Pengedrótkerítés és őrtüzek, avagy széttrolkodni a kerek világot
Elképzelni is nehéz azt a
temérdek frusztrációt, amit a kommentariátus (megköszönve TGM-nek találó
kifejezését), a közösségi- és mindenféle média névtelen és arctalan (nem szó szerint
értendő: a troll és annak kodása már pofával is megy pompásan) gonoszai
kifejezésre juttatnak, és vége-hossza nincs annak a rengeteg ocsmányságnak,
amit „magyar emberek” (hogy egy üres, de egyre hangzatosabb politikai reklámból
származó szóképet használjak) egymásra, másokra, sőt az egész kerek világra
mondanak. A menekültkérdés, és főként annak félrekezelése, az elhibázott, de
egyébiránt cinikusoknak és pöffeszkedő, markukba röhögő pillanatnyi hatalmasoknak
politikai (sőt anyagi) hasznot hozó (hejj pyrhoszi győzelmek ezek a mostaniak!)
gyűlöletkampány, minden korábbi közéleti témánál inkább a felszínre hozta a
közösségi frusztrációt, a gonosz térhódítását, a társadalmi megosztottságot. Amit
– sokszor naivan – csupán politikacsinálta, azaz sekélyes ellenségeskedésnek
gondoltunk, az most a maga teljes mélységében mutatkozott meg. És elég nyilvánvaló,
hogy is mondjam, hogy korántsem a szellemileg gyengén eleresztett, alúlképzett
és rendszerint olcsó módon, valamint vaskosan poénkodó, és háryjánoskodó
(prekariátusból lesz a kommentariátus?) kocsmatöltelékek művelik a verbális
agressziót és ingyenes gonoszságot, dehogy. Babaarcú finom, kispolgárkodó
anyucik, éppen úgy nyomják a fasisztoid, idegengyűlölő (amúgy már mindent és
mindenkit gyűlölő) szöveget a legkülönfélébb felületeken, sőt minden témában
is, olyan válogatott trágárságáradatot létrehozva, ami mögül föl sem sejledhet
semmiféle valóság: a köznapi gonoszság karneváljának zsivaja, és forgataga
mindent maga alá temet. Pedig érdemes lenne megállni egy szóra és elgondolkodni
a dolgok állása felöl, és főként arról, hogy hova vezet ez így? Mert az ugyan
köztudott (már-már közkedvelt) dolog, hogy a gonosz köztünk jár, de ez így volt
ezelőtt is, mégsem ünnepeltük iszonyatos pofáját, igyekeztünk föllépni ellene
és nem szaporítani/befogadni, és nem hagytuk eszkalálódni, mindenre kiterjedni
azt. (Philip Zimbardo, aki ma már Magyarországon is tevékenykedik egész
karrierjét arra szentelte, hogy megértse azt a folyamatot, ahogy hétköznapi „jó
emberek” rossz, vagy gonosz dolgokat cselekszenek. Az ő hétköznapi gonoszság
meghatározása, mint kesztyű illik a kommentariátus magatartásására:”Gonoszt
tesz, aki ártatlan embekkel szándékosan úgy viselkedik, hogy azzal árt nekik,
méltánytalanságot követ el velük szemben, lealacsonyítja, dehumanizálja vagy
elpusztítja őket, illetve ha tekintélyével és a rendszerből fakadó hatalmával
biztatást vagy felhatalmazást ad másoknak arra, hogy nevében így járjanak el.”/Lucifer-hatás/. A
világhírű pszichológus ezt a magatartást a kivülről irányított, a helyzet-függő
személyiséghez köti, aki nem rendelkezik erős belső iránytűvel, aki csak „halad
az árral” és tetteiért mindenkor környezetétől remél fölmentést, azért tesz
valami gonoszságot, mert – esetleg a hierarchiában fölötte álló – mások is
teszik, aztán hárítja a felelősséget).
Azt látom (és
nemcsak én), hogy a magyar társadalom – határokon innen és túl – hallatlanul
frusztrált, fél a további lecsúszástól, kisebbrendűségi komplexustól szenved és
nem a felzárkózást, a leszakadás megakadályozását, hanem a frusztrációból
származó feszültségek másokra való kivetítésével, valamint elzárkózással reagál,
illetve a gonoszt („dögöljön meg a szomszéd kecskéje is” – naponta vagy kétszer,
alapon!) műveli, nagy előszeretettel. A magyar társadalom – legalábbis a
megbízható mérések szerint – megosztott és hallatlanul frusztrált, de a gonosz
még nem győzte le a jóakaratot, a szolidarítást és a világ megértésére irányuló
pozitív szándékot. Még akkor sem, ha a kommentariátus ilyesmit sugall, illetve
és mindenekelőtt, a politikai osztály az a „romlott alma” a kosárban, amely
lassan de biztosan rohasztja szét az almapopulációt.
És most igazán kár, hogy ne
nevezzem bűnös tettnek, hogy a teljes rommagyar politikum föladta (ha ugyan
volt, mindenkinek) önállóságát (igen, azt a sokat emlegetett autonómiáját!) és
elszegődött úricsicskának a magyar kormány alá. Hogy azok, akik az emberi
jogokra (sőt kollektív, meg nyelvi jogokra!) apelláltak naphosszat, meg
televonították a világot a határok légiesítésének követelésével (s, hogy „nem
adják” – quel scandale) és a világot jelentő NER-el, most hirtelen „kerítéspártiak”[1]
lettek. Azt hiszem az a cinizmus, amivel a rommagyar politikai osztály és
csatolt részei, a médiák agitátorai, és a kommentariátus, stb., a román-magyar
határra építendő pengedrótkerítés hírére előállt, már maga a gonosz (nem is
hétköznapi, hanem teljes fegyverzettel ellátott afféle ősgonosz) elfogadásának,
sőt terjesztésének minősített esete. Hogy az eddig szimbolikusnak gondolt
(persze, persze hátsó gondolatokkal!) nemezetegyesítést egyetlen budapesti szóra,
megkérdezésü(n)k nélkül hozott embertelenül rossz döntésre, feladták, és
beálltak a kórusba: nekünk pengedrót kerítés kell! hisz eddig
sem jártunk a zöldhatáron, ugye? Mintha az egész politika, a kisebbségi
különösen, nem szimbolikus jellegű lenne, ahol a határra telepített
szögesdrótkert önálló életre kel, elkezdi zsugorítani az országot és
elválasztani, eltávolítani azt a hatumáktól. (Megőrült itt az egész politikai
osztály és holdudvar, nem emlékszünk már a berlini falra? Az áhitott Nyugattól minket elzáró vasfüggönyre? Továbbá ki hitte volna, hogy a nemrég meghírdetett
szövetségi politika, hogy t.i. ezután a népek, az istenadták fele fognak
fordulni, a valóságban azt jelenti: sögesdrótot a népnek, rögvest, s örömest!) Nincs,
egy politikus sincs a héthatáron, aki azt mondaná, eddig és nem tovább! – ejj bezzeg,
ha a románok építenének kerítést a határra, lenne nagy ribillió, Brüsszelig meg
sem állna a felbőszült sereg! – a határzár-kerítés magyart választ el
magyartól, embert, szomszédot, barátot és rokont, és ez nem csak szentimentális
kérdés, az egységesülő Európával megy szembe. A rommagyarságnak és a hatumáknak
Európán kívül nincs esélye a megmaradásra – így is kevés –, feladtuk önmagunk?
És aztán jönnek a belső szögesdrótok, először
a szimbolikusak, és aztán a reálisak, melyek végképp elválasztanak, és aztán
jöhetnek az őrtüzek Székelyföld határán[2],
a borgőzős összeborulások, a permanens farsangi bál, ... legyen, ki tudja,
meddig lehet még?
[1] Ide másolom Markó Béla nemrég megjelent megható versét,
kerítésügyben. Most már tőle tudjuk azt is, hogy a politika prózai műfaj,
hiszen amit versben előad, azt nem ismétli meg a politika prózai nyelvén, eddig
mélyen hallgat. Nagy kár, a vers kitűnő, csak a szerző nem döntött még arról,
hogy költő vagy politikus? Markó Béla: Kerítés De ugye utólag azért nem változik semmi?/ Ugye nem lövitek le az
öcsémet,/ha 1989 nyarán átkúszik a határon?/Ugye nem adjátok őt vissza a
románoknak,/akik már kibiztosították a tücsköket,/a kutyákat, a
géppisztolyokat,/és amikor hajnalban az öcsém visszanéz,/egyetlen torkolattűz
lesz egész Erdély?/Ugye nem húztok kerítést arra a helyre,/ahol neki azon az
éjszakán/át kell jutnia a zöld határon?/Ugye nincsen teherszállító időgépetek,/hogy
ólomnehéz szíveteket/visszavigyétek egészen odáig?/Ugye vigyáztok rá, ha nem
tudom már/semmiképpen sem lebeszélni?/Ugye segítetek neki?/Ugye tudjátok, hogy
csakis azért/szerveztük meg a szökését,/mert itthon belepusztult volna?/Ugye
elhiszitek, hogy nem értettem egyet vele,/de nem hagyhattam/meghalni a
testvéremet?/Ugye nem álltok az útjába?/Ígérem, én nem megyek,/nem is akartam
soha,/és most már mi értelme lenne?/Ugye nem toloncoljátok vissza 1989 közepén,/amikor
még fogalmunk sincs róla,/hogy rá egy fél évre Ceauşescut is lepuffantják,/mint
egy veszett kutyát?/Igazán ki lehetett volna várni./Ugye nem ástok vizesárkot
oda?/Ugye nem helyeztek el/taposóaknákat a fűben?/Ugye csak egy hangyaboly
púposodik?/Ugye csak gyík surran, mint a gyújtózsinór?/Ugye csak tréfáltatok?/Ugye
azt fogjátok mondani erre,/hogy mi magyarok vagyunk,/és hogy ez nem ugyanaz?/De
ti 1989 nyarán a románokat is?/Szóval őket sem küldtétek haza?/Senkit sem
küldtetek haza?/Csakhogy most 2015-öt írunk?/Kicsi országban kicsi falu,/kicsi
ház, kicsi asztal, kicsi kenyér?/Nekünk sem elegendő?/Akkor hát mi legyen?/Égig
érő kerítés legyen?/Valahol a felhők között,/kerítés tetején üldögél a
mindenható,/elgondolkozva lógatja a lábát,/nem látszik innen lentről/se bőre
színe, se szeme vágása./Ugye nem lövitek le az Istent?
[2] Csak remélni lehet, hogy az őrtüzek, nem a
majdani pengedrótkerítés nyomvonalát rajzolják az éjszaka egére, de ki tudja? Ne,
mind kerteljünk, mert ahogy azt orbánvezér mondta: „bármi megtörténhet”!
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése