Kortárs történelem lánctalpakon
„A kortárs történetírás azzal a problémával találja magát szemben, hogy az
emberek még nem felejtették el azt az időt, amikor még voltak alternatívák, és
nehezen fogadják el a történész hozzáállását, aki lezárt ügyként, fait accompliként kezeli a közelmúltat.”
- E.H.Carr
Meglehet csak hónapok választanak
el attól, hogy kiderüljön, az elmúlt 25 év, a szép új ezred első évei, a
tranzíció (melyről eddig sem tudtuk hová vezet!) egy következő világégés
előestéjeként válik a történelem részévé – hol van már a „történelem vége”? a
liberális demokráciák győzelmének ünnepe? – vagy az átmenet folytatódik, és
meglehet nem annyira tetszetős, de békés folytatást hoz. Nem osztottam azok
véleményét – bár volt ráció abban ahogyan érveltek, és a terrorizmustól való
rettegés és ellenlépések szükségessége továbbra is kihívás –, akik a New yorki ikertornyok lerombolásakor, a
9/11-ben látták egy új történelmi korszak kezdetét azt, hogy valami
megmásíthatatlanul megváltozott, elindult egy új korszak. Viszont az Ukrán
válság könnyen ilyenfajta történelmi mérföldkővé válhat. Olyan történelmi
pillanatnak vagyunk kortársai, de (sajnos) nem alakítói, hanem legfőképpen elszenvedői,
amikor a jó megoldások köre egyre szűkül, az alternatívák egyre fogyatkoznak és
a háború lassan a virtuális kijevi „Hősök kapujánál”, és ezzel Európa ajtajánál
kopog.
Egyszerűnek nem nevezhető az a világpolitikai,
aztán ezen belül, és elsősorban, geopolitikai helyzet, mely rohamléptekkel –
sőt rohamosztagokkal, és egyéb lánctalpakon járó harci alkalmatosságokkal –
alakul körülöttünk. Henry Kissinger (az amerikai biztonságpolitikai guru)
egyenesen a modern korra jellemző, a nyugat által meghatározott, de sikeresen
elterjesztett és többé-kevésbé életképes, világrend felbomlását ecseteli. Líbiában
és Szíriában polgárháború van, Szíria és Irak határán Arab kalifátus alakul, borzalmas
terrorcselekedetekkel, Afganisztán az összeomlás szélén áll, és ami talán a
legveszélyesebb, Ukrajnában háború dúl. Viszont, jellemző módon, továbbra is az
emberi méltóságon, a részvevő kormányzáson és a nemzetközi együttműködésen
alapuló új világrendről beszél. A kérdés pedig az, hogy folytatható-e a (poszt)modern
világrend azonos eszközökkel, vagyis a globalizáció, a kommunikáció, a békés
eszközökkel folytatott külpolitika, és fenntartható-e ezen keresztül a fejlett
nyugat dominanciája? Magyarán van-e alternatívája a jelenlegi
világrend(etlenség)nek? A választ sokan keresik, keleten és nyugaton, északon
és délen is, minden kontinensen és minden országban, valamint a nemzetközi
fórumokon egyaránt. És még többen csupán tettetik az őszinte válaszkeresést és
közben saját pecsenyéjük sütögetésével vannak elfoglalva, pedig a helyes
válaszok és alternatívák, illetve az azok alapján való cselekvés korszakos
jelentőségű, hic et nunc! A világrend minden porcikájában esendő és bírálható,
minden kritika jogos lehet, ha a jobbítás szándékával lép fel és az alternatíva-keresés
több mint követelmény, kötelesség, csakhogy. A helyes alternatívák csak a
helyes diagnózisokból nőhetnek ki, melyek a jelenlegi világrend főbb problémái?
Mindenekelőtt az anyagi és szellemi erőforrások végtelenül egyenlőtlen
eloszlása, a globális léptékű társadalmi egyenlőtlenségek egyre konszolidáltabb
rendszere, a globalizáció legalábbis láthatóvá tette, hogy az emberiség
vészesen szétszakadt a kevés nagyon gazdagra és a nagy többség szegényre,
valamint a nagyon szegények (global underclass) társadalmon aluli osztályára.
Ezért a jelenlegi világrend – mely nagyban felelős az egyenlőtlen eloszlásért –
nem folytatható, az erőforrások valamilyen módon való újrafelosztása
megkerülhetetlen. Az új világrend nem épülhet a nemzeti, vallási és egyéb
kollektív ideológiák és megszállott autokraták igényeire, és a hatalmi
rendszerek felborítására, hanem a mély válságot folyamatosan tápláló
egyenlőtlenségek felszámolására irányuló törekvésre lehetne alapozni. A nemzeti felemelkedés/megváltás túlhajszolása,
valamely vallási csoport szupremációjának biztosítása, stb. a háborút, a
pusztítás alternatíváját és forgatókönyvét jelenti. Márpedig, sajnálatos módon,
ebbe az irányba haladnak a dolgok akkor, amikor az
orosz elnök Ukrajna lerohanásával fenyeget, és vallási fundamentalista
terroristák pedig az „egyedül üdvözítő” szunnita-iszlám vallás
nevében fejeznek le gyerekeket.
Azt hiszem nincs olyan felnőtt magyar
ember, aki a magyar történelemmel – különösképpen pedig Trianonnal – kapcsolatban
fel ne tette volna a kérdést magának, hogy miért alakult úgy, hogy történelmünk
legfontosabb fordulópontjainál, mi mindig a rossz, illetve a vesztes oldalon „találtuk
magunkat”? Vajon mi magyarok, nem voltunk/vagyunk képesek tanulni történelmi
hibáinkból, hiányzik belőlünk az az ösztön, mely más nemzetek esetében, akár az
utolsó percben is, müködésbe lép, és a sikeres oldalra tereli a nemzet és/vagy
országuk sorsát? A kérdések cseppet sem költőiek most, amikor az orosz
nagyhatalmi ambíciók, a putyini illiberális diktátum-politika fenyegeti Európa, és a világ
békéjét, és amikor Magyarország éppen „keleti
nyitást” hajt végre, vezetője pedig modellként
tekint az orosz diktátorra. Miféle sötét démon sugallja ezt vezetőnek és
híveinek, s teszi, hogy tűrje egy egész ország és nemzet, hogy egy NATO-tag és
EU-s ország, módszeresen és következetesen elutasítva szövetségeseinek
értékrendjét, dicsőitve és példaként tekintve egy agresszív, háborút provokáló
hatalom fejére, az
„ellenség” oldalára sodródjék? Magyarországnak és vezetőinek most éppen
semmiféle erőfeszítést nem igényelne – csendben, ha már egyéni ambíciók és
paranoiák okán, aktív részvevői nem tud(nak) lenni egy EU-s atlanti programnak –
sodródni az EU-s, és NATO-s árral, és ezzel betartani vállalt szerződései(ke)t,
felelősségei(ke)t. Akkor miért nem ezt teszi(k)? Nem csak az a kérdés, hogy Orbán
és kamarillájának paranoiája, valamint skizoid megalomániája miért, és hogyan
válik az ország és a nemzet akút betegségévé. Bár ez is megválaszolásra vár.
Ettől is fontosabb annak az újboli felvetése, hogy vajon nem-e válik cinkossá,
aki ebben a kérdésben – persze az illiberális állam kiépítésében is – hallgat?
Most még van alternatíva, még vissza
lehet vonulni, elállni az elhibázott „keleti nyitástól”, akár különösebb
presztízsveszteség nélkül, de holnap már késő lehet. Mert mint Cicero mondja „háborúban
hallgatnak a múzsák”, és a potenciális befogadók fülei is süketek, és hiába
próbáljuk majd útólag a sorsra, a rossz csillagzatra, a külső ellenségre, stb.
fogni az újabb történelmi tévedést: a tények makacs dolgok!
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése