Milyen ma a politika?
Álságos módon még a kritikus elemzők
is egyetlen lehetséges politikai kommunikációs fogásnak nevezik azt a
jelenséget, mely korunk politikai mezőnyének és az ott ténykedő, illetve
tétlenkedő személyeknek (stakeholders) a jellemzője, azt, hogy egyetlen éthosznak képesek hódolni és ez a képmutatásból és manipulációból fakadó
haszonelvűség, az önös érdek paranoiás követése. Az „önközpontúság”, az hogy a
sztárpolitikusok csak önmagukat figyelik és senkire nincsenek tekintettel
bonyolult korunk terméke, mely már-már lehetetlenné teszi a közjó fogalmának fölvetését
is. Ezért aztán a rengeteg erőfeszítés, hogy alternatív tényeknek és posztigazságoknak
tüntessék föl a közönséges hazudozást, a fedezet nélküli és igazolhatatlanul
önkényes szavakat és mondatokat, megőrizni igyekezvén a beszélő hitelét, vagy
legalábbis azt a látszatot keltve, mintha valóságosan is létezne (a politikus
manapság csak kommunikátor, hiszen ideje jórészét az éterben, tévében és neten
tölti; maga a
megtestesült, illetve testetlen virtualitás, van is meg nincs is, lebegő
részcskehalmaz és hullám, önmaga fénye, amit fényez minduntalan, de semmi más),
nem csupán „felhőalapú” kommunikációs szolgáltatásként. Korunk politikusa személyiségtorzulás,
maga a paranoia és nemcsak úgy, hogy a politikai mezőny lassan erodálja a résztvevők
személyiségét, hanem már rekrutációkor az. Szinte kivétel nélkül mellékes, sőt
kontraproduktív, az erényes férfiak és nők kiválasztása, hiszen a feltétlen lojalitás,
a zsarolhatóság, stb., ritkán vagy soha nem társul kreativitással, a bátorság,
önmérséklet, hűség, nagylekűség, igazságosság, bölcs belátás, és társaik
megmosolyogni való tulajdonságok. Hazai tájakon a smekkeria, egyszerre
sokmindent jelölő fogalma, és a korrupt láncolatok logikájának követése, a
gátlástalanság társul a föltétlen lojalitáshoz. Minden esetre az éthoszmentes személyiségtípus a nyerő, ha
politikai funkciók osztogatása van napirenden. Arra akarnak rávenni, hogy ehhez,
és ne a közjó morális elvárásaihoz, (deontológiai normáihoz), mérjük a
politikusok személyiségét, sőt teljesítményét úgyszintén.
A megnyilvánuló populizmus nem
ideológia, vagy pragmatikus politikai stratégia (bizonyos értelemben
anti-politika, hiszen ideológiai értelemben is homogén „nép”-fogalommal operál,
mindenkit kizár demos-ból, aki nem illik a saját maga adta definícióhoz, a
legtöbbszőr az etnicista/kulturalista/maszkulin/homofób, stb., értelemben definiált nemzethez), hanem misszionárius
tevékenység, hívő gyülekezetet, követők tömegét akarja megteremteni és kommunikációs
paneljeivel, imáival egyben tartani (akár az alogéneknek kikiáltottak, a
hitetlenek, kizárásával! A populisták istene kíméletlen és kirekesztő,
intoleráns mindennel és mindenkivel, aki nem föltétlen híve, ezért a vallási
tolerancia ünneplése, a muszlimok és mindenki más ellenes gyűlöletkampány
kellős közepén, farizeizmus a javából).
A hebegés-habogás, és egyben
öntelt demagóg és tartalmatlan populista nyilatkozatok, melyek az újonnan
kinevezett miniszterek parlamenti meghallgatásáról kiszivárogtak jól jelzik: az
az őrült – a politikai kommunikáció torz szabályai szerint – aki a közjó
elvárásaihoz mérni merészeli a politikusoknak nemcsak cselekvéseit, hanem már szándékait, valamint morális tartását is. A miniszternek semmit sem kell tudni, semmihez
sem kell érteni, csak hinni és vallani kell, a párthűség újra elsődleges, a visszarendeződés
itt is tetten érhető, Ceaușescu tetszhalott csupán (pedig éppen százéves lenne,
akárcsak az ünnep), sőt kormányon van, mégha a háttérben is. Dragnea 3.0 kormánya már
beiktatásakor kitűnő példája a populista paranoiás politikának, a
visszarendeződés biztos záloga, reakciós és korrupciópárti (a tanügyminiszter a
plágium apologétája), demagóg (az energetikai miniszter – komikus, ha nem
tragikus lenne – villanyégő
elmélete szimbolizálhatná a leginkább az új kabinetet, de a gazdasági
miniszter sem kismiska, csak éppen lámpalázas, több társához hasonlóan, nehezen
fejezi ki magát anyanyelvén), tudatlan de dölyfös, büszke képviselője a
nihilnek. A legtöbb újonnan kinevezett miniszter már túl van mandátuma
legnehezebb napján, kisebb nagyobb nyelvi/nyelvtani hibákkal, de felolvasta/letette
az esküt, és nem is fogunk hallani róla sokkal többet rövid mandátuma alatt.
A rommagyar politikai hatalmasok
pedig követik a trendet – Budapest is ezt sugallja minden bizonnyal – és populista
paranoiás kiszólásaik, mintegy természetes módon egy táborba terelik őket a visszarendeződés
harmadik kormányával. Kelemen
Hunor azt mondja az új kormányprogramról, hogy az „olyan, mintha a
Mezőgadasági minisztériumban írták volna meg, két sör között", (lehet ez a
rózsaszín pantalló átka?) másnap aztán megszavazza a parlamentben a Dăncilă-kormányt,
“ad még egy esélyt a
koalíciónak”, csak azt nem mondja ki, hogy mire? (Azt is mondják, hogy vannak
konkrétumok a programban, melyet már ezelőtt is megszavaztak, de hát ez
ellenérv!, hiszen harmadszorra ígérik, de egyszer sem váltották be. Az új
miniszterelnök-asszony 2 év alatt 350 km autósztrádát ígér, ha összevetjük azzal, hogy az
Erdélyi pálya 14 év alatt 62 km-resre nőtt, ezt az ígéretét biztosan tartani fogja
/Lol/, sőt 250 km vasutat
is épít, vagy felújít, ez még nem világos. Új adót sem vezetnek be, már persze
az autóregisztrációs adót már márciustól ígéri a szaktárca vezetője, stb. A
helyi adminisztráció kieső jövedelmeinek pótlását még csak nem is ígérik, stb.)
Plusz gond itt, és elhallgatással
nem kezelhető, hogy a kisebbségi politizálásnak sajátos, a politikai mezőnyben
egyedi módon strukturált helye, etikája van. Sajátos helyzetünk egyfelől
deontológiai etikát követel, azaz minden közéleti/politikai lépést az emberi
jogokra, nevezetesen a kisebbségi jogokra való hivatkozással, ahhoz mérten kell
értékelni. A kisebbségpolitikában érvényes szimbolikus és pragmatikus
cselekvések egy másik dimenzióban, az emberi jogok elsőbbségének feltételezett
és mérceként használt mezőnyében is megmérettettnek. Miért jó egy egész
kisebbséget (ma már társadalomnak /gesellschaft/ nem mondanám, közösség
/gemeinschaft/ meg sohasem volt) populista, etno-nacionalista, ráadásul két,
rajtunk földrajzilag is kívüli, problémáinkra érzéketlen hatalomnak
kiszolgáltatni? És a kérdés tovább vezet ahhoz, hogy helyes-e a politikai
pluralizmus minden formájának elfojtása a kisebbségen belül? Lehet-e
demokratikus az úgy megválasztott képviselet, hogy nincs pluralizmus, nincs
választási lehetősége a kisebbséghez tartozóknak, akik foglyul estek a hatalmi
elitnek? Képviselve vagyunk-e egyáltalán?
A mostani hezitálás és újboli elköteleződés
alapvető kérdéseket vet föl, pontosabban a kisebbségi politizálás mezejének
újrastrukturálását követeli meg. Még akkor is ha ennek sem intézményi, sem
pedig személyi struktúrái nem adottak. Cetero censeum, a rommagyar kisebbség
politikai pluralizmusának kérdését újra napirendre kell tűzni, vagy feladni
önálló társadalomként való létünk ideáját és/vagy utópiáját, populista autonómiázással
helyettesíteni a valóságra való reflexiót és felelős cselekvést.
Nagyszerunek tartom az elemzest, bar keves lehetoseget latok egy uj magyar politikai kepviselet kiepitesehez.Ezt nem csak a fidesz buktatna, hanem a koreinkben uralkodo primitic tribalizmus is...
VálaszTörlés