Kármentés és kitörési pontok
Hadd tegyek néhány megjegyzést a
lehetséges cselekvési programokkal kapcsolatban, ezúttal ellenzékből, mielőtt
ismételten azzal vádolnának, hogy anélkül bírálom a regnáló szövetséget, hogy
bármit is mondanék arról, hogy OK, de mit kellene tegyen a szövetség?
Nem kétlem, hogy elsősorban, azonnali
reflexként, az elért „eredmények” megvédése merül fel legközvetlenebb
feladatként. Két megjegyzésem van ezzel kapcsolatban.
Pro
primo, hosszútávon
fennmaradó és önmagát fenntartó, szervesülő és beágyazódó eredmények, - úgy a
kisebbségi politizálás vonatkozásában, mint általában - azok, amelyeket a demokratikus
szabályok és intézményi eljárások szigorú betartásával hoznak. Amit
ilyen-olyan áterőltetett sürgősségi rendeletek, a parlament megkerülésével
elkövetett kormányzati felelősségvállalások, vagy isten tudja miféle kölcsönös
zsarolások, amelyeket a törvények határzónáján táncolva követtek el, pyrrhuszi
győzelmek. Az így elkövetett – legyen bármilyen jó szándékú projekt is –
képtelen beágyazódni, vagy nagyon gyorsan kiágyazódik. Az elmúlt időszak „megvalósításai”-nak
jó része ebbe a kategóriába, és így a demokratikus folyamatok szempontjából szürke
zónába esik. Hiszen sem a választások összevonása, sem az úgynevezett
„lex-RMDSZ”, az alternatív küszöbről és általában a választási szabályozásról,
de horribile dictu maga a sok
szempontból kedvező oktatási törvény sem a parlamenti törvényhozás hosszadalmas
vitáit követően, és többé-kevésbé konszenzusos úton jöttek létre. És nem kétlem,
hogy százával történtek olyan intézkedések, melyek megkerülték a szigorú
értelemben vett demokratikus szabályokat és a nyilvánosságot. Fontos lenne
meglátni azt is, hogy az ilyen típusú kormányzati intézkedések valójában nem is
a rommagyarság reflektált érdekébe és egy átgondolt kisebbségpolitika keretébe
illeszkednek, mint mondjuk a megvitatás nyomán elfogadott kisebbségi törvény lehetett
volna. Ezek kisebbségpolitikai szimulákrumok
csupán. Pillanatnyi látszatengedmények a hatalomban időszakosan osztozkodó
partnernek/kliensnek (!), cserében a törvényesség határán - ha nem azon is túl
elkövetett -, korrupt tettei fölötti szemet hunyásért. Akik beleegyezésüket
adták látszólag kisebbségi követelések elfogadásához maguk is tudták, hogy az
így kicsikart, kizsarolt, stb. intézkedések bármikor visszavonhatóak. A
politikai elkötelezettségek alapján folyó elvtelen osztogató-fosztogató
politika eljutott a magyar kisebbséghez tartozó klientúrához, és csurrant-cseppent
„magyar régióknak” is belőle. De tartós és a közösség életét lényegesen
befolyásoló következményei nincsenek, sőt az eljárás kontraproduktív, mert a
közbizalmat ásta alá, olyan stílust és nyilvános magatartásokat hozott
előtérbe, melyek kiábrándították a választókat a pártból, stb. Az RMDSZ az
elmúlt kormányzati időszakban elfelejtette, hogy nem marad mindig hatalmon, a
hatalom pedig amúgy is korrumpál, nemde?! Azt gondolta, hogy a demokratikus
szabályok apróbb-nagyobb átlépésének, illetve az ilyen lépések hallgatólagos
elfogadása árán nemcsak a klientúráját tudja kielégíteni, hanem tartós
kisebbségpolitikai eredményeket is megvalósíthat. Ezt nevezni pragmatizmusnak,
„kijáró politikának”, azért gáz, mert immorális, korrupt és tiltott,
ugyanakkor rejtett eszközökkel közérdeket szolgálni nem lehet („a kecske is jól
lakjon a káposzta is megmaradjon” nem megy, vagy ahogy a brutálisan realista
román mondás említi, nem lehet egyszerre „şi cu p... in p…, şi cu sufletul in
rai”.). Semmi sem lehet attól hamisabb, mint azt közvetíteni, és magunkkal is elhitetni,
hogy a zsíros klientúra közérdeket szolgál. Ez bizony alantas szándékból
elkövetett önáltatás, önbecsapás, melyet aztán az istenadtával „politikai
kommunikáltak”, s sokan ma is hisznek. Az így elért „engedmények” megvédését
csak a hatalomban való örökös részesedés, a korrupciós láncolatokban való
részvétel tenné lehetővé, ennek most – egyelőre – befellegzett.
Az ellenzék
sikere a bizalmatlansági indítvány megszavazásakor azon múlott, hogy megtalálta
a kormánykoalíció Achilles-i sarkát, éppen
a MOGYE kapcsán. Ugyanis, biztosak voltak benne, hogy az RMDSZ át nem szavazhat
– és ezzel elszigetelődik (ezt most „szabadságként” „el nem kötelezettségként” kommunikálják,
de jaj, keserves szabadság a légüres térben való zuhanás) –, és biztosak voltak
abban, hogy lesz annyi nacionalista a kormányoldalon, aki éppen ennek a
problémának kapcsán átszavaz. S jól számoltak, hiszen bejött.
Pro
secundo. Most ismét az a
helyzet állt elő, mint kétezerkilencben, amikor az RMDSZ egy rövid időre
ellenzékbe került, és amikor nem építkezésbe kezdett, nem átgondolta helyzetét
és lehetőségeit, nem nyitott, hanem zárt. Akkor Markó adta ki a jelszót, hogy
vissza az etnopolitikai akol melegébe, illetve az
etnopolitikai vállalkozás az egyetlen járható út. Tartok tőle, hogy most is
erre készülnek a vezetők, csakhogy ezúttal a helyzet, minden egyéb vonatkozásban, más. Mert a mostani
elszigetelődés azt jelzi, hogy egy korszaknak vége. Az RMDSZ minden párttal
volt már kormányon, és nyitott volt – legalábbis a román pártok irányába
(kivéve a mindenkori comme il fou alakulatokat)
– most pedig édes elszigeteltségben nyalogatja sebeit. Előreláthatóan legalább
a következő öt évben nem lesz, vagy csak nagyon speciális helyzetben lesz,
bársonyszék rommagyar ülep alatt. A néhány hete magát/magukat örökös
miniszternek gondoló, ex-miniszter(ek) meg kell szokja/ák, hogy az
etnopolitikai vállalkozásoknak árnyoldalai is vannak, mint minden vállalkozás
kockázattal jár. Másrészt meg a pálya egyre telítettebb, a rommagyar politikai szcénán egymás
tyúkszemét tapossa a három jobboldali, autonomista, konzervatív, keresztény,
nemzeti, stb., párt. Az RMDSZ eddigi „zsarolási potenciálja”, a rommagyarság egészének
nyomásgyakorlását lebegtette, ezt ezután nem teheti, szóval teheti, de senki
nem fogja komolyan venni.
Azt
gondolom következésképpen, hogy a szövetségnek balra és a liberálisok fele
kellene orientálódnia (hosszabb ideje, persze), és megváltoztatnia retorikáját,
politikai filozófiáját, stb. Az etno-nacionalista alapállás „az etnikai alapon
kell politizálni” és „eredményeket megvédeni” csúfos kudarcot hozott és fog
hozni, amennyiben újra ezzel próbálkozna. Nyitni kell, nemcsak balra és
liberális irányban, hanem egy esetleges transzetnikus
párt fele; újra kell
gondolni a romániai magyar kisebbség kihívásait (gazdasági, szociális,
demográfiai, stb. tényezők) és lehetőségeit; tekintettel kell lenni arra a tényre
is, hogy a válságot követően „meg fog változni a világ”, a tágabb kontextus; a Fidesz-KDNP-hez való dörgölőzés csődöt
mondott és felesleges újra próbálkozni; az a szimbolikus politizálás, melyet a
szövetség „ernyőszervezet”- jellege képviselt felszámolódott; az
elszigeteltség szinte tökéletes, stb.
A politikában – szerencsére, vagy a
hallgatóság részének szerencsétlenségére – van „megbocsátás”, politikusok és
akár egész pártok képesek lehetnek megújulásra, a rebranding sikeres véghezvitelére. Számtalan példát lehet erre
felhozni, és azt gondolom ez a lehetőség az RMDSZ esetében, szintén fennáll.
Csak meg kell tanulni sorry-t
mondani, meg kell tanulni magyarul és meg kell tanulni románul, és el kell
mondani más idegen nyelveken is. Elnézést kellene kérni a sok-sok populista és
tartalmatlan diskurzusért, a manipulációért, félrevezetésért, a saját érdeknek
a közérdek elé helyezéséért, a lekezelésért, a reális érdekek zárójelbe
tételéért, a választóktól. A mellőzésért, a titkolózásért, stb. az értelmiségtől,
s a többi politikai formációtól, stb. Legalább utóbb bűnbánni kellene, hogy
havonta változtatták a főnökök véleményüket, döntéseik ellentmondásosak és
inkonzisztensek voltak, stb. hogy is mondta az „öszödiben” egy határon belüli
politikus: "hazudtunk, reggel, hazudtunk este és éjjel”, hát ezért kellene
határozott és ugyanakkor szemlesütött sorry-t
mondani. Ja, s levonni néhány egyszerű következtetést. Mert meglehet Borbély nem
követte el azon válogatott disznóságokat, mellyel az ügyészség vádolja, de jó
hónapja nem végzi politikai alelnöki munkáját, a „társai
védőfala mögül kukucskál a világba”, vajon fel sem merül, hogy más lépjen
helyébe, aki ebben a kiemelt momentumban tárgyalóképes? S, a többi szinte
mindig rosszul számító álszakértő, kösz szépen, maradhat?
Hathónapnyi (részben önkéntes) karantén és
átépítés után hatékonyabban lehetne fellépni, és ehhez kellene még nagyon
gyorsan visszaléptetni Frundát a
vásárhelyi polgármester-jelötségtől és Smaranda
Enache-t támogatni, együtt a többi rommagyar formációval. És máshol is
átgondolni az egyezségek lehetőségét, lépni ott ahol érdemes.
És ami szintén prioritás kell, hogy
legyen: kormányon kívülről, a parlamentben megtámogatni a készülő kormányt.
Ezzel is igyekezni a MOGYE magyar tagozatát (vissza kell térni az önálló
intézményhez, és az oktatási törvény betűjéhez és szelleméhez, mint a BBTE-n történt, s ennyiben elfogadni a
kormányrendelettel létrehozott kar esetleges megszüntetését) megőrizni. Meg
kellene őrizni ugyanakkor a választások arányossági kritériumait a
megváltoztatni szándékolt választási törvényben.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése