Dupla giccsparádé
A mostanság
divatos ki-, fel-, meg bevonulásokat érdemes egy pillanatra esztétikai, a jó
ízlés és ezzel kapcsolatosan a jó érzés szempontjai szerint is megvizsgálnunk,
hiszen azok a politikai üzenetek, melyeket ezek az események közvetítenek nem
elválaszthatók a vonulók, tüntetők és köztereken ünneplők látványától, az
elhangzó beszédek és híradások, valamint a hétköznapi átbeszélések stílusától.
A magam részéről akárhányszor végignézem gyűlésező, felvonuló tömegrendezvényeinket
a giccs, illetve giccses jelző jut az eszembe, a látvány és az elhangzó
szövegek szinte mindenben megfelelnek a kifejezés legtöbb meghatározásának. A
giccs értelmezésemben is olyan, a tömegkultúrát jellemző elterjedt jelenség,
mely „mindig igen érzelmes, sőt mindig a legszentebb érzéseket akarja
közvetíteni; csak az a baj, hogy túlságosan könnyen juttat ezekhez az
érzésekhez. Olcsón ad olyan dolgokat, amelyeket csak drágán volna szabad
megszerezni...” (Komlós Aladár). Megmaradva az ünnepi vonulások image-nél és a szövegek patetikus-szentimentális “forradalmiságánál”,
a giccs kontextuálisan, az eltúlzás, az üres fogalmak és régmúlt idők felidézésében,
a hamis hely- és idő meghatározásban, a hazug szólamok és politikai jelszavak,
valamint abban jelentkezik, hogy “a személyeknek, eseményeknek a
médium olyan rituális értékeket tulajdonít, amelyekkel azok nem rendelkeznek”
(Gillo Dorfles).
A vásárhelyi
autonómia-tüntetés, vagy székely szabadság napi kivonulás, vagy a vértanúkra
való emlékezés – lehet választani, hiszen mindhárom egybe volt sűrítve –
központi, ha úgy tetszik szimbolikus varázstárgya a székely-zászló volt. A
kék-arany lobogót ezúttal talán a leginkább igyekeztek, olyan “ősi” rituális
eszközként, időtlen szimbolumként feltűntetni és szentimentálisan körülbástyázni,
olyan attribútumokkal ellátni, amivel az minden bizonnyal nem rendelkezik. Mintha
mindenki elfelejtette volna, hogy itt egy nagyon is aktuális politikai termékről
(jelenlegi formájában 2004-ből datál csupán és az SzNT által
elfogadott zászlóról) van szó. Jelentőségét, a
politikai cirkusz nyomán (először a teljes erdélyi-romániai magyarságra,
majd a magyarországiakra való) meg nem engedhető kiterjesztéssel, „hagyományos”
pánmagyar reprezentációként próbálták eladni. Ami az elhangzott szövegeket
illeti a felszólamlók megismételtek minden közhelyet, mely máskor, és máshol már
elhangzott, semmi újat nem tettek hozzá zavaros
és átgondolatlan autonómia-követeléseikhez, melyeknek újfent hangot adtak. A tömegben felhangzó rigmusok és
jelszavak pedig nem is igazán erre, hanem más politikai vágyálmokra voltak
hangolva: trianonozás, nacionalista mellveregetés és a rommagyar politikai mainstream ócsárolása folyt, (immár jellemző
módon a háromszéki vezérek asszisztálása mellett), ünnephez illő pátosszal és
lendülettel.
S, néhány napra rá következett a március 15-i nemzeti
ünnep. Viszont megviccelt a márciusnak idusa, pontosabban az időjárás tett
lóvá, mezei gyalogost, autóst, vonatost és buszozót egyaránt. Persze ilyenkor jó
a patás négylábú a háznál, nosza pattanjunk fel a hátára és gyerünk a
nyiltszíni karneválba. Legalábbis tátott szájjal figyeljük, ahogy lovasok
jönnek (sze’ lovas nemzet lennénk vajmi) innen és odaátról, hátrahagyják
kényelmes (és ugye golyóbiztos) verdáikat, s lóra váltanak, csákó vagy parasztkalap,
sujtásos mente, könnyű csizma és lovászlegény, ki a kantárt fogja. Kokárdák,
zászlók és csontot fagyasztó szélben elmondott, rég elkoptatott speechek: hősök lennének, szabadságharcosok,
csak a helyzet nem hagyja, semmerre nincs ellenség kivel összecsapni lehetne, marad
tehát a karnevál. Biztosan megfigyelték már, hogy ünnepeink főszereplője egyre
inkább a (huszár)ló, s hátán a szinte bóbiskoló, laposakat pislogó „hagyományőrzően”
sujtásosak. Operetthuszárok mindenfele, amolyan „hagyományörzők”, legnagyobb hőstettük,
minden bizonnyal, a kötelező katonai szolgálat elsunnyogása volt, orvosi
felmentésre, vagy kivárással, most díszes parádéposztóban feszítenek a szélben.
Középszerű, középkorú alkeszok ők, mellükön fényes kitüntetések sora – ugyan
mely csatában hősködtek, miféle győzelmek hordozói? Hát kicsit megkéstek, de
azért megy a nóta, hogy aszongya: „....megjöttek a háromszéki (stb.-beli) huszárok”.
Ja, jó százötvenet késtek, hiába na, ez az örökös hófúvás. Rég be vagyunk ám
havazva, de azért „kard ki, (fa)kard”. (A lóháton bevonuló semjénes-helyi-vezéres
különítmény huszáros sarzsijával másodszórra
is bevette Kézdivásárhelyt, előszőr a gaz empépésektől szerezte vissza a
szövetség, most meg...., nem is tudni ki és kitől hódította vissza a céhes
városkát).
Akármennyire is igyekszünk elhessegetni a gondolatot, nem
szabadulunk a benyomástól, hogy anakronisztikus, egy régen letűnt kor kellékeiben
diszelgő, afféle operettkulisszák képeit és szövegeit hozzák létre a vonulások,
az ünnepi forgatókönyvek szerzői és ezt adják elő több-kevesebb pátosszal a
hivatásos és önkéntes szereplők. Azt hiszem a márciusi politikai
megmozdulásaink, a vonulások összképe, a performansz, amit a szereplők előre
kitervelten és ugyanakkor „spontán módon” előadtak, a groteszk határát súroló
szentimentális politikai giccs kategóriájába sorolható. Csakhogy nota bene, a képi giccs hamissága, a
politikai szövegek hatásvadász túlzásai, nem szolgálják, hanem kiszolgáltatják
a segítségükkel megjelenített, eljátszott vagy kommunikált üzenetet; hiteltelenné teszik azokat az ügyeket, amelyek mellett a
tüntetők felszólamlanak, illetve kiállnak és ennyiben nemcsak szemet szúrnak,
hanem kontraproduktívak is. Vitte-e elébb az autonómia, a székelyzászló, vagy a
(régen elbukott) ’48-as szabadságharc ügyét a giccses kulisszák közötti,
cseppet sem felszabadult ünneplés, a nagyotmondó szövegelés?
Hideg szél fújja a falhoz támasztott székelyzászló-hadat,
de meleg a kocsma, mert ahogy a költő - aktuális átköltésben - mondaná: „Élni a
hó alatt is lehet jó, de”... fütőtt kocsmában élvezetesebb. Szomorúan
hallgatnak fáradt pacik a szélben, nyerít helyettük is a kocsma, közönséges közönsége.
Alkoholbűzös mézeskalács huszárok (óh, nemzetem)...
Biz-biz ez így van jórészt. Az idomított, fényesre csutakolt lovakkal is. És ha már rítus és székely törzs, akkor még hiteles is lehetne, ha nem válna giccsé, üres szólammá, megrendezett mutatvánnyá az egész. Felvonulni és vonultatni megtanultunk, az szent. A parádét sem felejtettük el. És hát az új generáció? Velük mi lesz? Mondjuk Székelyföldön? Mert Erdély, az kicsit másabb kérdés. Székely rezervátum? Hmmmm??
VálaszTörlésOlyan skanzen- és rezervátumszerű: operettország!
VálaszTörlésSzegény pacik...mikbe nem keverednek...
VálaszTörlésPedig, hát ők a legártatlanabbak, ebben a történetben :).
VálaszTörlés