Ki ültet fel kit?
A szimbólumok gyakran uralják a társadalmi
helyzetet, a szcénát, és a résztvevőket, az embereket, miközben ügyes
manipulációs technikák részeként együttérzésre, de ellenségeskedésre, vagy
ellenállásra is motiválhatnak. Akarva-akaratlanul behatolnak az emberek
tudatába és hatnak motivációikra, sőt heves érzelmi indulatokat váltanak ki,
vagy tudatállapotokat módosÃtanak. A politikai szimbólumalkotás sajátossága,
hogy egyszeri jelentéseket és motivációkat épÃt fel, illetve hÃv elÅ‘ a részvevÅ‘kbÅ‘l.
Van egy kép,
amely bejárta a hazai (mind román, mind
magyar) sajtót, és amely Băsescut, a
felfüggesztett elnököt, ábrázolja valahol a Székelyföldön, amint kezet ráz egy
„tipikusan” öltözött és „tipikus” helyzetben megszólÃtott „székely emberrel”,
aki mellesleg szekér elé fogott lovát vezeti. Találkozás a „ló farkánál” - cÃmet viselhetné a kép, s ez jól
kifejezné egyfelől a paraszti világot, melyhez mindkét szereplő, más-más módon
hozzátartozik, de utalna a kolozsváriak körében elterjedt találkozóhelyre is
(ott a Mátyás-szobor lovának faránál szoktak találkozni a diák-népek), mintegy
kontrasztként.
A kézfogás a ló
hátán átnyúlva történik, a két szereplő a patás két oldalán állva nyújtja át
kezét jattra, a felszerszámozott igavonó horpasza fölött. Érdekes módon a
köztük levő társadalmi- és kulturális távolságot az is jelzi, hogy az ex-elnök
fentebb áll és Ãgy, úgy tűnik magasabb, mint a megszólÃtott „helyi ember”.
ValószÃnű már kissé elhaladt a ló mellett a politikus és utóbb, mintegy
„visszanyúlt”, hogy kezet rázzon a fuvarossal.
Mintha a zavartan
mosolygó bizalmatlan, de mégis hálás, vagy legalábbis a helyzet egyediségét,
rendkÃvüliségét, felfogó fuvarost, a tÅ‘le testét elfordÃtó, kezét mintegy
leereszkedően nyújtó ex-elnök arra akarná rávenni, hogy lovára felüljön. Băsescu fel akarja ültetni a polgárt! Másik olvasatban
esetleg Băsescu készül „átugrani a ló
túlsó oldalára”, amit ugye nem elÅ‘ször tenne meg hosszú politikai és nemcsak,
karrierje során és esetleg politikai menedékjogot kérni, az amúgy nem is létező
„Székelyföldön”.
A politikai
szimbólumok ez esetben sem csalnak, illetve a képi „elszólás” megmutathatja a
valóságot, a mögöttes szándékot. S, itt bújik ki a szög is a zsákból, igen Băsescu fel akarja ültetni a
székelyeket, kötőféken (meg)vezetni és ráadásul még körbehordozni is,
közszemlére, hogy Ãme a székelyek, azok igazán hálás, sÅ‘t tökéletes alattvalók.
A leereszkedÅ‘ és mosolygó – vagy inkább, ravaszul somolygó – politikus, aki
ráadásul egy bizonytalan terepen mozog, hiszen nem beszéli a helyiek nyelvét,
nem igazán érti-ismeri azok kultúráját, „a fÅ‘nök idegen vidékre látogat"
pózában tetszeleg. Érdekes az is, hogy a kép középső, azaz leginkább exponált
részét a ló fara teszi ki, ezért a képből az a hangulat árad, hogy a
lótulajdonos éppen lovánál fogva, mintegy fontosságot nyer, és egyben el is
bújhat a patás mögé. IsmerÅ‘s a kÃnai mondás: „Amikor a császári menet elhalad
a parasztok sorfala előtt, azok földig hajolnak s, közben halkan egy nagyot
finganak”? Nos, ilyesmit sugall az „öreg fuvaros”, amint mosolyra húzza száját,
de lovát helyezi maga és az idegen hatalmas közé, a ló eltakarja nemcsak a
testét, hanem a valós gondolatait is, megvédi a leleplezéstől, és nem
kényszerÃti igaz hajbókolásra. Aztán az is jellemzÅ‘, hogy nem hagyja abba
munkáját, a lóval való foglalatosságot, a „vendég” érkezése miatt. Baloldalt a háttérben,
alig kivehetÅ‘en, de emberek, „helyiek” vannak, akik figyelik a történetet és
minden bizonnyal a jelenet lejárta után sűrűn fogják kommentálni, a részvevő
fuvarossal, de az esti kocsmázáskor a szélesebb közönséggel is. Băsescu mögött félig takarásban, testőre
tűnik fel, aki rosszallóan tekint az előre nem tervezett jelenetre.
A ló új
jelentéssel ruházódik fel, a szekér elé fogott jószág egyben kulturális határ,
melyen át lehet nyúlni, de átlépni, egymáshoz közel kerülni nem hagy. Jámbor
négylábúnak mutatkozik, de ki tudja, egyszer-egyszer megbokrosodik és akkor
fékezhetetlenné lesz.
A politikus
„köszönetének” és hálájának gesztusa, ez esetben (is) a halál ölelése! Úgy
közelÃt, hogy kifordÃtott, hetyke testtartása, erÅ‘ltetett mosolya, leereszkedÅ‘
kéznyújtása a vezér fensÅ‘bbségét sugallja, de a ló mintegy „megvédi”, eltakarja
a fuvarost, aki jelzi, hogy tudja kivel van dolga. Gesztusa azt is kifejezi,
hogy a kötelező kézrázáson túl, bizalmatlan az odalátogatóval szemben, sőt
tudatában van annak is, hogy csak hivatalából való elmozdÃtásának veszélye
„hozta mifelénk”, késztette leereszkedÅ‘ gesztusra a „fÅ‘nököt”: ha marad
hivatalában, jól jön a parolázás, ha nem, hát bekerült a sajtóba a fuvaros.
Mindkét szereplő méregeti egymást és a jószágot, mosolyognak is mellé, de még
egyikük sem esett át a ló túlsó oldalára, mindenki a maga oldalán áll, és senki
sem ült fel még (vagy már) a „magas lóra”. Vajon a ló az úr?
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése