Itt a vége... fuss!
Ma ér véget a kampány, finisben a
választási előkészületek, rövid csend következik, majd „választási láz” és
vasárnap este kiderül, hogy politikai értelemben, mit is hoz(ott) a Mikulás
(már akinek nem télapó az öreg). Szóval politikai bakancsaink kipucolva,
ablakban, vagy (bátrabbak esetén) ajtó előtt (bár ezt csak óvatosan: politikusok
járják a vidéket, anélkül maradhatunk), és több-kevesebb hó is hullott a „big event-re”,
politikusaink a nagy követ eldobták: „ki tudja hol áll meg, kit hogyan talál
meg”, de míg bárkit is el- vagy megtalál vessünk egy pillantást a szcénára,
lássuk milyen a „csendélet csata előtt”.
Ami az általános képet, a
politikai tájkép madártávlatát illeti, nincs számottevő változás: a
baloldali-liberális-konzervatív konglomerátum fölényes, minden bizonnyal (a
visszaosztásokat követően és a parlamenti helyekre vetítve) „toxikus
kétharmad”-os többséget fog szerezni. A volt kormánypárt népszerűsége
- ARD mögé bújva, zavaros kis pártok, mozgalmak hátteréből kampányolva – minden
valószínűség szerint tovább csökkent. Ezt egyfelől saját jogon elkövetett
nagyon gyenge, jellegtelen és széthulló, egyetlen központi üzenetet meg nem
fogalmazó, stb. kampányának köszönheti, másfelől viszont az elnök segített
letornázni a pártot (szövetséget) a tíz százalékhoz közelebb, mint a húszhoz. Egybehangzó
elemzői vélemény, hogy Băsescu
gyakori felszólásaival többet ártott, mint használt kedvenc pártjának,
magára húzta a kampányt és ellenmozgósított a másik oldalon, nyári
ellenszavazóit újra kiprovokálta, alpári és elvtelen, kusza és arrogáns
kijelentései pedig, további bizonytalan szavazóréteget fordít(hat)ott maga és
pártja ellen. Az ARD belső háborúit is figyelembe véve ma már az a kérdés, hogy
vajon megelőzi-e őt az
ultrademagóg DáDi, Nép(ies)-pártja, vagy sikerül a második helyen
megkapaszkodnia? Maga DáDi minden bizonnyal nagy hátast dob Olténiában –
kellett neki a nagy dolmány, a Ponta-val való megmérettetés – , de pártja a
legerősebb ellenzéki erővé válhat (az olümposziak legyenek elnézőek velünk).
Nem változ(hat)ott számottevően a romániai
magyar politikai formációk esélye sem a kampány hatására, legfennebb
megállapíthatjuk, hogy mindkét alakulat elkerülte az országos kampány központi
magját adó, azt meghatározó témát, az elnök leváltásának kérdéskörét. Ami
persze nem jelenti azt, hogy a választók letettek volna azon jogukról, hogy
szavazataikkal vagy távolmaradásukkal beleszóljanak a dolog eldöntésébe. A témát kikerülendő (kevés kivétellel)
kitértek a román pártokkal való megméretkezés elől, sőt a román szavazók
megszólításáról is letettek. Valószínűsíthető viszont, hogy ennek nagy ára lesz,
hiszen a rommagyar pártok „visszahuzódtak az etnikai akolba”, - tisztelet a
nagyon gyér kivételnek - nem próbáltak expanzív módon viselkedni, román
szavazókat megszólítani, a nagypolitikai porondon megmérettetni. Így aztán a
kettős vagy többes identitásúakat, vegyes házasságban élőket vagy
többnyelvűeket is kihagyták a kampányból, számukra nem üzentek, csak egymással
voltak elfoglalva. Köldöknéző perspektívájuk azt a víziót terjesztette, hogy
inkább a kis tortaszelet újrafelosztása foglalkoztatja a politikai mainstreamet, mint a lehetséges bővités,
az etno(nacionalista) önmagunk által kreált gettóból való kitekintés és
kilábalás: reális autonómia helyett az
auto-gettósodás távlatát vetítették előre. Távlatilag ez a biztos halál, ez
a parlamenti képviselet nélkül maradás szinte tökéletes receptje, márcsak a
demográfiai folyamatok és a növekvő érdektelenség, passzivitás miatt is. Akár
tudatlanságból, rossz kampánystratégiából, akár pitiáner érdekek miatt
döntöttek így, mindkét esetben mi, a szavazók, a politikailag aktív polgárok
járunk rosszul.
A
kampány főbb stratégiai üzenete, a kitérni az országos kérdések és politikai
szcéna történései elől, még inkább kiszolgáltatta a romániai magyar politikai
képviselet kérdését a mozgosítás sikerének vagy kudarcának, valamint a
„belháború” kimenetelének. Megeshet, hogy amitől az RMDSZ vezetői féltek, attól
nem szabadulnak, a választói kritika passzivitásban fog megnyilvánulni és ezért
oda lesz az öt százalék. Az EMNP
futóversenye az alternatív küszöbbel pedig valahogy olyanszerűen áll,
mintha - P.Howardot idézve - „egy
kimustrált fejőstehén egy jó karban levő szirtisassal” versenyezne. Komolyra
fordítva, el kellett volna kerülni annak még a látszatát is, hogy „mozgosítási
verseny”-re egyszerűsödött volna a kampány, kevés valós parlamentben megoldandó
téma került elő, kevés megoldási javaslat vetődött fel, még a megszokott és
időről-időre előadott etnonacionalista rigmusok is alig hangzottak el. A
szövetség inkább a veszteségtől való félelem, a szorongás erejére játszott, „ha
nem leszünk ott, nélkülünk döntenek, s akkor aztán, ajjaj...” csakhogy erről az
a vélemény, hogy maguknak kuncsorognak helyet a húsosfazék körül, no meg, hogy
eddig ott voltak és jutott-e ettől előbbre az ország, s a rommagyarság sorsa?
Az új párt egyfajta sajátos licittel próbálkozott, saját kártyáira ajánlott
föderalizmust, (mely programjában ugyan nem szerepel, lehet csak futó ötlet
volt?) mintha az az úton-útfélen előhozott (inkonzisztens) autonómia non plus ultra-ja lenne. A vezető
szövetség erre nem is reagált (hacsak a Központi Választási Irodában ücsörgő
képviselőjének szavazatával nem, aki buzgó-mocsingoskodásból, mérlegelési jog
híján is, alkotmányellenesnek nyilvánította a föderalizmus-plakátot), foglalt a
helyi ügyekkel, melyek – ugyan ki figyel itt erre – nem is parlamenti, hanem
többnyire önkormányzati témák. Ezzel viszont azt a benyomást erősítette, hogy
képviseletünk inkább a kijárói-ügyintézői,
lobbitársaság szerepkörét preferálja, mely szerepkör mintegy természetesen
kapcsolódik a korrupcióhoz, a kiskapuk nyitogatásához. Mindkét rommagyar politikai párt a talpaló kampányt részesítette előnyben, az RMDSZ következetesebben,
hiszen nem is kezdeményezett sem tömegmegmozdulást, sem interaktív alkalmakat,
közvetlen nyilvános vitát. Nem kockáztattak tömegrendezvényeket, ahol az
ellentábor is megjelenhet és kritizálhat, nem konfrontálódtak egyénenként sem
ellenjelöltekkel, és ezzel elterelni szándékoztak a figyelmet az
„elmúltnégyév”, sőt „az elmúlthúszév” viselt dolgairól, nem adtak lehetőséget
az ezzel kapcsolatos kérdések nyilvános megfogalmazásának (a jól bejáratott
média-cenzúra ezt nagyban elősegítette). Azt sem tudhatjuk meg
következésképpen, hogy hogyan magyaráznák a bizonyítványt? A talpaló,
ajtótól-ajtóig bukdácsoló kampány viszont a fentebb jelzett kijárói, lobbista
habitust jelöli ki a lévendő képviselőknek, szenátoroknak, amit az önkormányzat
nem tud megoldani, vagy amihez bukaresti kiskapu kell, azt a parlamenterekre
bizzák majd. Ez viszont azt is jelzi, hogy a szövetség esetében a helyi hatalom
birtokosai fölébe nőttek a központi párt-aktívának, befolyásuk nagyobb, mint a
képviselőknek, szenátoroknak – a szövetség nem számít kormánytényező lenni a
közeljövőben! A kampány lejártával jól kirajzolódik a szövetség belső erő- és
törésvonalainak átrendeződése, a helyhatóságokban megválasztott előljárók felülkerekedtek
a központi vezetéssel szemben, különösen a két székelyföldi megyében (leglátványosabban
Háromszéken), a Székelyföldön kívüli régiók pedig leértékelődtek. Nemcsak a
választási rendszer teszi – bár annak is fontos szerepe van benne - és nemcsak a
kampány mutatja meg, hogy a
szövetség képtelen egybentartani a területi szervezeteket, a klikk és
regionális- meg szubregionális érdekek fölülírják a központi akaratot, a
gyengekezű és erőforrás-hiánnyal küszködő establishment
tehetetlenül nézi, tűri, ahogy a területi szervezetek, sőt körzetek
szétfejlődnek, elkölönböződnek és kicsúsznak a pártközpont kontrollja alól. A
kampányban látszik a legjobban ez a jelenség, ahogyan a képviselő és
szenátrojelöltek egymástól nagyban eltérő intenzítással, a központi pártkampányoktól
eltérő kreatívokkal, jelszavakkal, rendezvényekkel, eltérő kommunikációval, sőt
saját egyéni imidzzsel stb. kampányolnak. Az RMDSZ-t eddig egybentartó burok
felfeslett, a helyi vezérek nyomásgyakorló és státuszosztó ereje fölébe nőtt a
központ utasító hatalmának. Paradox módon, az RMDSZ színeiben induló jelöltek
közül éppen azok kampányoltak nagyobb intenzitással, erőbedobással és több
fantáziával, akik papírforma szerint esélytelenek, és ott engedték át a
kezdeményezést, ott kerültek a jelöltek másodhegedűs szerepbe, ahol viszont
biztos befutóknak látszanak. Ez nagy valószínűséggel további régiók közti
konfrontációt fog eredményezni a jövőben: a vég kezdeténél vagyunk?
A kihívó apró-párt (ez is volt az
érdeke) viszont megpróbálkozott autonómia-tüntivel, melyhez a háromszéki
szövetség is kapcsolódott, egyféle „beszállítóként” vagy csendes-társként, és
az, hogy megjelent ebben a szerepben, az EMNP sikereként könyvelhető el, illetve egyfajta
háromszéki lepaktálást vetít előre. Másrészt létrejött a 3T
kezdeményezte interaktív és nyilvános vita Szentgyörgyön, a szövetségi
szenátor-jelölttel.
Mindent egybevetve a kihívó párt volt
aktívabb és kezdeményezőbb, de ez semmit sem hoz a romániai magyar szavazók
konyhájára. Mert a legvalószínűbb az, hogy ebben a zárt kis rommagyar mezőnyben
az ellentétes üzenetek könnyen kiolthatták egymást, a
kereszthatások pedig passzivitást eredményeznek.
Most tél, van és hó és
bizonytalanság – az olümposziak legyenek irgalmasak hozzánk!
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése