Ropogós friss
populizmus eladó – csak tessék!
„Eltitkolni annyi, mint úgy tenni, mintha nem lenne az,
amink van. Szimulálni annyi, mint úgy tenni, mintha lenne az, amink nincs.”
Baudrillard
Amikor a fogyasztás kultúráját, mint a későmodern
kapitalizmus globális jelenségét tettük minden lehetséges cél- és értékrendszer
keretévé, egyszerűbben fogalmazva, olyan életmóddá, melyben mindenki
megtalálhatja élete értelmét, mintegy bekódoltuk azt is, ami a tapasztalható
politikai fejlemények lényegét adja. Azt hiszem a fogyasztás kultúrájára való
rátérés a román rendszerváltás kezdeti sikerének, vonzerejének, és azután kudarcának
központi fogalma lehetne. Az átmenet, a hiány, a visszafogott, sőt tiltott és
elítélt fogyasztói társadalom értékeinek elútasításáról, egy hedonisztikusan és
hisztérikusan fogyasztói logikát követő állapotba való gyors áttérést jelentette.
Nem a demokrácia eszméi és nem is a pluralizmus és szabadságjogok vonzalma
mozgatta az átmenet aktorait, hanem a fogyasztás ígérete. És hogy pontosan
értsük, nem a jólét – hiszen az átfogóbb és nem csak fogyasztás alapú, hanem az
élet szinte minden területére kiterjedő kategória, ugyanakkor közösségi is,
hiszen másokkal együtt gyakorolható – hanem a végeláthatatlan és frenetikus fogyasztás.
Az egyéni alapú konzumerizmus, magyarán a végre „egyszer jóllakni” – amolyan
Móriczosan halálra zabálva magunkat – erkölcse uralta és uralja átmeneti
társadalmunkat. A régióban zajlott
átalakulások így leginkább a „fogyasztói forradalom” fogalmával jellemezhetők,
egy olyanfajta éthosszal, mely fogyasztható cikkekben, egyéni fogyasztók és legfennebb
fogyasztói szubkultúrák vetélkedésében méri a haladást: az vagy, amit
fogyasztasz, még inkább amit szemkidülledve felzabálsz, pillanatok alatt
elnyűsz, és szemétre küldessz. Ráadásul a régió sajátossága, hogy sokan,
túlságosan is sokan – a szegénységben és mélyszegénységben élők – valóban csak
a fogyasztás illúzióját kapják, ahogy azt Baudrillard szellemesen/cinikusan
jelzi. Ők nem is a reklámokban ígért árukat és szolgáltatásokat, csupán a
reklámot fogyasztják, abban az illúzióban élve, hogy ezzel a gesztussal
csatlakoznak a „gazdagok világához”, azokhoz, „akik bármit megengedhetnek
maguknak” fölzabálni, elhasználni, hanyag gesztussal szemétre vetni.
Nem vagyok a fogyasztás ellensége, és ennyiben a
mértékkel, de nem kizárólagos jelleggel való fogyasztási kultúrát (akár mint a valós-
és szimbolikus tőke meglétét fölmutató jelt, presztízsfogyasztást) is
elfogadom/gyakorolom, csakhogy. Azért e hosszúra nyúlt bevezetés, mert azt
hiszem a demagóg szövegekre és összeesküvés-elméletekre alapozott populizmus
a legmenőbb politikai kommunikációs termék, melyet e századelő kitermelt, elfogadása,
sőt az igény rá, egyértelműen következik a fogyasztói kultúra, és éthosz
sajátosságaiból. A populizmus ugyanis ugyanazokat a fogyasztási cikkeket,
pontosabban illúziókat reklámozza, csomagolja fényes staniolba, helyezi fényes
kirakatokba és árulja, mint a bármely területén eladó kereskedők teszik. Alig
is tűnik föl, hogy az eladásra kínált lufik és kütyük között a polcról éppen a
politikust tesszük bevásárlószekerünkbe és – bár sorsoláson résztvevő
kasszablokkot és grancialevelet nem kapunk hozzá – azután jóízzel fogyasztjuk
szövegeit, ha megkopnak szemétre velük, újat veszünk jövő karácsonyra belőlük,
gondolhatjuk. A politikust és diskurzusát, nemcsak úgy árulják, mint mosóport teszik,
hanem a politikus már maga a (fékezett habzású, vagy sem) mosópor, vagy
legalábis annak ígérete, egy választható, megvehető áru. A politikai mezőny, másképpen
a mediatikus tér, melyben az áru-politikusok „vásárolhatók meg”, mégpedig mindenféle
ízlésnek és bugyelárisnak megfelelően, a potenciális illúziók és hiúságok kicsiny
boltjai.
Ha a populizmust, annak főként nacionalista változatát,
mely egyre inkább eluralkodik nemcsak a széleken, hanem a liberális demokráciák
magországaiban is egyre erősebb (az USA-ban már hatalmon van, de ott
bábáskodott a brexitnél és erős pártokat mozgat a politikai nyugat szinte
minden országában) tényező, áruként – a politikai kommunikáció sajátos
termékeként – vizsgáljuk, megérthetjük sikerét. A populizmus, a populista
politikus, mint beszélő doboz, olyan termék, mely a vásárlót dícséri, úgy tesz,
mintha kiválasztásával a vásárló/szavazó folyton bölcsességéről tenne
tanubizonyságot. Mindegy is, hogy a nacionalista, populista, demagóg szövegek,
vagy összeeesküvés-elméletek, mely részét választja a polgár, a populista
politikus úgy tesz, mint a jó pincér és mindenre azt mondja: nagyszerű
választás (what a wonderful choice). A populizmus ígérete az instant „boldogság”,
rögtön és minden erőfeszítés nélkül jól lakat, hozzákapcsol a virtuális –
választásokkor valóban – többséghez (főként nemzetként meghatározott
többséghez: „a nemzet nem lehet ellenzékben” – mondta híres-neves populistánk).
A populista politika, olyan mint egy nagyáruház, minden megtalálható benne cipőfűzőtől,
lapostévén át, fűig és fáig, melynek nem tud ellenállni a mindenevő vásárló.
Megférnek benne egymásnak homlokegyenest ellentmondó gondolatok és filozófiák,
hiszen azok nem bántják egymást a polcon diszkrét kis dobozokban, fedeles tégelyekben,
jól zárt üvegcsékben. Szépen kivilágított szupermarket a populizmus háza,
csakhogy benne is mindennek ára van, és Black Friday sincs minden nap. Éber
őrök állják el a bejáratot az egyébként lelkes pénztelenek előtt, akik így csak
a vásárlás illúziójával távoznak. De sebaj, mert a karizmatikus üzletvezető (a
sokat idealizált manager) imádata bódítja a kispénzüt is, miközben a gazdagok
és kiváltságosak jól bevásárolnak közvagyonból, közpénzből. A populizmus az „egyszerűek”
ópiuma, olyanoké akik nem szemüknek és nem is eszüknek, csak érzelmeiknek, benyomásaiknak,
besulykolt ősképeiknek hisznek, annak amit vezérük „megtestesít”. Kiváló
fogyasztói az illúzióknak, reklámot esznek és azzal is álmodnak, mondjuk ki:
ideális vevők, imádják, ha megvezetik őket, nem is várnak mást.
A nacionalista populizmus nemzeti szuvenír-bolt, folklorizált
giccsek tárháza, termékei hazavihetők és még sokáig elállnak csipkés tévén,
poros falipolcon és fényes vitrinben is, csak megenni nem lehet őket, csak
meleget nem adnak, sőt bölcsebbé sem tesz a nemzetiszínre pingált, apró nippek társasága.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése