Az abszurd árnyalatai
„Elutazott tőlünk családunk egyik tagja, akit oly
hőn szerettünk, egy Valóság nevű nagybátyánk...”
Cseh Tamás – Bereményi Géza: Valóság nagybátyám https://www.youtube.com/watch?v=u7VQqessHYA&hd=1
A köznapi észjárás, mely
többnyire behatárolt tapasztalatokon és jól körülhatárolt térben alakul,
gyakran úgy tünteti föl a „valóságot”, mint rendkívülit, olyant, mely máshol és
máskor nem létezett, sőt nem is létezhet, legalábbis nem a józan ész szabta határokon
belül. De mi van akkor, ha ez a tulajdonított rendkívüliség (excepcionizmus)
valóban elkezd két lábon járni, ha a történések, olyannyira egyedi módon
zajlanak és az értelmezésük, olyannyira „sajátos”, hogy ez a partikularizmus
fölülír minden képzeletet, tényleg csak itt és most történhet. Mi van akkor, és
főként mik lesznek a következményei, ha a politikai dráma az abszurd műfajában
íródik és játszódik, meddig hányhat fittyet a valóságra (meddig írhat párhúzamos
valóságot – amolyan mátrixosan) és mi történik, amikor azzal mégiscsak
szembesülnie kell? Következhetne most egy kis reszpíró a politikai életben –
nemcsak mert ünnepek jönnek, hanem mert hosszú választási kampányokon vagyunk
túl, és mert az új elnök „nyugalomra int” – de az abszurdba fordult dráma
képtelen határt szabni magamagának, tovább pörög.
Ionesco szülőföldjén, az
abszurdnak csupán világosabb árnyalata, és úgy tűnik mindenkinek természetes, a
médiák számára meg nézettség növelő égi manna, a vasárnapi elnökváltás (fináléja)
kimenetele, ami leginkább délamerikai, illetve banánköztársaságokból ismerős
forgatókönyv szerint alakult. Az még hagyján, hogy az új elnök barátait, új
munkahelyére invitálja pezsgőzni, jó kis kégli az elnöki palota, hadd lásson a
baráti kör csodát. Furább viszont, hogy eközben az ex-prezident (akit a „szőke ciklon” legkevesebb két helyen vár,
egy számára előkészített, sőt médiában mutogatott párt-mufti-i irodában, és egy
„baráti” sörözőben) éppen csak leváltja elnöki-fekete öltönyét, és máris egy éljenző
kocsma forgatagában, hokedliről szónokól, hetet-havat összehord, és nagytorkú
ivászatba kezd. Teszi ezt azzal a jelszóval, hogy "újra normális ember
lettem"! (szó szerint:"am redevenit un om normal"). Szóval
eddig, akkor mi is volt?
Az abszurd sötétebb árnyalatának
címe az lehetne, „Szemben az árral” azzal az alcímmel, hogy „Kormányból
ellenzékbe – egy képtelen történet”, mely ezidáig mindenben a politikai
pikareszk legjobb hagyományainak forgatókönyve szerint alakul. És mivel a politikai
cselekmény több szálon fut, hadd kezdjem az általánosabb történés
felvázolásával. Az RMDSz értékeli az elnökválasztás második fordulójának
eredményét és arra a következtetésre jut, hogy a rommagyar szavazók
kormányszerepe elleni (protesztként) tiltakozásként szavaztak Johannisra, és
ezért bizalmatlansági indítványt kezdeményez (SZÁT) sajátmaga ellen, amit meg
is szavaz (SZKT), és önként kivonul a kormányból. Első lépésben viszont nem
ellenzékbe, hanem „átmenetbe”
lép (a szövelnök szíves közlése), megszavazza az új Ponta-kormányt, majd
annak jövő évi költségvetését, kinevezi, illetve megtartja államtitkárait
(felteszem a sok éve leghitványabb
munkát végző oktatási államtitkár marad a helyén!), majd következő lépésben
vonul csak „igazán” ellenzékbe, és januártól „autonómiázásba”
kezd, illetve azt folytatja. És itt kérem ne váltsanak adót, a hiba nem az önök
készülékében van. Ez a minden eresztékében képtelen (Heraus mit Uns
felkiáltással elkövetett) történet ma, mint Valóság áll elő a rommagyar
politikai mezőnyben. Ez a keret és stratégia, mely vezetőink szerint, kivezet a
válságból: nem a szövetséget fogják megreformálni, átalakítani, hanem a
valóságot fogják zárójelbe tenni, illetve irracionális érvekkel abszurd drámává
alakítani. De legalább az abszurd dráma szereplői, passzív, és nem egyszer néma
elszenvedői a képtelen és beláthatatlan történéseknek, vagy a történések
hiányának, így nincsenek felelősök, és ez az amire vezéreink játszanak:
menekülni a felelősség elől, minden áron, akár a politikai autizmusba is.
Az abszurdot árnyalják, illetve
még groteszkebbé teszik a mellékcselekmények. Az RMDSz úgy értékeli, hogy át kell
soroljon az ellenzéki oldalra, és főként Johannis mellé, ezért szembemegy
minden olyan kezdeményezéssel, amit az új elnök meghirdetett. A korrupció
elleni harcot úgy veszi fel a rommagyar formáció, hogy végsőkig kitart minden
megvádolt, elítélt, stb. vezetője mellett, sőt egy éppen összeférhetetlenség
miatt elítélt (Máthé András) képviselő kezdeményezi a törvényhozásban, az
Összeférhetetlenségi Ügynökség (leánykori nevén – ANI) hatáskörének
megnyirbálását. A szövetség szenátorai szemrebbenés nélkül megszavazzák a 3. Nagy-Testvér
(lokálisabban a szekus lehallgatást engedő) törvényt, amely a leginkább
Johannis szavazóinak fáj(hat), hiszen a fiatalabb, képzettebb és internetfüggőbb
polgárokat érinti. (Remélhetőleg az új elnök az Ab-hez fordul miatta).
Aztán az abszurd átterjed az
igazságszolgáltatással vívott harcra is, ami a legrosszabb konjunktúrában veti
fel a hiteltelenség kérdését – t.i. most az igazságszolgáltatás megítélése
pozitív, a korrupt „nagy halak” perbe fogásának okán – és a legrosszabb reflexek
alapján mozgósít. A Mikó-gimnázium zavaros perének folyományaként az erdélyi
református püspök először felkínálja
lemondását, aztán körülnéz (pontosabban hátra) a hadra fogható hívek
körében, és tábornoknak képzelve magát, háborút indít, feltehetően, a végleges
ítélet és a bíróság ellen (sic!) és másokat is arra invitál. A szervezett
bűnözés elleni ügyészség – melynek főnöke, éppen szervezett bűnözésben való
részvétel miatt előzetesben ül – terrorizmussal vádolja az egyik háromszéki
kiskirályt, a ’90-es marosvásárhelyi március emlegetéséért, aki ezért is utcára
hívja támogatóit. Amúgy a kovásznai prefektus pénzbírsággal sujtja az MPP-t (és
nem az RMDSz-t!) a magyar himnusz énekléséért, amire az orbánosan állandó magán
szabadságharcukat vívó háromszéki kiskirályok, hetedhét országra szóló
tiltakozó himnuszéneklést (sic!) szerveznek székely és magyar óriászászlók
alatt, klérusi vezérszónokokkal. A kormányfő leváltja a prefektust, a szövetség
üdvözli is a gesztust, viszont a tüntetés tovább növekszik és terebélyesedik, sőt
egyre radikalizálódik.
Mi mást mondhatnánk erre, mint
amit a karthágói Tertullianus mondott: „Credo quia absurdum est” („Hiszem, mert
képtelenség”). Párhuzamos valóságot élünk, ahol a politikum önálló módon teremt
magának keretet és épít benne irracionális világot, a falra festett ördög,
ismét leszállni látszik a falról, alig leplezett módon, köztünk jár. Napjaink
zsargonjára átköltve, a reality show árnyékszereplői, az apró kis celebzombik,
ledöntötték a „szimulákrum-ház” falát és szabadon kószálnak a politika
kertjében. De, vigyázat, az abszurd dráma, mégha politikai is, csak egy szűk
réteget képes megszólítani, szubkulturához kötött, és néha végzetesen ütközik a
valós világgal!
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése