Botrány, botrány
hátán
Azok a botrányos „leleplezések és
ellenleleplezések” (valójában kísérletek a politikai mezőny szimulált
újratöltésére, diszkurzív, az igazságon túli valóság felépítésének kísérletei),
melyek a közéletet tematizálják, a jogrendszer és a politika közötti feszültség
terében zajló hibrid háború részei. Nem a törvényhozás tudományos – az egyetemes
tudás, az igazság keresésének a része – beágyazásának a kísérletei zajlanak, nem
jogi viták, hanem a korrupcióellenes politikák megfojtásának közvetlen,
elkeseredett és brutális próbálkozásai. A jogi szövegek érvényességének és
helyességének a fölvetése, az igazságosság törvényi formába öntésének
(hermeneutikai probléma) egész problematikája csak ürügy, füstbomba, melynek
leple alatt a korrupt politikusok élet-halál harca folyik leleplezésük és
felelősségre vonásuk ellen. És szándékosan mondom/írom a széles, azaz nemcsak
szigorúan jogi és főleg nem csupán bírói végzésben kimondott korrupt
politikusok kifejezést, hiszen a kormányzás, illetve a képviselet eszközeinek
eltérítése önmagában is korrupció. Amikor a PSD-ALDE, és csatlakozásával, a
Fidesz itteni fő fiókpártja, úgy döntenek, hogy a kormányzás, a közjó
menedzselése és szolgálata helyett a korrupció-ellenes politikák
felszámolásával foglalkoznak, arra használják nemcsak politikai hatalmukat,
hanem azokat az erőforrásokat is, amelyeket a kormányzás és intézményei biztosítanak,
a kormányzati korrupció útját járják. Amikor a hatalmi pártok vezérei – akik nem
mellesleg a parlament két házának az elnökei is – a reprezentáció, a polgárok érdekeinek
képviselete helyett, gyanús kollégáik felmentése érdekében lépnek fel, erre
használják felhatalmazásukat, akkor a képviseleti korrupció útját járják. És
igazságtalanok lennénk, ha ki nem mondanánk: az ellenzék képviselőinek jórésze –
bár az államelnöktől való félelem olykor sunyításra, elhallgatásra inti őket –
szintén ezt a játszmát folytatja (Băsescu volt államelnök és pártja nyiltan
kapcsolódik a többség korrupciópárti megnyilvánulásaihoz).
A politikai osztály ma mind a
kormányzás, mind pedig a törvényhozás szintjén merőben korrupt, sőt perverz játszmát
folytat. Valójában sem nem kormányoz, sem nem szabályoz, azaz törvénykezik,
hanem ezer sebből vérző legitimitását próbálja befoltozni populista és demagóg
diskurzusokkal. Ebben a kétségbeesett és gástlástalan igyekezetében nem ismer határokat, úgy tűnik Dragnea-Tăriceanu
és Kelemen, valamint alkalmanként további politikai vezetők is, süketek az
ésszerűségre, a vox populi kifejezett követeléseire, de még az EU és a
politikai nyugat erős jelzéseire is. Reménytelen helyzetükben, önmaguk és
társaik fölmentésének reményében, hajlandók mindazt a progressziót beáldozni,
amit Románia, kínnal keservesen, de mégiscsak elért, úgy tűnik készek levenni
az országot az európai (nyugathoz kapcsolódó) térképről. Illiberális puccskísérletnek
vagyunk a tanúi, a tét, hogy Románia Lengyelország és Magyarország utjára
térjen, zavaros és kiszámíthatatlan mezőnybe, sőt promoszkovita befolyás alá
kerüljön, amelyben a korrupció az uralkodás eszköze – annak minden, gazdasági,
politikai, sőt kulturális vonatkozásával együtt –, az betonozza be a hatalmat.
Legalábbis elméleti értelemben így
jellemezhető a helyzet, gyakorlati vonatkozásában pedig az (i)gazságszolgáltatás
és a politikacsinálás (posztmodern) ütközése zajlik egy fikciós, elképzelt és
felépíteni kívánt álvalóság (alternatív tények világa) kulisszái között. Ebben
a restaurációs, és/vagy reakciós játszmában a DNA és általában az ügyészség,
sőt egyre inkább a bíróság és a titkosszolgálatok a célpont, őket no meg az
államelnököt nevezik előszeretettel „párhuzamos államnak”. Félreértés ne essék,
egészen biztos és bizonyítható, hogy a DNA és más ügyészségek nem
tévedhetetlenek, hogy a korrupció ott is jellemző, sőt az egymásnak ellentmondó
bírói végzések azt is jelzik, hogy ott sincs minden rendben. És nemcsak
korrupció, hanem hozzá nem értés is jellemzi ezeket az intézményeket, akárcsak
a titkosszolgálatokat. Egy higgadt és pártatlan (bármit is jelentsen ez még)
kivizsgálás, ha lenne még arra hiteles fórum, felszínre hozhatná és
jogorvoslatot is biztosíthatna ezen intézmények téves működésével kapcsolatban.
Csakhogy itt senki nem a független és pártatlan (i)gazságszolgáltatásban
érdekelt, hanem abban, hogy a rendszer „neki dolgozzon”, az ő korruptjait védje
és a politikai érdekeit szolgálja.
Mégsem vagyok teljességgel
pesszimista, a mérkőzés, a korrupció-ellenes harc még nincs elveszítve, akkor
sem, ha a legutóbbi mesterséges botrányban – mely fikciókon és lejáratási
kísérleteken alapul – még hallgat az államelnök és az utca is csendes. A
közvélemény (ha van ilyen) még kivár és ezzel az a téves benyomás keletkezhet a
hatalmasokban, hogy nekik áll a zászló. Úgy tűnik, hogy úgy változtathatnak törvényeket,
mozdíthatnak el közsszereplőket, járathatnak le intézményeket, ahogy kedvük
tartja, pedig a dolog nem így áll. Legalábbis egyelőre nem, hiszen a legfontosabbat
a legitimációs deficitet, a hiteltelenséget nem képesek fölszámolni, sőt. A közvélemény szemében, a civil társadalom,
az államelnök és a politikai nyugat legitimitása nagyobb, mint azoké az
ismétlem, korrupt politikusoké, akik ma az ellenük folyó politikát benépesítik.
Mert a legitimitás, a
(köz)bizalom alapja nem lehet egy bábkormány, melyet egy büntetett előéletű politikus
a háttérből irányít és kénye-kedve szerint váltogat, minden hozzáértés nélkül.
Mert miféle jogi (azaz tudományos), szakmai hitele lehet egy olyan törvényhozói
testületnek, ráadásul különbizottságnak (hisz nagy valószínűséggel az
(i)gazságszolgáltatási törvényeket negatívan véleményezte volna a szabványos
jogi bizottság, miután a kormány sem vállalta azokat), melynek vezérei kétes
ismeretekkel és semmiféle joggyakorlattal nem rendelkeznek? A Iordache-Nicolicea-Márton
bizottság mindhárom ikonikus alakja későn (véletlenül vagy sem, éppen 2002-ben), már
képviselőként, másod-harmadosztályú magánegyetemen szerezte jogi képesítését,
és soha nem gyakorolt jogásszakmát. Mert a mostani frontális támadás a DNA és
vezetője ellen, olyanoktól indul, akik megvádoltak, sőt akik ellen alapfokon
ítélet van, egyikük ráadásul külföldön van szökésben. Miféle hitele lehet annak
a miniszterelnök-asszonynak, aki egyszerre támadja és igyekszik elmozdítani a
DNA vezetőjét – aki ellen még nincs semmiféle vád, nemhogy ítélet – és közben
nem hajlandó fölmenteni azt a tanácsadóját, akit korrupcióért (igaz alapfokon,
csakhogy azt már nagy valószínűséggel nem fogja érvényteleníteni egy fellenbviteli
bíróság, esetleg a kiszabott büntetést módosítja) már elítéltek?
A jelenlegi hatalmasok győzelme pürrhoszi,
válságuk viszont mély és strukturális bizalmi válság, rengeteg gondot és bajt
fognak még okozni, de a mérkőzésnek még nincs vége.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése