A másodlagos
politikai opciók lemészárlása
Politikai
félmúltunk, az “emútháromév” egyik legnagyobb (negatív) vívmánya az önkormányzati választási törvény
átalakítása, az egyfordulós polgármester-választás bevezetése. Ehhez adta
nemcsak nevét, és szavazatát, hanem még PR fogásként is árulta, a kormányon
volt rommagyar szövetség. Mert úgymond az egyfordulós jó lesz ott, ahol
a magyarság aránya 30-40%-os, és
a párt első fordulót – és ezzel polgármesteri széket - tud nyerni. Az egyfordulós rendszer az akkor éppen
polgármesteri székben ülők esélyeit növelhette volna, ha a politikusaink jól
belakott világa, fel nem borul, egy röpke parlamenti szavazás nyomán.
S, el ne
feledkezzünk arról, hogy ugyanakor a helyi és országos választások egyidejű
megtartásának alkotmányellenes javaslatát is mellszélességgel támogatta és
előnyeit bizonygatta a párt, “könnyebb sikeres helyi eredmények mellett mozgósítani
az országos választásokra is.” Voltak józan hangok, akik az eljárás antidemokratikus voltát
hangsúlyozták, egyfelől a jogrendszer szellemének szempontjából,
valamint a helyhatóságok mandátumának indokolatlan meghosszabbítását
kifogásolták. Másfelől meg a politikai folyamatok összekuszálását, a választók
megterhelését és az egymást kioltó helyhatósági, illetve parlamenti kampányok
nem kívánatos következményeit vázolták. Mondanom sem kell, hogy süket fülekre
találtak a vezéreinknél, szóra sem méltatták, semmiféle nyilvános vitának
helyet nem adtak ebben a kérdésben sem. Az AB-nak kellett elmeszelnie a
torzszülött, választásokat indokolatlanul összevonó szabályozást, azóta sem
mondta senki, hogy má’ bocs hombres, hogy egy alkotmányos próbát ki nem álló szabályozást akartunk rátok
eröltetni, máskor nem tesszük.
Nos, az otthoni számítás ez esetben sem
talál a piacival (hogy egy találó román közmondást parafrazáljak), a valóság
túltesz a félig elgondolt forgatókönyvön, és könnyen meglehet, hogy kín-keserű
lesz a helyha végeredménye azoknak, akik a második forduló eltörlését
támogatták. A felvetés és a módosítás ugyanis csak a nagy mellény politikájának[1]
(a továbbiakban NMP), éppen lecsengett zenéje volt, a számítások meg hamisak.
Elsősorban azért, mert nem számoltak a többi rommagyar politikai párt
ténykedésével, azzal, hogy az új szabályozás mellett, a leghatékonyabban obstruálhatnak.
És éppen az egyfordulós által – az (el)számítás, és a NMP által diktált – előzetesen
„kedvezményezett” településeken indíthatva ellenjelölteket, áthúzhatják a
számítást. Sejtem, hogy a módosításkor még abban gondolkodott a rommagyar ruling party, hogy a néppártot még
beíratni sem sikerül, az empépé pedig, szászjenő magánszáma csupán. Aztán meg ugyanez
az NMP mondatta ki azt is, hogy nem lesz összefogás, illetve koalícós egyezség
a néppártokkal, ami ellensúlyozhatta volna a rossz szabályozás hátrányát. De
nem így lett és ezért most Marosvásárhely, Nagyvárad és Szatmárnémeti, nem is
beszélve Kolozsvárról, kisebbségpolitikai értelemben „elvesztődik”, ezért
károsulhatnak a városi és megyei listák másutt is, és nem lesz magyar megyei
tanácselnöke több olyan megyének, ahol most van. Ez önmagában is jól jelzi,
hogy stratégiai váltásra van szükség: másképpen kell politizálni a rommagyar
egypárti mezőnyben, és másképpen a plurális rendszer csíráinak megjelenése,
illetve relatív megerősödésének viszonyai közepette. S, mint ahogy a
felszarvazott férjek esetében lenni szokott, lassan csak az RMDSZ fő-fő vezérei
nem látják be ezt, az egyébként mindenki számára napnál világosabb, dolgot.
A másodlagos politikai opciók kifejeződési
lehetőségének lemészárlása nemhogy megerősítette volna a rommagyar közösség
politikai helyzetét, hanem vulnerábilissá tette, mert elrejtette és kiherélte a
politikai egyezkedések tétjeit, annak alapját számolta fel. A két polgármesteri
választási forduló között lehetett volna reális, látható és tartalmas egyezségeket
kötni. A két forduló között kialkudott másodlagos opciók a múltban, megyei
alelnöki, illetve alpolgármesteri pozíciókat hoztak nem kevés és nem
elhanyagolható közösségek számára. Az etnikai határokon való második fordulós
átszavazással pedig a rommagyarság esetében, az is lehetővé vált, hogy a román
politikai mezőnyről és politikai ágensekről
is véleményt mondhassanak. Ez persze fordítva, a román szavazók számára is
fontos tét volt, és gyakran azt is hozta, hogy a hozzáértést – szinte példa
nélkül a mai politikai berendezkedés rendszerében -, az etnikai kohézió és
etnocentrikus magatartás fölé helyezte. Így lett magyar polgármestere
Szatmárnémetinek, Szászrégennek, vagy német Nagyszebennek. Nem kis haszonnal járt az, hogy a második fordulóban az abszolút többség által megszavazott polgármesterek nagyobb legitimitással bírtak. Mi fog történni most, ha valaki mondjuk 15%-al jut polgármesteri mandátumhoz egy olyan tanács mellet, melyben elenyésző kisebbséget fog képviselni saját pártjának frakciója? Vajon nem fog csorbulni a legitimitásába vettett közösségi bizalom, nem okoz ez politikai instabilitást?
A két forduló aztán legfőképpen azt a
tudatot alakította ki és tartotta fenn, hogy az első körben esélytelennek tűnő
magyar (vagy nem magyar) jelöltre leadott szavazatok második fordulóban értékesülnek. A szavazatok
másodlagos értékesülésének elve az egyfordulós polgármester választás nyomán
odalett, attól tartok, hogy ezzel a választásokon való részvételre mobilizáló
hatása is megszünt. A másodlagos tétek hiánya, demobilizál!
Mondanom sem kell, hogy a téves számítás nyomán, mellesleg az a faramuci helyzet is
előál(t), hogy tiltakozni kell az egyfordulós és a “győztes mindent visz”
típusú parlamenti szavazási rendszer ellen, miközben nemrég éppen ezt
fogadtaták el a helyhatósággal, pontosabban a polgármester-választással
kapcsolatban: tisztára NMP!
Nem utolsó sorban, aztán mostanra
kiderült, hogy az éemenpé és empépé helyhatósági választási
stratégiájának lényege: bűntetőhadjárat az eremdéesz és az NMP ellen. Ha csak
egy felületes pillantást vetünk a rommagyar helyhatósági jelölések térképére
szemmel látható, hogy az ellenzéki pártok nem ott állítottak ismert és ezért
“erősnek”, illetve esélyesnek számító jelöltet, ahol potenciálisan éles verseny
alakulhatott volna ki, ahol közvetlen versenyben legyőzhették volna a regnáló
pártot, hanem ott, ahol megakadályozhatják az utódpárt győzelmét. Máshol is
kifejtettem, hogy a rommagyar ellenzék, a felszaporodott néppártok, a meghurcolást,
az obstruáló és partizánháborúra emlékeztető harcmodort, választási stratégiát
karolták fel. Nem indítottak “erős” jelölteket a Székelyföldön, ahol
közvetlen megmérettetésben is nyerhettek volna mandátumokat (Sepsiszentgyörgy,
Csíkszereda, Székelyudvarhely, Gyergyószentmiklós, Kézdivásárhely, stb.) és
indítottak jelöltet ott, ahol megakadályozhatják az esetleges eremdéesz
mandátumot: Marosvásárhely, Szatmárnémeti, Nagyvárad, Kolozsvár, stb. Tartok
tőle, hogy a kísérlet sikerrel jár majd, mert egyfelől alacsony rommagyar
részvételt eredményez; másfelől pedig valóban megbüntetik az RMDSZ-t, de – és
ez a perverz hatás lesz a legerősebb – pozícióvesztést eredményez a
rommagyarság egészének, kiszorulást olyan polgármesteri, alpolgármesteri,
megyei tanács-elnöki, és alelnöki, valamint önkormányzati tanácsosi
pozíciókból, melyeket összefogással megszerezhetett volna a kisebbség.
Véleményem szerint ez az NMP vírusának átterjedése mellett, szintén rossz
számítást takar, mert végső soron mindenki lemondott a kisebbségi politikai
mezőny (át)strukturálásáról, egyben tartásáról, a kis rommagyar társadalom és
politikai rendszer egybefogásáról. Az új szabályozás és a rossz stratégiák, az
NMP áldatlan hatása, nemcsak a másodlagos politikai opciókat zavarja le a
rommagyar politikai szcénáról, hanem a választóközösséget is demobilizálja:
S.O.S.
[1] A „nagy mellény politikája” (NMP), arra a
jellegzetes hatalmon levő pártpolitikára utal, mely mindenféle stratégia
helyett a magabiztos – nagypofájú, mindent felülíró, beképzelt, felfuvalkodott,
stb. – húzások sorozatát kínálja. Ez a politikai gőg abból indul ki, hogy „mi”, akik ma, azok mindenkor a hatalomban leszünk.
Legfőbb célja, az ellenfél lenullázása, leértékelése, semmibe vétele, stb. mellet,
a „bebetonozni magunkat a hatalomba” jelszóval elkövetett közéleti dúlás. Ezt
kezdeményezte nemrég, a mára már kispárttá zsugorodott pédélé, és erre a
szekérre kapaszkodott fel az eremdéesz is, míg kormányon volt. Az önsorsrontás
tipikus példája a NMP, mely esetünkben is utolérni látszik elkövetőit.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése