Tavasszal
virágzik a konteó
(Virágzó alaptalan
összeesküvés-elméletek)
Az általános műveltségről (general knowledge) sok minden
elmondható, azért is mert igen változó tartalmú háttértudásokból tevődik össze,
és nemcsak társadalmanként, vagy kultúránként eltérő, hanem időben is változó
jelenség. Pontosabban, olyan többé-kevésbé strukturált ismeretekből kialakított
keret, mely eligazít a világban, alkalmassá tesz arra, hogy a társadalmi
érintkezések során hatékonyan és sokféleképpen integrálódjunk, és végső soron,
hogy miközben sajátos céljainkat követjük, hasznos tagjai legyünk
társadalmunknak. Gyakran tapasztalhatjuk – és itt nem a mesterkélt és torzító,
valamint próba-szerencse alapon működő vetélkedőkön való sikeres szereplésről
beszélek, hanem a valós köznapi élet (real reality) dolgai között való
eligazodás, tájékozódás képességére gondolok –, hogy az általános műveltség
fontossága éppen hiányában válik érzékelhetővé. Szociológiai értelemben talán abban
mérhető egy társadalom (köz)műveltségi szintje, hogy mennyire megalapozott,
érveken, és többé-kevésbé tudományos ismereteken és világképen alapul az, amit
józan észnek tekintenek. Hiánya pedig abban, mutatkozhat meg, hogy a rugalmas
és kérdőjeles, azaz egészséges kételyen és kritikai szellemen alapuló józan ész
helyett, egyre inkább hiedelemalapúvá és előítéletessé válnak a közgondolkodás
bevett mintázatai, a mainstream nyilvános diskurzusok.
A józan („paraszti”) észt igen gyakran tekintjük, természetesen
adott, vagy akaratlanul is elsajátított, közvetlen tapasztalaton alapuló működő,
praktikus, tudásnak, mely magát a „megtapasztalható világhoz” méri, és közben a
„világot úgy jeleníti meg, mint egy ismerős világot, melyet mindenki képes, sőt
mindenkinek illik felismerni” (Geertz, A józan ész, mint kulturális rendszer).
Holott a józan ész bonyolult és mind tartalmát, mind terjedelmét tekintve változó
kulturális rendszer (mi az, ami a közművelődés, és aztán az aktuális józan
észhez hozzátartozik? Milyen mennyiségű és minőségű ismeretet kell
elsajátítani, hogy ezt a képességet birtokoljuk? Hol, és hogyan sajátítható el
a műveltség és a józan ész képessége?, stb., stb.), mely a nyugati világ
vonatkozásában egyre inkább a modern tudományok eredményeire alapoz, és egyre
kisebb mértékben hiedelmekre, előítéletekre és babonákra. Keveset beszélünk
róla, de az „általános iskola” (a nyolc, vagy kilenc „általános”), alapvető
célkitűzése (mely sajna a curriculumok szintjén is elvesztődik, vagy kézen
közül és a sok tantárgy mellett háttérbe szorul, de a tanárok nagyrésze sem lát
tantárgyának horizontján túl, nemhogy integrált oktatásban gondolkodna. Megesett
már, hogy az eredetileg matektanár tanügyminiszter bevallottan képtelen
megoldani a nyolcadikos kepességvizsgán használt matekpéldát!), a korszerű
racionalitáson, tudományos világképen alapuló, általános műveltség, és józan
ítélőképesség megszerzése kell(ene) legyen. Az általános műveltségnek és a
józan ítélőképességnek – (poszt)modern társadalmakban, a globális könyvtár
elérhetősége mellett, stb., és persze elvben – nem kellene „úri huncutságnak”,
afféle kiváltságnak lennie, viszont szemmel láthatóan mégis az, mert sem az
iskola, sem a család, sem a ground (vagy a peer group), de még az internet
virtuális világa sem tanítja meg a hangadó többséget, tanulni. És főként nem tanítják
meg azt a képességet, hogy a lényeget a felszínestől, a lényegtelentől meg
tudják különböztetni, hogy átlássanak helyzeteket, hogy a manipulációt és
előregyártott, „stratégiai kommunikációt”, az irányított hülyítést, stb.,
felismerjék és leleplezzék. (Nem tudom, hogy ma több vagy kevesebb, esetleg
csak más jellegű az előítéletesség, és a balgák aránya társadalmunkban? Nem
tudom, hogy szaporodott, vagy éppenséggel apadt a kiművelt fők száma, alig
mérték/mérik megbízható szociológiai módszerekkel. De azt tapasztalom, hogy egyre
hangosabb és szembetűnőbb a fél-, illetve teljesen műveletlen szónokok száma, a
nyilvánosságban, nem is reflektálva a kvázi-nyilvános közösségi oldalak terének
tartalmára. Nemrég még arra is képes volt az „egyszerű” olvasóközönség, hogy a
sorok között olvasva /intel-ligencia – inter ligero citirem/ azokat, a cenzúrát
kijátszani szándékozó, leheletfinom nyelvi-kifejezésbeli nüanszokat és apró
jelzéseket is megértse, melyet írók/költők, elemzők, stb., szövegeikbe
rejtettek: a kontextusból, mint egy puzzle-játék kirakós darabjaiból
összerakták a nagyobb képet. /Aki itt a cenzúra dícséretét olvassa, az tovább
ne is kínlódjon olvasni ezt a szöveget!/ Ma meg csupa vaskos és gátlástalanul
kimondott „aranyköpéseket” hoz a média, amit ha nem értenek félre, akkor is
csupán az előítéletesség – „magyar embernek” egyre inkább kötelezővé tett –, és
gyűlöletbeszéd indulati tartalmát képesek átvenni és esetleg még grobiánusabb
kommentekben tovagörgetni, a népek (persze, tisztelet a csendes kivételnek), és
szövegértési készségeik, valamint műveltségük hiányának okán, kölcsönösen ki is
tüntetik egymást.)
Ahol viszont a józan ész „alszik” – és nota bene, altatásán
egész hatalmi gépezet és indukált morális pánikba esett álértelmiségi (a valódi
értelmiségi tudása, műveltsége transzkontextuális, egyik területről a másikra
átvihető, illetve transzformálható – Konrád-Szelényi) hadosztály munkálkodik! –
ott a legkülönfélébb hiedelmek és babonák, a legelrugaszkodottabb, és alaptalanabb
összeesküvés-elméletek kapnak lábra (Én itt és most az alaptalanokra, és mindenekelőtt a kimódoltakra, az előre
eltervezettekre és módszeresen terjesztettekre reflektálok, de nem minden
konteó alaptalan, sokukról bebizonyosodott már a történelem során, hogy van
igazságtartalma, vagy esetleg „megalapozott hiedelem”. Ugyanakkor,
episztemológiai értelemben, „megvilágíthatják a teoretikus magyarázat természetét”,
azt hogy milyen elméleteknek hiszünk, és milyen magyarázatoknak nem: „Ha megértjük,
miért nincs alapunk hinni bizonyos összeesküvés-elméletekben, az is világossá
válik, miért kell elhinnünk azokat a dolgokat, melyeket amúgy hajlamosak
vagyunk elhinni.” – lásd. Brian Keeley, A konspirációs elméletekről; továbbiakban konteók – lásd. www.konteo.blog.hu), és uralják a
közgondolkodást. És mindez persze nem
független politikai/hatalmi érdekektől és a társadalmilag elérhető tudás
megosztásának egyenlőtlen és igazságtalan voltától, a kiterjedt és hangos
médiamanipulációs eljárásoktól, melyeken jól megfizetett „szakértők” hada dolgozik.
És ott van másfelől „az üzenetek elemzésének hiányos kultúrája” („Napjainkban
talán a társadalmi egyenlőtlenségek egyik legfontosabb forrása, hogy valaki
képes-e elemezni a kapott üzeneteket, vagy hatásuk rabja marad” – Philippe Breton,
A manipulált beszéd), a manipulált beszéd leleplezéséhez szükséges általános
műveltség, és kritikai szellem akut hiánya.
Mondanom sem kell, hogy a mi kis rommagyar társadalmunk
halmozottan ki van téve annak a „nem konvencionális” háborús pszichózisnak és
manipulációs közegnek, mely a konteók terjedésének és kritikátlan elfogadásának
a melegágya. Előszőr a geopolitikai politika viszonylagos egyensúlyának a
felborulása hozza, hogy az orosz pszichológiai hadviselés (psy ops) termékeit, az
éles és esztelen amerikaellenességet, egy az egyben befogadják, sőt terjesztik,
sűrűn mediatizált megmondóink. Aztán a magyar kormányzat konteóit az
idegenekről, a hanyatló és értékvesztett Nyugatról (jellemző, hogy azok a
nyugati világ alkonyának hirdetői, akik értékeit:
szabadság, emberi jogok, a mindenkit megillető emberi méltóság, nemek közötti
egyenlőség, liberális demokrácia intézményei, stb., stb. ki nem állhatják, pedig
nyugati értékek vannak, függetlenül „keleti barátaink” be- és elfogadás
képtelenségétől!) az EUról, a liberálisokról, a baloldaliakról, a
homoszexuálisokról, stb., (közben olyan arany, viszont értelmetlen kifejezések,
a verbális agresszió kellékei, meg szövegbeli köpések születnek, mint a
kedvencem a „liberálkommunista”, hát LoL!), pontosabban azok vélt magyarellenes
összeesküvéséről, egyre öbben szentírásként kezelik. Hogy a hagymázas rétorok számára
mindenütt fölsejlő nemzetközi judeo-plutokrata összeesküvésről, vagy a trianoni
döntés körül burjánzóakról, mint hosszútávú és mélyen gyökerező előítéletes és
alaptalan konteókról, már ne is szóljak. Ehhez adódik, hogy hangadó, nyilvános
diskurzustermelők és forgalmazók, mindenhol és mindenben képesek a „románok
ármánykodását”, és egyáltalán mindenféle „ellenességüket” látni és láttatni.
És így már ugye világos, hogy a kelet-Ukrajna fölött
lelőtt maláj gépet amcsik küldték oda, megtömték holttesttel és távirányítással
(vagy hogy a búbánatban?), lelőtték, hogy ezzel az ártatlan Putyint
bemózerolják és az orosz nagy medvét provokálják? Hallom a helyeslő kórust
egyetértőleg hozsannázni: tavasszal virágzik a konteó, kárát egész évben tapasztaljuk!
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése