Rien ne va plus
Meglehet naivságnak tűnik
éthoszt, azaz erkölcsi tartást társítani a politikai cselekvéshez, márpedig az
mégiscsak kéznéllevő, hogy morális tartás nélkül nincs hiteles és tisztességes
politika – legalábbis egy adott, körülhatárolt társadalmi csoport vonatkozásában
nincs. Amire gondolok, az a Clifford Geertz értelmében vett közösségi éthosz: „egy
közösség ... életének alapárnyalata, jellege minősége; morális és esztétikai
stílusa, atmoszférája; azaz alapvető viszonyulás saját maguk és az élet által
visszatükrözött világ fele”. Minden politikai kommunikációs és pr
csűrés-csavarás ellenére, különösen nincs hiteles politizálás (sőt hiteles
politikus sincs) kisebbségi-, azaz a rommagyar társadalom helyzetében, ahol a
közösségi vállalást, és nevezzük nevén a dolgot, mindenekelőtt a tisztességes
nyelvpolitikai föllépést minden területen alapkövetleménynek tekinti a
közösség. Azért is fontosabb a kisebbségi éthosz fölvállalása, mert a
politikusaink (vajon immár csak egyszerű etnopolitikai vállalkozók???!) minden
adódó gond, probléma, sikertelenség, de persze hozzá nem értés, magánérdek és
elbaltázott politikai cselekvés, stb., okán a kisebbségi közösséghez fordulnak,
etnopolitikát folytatnak, és minden vonatkozásban ezt az elköteleződést hangsúlyozzák,
erre építenek (legalábbis verbálisan). A politikai képviselet értelmében,
(„etnopolitikai vállalkozás” – Fredrik Barth) a kisebbségi politizálás egy
alapvetően erkölcsi vállalást jelent, mindenekelőtt fölvállalni azt a politikai
kompetíció szempontjából gyakran relatív hátrányt jelentő éthoszt, amit a
kisebbségi közösség „morális és esztétikai stílusa” megkövetel, és persze azt
is, hogy ez soha nem fog többségi elvvé, vagy „morális és esztétikai stílus”-sá
válni. A kisebbségi politizálás és politikus sajátja, hogy bizonyos
vonatkozásban, és többé-kevésbé mindig marginális, azaz sajátosságon, másságon
alapuló minoritás marad, és nem lesz többséggé, különösen nem egy
etnikai/nemzeti kisebbség esetében, mely ezt a helyzetet, pontosabban saját
másságát a legádázabb versengés közepette is meg akarja őrizni, nem akar
asszimilálódni. Ezért politikai vezetőink a pusztán pragmatikus (realpolitik)
szenvtelen, vagy már-már cinikus és merkantilista, stb., politizálástól
eltérően – mely a „jó”-nak mondott cél érdekében egyébiránt erkölcstelen, vagy
csalárd, stb., eszközöket is szentesít – morális alapra kell, hogy építsenek. A
kisebbségi politizálás – ha nem puszta etnopolitikai vállalkozás – állandóan
identitáspolitika is, ezért kicsit vagy cseppet sem lehet imorális (pláné nem
lehet amorális), mert ezzel a teljes hitelét kockáztatja. Nem csak saját alapjait
éli föl, hanem rombolja azok pozitív énképét akiket képvisel és általános
politikai célkitűzésének, az „elismerés politikájának” (Charles Taylor) mond
ellent. A kisebbségi lét, a hatalmi asszimetria okán, mindenkor – persze nagyon
eltérő mértékben, de mégiscsak – plusz tehertétel a közösség, és annak
politikai képviselete számára is, és ez a plusz tehertétel sűrítődik az
erkölcsi vállalásba. Szép emlékű Gáll Ernő, de más rommagyar értelmiségiek is,
nemrég a „kisebbségi lét sajátos méltóságának” nevezték ezt a problémát és
sajátos, de elvárható etikai „vállalásnak” ennek a méltóságnak a védelmét,
fenntartását, stb. Nem osztottam merev és bizonyos értelemben a szükségből, a
hátrányból és mondjuk ki, egyféle megalkuvásból is táplálkozó nézetei(ke)t,
viszont amikor a mindenféle „szolgálat"-, és hivatástudat, vagy erkölcsi tartás
és felelősségvállalás hiányát, mindközönségesen a politikai/közéleti korrupció
példáit tapasztalom, sok mindenben elfogadhatónak tartom akkori – persze a mai
viszonyokra módosítva, adekválva, másképpen kommunikálva – értelmiségi
habitussal kapcsolatos nézeteit(iket). És magam is hiszem, hogy nem lehet a
kisebbség „nevében” politizálni, hitelesen föllépni egyfajta morális habitus és
fedhetetlenség nélkül képviselni, stb., még akkor sem, ha a többségi politikai
mezőny sokszor lehetőséget teremt a cinikus, és elrelativizált
magatartásformákra. A populizmus korában a politikusok mindenkihez szólni
próbálnak, és amit kommunikálnak, az végül „megtalál valakiket”, illetve az
ideológiai alapon szerveződő választói közösségek határai elmosódottak (blurred
bondaries) és így lehetőség van a morális relativizálásra. Egy kisebbségi
politikusnak viszont morális értelemben fedhetetlennek kell lennie, mert olyan
csoportot képvisel, amely egyértelműen behatárolható, látható (salient
minority), és – mindenekelőtt nyelvi/kulturális mássága okán – világosan
körülhatárolható. Identitását egy sajátos konstrukció, a „határépítés” jellemzi,
a határátlépés, egy másik közegben való reprezentáció pedig kollektív
képzeteket, sőt sztereotípiákat mozgosít. Ismétlem, politikusaink bármilyen
kontextusban, elsősorban identitáspolitikát (vagy népszerűbb kifejezéssel
kisebbségi politizálást) folytatnak, ezért Bukarestben vagy Budapesten, (és
szinte bárhol) való megjelenésük, a
rommagyarság nevében való föllépésük egyben egy jól körülhatárolható közösség
megítélését közvetíti.
Az ma a kérdés, hogy lehet-e
hiteles rommagyar politikus, bízhatnak-e benne a választók (követők), aki
róvott múltú, akit alapos gyanú mellett perbe fogtak, akit alapfokon vagy
véglegesen elítéltek? Van-e ma, az egyébként nem erkölcsi fedhetetlenségéről
híres román parlamentben, a rommagyar frakción kívül, egyetlen frakció is
akinek vezetője egy elítélt személy és ezért zsarolható? (A priusz
szempontjából lényegtelen, hogy szabadságvesztésre, vagy fölfüggesztett
szabadságvesztésre ítélték az illetőt – ezzel kapcsolatban Eckstein-Kovács Péter
jogász-politikus fejtett ki egyértelmű álláspontot és sikerült elfogadtatnia
követésre érdemes szabályt a Kolozs megyei eremdéesz szintjén.) Elfogadható-e
az a kettős beszéd és manipulált kommunikáció, amely szerint a gyanúsított,
megvádolt, sőt elítélt rommagyar politikusok erkölcsi értelemben nem felelősek
tetteikért, hiszen minden vádhatósági föllépés és bírói végzés ugyanúgy és
vátozatlanul „magyarellenes”? (Ebben az álságos és eltúlzott értelemben
használják az ártatlanság vélelmének jogi fogalmát is, kiterjesztve azt, akár
véglegesen elítéltekre is, föltéve, ha azok rommagyar politikusok!) Nem éppen
ez az összemosás-technika, a különféle ügyek és személyek pusztán „etnopolitikai”
megítélése, a bizalomvesztés, és a menthetetlenül ezzel járó szavazatvesztés,
legfőbb motívuma? És végül, miért nincs valódi erkölcsi fórum (pl. belső, de
működő etikai bizottág), és valódi nyilvánosság, amely
tisztán és közérthetően pálcát törne a különféle korrupciós gyanúk, vádak és ítéletek
fölött, melyek a rommagyar politikai vezetőket érintik? (Vajon
nem ez miatt állt elő a „DNA-rulez”, azaz a Korrupcióellenes Ügyészség a hatalom
birtokosa, szindróma?)
Semmiféle megújulás (neo-lyánykori
nevén „újratervezés”) el nem gondolható az erkölcsi felellősségek fölvállalása
nélkül, anélkül, hogy a rommagyar kisebbségpolitikai vezetők átvilágítása és
pellengérre állítása meg ne történne. Minden olyan kísérlet, mely ezt a
követelményt elrejti, elodázza, vagy tudomást sem vesz róla, stb., nemcsak
struccpolitika, hanem morális értelemben lejárt szavatosságú, hiteltelen, sőt
mi több esélytelen politika, valójában szemfényvesztés, afféle parasztvakítás.
A szövetség és vezetői vagy megújulnak, levonják a morális erodálódásból és
„politikai bűnbeesésből” keletkezett kéznél lévő következtetéseket, és alapszabályba
foglalják a fedhetetlenséget, a büntetettek, sőt az alapos gyanúval és vádakkal
csupán eljárás alatt levő, viszont morálisan elítélendő, vezetők
„kitisztogatását” a szövetségből, vagy ez lesz az utolsó mandátum: rien ne va
plus!
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése