Jé, az Iván megtalálta a tyúxarban (így x-el)
a feketét
Elolvastam, na és.
Mandibulám nem fogott padlót, és pestiesen
szólva sem dobtam hátast, sőt még csak kísértésbe sem estem Andrassewnek a Tőkés viselt dolgairól kiadott könyvétől. A kötet, műfaját tekintve,
igazi és hamisítatlan FÉRCMŰ, ahhoz mérten is afféle fuzsitos, vagy hirtelen
felindultságból elkövetett, nesze semmi fogd meg jól. Szeretném
felvilágosítani, így utóbb és messziről a t. szerzőt, hogy felesleges az első bálozó, nagylyányos
zavarodottság, béna lamentálás, meg húzódozás a megírni vagy sem témáján,
mert ő ezt a könyvet valójában NEM ÍRTA MEG. Összefércelt hol vérvörös, hol
halovány rózsaszín sorocskával egynehány meglevő (sőt már felhasznált és
ismert), egymástól nagyon eltérő jellegű és műfajú szöveget, dokumentumot, s
talált rá kiadót, ki piacra dobta. Az az olvasó benyomása, hogy amit
nyomtatásban lát az saláta, megírni éppen azt kellett volna, amit a szerző
csalfa vagy kaján mosollyal szája szélén sugall, vagy alulért és a ki tudja
hányadára melegített unalmas dokumentáció, mehetett volna a levesbe.
A jelzett meg nem írottság kulcsszava a FORRÁSKRITIKÁTLANSÁGba sűríthető: egymás mellé kerülnek, mintha hasonló fajsúlyú, ellenőrzött, de
független forrásból vissza nem igazolt, hiteles dokumentumok lennének, magán és
nyilvános levelek és feljegyzés részletek, bírósági akták, és könyvelési mérlegek,
újságcikk betétek és tanúvallomások, szóval zakotaleves picurka rántással: szegény
ember vízzel főz.
A non
fiction irodalom értelme, hogy a tények nem beszélnek önmaguktól, magyarán némák és
süketek, mint nagyágyú, ha azokat nem helyezzük kontextusba, ha nem értelmezzük
őket, ha kísérletet sem teszünk rejtett vagy kevésbé rejtett értelmük, összefüggéseik
kifürkészésére. Hát ilyesmit nem vállal a szerző, és ezért nem is igazán
hiteles a könyv, és a „meg-nem-írása” (az igaz, hogy keményen megírt usque 15
oldalt) fölött elpotyogtatott vízilókönnyek sem tudnak meghatni. Mert t.i.
viaskodnia kellett a „jó ízlés” és a „kötelességtudat” között, csak az felöl
nem világosít fel, hogy matatni a kakiban, mióta hazafias kötelesség. Itt van
aztán a kis félszeg performansz, hogy bocs, de muszáj volt kiadósan herén
rúgnia Tőkést (családostól), mert
ugye beruf van ilyen irányú, csak bár tudná a szerző, hogy miért.
A tőkéstanok (tőkésológia?) e sarkalatos
műve, mintegy 15 gépelt oldalon, hamisítatlan „késő posztmodern”
stílusban, mindközönségesen lamentálásokban
és álmoralizálásokban fekteti le az
új tan esszenciáját. Ugyanakkor lényegesen merít egy másik – szamizdatban egy
éve terjengő, egyébként a jelenleginél jobban adatolt, igényesebben dokumentált
- könyvből, melyet Kuszálik Péter „írt, ollózott és
kommentált” (elnézést, hogy nem volt ínyemre részletes összevetés, de az
olvasó ezt bármikor megteheti). A Kuszálik
elleni per kimeneteléről még nem tudni, de azt is szívrepesve várjuk. Az már e
második - Tőkést kifasirozni óhajtó -
kötet röpke utóéletének jellegzetes vonása, hogy fényesen bizonyítja, hogy másodjára
robban be a puliszka: az első dokumentum-gyűjtemény még csak a gyutacs szerepét
töltötte be, mostanra rágtak be igazán a tőkés-hívők és fellépésükkel
robbantották a piacot, bestsellerré téve Andrassew
halhatatlan fércművét.
A meg nem írt Andrassew könyv – sejtésem szerint - arról akar szólni, hogy miért
ne szeressük Tőkést, és ezzel
sikerült is beindítani antiszemitáink és hivatásos mocskolódóink fokozott
nyálelválasztását. Ezt sugallja, egyfelől a biblikus magasságba emelt,
ősrosszként definiált, vagy legalábbis feltűntetni kívánt, „házi-ördögi”
szerepkör, melyet Tőkésre idomít.
Másfelől azzal a primitív nexussal operál, hogy az ember magánélete és
közösségi ténykedése elsődlegesen és kezdetlegesen összekapcsolt, és ha valaki
csúnyán replikázik családi bunyóban, nagyobb disznóságok elkövetésére is képes.
Csakhogy hiányzik itt minden jellemalakulásra vonatkozó valós analízis, esetleg
egy karaktergyilkosság helyettesíti, a racionális és logikus magán és közélet
értelmezést. Meglehet, van a feltételezésben valami, csakhogy, ha nagyjainkra,
példás családi életük miatt emlékeznénk, azt hiszem, alig lennének nagyjaink. Nem
azért nem szeretjük Tőkést, mert csúnyán beszélt az exnejével (bár pfuj, ez is
rusnya dolog), hanem mert álszentsége mögött olyan politikai törekvések és
elképzelések rejtőznek, melyek mindnyájunkat belevinnének a nacionalizmus, a
gyűlölködés és a populista manipuláció végzetes kísértésébe. Azért is, mert
közéleti habitusa és attitűdjei, dölyfös felfuvalkodottsága, elméretezett
önimádata, és álszent papos perorációi semmi jót nem ígérnek a közösségnek, az
enyészetbe vezetnek. A tőkésizmus álszent populizmusa és demagóg ígéretei, a
közszereplő manipuláló megalomániája rossz korok elhibázott politikai nézeteit
idézik. Amit szájára vesz, az elhiteltelenedik, morális
skizója, rugózásai a különféle politikai formációk és filozófiák között,
gátlástalan és törtető stílusa kancsal jövőképet vetít előre. Manipulatív
viselkedése fanatikus híveket, érzelmi rabszolgákat szül, akik elvetélt klónokként
benépesítve a rommagyar politikai szcénát,
afféle amorális, de ordítva moralizáló futballdrukkerekként silányítják le,
cincálják szét a mezőny megmaradt kevéske böcsületét. A tőkésizmust és
mindenfajta, erősen rokon, politikai gátlástalanságot, a folyamatos hazudozást,
ferdítést és manipulációt különben sem otthonról hozzák a szereplők, a
hatalmasok. A velejéig korrupt politikai mezőny amoralitását nem lehet a
családi modellek, sőt egyéni hajlamok szintjéig visszaeredeztetni, nem is onnan
származik: a mezőny terméke. Azért viselkednek ilyenformán politikusaink (és
nemcsak Tőkésből áll a világ), mert a szcéna erre szocializálta őket, mert
kipróbálták, hogy képmutatással, cinizmussal, seggnyalással, manipulációval,
megtévesztéssel, a tisztességesnek látszani rituális felmutatásával célt lehet
érni a
kis rommagyar politikai szimulákrum világában. Kezdetben ez egyféle
próba-szerencse játék volt. A lopitikusaink kipróbálták, hogy lehet-e
megtévesztő manőverekkel hatalomra, pénzre, paripára, és fegyverre szert tenni,
„és láták az Urak, hogy jó, azaz lehet”. Hogy lehet-e népet mézesmadzaggal
orránál fogva vezetni: „és láták az Urak, hogy jó, azaz lehet”. Hogy álszent
üzenetekkel és korrupciós hálózatokat kiépítve és zsarolva, okkult játékokat
űzve meg lehet-e őrizni a tisztesség látszatát: „és láták az Urak, hogy jó,
azaz lehet”, stb. Úgyhogy, mint jó feedback
donorok, el ne feledjük megkérdezni magunktól is, hogy „miért hagytuk, hogy így
legyen”?
A tőkésizmus esszenciájának leleplezése
azért nem sikerült a szerzőnek, mert olyan kontextusba helyezte – és egyebet
sem tett – az összegyűjtött heterogén „dokumentumokat”, melyből leginkább az
derül ki, hogy valaki nyilvánosan elciánosbélázta magát, s másvalaki ez miatt
felszívta a vizet, s a harmadik szereplő (a szerző) berágott a csúnya
plakátrombolás miatt, majd hirtelen felindultságában tollához nyúlt, és
leleplező pamfletet írt a plakátgyalázóról. Bulvár téma, bulvárírás, annak sem nagy
was ist das.
Minden esetre, 15 gépelt oldal
hevenyészett monitorra vetésért még senki ekkorát nem kaszált, mint ami a
szerzőnek néz ki - okos, roppant smart.
U.i. Azért jó, hogy gyorsan elolvastam a
könyvet mert, mint mondani szokás: "Habent sua fata libelli", s ennek alighanem
szigorú bírói ítélet mellett a zúzda lesz a sorsa, szerző, kiadó, sőt
terjesztő, (ígérik később, esetleg olvasó is) pedig ingamozgásban, faágon fog
száradni. Ja, és Tőkésnek az (i)gazság-szolgáltatás fényes alibit fog igazolni,
s végre kimondatik, amit eddig is tudtunk: a félrekufirc papi erény (még jó,
hogy nem kiskorúakra nyomul: na abból tellne sok kis bestsellerre!).
A minősíthetetlenül amatőr Trianon-film jut eszembe: Koltay is sikerrel csinált hülyét önmagából, és – sajnos – olyan ügyből is, ami amúgy sokkal komolyabb hozzáállást érdemelt volna. Bizisten, össze lehetne kötözni Andrassew-vel.
VálaszTörlés