(Meg)menekülünk?
Társadalmi értelemben értelemes
és hatékony cselekvéshez az kell, hogy pozitív morális hozzáálláshoz
kapcsolódjanak a célok megvalósítását elősegítő tettek, hogy a cselekvők
átérezzék, az amit tesznek, mind a célok, mind pedig az eszközök vonatkozásában
értelmes, és erkölcsileg is elfogadható. A morális értelemben helyes cselekvés
különösen fölértékelődik válságos időszakokban, amikor olyan kihívásoknak kell megfelelni,
melyek egyediek, melyekre nincs recept, amikor minden tett egyben útmutatás,
vagy legalábbis példa vagy előzmény értékű. A háborús övezetekből, népirtás és
veszélyeztetettség, stb., elől Európába menekülő tömegek problémája ilyen alapvető
kihívás, a kérdés kezelésben a morális meggondolások legalább annyira fontosak,
mint a pragmatikusak, és talán ezért is van, hogy olyan kiemelt figyelemmel
követik, midenütt a világon. Az a kérdés merül fel ugyanis, hogy az EU – mely magát nemcsak (gazdasági-pénzügyi-katonai,
stb.) érdekközösségként, hanem érték-, azaz morális értelemben is közösségként tünteti
föl (ez különösen azok számára kellene világos legyen, akik az európai morális
tradíciók közül kiemelten a keresztény tanításokra való hivatkozást szeretnék
elfogadtatni) – képes-e a maga humanista értékeinek megfelelően, de ugyanakkor
hatékonyan kezelni a kihívást? És nem vitás, van némi tétova tanácstalanság,
abban, ahogyan az EU – legalábbis egyelőre – képtelen egységes álláspontra
jutni, illetve morális és gyakorlati értelemben is elfogadható, kivitelezhető
menekültpolitikát kialakítani. Alapvető gond, hogy nincs egységes politika,
azaz a tagállamok egymástól függetlenül alakítják menekültekkel (és
bevándorlókkal) kapcsolatos eljárásaikat, az egyeztetés mechanizmusai is
hiányoznak, illetve döcögnek. Egységes menekültpolitika híján, ma a megítélés
és a megoldások terén is Németország van a skála legtoleránsabb, civilizáltabb
és befogadóbb tetején (és senki nem lehet annyira naiv, hogy azt gondolja: a
Német nagykoalíciós kormányzat nem végzett számításokat a menekültek befogadása
kapcsán, és nem volt pozitív a számolt mérleg, azaz anyagilag is kifizetődő, a
magasra helyezett morális léc, amit elsőként Izland
látszik követni), míg semmi kétség nem férhet hozzá, Magyarország van a skála
legalján, hisz nemcsak hogy nem akar semmiféle közös menekültpolitikát a
kormány (meglepő, hogy milyen hosszan tartható az a kettős beszéd, mely Európát
gyávasággal vádolja a közös föllépés hiánya miatt, de a közös menekültpolitikát
éppen Magyarország akadályozza a leginkább), hanem – afféle szégyenletes
hungarikumként – gyűlöletkampányba
kezdett a menekültek ellen. Magyarország a jelenlegi menekültpolitikájával
a teljes erkölcsi – sőt nemsokára minden bizonnyal gazdasági és egyéb hátrányokban
mérhető – elszigeteltségben fogja találni magát. Ma ott tart, hogy a pápa
toleranciára és emberiességi gesztusokra való felhívásait elhallgatja (a mainstream
katolikus klérus is), és a magát keresztény-konzervatívnak mondó kommentariátus
egyenesen cinikus és gunyoros megjegyzéseket tesz a pápa, vagy a máskor annyit
sztárolt, Böjte Csaba erkölcsi kötelességre felszólító kommunikációjára. A
demokratikus ellenzék hallgatását, egy alternatív cselekvési program
kidolgozására való képtelenségét, stb., ki ne feledjük a képletből, mely Magyarországot
(a gyülöletkampány elérte viszont az egész magyarságot) sötét, Európával és a
demokratikus közösséggel ellentétes irányba húzza/tolja, a pozitív fordulatnak
még a reményét is legyilkolva.
Az előítéletekre, és
sztereotípiákra, a látens idegengyűlöletre és vélt vagy valós, veszélyeztetettség
érzésére épített fideszes
propagandahadjárat morális tarthatatlnságáról, aligha érdemes újra és újra értekezni:
botrányos és elfogadhatatlan eljárás, minden ép erkölcsi érzékkel rendelkező
ember föl kellene emelje a hangját ellene. Jó kérdés, hogy van-e még egy
kellően széles többséget alkotó, morális integritással rendelkező magyar
társadalom, mely még hallgat, de föllép(het)ne az erkölcstelen, az elesettektől/üldözöttektől
minden segítséget megtagadó, sőt ellenük uszító, kormányzati rangra emelt kommunikáció
ellen? Vagy a magyar társadalom többségének erkölcsi érzéke, és ennek tükrében
identitástudata eltorzult (úgy ahogy erre Bíbó István lassan hetven esztendeje
felhívta a figyelmet, és amit sokat idéznek, de kevesen értenek: „A társadalmi
szerkezet deformálódását nyomon követte a politikai jellem deformálódása is, s
kialakult az a hiszterikus lelkiállapot, melyben nincs egészséges egyensúly a
valóságos, a lehetséges és a kívánatos dolgok között.”), olyannyira
deformálódott, hogy a nagy többség fanatikusan követi a „kedves vezető”
elfogadhatatlan útmutatásait? A kevés pozitív példa, a civil társadalom
megmozdulása, a menekültek apró emberi igényeinek önkéntes kielégítése – nagyon
úgy tűnik, amúgy is kifulladás határához érkezett – szemmel láthatóan nem
elegendő a homo moralist előhívni az etno-nacionalista uszítással hiszterizált
társadalmi többségből, sokkal
erősebb példákra lenne szükség.
Másfelöl, a dolog pragmatikus
szempontok szerinti megítélését érdemes kiemelni, azt, hogy a gyülöletkampány
minden szinten kontraproduktív, akadálya a hatékony cselekvésnek. A kihívásra
adott rossz válasz, és minden ebből következő lépés csak mélyebbre visz a
gyülölködés örvényében, míg az eltúlzott, alaptalanul hazug és cinikus módon
fölfestett apokaliptikus
jövőképek, egyike-másika önmagát beteljesítő jóslattá nem válik. A
gyülöletkampány, olyan tömegpszichózist keltett, mely nemcsak a menekültek
helyzetét nehezíti meg, hanem a megoldások körét is végletesen beszűkítette,
olyan kényszerpályára helyezte a kormányt – különösen a még radikálisabb
szélsőséges párt nyomásával számolva – amelyből nincs kiszállás, márpedig a
jelenlegi helyzetből nem csak a kormánynak, az egész magyar társadalomnak ki
kell hátrálnia. A hatalommegóvás érdekében indított, előítéletes kommunikációs
kampány, mely politikai kommunikációs szempontból (amoralitása ellenére)
hatékonynak tűnhetett elszabadult és addig eszkalálódott, ahonnan már nem lehet
továbbmenni. A haszontalan, de látványosan nemzetközi ellenszenvet, már-már diplomáciai
konfliktust (Szerbiával, de Franciaországgal is, egyelőre) szülő szögesdrót
akadályt (GYODA) le kell bontani. Ha pedig hadsereget vezényelnek a határra,
akármennyire is körülírt és behatárolt fegyverhasználati felhatalmazással, az a
Rubicon átlépése lesz. Ahol lőfegyvereket sétáltatnak, ott előbb-utóbb elsül
egy pár és akkor? Magyarország magára húzza a nemzetközi, különösen muszlim
szélsőséges, terrorizmus veszélyét.
Senki nem várta/várja a
menekültkérdés megoldását Magyarországtól, azt sem, hogy erején fölül
befogadjon menekülteket, csak az emberséges elbánás, és a menekülök sorsának
megkönnyítését, az áthaladásuk biztosítását várják (hasonlóan a Nyugat balkáni
nem EU-s államoktól – akik mellesleg sokkal pragmatikusabban kezelik a kérdést,
hiszen az integrációjuk elősegítésének a lehetőségét látják a humánus
politikában) a hatóságoktól, és a szélsőségesek megfékezését, a gyülölethullám
kontroll alatt tartását. Ehhez még uniós pénzügyi segítség is jár, a magyar kormány
meg mindezzel szembemegy (nem kétlem én, hogy Putyin – és Orbán, na meg Vona újkeletű
„keleti barátainak” – tetszésére) és egyre mélyebbre sülyed a maga kreálta
erkölcsi és az egyre inkább megtapasztalható mocsárba: itt a pokol tornáca, még
talán vissza lehet térni.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése