Bukaresti Rádió 2012, ápr. 3.
Minima
moralia
Különös jelenségeknek vagyunk tanúi a
politikai porondon, még a helyhatósági választásokat megelőzően, fontos (és
egyre több) kormánypárti politikus „menekül el a hatalomból” és áll át az
ellenzékhez, melyről – közvélemény-kutatások előrejelzéseinek megfelelően – azt
feltételezi, hogy nyertesen jön ki a közelgő választásokból. A politikai
paletta átalakulása lassan a kormánytöbbséget erodálja, elmenekül aki tud és az
ellenzék tárt karjaiban keres magának menedékjogot, megjátszva, hogy hirtelen
megvilágosodott és mostantól más politikai filozófiát tekint a magáénak. Aztán sokan, akik eddig hezitáltak, nem
tudták eldönteni hol is állnak, most egyértelműen az ellenzék mellett
horgonyoznak le, stb. A folyamat magát a demokratikus képviseleti rendszert
fenyegeti, ugyan hol vannak már a négy évvel ezelőtti választási és képviseleti
struktúrák, ki hol is van ahhoz képest, ahol akkor volt, illetve egyáltalán hogyan
és mennyiben képvisel(het)i akkori ígéreteit? Az átülések és tömeges átállások,
hol balról jobbra, hol megfordítva átláthatatlanná teszik a mezőnyt, összekuszálják
a politikai folyamatokat és az „Ótévés”
DD(T)-knek, valamint az „Üldözött
kukásoknak” (alias Prigoana) kedveznek.
Hovatovább
egy elvtelen kétharmad kialakulásának Damoklész-kardja
lebeg a román politikai szféra feje fölött. A vezető kormánypárt erodálódása, hitelvesztése,
olyan méreteket öltött, amikor már „megvásárolni sem képes” saját opportunista (ex)híveit,
amikor az ellenzéknek semmit sem kell tennie, és csupán a proteszt szavazatok alapján
hatalomra juthat. A mezőny radikális megreformálásának esélye egyre inkább a
távoli jövőbe tolódik ki, hiszen akiket eddig, mint korrupt és morális
integritásukat ezer módon elvesztett felkapaszkodott gazembereket írt le az
ellenzék, azokat most minden fenntartás nélkül keblére öleli, tárt karokkal
fogad be: „újraértékesíti”.
Hogy a politika és
az erkölcs területe nagy átfedési felületeket mutatna, azt nem állíthatjuk,
egyetlen társadalom esetében sem. Legfennebb fokozatok vannak egy igen széles
skálán, melyet nem csak a politikusok határolnak be, hanem a választók, a
polgárok is, akármennyire húzódoznánk is ennek felvállalásától. Demokratikus
rendszerekben mi adjuk a felhatalmazást a minket aztán több-kevesebb
hatékonysággal képviselő politikusoknak, és – legalábbis elvben -
visszahívhatjuk/leválthatjuk elöljáróinkat, a törvényes szabályozásoknak
megfelelően. Végső soron társadalom és politikai osztály integritási fokának,
ha úgy tetszik morális érzékenységének egy a mércéje, ezért nem helyes az
álbölcs módon moralizáló, finnyáskodó elvetése, vagy dehonesztálása az összes
politikai szereplőnek. Áll ez - a nagyon helyesen, bár kissé megkésve -, éppen
lemondott Schmitt Pál megítélésére
is, aki végső soron fikarcnyival sem rosszabb, erkölcstelenebb, vagy
elítélendőbb, mint amilyen általában a magyar társadalom, s annak közerkölcse.
És mi is megérdemeljük politikusainkat, még azokat a gátlástalan harácsolókat
is, akik számára „a pénz végtelenül előbbre való az elveknél”, de akik a mi
felhatalmazásunkkal folytatják az ország intézményes lerablását. Megvetésre
érdemesek persze számosan vannak, csak azt a csapdát kell(ene) elkerülnünk, hogy
minden politikai ténykedést és minden politikust egyformán ítéljünk meg, mert
ez azon túl, hogy sokakkal szemben méltánytalan, praktikus szempontokból sem
kifizetődő álláspont. A választók elfordulása a politizálástól, sematikus,
külsődleges jelek szerinti ítélete (mondván, „ezek mind egyformák”), éppen a
leggátlástalanabb és elvetemültebb közéleti figurákat juttatják fontos
pozíciókba. A tömeges elfordulás, a kivonulás a politikai mezőny végletes
leromlását eredményezheti és nem annak „megjavítását”. Max Weber mondja igen bölcsen egy helyen, hogy aki választópolgárként
elfordul a politikától, az végül is másoknak engedi át a hatalmat, a választási
lehetőséget, olyan ügyekben, amelyek aztán őt magát is érintik, akarva
akaratlanul. A hatalmi pártok éppen úgy kalkulálnak, hogy minél kevesebb
szavazó járul az urnához, annál jobbak az esélyeik, magyarán a felelősség
szétkenésében és elrejtésében érdekeltek, azt szajkózzák, hogy minden politikus
egyformán korrupt és erkölcstelen, ezért a legjobb távol maradni az egész
cirkusztól. Ajánlom, éppen ezért meggondolásra a részvételt, ha csak nem
akarunk éppen a korruptak kedvében járni, akik profitálnak a minél kevesebb
szavazóból, hogy annál nagyobb eséllyel tudják, pénzzel, befolyással, zsarolással,
stb. megvásárolni azokat.
Olyan
helyzetben vagyunk, amelyre véleményem szerint alkalmazható Theodor Adorno elképzelése, a második
világháborút követő, „megromlott, és élhetetlen társadalomról”, mely ma az
elszabadult fogyasztói későkapitalizmus képében szorongást és kilátástalanságot
ültet el az emberek fejében. Ezért a minima
moralia szabálya, a politikai-hatalmi gépezet megjavításának, sőt az élhető
életnek a feltétele lehet. Kell léteznie egy erkölcsi minimumnak, olyan
egyszerű és átlátható normarendszernek, amelynek a betartását társadalmi
konszenzus védje és beleértve a politikai mezőnyt is, kontroll alatt tartsa. Ennek
felfedezésére kell(ene) figyelnünk, amikor újragondolni próbáljuk közéletünket,
még ha más-más értékekben vagy intézményekben véljük is megtalálni azt. Mert
bebizonyosodott, a demokratikus szabályok és intézmények pusztán formális
betartása nem elég, tartalommal kell feltölteni azokat. Új társadalmi
szerződést kell kieszközölnünk.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése