Az (i)gazság sötét műhelyei
Az (i)gazságszolgáltatás
működésének újraszabályozásáról szóló áldatlan és elnyúló, sőt minden más
aktuális politikai témát maga alá rendelő vita – hogyan is lehetne másképp? –
túlmutat egyszerű jogtechnikai, vagy az intézményi reform keretein. Az egész
politikai mezőnyt tematizálja, és mozgósítja nemcsak a civil társadalom
jórészét, hanem a Romániára figyelő külföld az EB és az USA figyelmét is fölkelti,
állásfoglalásra készteti. Ami tizenegy hónapja e téren folyik messze túlmutat a
jogszolgáltatás harmonizációján (valóban van AB határozat a törvények
módosításáról), a zavaros törvénycikkelyek pontosításán, az intézmények
modernizációján, a nemkívánatos személyek és intézmények eltávolítási
kísérletein és az ügyészségek-bíróságok – különösképpen a DNA – alárendelési,
átpolitizálási kísérletein is. A keret és a politikai kultúra, mely a vitát
jellemzi, minden tisztességes és jogi érvelést eltérít és a populista-demagóg
politikai diskurzusok fele visz, nincs fekete és nincs fehér, holott minden
megszólaló ennek létét bizonygatja, sőt egyre erőszakosabban akarja, a másik
félre erőltetni. Az érvek és ellenérvek tipikusan a félig telt, illetve félig
üres pohár harci zászlóként való lobogtatásával igyekeznek egymásnak feszülni:
a kormánypártok (és a Fidesz itteni fiókpártjai az ők oldalán) úgy tesznek,
mintha parlamenti többségük és egész kormányzatuk kerülne veszélybe, ha elbukják
félig-meddig jogos és félig-meddig ásatag, saját korruptjaikat mentő
álláspontjukat, ha nem lesznek képesek erőből átvinni szándékaikat. (Első
körben a vox populi akadályozta meg a kormányt abban, hogy még január végén,
egy a mai vitákban szereplőnél radikálisabb, a jogállamiságot valóban fenyegető
törvénymódosítási javaslatot – 13. Kormányrendelet – „az éj leple alatt átvigyék”,
és ez a formula, ez a billog rajtuk maradt és még fog is maradni, a
közbeszédben: „Éjjel, mint a tolvajok”! Azóta minden egyes jogszolgáltatásra
vonatkozó javaslatukat ebben a regiszterben, a korruptak fölmentési
kísérletének keretében interpretálják, mindegy hogy ez igazolható, vagy sem, így azonosítják
be, oda skatulyázzák a „civilek”, és az őket mindeddig sikeresen mozgató,
lendületüket kihasználó, államelnök. De az ellenállás momentumát és közvetített
képeit, jelszavait és dinamikáját tekinti mérvadónak a
politikai nyugat is). Az ellenzék, és az államelnök, no meg a civil
társadalom aktív és mobilizálható része – többé kevésbé jogosan – a liberális
demokrácia, a hatalmi ágak szétválasztásának elvét, és ennyiben a jogállamot
félti a kormánypárti módosításoktól. (Jellemző módon pedig, ők sem jogi
érvekkel, hanem a vezető párt elnökének róvott múltjával, a korrupciós-harc
eddigi eredményeinek veszélyeztetésével, meg az eredendően elszúrt
Iordache-féle kormányhatározat kísérletre való sűrű utalással érvelnek. És az
ők hangja hitelesebb a politikai nyugaton, az elnök álláspontja erősebb a
nemzetközi megítélésben, ezért az onnan érkező támogatást maga mögött tudók „tartani
tudják a frontot”, kisebbségből is képesek voltak mindezidáig megakadályozni a
kormánypárti módosítások törvénybe foglalását). Nem vagyok jogász és nem is
szólnék a dolog tisztán jogi
szabályozásának ügyéről, laikusként sok megfontolandót látok a most
napirenden levő módosítók közül, még akkor is, ha politikai szimatom azt
sugallja, az egész cirkusz kimenetele, amennyiben így folytatódik, semmi jót
nem hozhat az országnak. (A bírák és ügyészek státusának szétválasztási
kísérlete, többek között, nagyon is aktuális és a titkosszolgálatokkal való
rejtett összefonódások fölszámolására tett kísérlet is helyénvaló, bár
valószínű tisztán jogszabályi téren nem megvalósítható, másképpen kellene azt
szabályozni, stb.).
Miért? A rossz leütés miatt, hogy
a nyilvános, sőt parlamenti vitát megkerülve akarnak elfogadtatni sarkalatos
jogi szabályozásokat, mégpedig nagyon sürgősen a kormánypártiak. A sürgösség és
a rendkívüli eljárások (lásd. a Iordache-féle szuper parlamenti bizottság) tovább
növelik a gyanút, hogy rejtegetni valójuk van, hogy egyfelől elterelő hadműveletet
folytatnak, másfelől meg kiskapukat igyekeznek elhelyezni, melyen korrupt
politikusaik kicsusszanhatnak az ügyészség-bíróság vádjai alól. A dolog pedig
végletesen megosztja a társadalmat, olyan indulatokat kelt, melyek bármikor
atrocitásokba csaphatnak át, de minden esetre fölösleges és kontrollálhatatlan
feszültséget kelt (az ex-király halála elhalaszttotta a kormánypárti utcai
megmozdulásokat és esetleges atrocitásokat, de a dolog továbbra is napirenden
van és forró pillanatokat okozhat). Rontja az ország megítélését és
fölzárkózási esélyeit, sőt a már szégyenpadon ülő Magyarország és Lengyelország
sorsára, marginalizálódásra ítéli Romániát (és nem kétséges az EU – eddigi
töketlenségeinek ellensúlyozására is – egyre erőteljesebben fog föllépni a
liberális demokráciát vélhetően veszélyeztető nemzeti kísérletek ellen), ez
pedig pénzügyi szankciókat és gazdasági problémákat fog okozni.
Kilátástalan politikai helyzetet
eredményezhet az áldatlan és parttalan vita, mert mindkét fél sarkalatos
politikai kérdéseket és egész harci arzenálját sűríti bele a vitába, és
korántsem csupán jogi kérdések és érvelések – egyébként az ilyenekre a közönség
nem is igazán figyel –, eldöntésre váró módosításokról szól, hanem a lenni vagy
nem lenni szélsőséges politikai kérdését feszegetik. (A kormánypártok megveszekedettsége,
éppen az elnökök /PSD, parlament és ALDE szenátus/ korrupciós ügyei miatt, úgy
értelmeződnek, mint önmaguk és korrupcióval vádolt/elítélt társaik, fölmentésére
tett kétségbeesett kísérlet, függetlenül a módosítók tartalmától. Ugyanakkor figyelemre
méltó az a mélyen reakciós és megtévelyedett, szűk látókörű föllépés, melynek
legkirívóbb példája – amennyire sajnálatos, éppen olyan jellemző módon – egy
rommagyar képviselő attitűdje, amivel a kilencvenes években zajlott bányászjárásokhoz
hasonlította a most tiltakozó civilek föllépését. Úgy tűnik Márton
Árpádnak egy emberöltő sem volt elég – 27 éve képviselő – hogy keveset is
tanuljon a politika természetéről, és a jogi csűrés-csavarás csapdájáról,
modortalanságáról már ne is szóljak, és csapdát állított magának, melybe aztán
bele is sétált. De, sebaj, a rommagyar következmények nélküli politikai mezőnyben,
még sokáig helye lesz ha nem másért, hát „tapasztalata” okán, che bella voce!).
Amikor a politikai harc eljut a végső kérdések fölvetéséig, akkor SZIMBOLIKUS
JELLEGe dominálja a pragmatikus dimenziót. Akik jóhiszeműen jogi
kérdéseket látnak az ügyészi-bírói munka újraszabályozásában (holott a
törvénykezés maga a legfőbb politikai eszköz, és csak másodsorban jogi
szövegezés, vagy aktus), azok ezt tévesztik szem elől, azt, hogy a jelen pillanatban
minden módosítás, tartalmától függetlenül, a KORRUPCIÓ-ELLENES HARC gyengítésére
tett kísérletként értelmeződik, a szimbolikus mezőnyben. Márpedig a politika
jelenlegi szimpadán a korrupció-ellenes harc szimbolikus jelentősége
intenzívebb a pragmatikus jogi meggondolásoknál, ha úgy tetszik erősebb
politikai akaratképző funkcióval bír, mint holmi jogi pontosítások, ráadásul olyanok
részéről, akik többé-kevésbé joggal tekinthetők a „korruptabb” félnek. (A
korrupció-ellenes harc végét látni a mostani módosításokban, erős túlzás,
hiszen tudható, a harc sikere nem csak a jogi szabályozáson múlik, elsősorban
erős és elkötelezett, integráns politikusok, ügyészekre, bírákra, és úgyszintén
elkötelezett civil társadalmi mozgalmakra, nem utolsó sorban pedig független és
hiteles médiára, van szükség a sikerhez. Viszont szimbolikus harcot lehet folytatni
és azt megnyerni ennek hangoztatásával, a jogállam végével való riogatással,
korrupt politikusokra való mutogatással). Ezért az elnök és civil társadalom, valamint a mégoly halovány
ellenzék, külföldi támogatással megspékelve, sikeresen akadályozza a hatalmat,
a többséget, politikai szándékának átvitelében.
A politikai háború jelenlegi
állása szerint mindenki jobban járna, ha JEGELNÉK A MÓDOSÍTÁSOKAT, mert a
kormánypártok, ha időt nyernek hitelüket építhetik vissza, jó kormányzás,
ígéreteik betartása esetén. (Persze, a gazdasági folyamatok és a kapkodó
közpolitikák, azt jelzik: képtelenség tartani az ígéreteket). Ha marad a háború
és erőltetik a módosításokat a kormánypártok és csatolt részeik, a téma központi
elnökválasztási kampánytémává lesz, és Johannis biztos befutó. Az ellenzék,
elnök és civil társadalom pedig, nyugodtabban kezelhetnék a dolgot fél év
múlva, és a további bel- és külföldi
konzultációk, növelnék a teljes mezőny hitelét, és javítanák megítélését.
Ami a Fidesz itteni fő
fiókpártját illeti, lemaradt a korrupció-ellenességgel (mégoly formális) való
kampányolás és tematizáció vonatáról, beleragadt a korruptként percipiált
pártok mocsarába, és nehéz/lehetetlen lesz onnan kimásznia (Nem ez történt a
magyarországi kormánypártokkal, akik a kétharmados többség birtokában, törvénykezéssel
és utólagos lepapírozással, stb., továbbra is képesek elrejteni korrupt
ténykedésüket, a maffiaszerű működést. Többek között azért is, mert a kis korrupciót,
főleg, mely nem hozzájuk kapcsolható, továbbra is üldözik a grand corruption
pedig sokak számára láthatatlan, a nemzeti populista-demagóg szövegek sikeresen
álcázzák azt).
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése