Konzervpolitika
„Szeme a rácsok futásába veszve
úgy kimerűlt, hogy már semmit se lát.
Úgy érzi, mintha rács ezernyi lenne,
s ezer rács mögött nem lenne világ.”
úgy kimerűlt, hogy már semmit se lát.
Úgy érzi, mintha rács ezernyi lenne,
s ezer rács mögött nem lenne világ.”
Reiner Maria Rilke – A párduc (Szabó
Lőrinc fordítása)
Nehéz szabatosan megnevezni azt a
tetszhalott
állapotot, a mély letargiát, amit a rommagyar politika produkál, azt, ahogyan képtelen volt abból az
eufóriából, mely a román társadalmat áthatotta, vagy legalábbis megpezsdítette
egy (hangyafasznyit) hajszálnyit is „megszerezni” a rommagyar
szavazóközönségnek, és azt is, hogy a mainstream
képtelen ocsudni és reagálni a történésekre. Ezzel a
szövetség, paradox módon, meghozta „a kormányszerep áldozatát”, majd hangulatváltás,
vagy érthetetlen szeszély folytán, lemondott annak lehetséges relatív előnyeiről.
Ha lenne igazi rommagyar média –
legalább olyan, amelyik, ha mondjuk télvíz idején kinyílik a pitypang, akkor
azt megírja – tudnánk, kik szorgalmazták és „valóban” miért, a kormányból való
önkéntes kivonulást, de napokkal a korszakos döntést követően sem tudjuk, miért
kell kilépni? A vezérek csak annyit közöltek: a szövetség „megértette a
szavazók üzenetét”, de az üzenet konkrét tartalma felől, meg arról, hogy
valójában hogyan is értették azt, csak annyit közöltek: az RMDSz kilép a
kormányból, és punktum. Számomra itt az a kérdés merül fel, hogy vajon a
vezérek (már akiket nem manipuláltak) nem a fidesz üzenetét vették, és értették
meg, illetve manipulatív módon a rommagyar szavazókénak tüntették azt fel? A
kérdés azért is jogos, mert először az erdélyből Magyarországra majd (horibile
dictu), az éppen végnapjait élő, nyugatra elszármazott volt püspök, a fideszes
EP-képviselő Tőkés László üzent hasonlót. No meg azért sem valószerűtlen ez a
forgatókönyv, mert ha azt kérdeznénk, kinek használ a kilépés (qui prodest?),
akkor kiderül, egy gyenge és kiegyensúlyozatlan, anyagiakban is kiszolgáltatott
szövetséget könnyebb kliensé tenni, úgy ahogyan azt a mai magyar kormány úgy jó
2 évtizede szeretné.
A valóság meg az, hogy az
elnökválasztás második fordulójának nem volt igazi üzenete a rommagyarság fele
(hogy voltak, némely olyannyira nekimecseredett székely atyafiak, akik
tiltakozásként, azért mert a szövetség Pontára sugalmazta szavazni, pecsételtek
Johannisra, azt percig nem kétlem), viszont nagyon erős össztársadalmi üzenete
volt, amihez csatlakozni utólag már nem lehetséges! Meglehetősen világos, hogy az
első fordulós eredmények tükrözték a politikai erőviszonyokat, és azt hogy az
autonómiázás mindkét változata – az autonómia-tervezet is, amelyet Kelemen
Hunor és a szövetség tett kampánytémává, és az is, amelyet az SZNT-től
kölcsönözött és tűzött zászlajára Szilágyi Zsolt – csufosan megbukott:
megmérettetek és könnyűnek találtattak!
A kormányból való önkéntes
kilépés kontraproduktív, ha úgy tetszik egy apolitikus (inkább egyenesen
anti-politikus) gesztus, hiszen normális esetben minden politikai formáció „a
hatalmat akarja”, kormányra készül. Kormányon lenni erőforrás (anélkül, hogy
korrupciós ügyletekbe kellene keveredni), részvétel a nagypolitikában, nagyobb
esély a közösség javát szolgálni, stb, stb., de a szövetség szempontjából a
belső egyensúly megteremtésének is az eszköze volt. Az RMDSz 1996 óta minden
alkalommal arra használta – többek között, persze – a kormánypozícióját, hogy
kiegyensúlyozza az erdélyi régiók közötti természetes politikai asszimetriákat,
és hogy hivatalnoki szerephez juttassa azokat a hozzáértő (?) politikusokat,
akik az önkormányzati választásokon – a regionálisan jellemző, hátrányos
etnikai arányok miatt – nem juthattak hivatalhoz. Ez nemcsak egyszerű morális
kiegyensúlyozás volt, hanem azt üzente a maradvány rommagyar közösségeknek, sőt
az etnikai szigeteken élőknek is, hogy érdemes a köz dolgaival foglalkozni,
hogy dévai, temesvári, nagybányai, vagy brassói, stb., magyar politikusok is
szerepet kaphatnak az országos politikában (politics of recognition). Ma ezt önként adja fel a szövetség,
szinte biztosan feladva ezzel szövetségi jellegét, és kivonulva az országos politikából,
bezárva magát egy kisrégióba. Azután, a
szövetség a kilépéssel, és különösképpen a meglebegtetett zászlós, ki- meg
bevonulásokkal, és az autonómiázás folytatásával, éppen azoknak a hangját
hagyja figyelmen kívül, akik lelkesen csatlakoztak a modernizációs mozgalomhoz,
akik a nagyvárosokban román társaikkal együtt az utcára vonultak a két forduló
között, akik vigyázó tekintetüket, nem egy mind jobban elszigetelődő (ráadásul
önként izolálódó) kisrégió, hanem a fejlett Nyugat fele fordították. Mitől
hozhatna ez a gesztus szavazatokat a 2016-os választásokon, mivel
könnyíti meg a belső radikális reformot, kérdezhetnénk? És hiába várnánk
választ, mert meggyőződésem, hogy az „illetékesek” maguk sem tudják. És, mert
nem tudják mitévők legyenek, előregyártott és ismételten lejáratott politikai
kommunikációval, még több populista szólammal, és titkolózással, ködösítéssel
kínálják meg közönségüket: a közös tarisznyából, nem a hamuban sült friss
pogácsát, hanem a lejárt szavatosságú konzervet vették elő. És mi van a politika
felíratú konzervben? Frusztrált kisebbségi, sérelmi politizálás, és dölyfős
autonómiázás (helyenként „vesszen trianonos” csatakiáltásokkal),
sündisznóállás, és visszavonulás a székelyföldi skanzenbe, egy magát erősnek
gondoló (egyelőre csak önjelölt) székelyföldi aprókirály – Antal Árpád,
sepsiszentgyörgyi polgármester – politikai kampányának nyitóakkordjai –
lerágott csontok, és avas bőrkocsonya.
A román társadalom java átlépte
az ortodox fundamentalizmus politikai kultúráját (még akkor is, ha utóbb
kiderül, hogy csak időszakosan), nekünk pedig – amint azt a Mikó-ügy
fejleményei és politikai kommunikációs kliséi jelzik („A ploiesti bíróság isten vagyonát
lopta el”, „háborúba indulunk”, stb.), jön a fundamentalista
(keresztyény) konzervpolitika, bicskával, idejétmúlt újságpapírról fogyasztva. Mint
Rilke párduca vergődik önépítette rácsai között a rommagyar politika, és
képtelen kitörni onnan, tehetetlenségében legrosszabb reflexeihez (path
dependency) fordul, ösztönszerű magatartása visszavezet az elszigeteltségbe, a „rossz”
tradícióhoz, a politikai homokozóba, ahol csupa önsorsrontó szerep és beszükült,
torz világkép vár.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése