Az utolsó pecsét és büdös nagy
pofonok
Nagy lélegzetet lehet venni,
izzadságcseppet homlokról letörölni, megvan a „küszöb”, csak éppen szenátori és
képviselői csoportja lett „csontra rágva”, (saját jogon, kevesebben már nem is
lehetnének), a szövetségnek. Az EMNP pedig produkált egy újabb látványos
pofáraesést, olyant ami már lassan megszokottnak számít a határontúli
fideszbérenc pártok esetében. Megvan a ballra át,
a „toxikus kéthamad”, a balliberális-konzervatív oldalon, a volt kormánypárt
usque 16%-ot szerzett és az ultrademagóg párt is az körül teljesített.
Az országos és
a rommagyar eredmények is előreláthatóak voltak, az öt százalékos küszöb
pedig lutrinak bizonyúlt, végül bejött, mert az urnazárás előtt sikerült
mozgosítani és kiegyenlíteni a nap folyamán jellemző részvételi hátrányt. A két
pártos választási rendszer nem hozott nagyobb részvételt (a magyar jelöltekre
leadott szavazatok összességükben sem érik el a 2008-as RMDSz szavazatszámot), sőt az üzenetek
kereszthatásai demobilizáltak, sok helyen zavart okoztak, különösen abban az
esetben, ha a szövetség hangadói is szétkommunikáltak,
mint Háromszéken tették. Ki kell mondani, hogy Antal
Árpád, aki a kampány alatt is egyfajta (önjelölt?) szóvívőként lépett fel, a
szövetség „arcaként” úgy viselkedett, mint elszabadult hajóagyú golyó,
ellentmondásos és zavaros kommunikációja és magatartása már-már a hajó
elsülyedésével fenyegetett. Hab a tortán a címben kiemelt „Nagy Testvér”-i fenyegető
kijelentés, miszerint Antal, „büdös
nagy pofonokat osztana ki” a néppártosoknak. Szóval ez az orwelli figura
önmagában is szomorú látványát nyújtja a neo-eremdéeszes kommunikációnak, és akkor
hova tegyük azt, hogy a többi vezető hallgatólagosan vagy kifejezetten
egyetértőleg tekintenek erre a minősíthetetlen kirohanásra, hogy nem minősítik
elszólásnak és nem kérnek elnézést, nemcsak a vetélytárstól, hanem a
közönségtől is? De még meglepőbb, ha politikában tapasztalt úrhölgyek
kajánkodnak társasági oldalakon és jóváhagyják a mosdatlan beszédet. Nagy
valószínűséggel nem utcai verekedőket – afféle vidéki K1 fightereket – állt
szándékukban voksukkal támogatni a romániai magyar szavazóknak, de az ilyenekért
maradtak távol számosan.
A szövetség parlamenti
képviselete nagy mértékben összezsugorodott. Nem is remélt senki képviseletet a
„végeken”, Temes, Arad, Hunyad, Fehér, Beszterce, Szeben, Brassó, Máramaros rég
elveszett. De a Kolozs, Bihar, Szatmár, Szilágy és valószínű Maros megyei képviselet
mostani elkarcsúsodása sovány jövőt ígér, biztosan ez volt „az utolsó pecsét”,
sokaktól, sokaknak: még egy ilyen győzelem és elveszítjük a háborút, végképp kiíratkozunk
a román politikai életből, a kéve megoldatott, újra összekötni hallatlanul
nehéz lesz. Félős, hogy az öntelt „győztesek”, a mainstream, akik természetesen továbbra is benépesítik a kis
képviseleti csoportjainkat, nemcsak hogy nem hajlandók tanulni a „rezgő léc”
fenyegetéséből, de eszük ágában nem lesz részletes és önkritikus elemzést
végezni. A sportkedvelő főnökség, azt fogja mondani, hogy a „győzelmet nem kell megmagyarázni” és ámen,
márpedig ettől nagyobb hibát el sem követhetnének. Azt hiszem, ideje lenne tanulni a sorozatos tévedésekből, a tervezési és kivitelezési hibákból, a rossz kommunikációból, stb. és, hogy
elengedhetetlen lenne a szövetség radikális megújítása, egész stratégiájának és
szervezeti rendszerének átalakítása. Csakhogy kevés a garancia arra, hogy a mainstream számára, ez egyáltalán
felmerül: ők újra a húsosofazék körül tolonganak, s mi lehet ennél kellemesebb,
négy év hosszú idő, s „ráérünk arra még” mondogatják, sűrűn hátbaveregetve
egymást.
Ennél elkeserítőbb képet csak a
néppárt mutat, amint ismét megpróbálják elsunnyogni a felelősséget, győzelemként
feltüntetni a nyilvánvaló bukást. Ez még érthető is lenne, ha főemberük, az
örök loser Tőkés – aki, azért
szélcsendben vészelte át a kampányt, nem merte európarlamenti mandátumát
kockára tenni – máris be nem jelenti a „posztkommunista
visszarendeződést”. Addig zavar vizeket paranoiás beszólásaival, amíg az
orbáni támogatás és farvíz tart, s ez egyelőre tovább élteti, bár zárt budapesti
ajtók mögött lehet még fejmosás, s a hiábavaló igyekezetbe beleőszült 3T
számára úgyszintén.
Azért korai még a mérlegkészítés,
mert igen nagy eltérések és különféle változatok vannak választói körzetenként,
kampányonként, regionális, stb. szinten, és végső soron a jelöltek személye
is sokat nyomott a latban, mind a mozgosítás, mind az eredmények tekintetében.
Forró hét követi a választások
forró éjszakáját, hiszen nagy az áthelyezkedési serte-perte, az
újrapozicionálás, a teljes politikai színtéren. Az urnazárást követő tízedik
percben, meglepetésre, a biztosan
győztes formáció társ-elnöke, Ponta
az aktuális miniszterelnök, bejelentette, hogy szeretne az RMDSZ-el kormányozni,
vagy legalábbis egyezkedni az együttműködésről. Mindenestől bombasztikus szitu,
hiszen borít minden elképzelést. A helyzet komikumához tartozik, hogy Băsescu elnök (a győztes szövetség legádázabb ellensége) alig egy órája
bíztatta facebookon a romániai
magyarokat szavazásra, abban a reményben, hogy a magyar szövetség „vele tart”. Ponta
sok belső ellenkezést kiváltó bejelentésének értelme a túlbiztosítás, az elnök
esetleges manipulációjával szemben, azt üzeni, hogy az RMDSZ rögvest átáll és
hajlandó tárgyalásba kezdeni, s semmiképpen nem fogja az esetleges manipulációt
támogatni. Egyfelől azt jelzi, hogy Ponta átgondolta a dolgot – még nem szaladt
el vele a kétharmados magas ló -, azt is, hogy Európában igencsak pozitív
visszhangja lenne a romániai magyar képviselet kooptálásának. Azért is, mert
így egyfajta „nemzeti nagykoalíciót” sikerülne létrehozni, hiszen immár
mindhárom európai pártcsoporthoz tartozó formáció adva lenne a
kormánytöbbségben. Másrészt pedig sikerülne hermetikusan elzárni az elnöki párt
(maradék) képviselőit és az ultrademagóg Nép Pártjának szedett vedett
képviselőit: az, első körben, RMDSZ egyfajta cordon
sanitaire kiépítéséhez kellene, az ellenzék beszorítására egy szűk
mozgástérbe. Racionális a miniszterelnök ajánlata abból a szempontból is, hogy
megakadályozza az elnököt, hogy megpróbálja ismét kihasználni az alkotmányos
bizonytalanságot, a miniszterelnök-jelölt kijelölésének kérdésében, és
akadályokat gördítsen Ponta kinevezése elé. Aztán, ha az elnök újboli
felfüggesztése jönne számításba, ismétcsak jól fogna a szövetség támogatása. De
racionális a tárgyalás, - akár esetenkénti parlamenti támogatás, rejtett-, vagy
felvállalt kormányzati szerep lesz az eredménye - az RMDSZ és a romániai
magyarság számára is. Alkotmányt módosítani és új régiók határait kijelölni a
jelentős és befolyásos kisebbség nélkül, „nem ajánlatos”, ezért a képviselet
bevonása igencsak kívánatos mindkét fél számára. Meglepő, de ez lett a román
parlamenti választások éjszakájának és a posztválasztási hét központi
témája. S, ez a normalitás jele lehet.
Nagyon érdekes volt főleg amikor vasárnap este rejtett számmal hívott valaki a szolgálati számomon(a választási bizottság munkatársának adta ki magát), hogy, már szavaztam-e?
VálaszTörlés