Friss a tervezet, tessenek
vitázni!
Nagy kihívás az autonómiázás körüli csatározás egyszerű felfogása is, hát
még racionális és adekvát fogalmakkal való leírása annak, ami alapvetően
irracionális, kicsúszik a józan ész szabályainak hatálya alól, olyan
(anakronisztikus) premodern politikai mitológiák irányába mutat, melyeket az
elmúlt időszakban elfeledni véltünk, de amelyek ma elemibb erővel törnek
felszínre, mint valaha. A biztonság, illetve az erős túlbiztosítás iránti
igény, valamint az identitás újrafelfedezése és politikai tematizálása nem csak
nálunk folyik (ez máshol is megjelenik, Nyugaton, mint bevándorlásellenesség, a
diverzitásnak, mint az identitást veszélyeztető tényezőnek a percipiálásában,
máshol pedig a mindenféle etno-nacionalista jobboldali szélsőségben,
idegengyűlöletben és másság ellenes fellépésben, más szóval az ellenségképzés
bevett mintázataiban), de itt sajátos módon nyilvánul meg, mint az autonómiázás
többé-kevésbé rejtett mitológiai tartalma/narratívája. Márpedig ahol
identitásverseny folyik akár etnikai/nemzeti törésvonalak, akár intra-etnikus,
vagy nemzeten belül meghúzva határokat, ott az irracionális, érzelem által
vezérelt féligazságokra való hivatkozás igen gyakori, nem a kivétel, hanem a
főszabály.
1. A
most dúló autonómiázás
körüli háború állása szerint létezik kb. 3 néhol politikai kiáltványként,
máshol jogszabályként, vagy azok ilyen-olyan hibridjeként megfogalmazott,
székelyföldi autonómia-tervezet (nem tudhatjuk, hogy a Szilágyi Zsolt által fel
nem vállalt, de nemrég nagy tamtammal bemutatott EMNP-autonómia statútum még
„él-e”?). Egy általános összevetés azt mutatja, hogy mindenik tervben vannak
jó, és egy tisztázott elvi keretben, működőképes felvetések és
szabályozáskezdemények, ugyanakkor viszont mindenik könnyedén bírálható,
Caragialeval fogalmazva „itt ott, éspedig leglényegesebb pontjain”. Elvi
szempontjainak tisztázatlansága, annak a pontos felvázolása, hogy megalkotói
miben látják a rommagyar, és elsősorban a székelyföldi – hiszen, mind erre korlátozódnak – társadalom
megoldandó problémáit, azt eredményezi, hogy egyfelől nincs meghatározva, hogy
miféle eszköznek tekintik az autonómiát, másfelől pedig, egy következő körben,
már (ön)célként tételezik azt. Akárhogyan is olvassuk és értelmezzük a
közszájon forgó tervezeteket, nem válik világossá, hogy milyen problémahalmaz
megoldására valók? Milyen létező akut problémák megoldását segítenék elő,
magyarán, hogy mire valók? Helyette több-kevesebb igényességgel – meglepő módon
az
RMDSz legfrisebb tervezete éppen ez utóbbi kategóriát gazdagítja, az
igénytelen és hányaveti szöveg mintapéldája lehetne – összehordott és vékony
cérnával összefércelt szövegeket látunk, melyek elvi/elméleti háttere igencsak
eklektikus, zavaros. Nem tudni, hogy területi, etnikai/nemzeti, nyelvi,
adminisztratív, történelmi, vagy esetleg gazdasági, stb. elvek mentén kell-e
értelmezni az autonómiát, hiszen mindezen elvek (no meg a „székelyföldi
síoktatók sajátos státusa” sic!) felmerülnek és aztán anélkül, hogy
következetesen végigvinnék bármelyiket is, el is tűnnek a lendületes szövegek
nagy igyekezetében, semlegesítődnek a székely „törzsi idólumok” (az idola tribus-ról azt mondja Sir Francis
Bacon, hogy ezek az előítéletek, illetve törzsi ködképek olymódon akadályozzák
a racionális/tudományos gondolkodást, hogy az ebben szenvedő emberek
összetévesztik a célokat az okokkal) és egyéb vágyálmok (whisful thinking) „zajló
tengerében”.
2.
Itt
van aztán vagy 8-9 (minden esetre változó számú) rommagyar szekértábor – ábécé
sorrendben – úgy, mint EMNT, EMNP, MPP,
RMDSz, SzNT, Székelyföldiek
versus nem-Székelyföldiek, és vélhetően a legnagyobb csoport, a közömbösek,
nem-autonomisták, vagy értetlenek tábora, stb. És persze van a belvitákban alig
árnyalt „román” ellenállás, a vitától való elzárkozás és élből való
visszaútasítás, nemzetféltés és nagyromán nyelvkaratézás, stb., illetve egy
nagyon szűk, vitát felvállaló román értelmiségi csoport.
3.
Paradox
módon érdemi, netán szakmai szempontokat is felvonultató vita mégsem akar
kisarjadni. Vajon miért? Nem nehéz megjósolni, hogy érdemi (mondják még építő
jellegűnek is) vita egészen addig nem alakulhat ki, amíg nem tisztázódnak az
autonómia mögöttes alapelvei, és amíg úgynevezett asszimetrikus autonómiák „kikiáltásában”,
vagy legalábbis mozgalmi zászlókon való politikai célú lobogtatásában, és nem
az etnikumok/nemzetek közötti viszonyok dinamikájának (mondják még
dialektikának is), jelenlegi kereteinek újragondolásával kezdik, az autonómiát egyre
türelmetlenebbül „akaró” politikai aktorok. A nyílt és őszinte vitához, és azt
követően a párbeszédhez, az autonómia körüli konszenzus megteremtéséhez az
kellene ugyanis, hogy a vitázó felek a rommagyarok és a románok is fel-,
illetve elismerjék: egyik és másik közösség is egyszerre többség – és egy másik
kontextusban – ugyanakkor kisebbség is (lehet). Ezzel azt is fel és el
kell(ene) ismerni, hogy kisebbségnek lenni nem valami velünk született
hiányosság, vagy frusztráló hátrány – hanem minden plusz tehertétel mellett,
vagy annak ellenére – egy sajátos minőség, mely történelmi értelemben árnyal(hat)ja
vagy gazdagít(hat)ja mindkét közösség sajátos identitását. Az elfogadtatásnak
nem azzal kell kezdődnie, hogy van egy valahogyan körülhatárolt terület (maga a
körülhatárolás, és annak kritériumai is problémásak), nevezzük Székelyföldnek,
melyen a rommagyarság többség, és az ebből fakadó relatív előnyeit
érvényesíteni akarja, tessék szíves ezt az ottani románságnak (megintcsak
zavaros elvek alapján) zokszó nélkül tudomásul venni, és punktum. Hanem, azt kell(ene) elfogadtatni, hogy
ahogyan a rommagyarság országos vonatkozásban kisebbség (ne áltassuk magunk,
hogy ez alulértődik, hiszen gyüröttebbek jól emlékszünk arra a soha le nem zárt
vitára, mely éppen arról szólt, hogy mi ugyan számszerűen kisebbség vagyunk, de
mentalitásunkban, vélt vagy valós történelmi jussunk szerint (idola tribus) legrosszabb
esetben is egyféle „imperiális kisebbség”), de vannak olyan régiók, amelyeken
belül regionális/helyi többséget képezünk. Ugyanúgy a románság országosan
többség, de bizonyos területeken nyilvánvalóan regionális/helyi kisebbség.
Éppen annyira érthető, hogy a hamis történelemkönyveken nevelődött, az
együttélés tapasztalatával nem rendelkező (ezért vonatkoztatási pontként Erdély
kivívandó autonómiáját, és az interetnicitás/interkulturalitás történelmi
tapasztalatát sokkal hatékonyabban lehetne használni), stb., és etnocentrikus
román közösség többsége képtelen felfogni, hogy kisebbség lehet „saját
hazájában”, mint székely atyafiainknak azt felfogni, hogy márpedig ő kisebbségi
még akkor is, ha senki nem beszél románul a faluban! Azt a valós, de facto,
helyzetet, hogy a székelyföldi/partiumi románság, regionális/helyi kisebbségben
él, amit mentalitásában nem akar elfogadni, a mindenkori központi hatalomra és
az Alkotmány nemzetállami jelleget statuáló cikkelyeire való hivatkozással
próbálja kompenzálni, vagy legalábbis elfedni. A másik oldalon szinte ugyanúgy,
a rommagyarság kisebbségi voltát az anyaországra/magyar nemzetre való
utalással, az arra való hivatkozással igyekszik kompenzálni vagy legalább
elfedni (ez viszont a jelenlegi magyar kormány nemzetközi elszigetelődésének
következtében egyre problémásabb!). A jogi szabályozás ezúttal nem előzheti meg
a társadalmi valóság és a politikai klíma változásait, amíg a románság nem
ismeri el, hogy a de facto regionális/helyi kisebbségi státusa jogalapot
teremtő valóság, addig etnikai alapú autonómia – de iure – nem jöhet létre.
Ennek pedig a rommagyarság országos kisebbségként való tételezése, annak
felvállalása a feltétele. Először kellene ezt a tényt reálisan körüljárni
előnyöket/hátrányokat mérlegelni, elfogadtatni és bizalmat építeni körülötte, azután
lehetne etnikai alapú autonómia-terveket reálisan felvetni. A fordított út –
mint a mostani tervek zsigeri elútasítása és/vagy elhallgatása jelzi – nem járható:
újra kell gombolni.
"Az a valós, de facto, helyzetet, hogy a székelyföldi/partiumi románság, regionális/helyi kisebbségben él,..."
VálaszTörlésTudtommal egyetlen partiumi megyében sincsen magyar többség. A legjelentősebb arányok Szilágy, Bihar és Szatmár megyében vannak, ezek százalékai körülbelül 20, 25 és 30 százalék. Ez rettentő messze esik a többség fogalmától, még egyharmados kisebbség sincs meg. Nincs nagyobb város magyar többséggel, legfennebb rurális területek. Ha ehhez hozzáveszünk olyan megyéket, mint Arad vagy Máramaros, a magyarság aránya még drasztikusabban esik.
Úgy gondolom, ez az arány-dolog nagyon releváns az olyan részekhez, mint: "Hanem, azt kell(ene) elfogadtatni, hogy ahogyan a rommagyarság országos vonatkozásban kisebbség (ne áltassuk magunk, hogy ez alulértődik, hiszen gyüröttebbek jól emlékszünk arra a soha le nem zárt vitára, mely éppen arról szólt, hogy mi ugyan számszerűen kisebbség vagyunk, de mentalitásunkban, vélt vagy valós történelmi jussunk szerint (idola tribus) legrosszabb esetben is egyféle „imperiális kisebbség”),..."
VálaszTörlésAzért nem partiumi megyékre tettem utalást, mert ismerem az arányokat, Partiumon belül viszont vannak többségi magyar - nevezzük őket, úgy, hogy - kis-, vagy alrégiók, körzetek!
VálaszTörlésValóban vannak ott, de még néhány más helyen is (Székelyföldön kívül). Velük hogyan kellene eljárni? Ha különbözően, akkor miért?
Törlés