden esetre a választási törvény
elhibázottsága, a mandátumok elosztásának aránytalanságai és átláthatatlansága
okán, stb., stb.), mely képtelen „képviselni”, csupán saját érdekeit követi? Ez
viszont azt a sarkalatos kérdést veti föl, hogy lehet-e jobb az
(i)gazságszolgáltatás, mint maga a törvényhozás? Egy velejéig korrupt
törvényhozói kar (parlament, szenátus, akiknek köréből immár több mint 75 személyt
gyanúsítanak, vádoltak meg, illetve ítéltek el korrupcióért, és akik
képviselőként javasolnak az ügyészség munkáját nehezítő törvénymódosítókat)
mellett, föl lehet-e lépni hatékonyan a korrupció ellen?
A közvélemény a közerkölcsök
hangját kellene kifejezze, a mostani
mérések arról tanúskodnak, hogy a korrupcióellenes föllépést támogatja a
közvélemény, még akkor is, ha nehéz lenne meghatározni, hogy valójában melyik
az a mozzanat (a törvényesség helyreállítása, a szétlopott közpénz – bár részleges
– visszaszerzése, a politikusok ellen érzett ellenszenvből, vagy a
meggazdagodotakkal, fölkapaszkodottakkal szembeni elemi fölháborodásból származó
bosszúvágy, stb.), ami miatt népszerű
a korrupcióellenes ügyészség és vezetője. Ez
a támogatottság esély, szembemenni az áramlattal – a politikai marketing logikája
szerint – sem tanácsos: esély, de nem több, annyit ér, amennyi megvalósul a
korrupcióellenes fellépés nyomán, amennyire képes visszaszorítani a jelenséget.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése