Értjük-e a történészt?
„A történelem haladás, mely a szerzett képességek nemzedékről nemzedékre
való átadása révén valósul meg. ... A történelem tényei nem lehetnek teljesen
objektívek, hisz csak azáltal válnak történeti tényekké, hogy a történész
jelentőséggel ruházza fel őket.” (E.H.Carr)
Az írott történelem tele van
tanulsággal, csakhogy soha nem úgy tanulságos, hogy megpróbálunk letűnt időkbe konkrétan
és mindenben visszatérni, hiszen a jelen lehet filozófiai, kulturális, vagy
morális értelemben „hasonló” letűnt időkhöz (magam is értekeztem már a „körkörös”,
vagy „örökkön visszatérő” idő filozófiai eszméjéről), szociológiai, illetve
gyakorlati értelemben soha nem azonos. Mások a szereplők, de mások a körülmények,
a motivációk, a technika dolgaitól kezdődően, a „korszellemig”, minden
változik, a társadalom soha nem másolja magát, a történelmi idő, folyamat és
nem klónozott valóság: vége nincs haladás (bár némi meglepetésre, volt már aki
lezárta, mások
meg elhitték neki, és aztán teljesen történelmietlenül, folyton új kezdetet
vizionálnak – olyasmi ez, mint mikor az örök elsőtitkárok ellentmondást nem
tűrő hangon kijelentik: „Mától minden másként volt” – avagy egy újszülöttnek
minden vicc új!), valami olyasmi, ami látensen benne van a köznapokban, de
mindig csak virtuálisan, lényegében, mint asszimilállt modell, vagy
visszavetített jelenbeli terv.
A történelem a történészek „műve”,
nélkülük csak időszegmentumok egymásra következése lenne, a fel nem tárt, le
nem írt, ki nem elemzett történelem nem létezik, ezért a historiográfia
főszereplője nem a sok ilyen-olyan hős, hanem maga a történész, aki egyetlen
gesztussal hőssé tesz, vagy nem létezővé, a történelem sülyesztőjébe küld. Ma
ilyen „ünnepelt történész”, akinek a szavára sokak hallgatnak, illetve
hitelesnek érzik, Lucian Boia professzor, akinek legutóbbi könyvét (Hogyan
románosították el Romániát címmel –
de nem a valódi címén, ami úgy hangzana, hogy „Hogyan
románosodott el Románia” /Cum s-a
românizat România/!), szinte instant fordították le magyarra. A kötet nem sok
újdonsággal szolgál ami a feldolgozott adatokat illeti, pontosabban ismert
tényeket, és főként népszámlálási adatokat rendez egy érvrendszer köré, és témája,
valamint alapötlete sem föltétlenül és mindenben eredeti (Irina Livezeanu húsz
évvel ezelőtt megjelent kötete átfogóbb és úgyancsak meggyőzően mutatja be,
hogyan lett Románia egységes nemzetállam, a román (etno)nacionalizmus pedig a legátfogóbb
társadalomfilozófia, csak az ő történelmi munkája csupán a 20-as éveket
vizsgálja /lásd. Cultural politics in Greater Romania. Regionalism, Nation
Buidling & Ethnic Struggle, 1918-1930/, és ennek a kötetnek az
alapgondolatát viszi tovább, hozza el napjainkig Boia). Viszont következetes
abban, ahogyan föltárja hogy ”az /nemzeti/ ’egység’ filozófiája, domináns
maradt a román politikai mentalitásban”, és ezért a mindenkori hatalom
(elsősorban az oktatási rendszer, az ortodox egyház hathatós segítsége, de adminisztratív intézkedések nyomán,
illetve áttelepítéssel, és mítosztermeléssel, stb.) minden tőle telhetőt
megtett a kisebbségek elrománosításáért. Kitér arra is, hogy kulturális értelemben
a provinciák, a királyi Romániához csatolt részek esetében, nemcsak a
kisebbségieket („idegeneket”) kellett asszimilálni, (esetleg, elüldözni, vagy a
zsidóság, és részben a cigányság esetében elpusztítani) hanem etnikai
románságát is „regátivá” kellett átnevelni, ahhoz, hogy a kulturális értelemben
(nagy-román mentalitás) fölépített, de továbbra is etnikai alapon meghatározott
románság részévé legyenek. A szerző igencsak plasztikusan mutatja be az
elrománosítási folyamat „kontinuitását” (hogy egy másik, a román mitoszteremtő historiográfia
kedves kifejezését használjam) az ország egész modern történelmét tekintve. Azt,
hogy a létezett szocialista rendszer, és annak a Ceaușescu által vezetett
nacionálkommunista szakasza, hogyan teljesítette ki a huszas évek „regáti
ideálját” a homogenizálást, a román „elem” egyeduralmát minden régióban,
illetve nemcsak, a mindenkor többséget képviselő vidéki románság, hanem immár a
városi lakosság esetében is. Még egyszer a demográfiai/népszámlálási adatok, amelyekre
elemzését alapozza ismertek, a folyamat – legalábbis a rommagyar közönség
számára – nemcsak tankkönyvből, hanem tapasztalatból is ismert, a szerző
következetes és lényegre törő bemutatása (újrafeldolgozása) mégis igencsak
meggyőző, mert mintegy legitimálja azt a „halgatag” – és persze magyar, illetve
kisebbségi – tudást, melyről a román etno-nacionalista
ideológiának alávetett történetírás hallgatott és hallgat. Hogy t.i. az elrománosítás
jórészt (de persze nem mindenestől megtervezetten, hiszen egy század történelmi
„helyzeteire”, változásaira, háborúira, forradalmaira, és rendszerváltásaira, a
korrupt kormányzás mellékhatásaira, stb., stb., stb. volt szükség a "projekt" sikeréhez) tudatosan követett,
ideológiai célkitűzés volt mindvégig. És noha pontosan értem, hogy a Boia értelemezés
egyféle mindig is alulértett (többé-kevésbé erőszakos asszimiláció, a
kisebbségek üldözése, illetve marginalizálása, stb.) „kisebbségi történelmi
tudat”, mondjuk úgy „hivatalos beismeréseként” tűnhet föl, mégiscsak meglep,
hogy a rommagyar értelmiség (aztán a médián és a kommentariátus ténykedésén
átszűrt módon) és közönség egy, a rommagyarság végét vizionáló történészt (amint
azt Bretter Zoltán izgalmas esszéjében helyesen vesz észre, itt)
emel piedesztálra (sőt egyenesen sztárol). Nem is tévedhetnének nagyobbat például
kedves autonómiázóink (és csatolt értelmiségi holdudvaruk, itt,
itt
és itt),
minthogy Boiat „székelyföldi autonómiát elfogadó” autoritásnak gondolják (ehhez
kicsit a szerző is hozzájárul interjújában).
Érdemes viszont leszögezni, Boia a rommagyarság végét jelenti be, mondván: „A
magyarok elveszítették az Erdélyért folyó harcot. Semmi, amit ma tesznek, nem
Erdélyért folyó offenzíva, hanem védelmi harc, hogy megmentsék, ami még
megmenthető a magyar kisebbségből és annak identitásából”. Magyarán a
rommagyarságnak (előbb, vagy utóbb, illetve nagyon is előbb) vége, bármit tenne,
akár – valamilyen csoda folytán – székelyföldi autonómiát vívna ki magának
beolvadásra, illetve identitása feladására (kivándorlásra, stb.) ítéltetett, a
román etno-nacionalizmus végérvényesen győzőtt.
Lucian Boia tisztességes
történész, aki a román történelem utolsó évszázadának „domináns politikai
mentalitásából”, az általa győztesnek tekintett, etno-nacionalizmusból („Nacionalista
Iskola”), illetve filozófiájából a kisebbségek (lényegében a még jelentős számú
rommagyarság) végét olvassa ki egyfelől, másfelöl pedig a román hatalomnak és
értelmiségieknek (különösen a történészeknek) azt üzeni, hogy az „elrománosítás
projekt sikerült”, nem visszafordítható, ezért fölösleges a túlbiztosítása; a fölmerülő
regionalizmusok, és esetleges etnoterritoriális autonómiák nem veszélyeztetik
már az „egységes és osztahatatlan román nemzet” beteljesült ideálját,
fölösleges az állandó utóvédharc, lehetnének immár „európaiak”. Hangsúlyozni
kell, Boia paradigmája, hogy a románok „évezredes álma” a nagy-román
etnonacionalizmus szülte „egységes és oszthatatlan román nemzet” MEGVALÓSULT. Percig
sem veti el az ahhoz vezető történelmi útat (már a zsidóüldözést és pogromokat,
természetesen elfogadhatatlannak tartja) és nem delegitimálja semmilyen
formában azt: a végeredmény felől rekonstruálja a román történelmet. Minden
kijelentése – és ezt becsülettel be is vallja – ebben a paradigmában érvényes,
mint ahogy ebben is fogant!
Azt már csak én jegyzem meg, hogy
Boia könyve is jól illusztrálja, a transzilvanizmus szárba szökkenéséhez nem
egyszerűen formális „hatalomváltásra” (mondjuk új fajta kormányzásra, vagy némi
decentralizálásra, a korrupció kicsit visszább szorítására, európaibb politikai
diszkurzusra, stb.), hanem mentalitásváltásra,
azaz kulturális változásra van/lesz szükség, ami viszont egyáltalán nem
esélytelen.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése