Vidám, de fantáziátlan rommagyar pártos(k)odás
Néhány napja (http://systemcritic.blogspot.com/2012/04/elo-helyha.html) arról írtam, hogy az összes rommagyar
politikai formáció elveszítette a „jelölési kampányt”, hiszen senki előnyére
nem sikerült egyeszséget kötni a helyha jelöltek kiválasztásában és a
szavazat-, illetve esélymaximalizálásban, így szemmel láthatóan kudarc
következik. Sőt, mindenki belefutott egy istentelen nagy sallérba, mert egy
fordított logika mentén ott jöttek létre ál-kompromisszumok, ahol ezek választási
esélyt nem javítanak, és ott maradtak el egyeszségek, ahol pedig segíthettek
volna.
Kicsit
közelebbről szemlélve a fejleményeket és a bizalmatlanság összjátékának
textúráját, van azért rendszer az őrületben. Mint utólagos megvilágosodásom
sugallja, nem csak, illetve nem elsősorban a helyzet félreértése vezethette a
szereplőket, amikor kölcsönösen elszabotálták a megegyezést, hanem különféle
stratégiai és taktikai elképzelések eredőjeként állt elő az áldatlan helyzet.
Olvasatomban az
RMDSZ azzal az elképzeléssel indult, hogy nem köt előzetes egyezséget senkivel,
viszont nem szövetségként, hanem egyik jobboldali rommagyar pártként: megmérettetik.
Stratégái úgy számoltak (és itt lehet a hiba), hogy megmérettetés esetén minimális
veszteséggel kell számolniuk, hogy ami a megegyezéssel nyerhető, azért
túlságosan is nagy személyi árat kérnek az ellenfelek: jöjjön tehát a „harc”. A
stratégiát azért mondom hibásnak, mert – és ezt többször bizonyították politológus-szakértői,
elemzéseikkel, vagy vezetői, amikor az „alternatív parlamenti küszöb”-öt
emlegetik, mint megcélzott minimumot (erről majd később) – a közelgő
választások időszakában kizárólag a politikai „párt-logika” alapján képzelik el
a szövetséget pozícionálni. Ez pedig alapértelmezett hiba, a kontextus
félreértésének egyértelmű jele. Ha a szövetség, csupán egy a rommagyar
politikai pártok közül, pontosabban önként lemond az eddigi integráló (lásd.
„ernyőszervezet”) szerepéről, politikai értelemben vett identitását veszíti el.
Ezt a karakteres vonását eddig, az alapvetően identitáspolitikai célkitűzései
és az „elismerés politikájában” elért sikerei adták, annak a távlata, hogy
mindenekelőtt a rommagyarság jövő nemzedékeinek kulturális identitását
egyengeti, azért tesz. Ha az RMDSZ „csak” egy, magát - a többiekkel együtt - jobboldalinak
mondó párt(ocska) a rommagyar politikai palettán, akkor legjobb esetben is a
még el nem kopott, nem amortizálódott, és nem korrumpálódott jelöltjeinek
személyes sármjában bízhat. Nincs, a politikai identitás értelmében vett,
arculata túlontúl langyos és arctalan párt. Ráadásul nem lesz képes elhárítani
az identitáspolitikai krédóját mímelő, magyarán opportunista pártként
elkövetett kormányzati felelősségét firtató, azt számon kérő kritikákat sem. Ki
fog derülni, fellépései csupán a saját klientúra, esetleg az „eremdéeszes”-ek
érdekében, nem pedig az egész rommagyar közösség, mint etnikai/nemzeti
kisebbség érdekében történtek, és ami ennél is fontosabb csupán a szavazótábor
egy része érdekében fognak politizálni a jövőben! Ez pedig radikális és
végleges szakítást feltételez a szövetségi múlttal, hiszen ezután kell megteremtenie
azt a közösséget, azt a választói identitást, mely a rá szavazni szándékozók politikai
azonosságát adja, mely mostmár nem esik egybe a rommagyar kisebbség egészével.
S akkor nehéz megválaszolni, hogy miféle párt is az eremdéesz? Miféle sajátos ideológiai,
kulturális, szociális, stb. programok követője, mely különbözne a többi
rommagyar párttól? Kiknek a pártja az eremdéesz, milyen felismerhető,
behatárolható, a nyilvánosság előtt felmutatható választói közösség(ek)nek a
szóvivője?, stb. Másfelől a hosszú ideje kormányzó párt kudarcai, a puszta
pártlogika alapján, individualizálódnak, nem lehet őket szétkenni
„összrommagyar” társadalmi, azaz kisebbségi kudarcként értelmezni, hanem „csak”
a regnáló párt és tehetségtelen képviselőinek kudarcaként jelennek meg. A pártvezetés régebbi gárdája pontosan
értette ezt és ezért folyt évtizedes vita a „párt vagy szövetség” témában a
szövetség koncepció relatív fölényének megtartásával, az újak pedig szemmel
láthatóan nem értik. A szövetségi arculat és politizálás most, a rövid távon
kevésbé kecsegtető, de a szövetség-koncepciót hosszú távon fenntartó, közös
listákat kellett volna engedélyezzen. Ennek az lett volna az üzenete, hogy az
összrommagyar képviselet, mintegy természetesen „bejutó helyhez juttatta,
beengedte listájára” a „többieket”, visszafogadta keblére a „tékozló fiúkat”. Nagy
lesz annak az ára, hogy ez elmaradt, de nem kalandozom a jövőbe.
Az EMNP, ha
végiggondolta valaki is részükről az előzetes szövetségi politikát, eredetileg
maga is versengeni akart, és ezzel az „egyik párt” pozíciójába helyezni az
eremdéeszt. Arra kényszeríteni a riválist, hogy egy jól körülhatárolt helyet
foglaljon el – és csakis azt – a politikai szcénán, hogy színt valljon a
pártlogikának megfelelően.
Ebben viszont
félúton elbizonytalanodott, mert a régi párt (többé-kevésbé) sikeres ambivalens
kommunikációt folytat, csak részben ment bele a fentebb jelzett csapdába,
diskurzusa továbbra is az „egész rommagyar közösség” érdekképviseletéről szól. Ezt
próbálta megerősíteni a KAT létrehozásával is a kampány kezdetén, mellyel
szemben sikertelen és hatástalan utólagos vétót próbált emelni az éemenpé..
Másfelől pedig nem kedvezett a helyzet, nem a „bölcs” szövetség, hanem a
kontextus tette lehetetlenné az eremdéesz kényszer-pozicionálását, a helyhatósági
választások lokális érdekközösségek és hálózatok bonyolult rendszerébe való beágyazottsága.
A helyhatósági választások logikája ugyanis másként kontextualizált mint az
országosé, a helyi érdek elsőbbséget élvez országos pártpolitikai érdekekkel
szemben, a személyes szimpátiák és antipátiák itt arcokhoz kötöttek, azaz
szemtől szembeniek, stb. Aztán (bizonyára saját, nyilvánosságra nem hozott,
közvélemény-kutatások eredményét értékelve) elkezdett a megegyezés
szükségességéről rinyálni. S végül, mint hoppon maradt és vérig sértett
menyasszony, önálló jelölteket próbál indítani, illetve nem indítani,
felborítva az ilyenkor „várható entrópia” mértékét. Ez utóbbi valójában olyan
taktikai játszma, melynek lényege nem a saját esélyek növelése, hanem az
ellenfél meghurcolása, egyfajta partizánharc, magyarán ott tesz keresztbe az
RMDSZ-nek, ahol tud, saját potenciális polgármesterek és tanácsosok száma nem
érdekes. Ezért nincs sehol megegyezés, ott ahol ennek közösségi szempontból
értelme lenne és támogatja, alkalomadtán Szentgyörgyön (vajon majd
Csíkszeredában is?), az RMDSZ polgármester-jelöltet, ezzel lebegtetve annak
esetleges elhajlását anyaszervezetétől. Nem kétlem, hogy esetenként a szűkös
„humán erőforrás”-sal is takarékoskodnak, sok helyen nem akarják a biztos
kudarcnak kitenni azokat, akiket később fontos szerepre szánnak.
Úgyhogy zűrzavar
van, tipikusan (loss-loss) mindenki
veszíteni fog típusú versengés és egyéni, illetve pártalapú damage control, miközben mindenki háttal
áll a szavazópolgároknak. Mindenki egyéb, átfogóbb és később esedékes meccsek
előjátékának, azaz ürügyként tekinti a helyhát. Senki nem veszi komolyan sem
ideológiai, sem pedig kisebbségpolitikai szerepét, de a „régi párt” (leánykori
nevén szövetség, ja - s el ne felejtsem - demokrata) jártasabb a kettős-beszédben,
a hol pártosan önző és kizáró, hol pedig az egész kisebbségre utaló, integráló
kommunikációban. Eközben a jobboldaliság (csúcsa az állandó autonómiázás),
melyet mindenki szajkóz teljességgel tartalom nélküli, közönséges PR fogás, arra való, hogy egyfajta
vállalható billogot (újbeszél nyelven brand
identity name-t) süssön mindhárom formáció saját farára. Sajna ilyen kevés
a fantázia a rommagyar politikában, talán az elkövetkezőkben, vagy mint Pató Pál úr
mondaná: ráérünk arra még(?).
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése