http://www.bukarestiradio.ro/index.php?option=com_content&view=article&id=52791%3Amagyari-nandor-laszlo-koezbizalmi-valsag-ii&catid=43%3Aa-nap-jegyzete&Itemid=72&lang=hu
A mai Rádiósjegyzet:
Közbizalmi válság
(A Balkán kapujában)
Múlt heti jegyzetem utolsó bekezdése azt ajánlotta, hogy
a közélet és a politikai mezőny hitelének visszaszerzése, a közbizalom
visszaépítése, új társadalmi szerződés kieszközlését teszi szükségessé. Innen
szeretném folytatni a mostani jegyzetet.
A múlt
rendszer romboló hatása, a társadalmi és a közvetlen emberi kapcsolatok, azaz a
magánéletek szintjén és mindenekelőtt a bizalom felszámolásán a természetes és
megszokott viszonyok hálózatának szétszálazásán, megszakításán volt
érzékelhető. Az emberekben szinte minden pillanatban jelen volt, ott munkált az
a tapasztalat és a ráépülő szorongás, hogy senkiben meg nem bízhatunk, hiszen
minden harmadik, (vagy akárhányadik) ember besúgó, rosszakarónk, provokátor,
akinek szavára jön a fekete Volga és azután könnyen a titkosszolgálat
pincéjében eszmélhetünk rossz sorsunk felett. Úgy vélem, hogy a politikai
rendőrség (szekuritáté) – végső soron – egyetlen általános célja és eredménye
éppen az volt, hogy folyamatosan rombolta, felszámolta az emberek magánéleti és
még inkább közéleti bizalmát. A megfigyeléssel, megfélemlítéssel, fenyegetéssel
és zsarolással a természetes emberi kapcsolatokban kiépülő és újratermelődő
bizalmat tették tönkre, míg a közéleti valóság ideológiai elvárásoknak
megfelelő meghamisításának tapasztalata, a közbizalmat ásta alá. Ennek rutinja viszont
tovább él a poszt-szocialista korszakban. A magán és közéleti bizalom
újjáépítése terén maradtunk a leginkább a múlt rendszer foglyai, ezen a téren
nem sikerült az átalakulás, ebben vallott látványos kudarcot a tranzíció. A
formálisan demokratikus - de működtetői mentalitásában továbbra is ál-szocialista,
korrupt és éppen ezért hamis, meggyőződés nélküli - intézmények azelőtt váltak
népszerűtlenné, hogy egyáltalán kifejthették volna közbizalmat építő, hiteles
tevékenységüket. Miféle közbizalmat ébreszthetnek, olyan „demokratikusnak
mondott” intézmények, mint a parlament, amelyben az átülések, a választási
programok és ígéretek semmibevétele, a közérdek helyett, a saját érdek
érvényesítése a jellemző? De ugyanez a bizalmatlanság veszi körül a többi
(igazságszolgáltatás, helyi adminisztráció, stb.) intézményt is.
Tudom,
hogy sokan elfogadják a fenti diagnózist, csak rögtön utána azt kérdezik, jó,
de akkor mi a teendő, honnan lehetne elkezdeni a közbizalom kiépítését? Mit
lehet tenni, ha az egész mezőny, a közélet, mindenestől korrupt? Nem naivság
vagy végzetes tévedés, balekség-e a közbizalom kiépítését szorgalmazni,
körülményeink között? Válaszom, hogy egyáltalán nem az, már csak azért sem,
mert valódi alternatívája nincs. Alapja pedig az lehet, hogy mint fentebb
jeleztem, valójában nem a demokratikus intézményrendszer hitele és bizonyos
értelemben eszmei (a demokrácia egy mindig befejezetlen építményen való
munkálkodás), filozófiai fogalma, hanem a nálunk fele elterjedt
poszt-szocialista formája járatódott le.
Egy új
társadalmi szerződésnek és a közélet átépítésének alapját az képezheti, ha
elfogadjuk, napi rutinná tesszük a demokrácia eszméit, a toleranciát és a
kölcsönösségen alapuló szigorú intézményes ellenőrzést, társadalmi kontrollt. A
részvétel, a közügyek intézésében, a politikában, a ráfigyelés arra, hogy mit
tesznek képviselőink, a média függetlenségének feltétlen megőrzése (képzeljék
el, ha a román média nem végezné legalább úgy, ahogy a közélet átvilágítását,
mi is történne itt!), a hatalmi ágak szigorú szétválasztása, valamint a fékek
és ellensúlyok rendszerének fenntartása lehet az a néhány alapelv, amelyekhez
ragaszkodnunk kell.
Még
inkább a gyökerektől indulva, nem vagyunk egyformák, de mindnyájan emberek
vagyunk és ezen az alapon társas lények, szerződésre alkalmas felek. Politikai,
vagy vallási nézeteinket, kulturális hagyományainkat, helyi szokásainkat, stb.
tekintve különbözünk egymástól, de a társadalmi szerződés ezek ellenére – sőt a
nyelvi különbségek ellenére is – megköthető. A szociokulturális antropológia
régi tapasztalata, hogy egymástól bármennyire is eltérő fajú, kultúrájú
emberekről legyen szó, az életüket meghatározó problémák, kihívások mindenki
számára ugyanazok: hogyan küzdjenek meg, illetve boldoguljanak a születés,
párválasztás, gyereknevelés, munka, betegség, hatalom, szegénység, boldogság,
bánat, és a halál (stb.) által felvetett kérdésekkel? Általánosabban, hogyan
lehet az adott körülmények között értelmes életet élni? A bizalomépítés alapja
tehát az, az egyszerű tapasztalati és ugyanakkor erkölcsi tény is, hogy „más is
ember”. Ideológiai, és morális értelemben is különbözünk egymástól, de
elsősorban prioritásaink mások, más-más tényezőt helyezünk előtérbe, de eközben
minden emberi érték, érték kell legyen mindannyiunk számára. Ha egyik politikai
meggyőződés a tradíciót, hitet, családot, közösséget helyezi előtérbe, azért a
szabadságot, egyenlőséget, szolidaritást és méltányos versenyt, nem muszáj,
hogy tagadja. Akik számára a szabadság és az egyenlő verseny a legfontosabb,
azok értéklistáján is jelen kell legyen, (esetleg hátrébb sorolódik), a
tradíciókhoz való ragaszkodás, a hit, a család, a szolidaritás, stb. Akik az
egyenlőségre és a társadalmi szolidaritásra esküsznek, nem kell tagadják a
szabadság, tradíció, stb. fontosságát. Ahhoz, hogy elhiggyük, hogy ez így van, többször
is meg kell tapasztalnunk a politikai vetésforgót. Azt, hogy egyik vagy másik
(jobb vagy baloldali, konzervatív, szociáldemokrata, liberális, vagy azok
bármely kombinációjából összeálló) kormány sem forgatja ki sarkaiból a világot,
legfentebb másképpen prioritizál, más értéksorrendet állít fel, de mindenik
emberi értéket tiszteletben tartja, senkit ki nem szorít a közösségből
meggyőződése miatt. Hát ez a tapasztalat hiányzik nekünk, itt a Balkán
kapujában.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése