2013/07/02

Alkotmányozzunk, vagy amit akartok ...



Alkotmányozzunk, vagy amit akartok ...

Az Alkotmánybíróság fejetlenségére, az alkotmánynak, a jogelveknek és a józan észnek ellentmondó és részrehajló, megelőző döntéseit is állandóan megcáfoló, hebehurgya viselkedésére, nincs is jobb példa, mint a napokban hozott döntése, amely szerint, alkotmányos a népszavazásokkor az új törvényben lefektetett harminc százalékos részvételi küszöb, de egy év előtt az nem lehet érvényes. A taláros (és alatta, olykor, posztmodern lenge-ruházatú és ledér szőkeségű) testület, ezzel ismét a Velencei Bizottság (mely mellesleg a részvételi küszöb törlését javasolja) ajánlataival játszadozik, illetve annak elvei között szemezget saját, vagy talán pontosabban „kedvenc elnökének” kénye-kedve, és politikai érdekeinek megfelelően; nehogy má’ leváltható legyen mandátuma vége előtt az alkotmánybírókat heherészve kinevező elnök. (A főnöknek csendre van szüksége, hogy új pártot (pártocskát?) alapíthasson közpénzen hízlalt „tanácsadóiból”, ismételten túllépve alkotmányos jogköreit).
Még nincs tételes indoklás a döntésre, de a határozat nyomán máris borultak az eddigi politikai számítások, illetve új helyezkedések, a politikai mezőny és az ott zajló pankráció új – nem mellesleg egyre kifacsartabb, eltorzultabb – alakzatot vett fel. Azért is történhet ez, mert az alkotmányozást, és ennek folyományaként a regionalizációt egy-egy politikus személyes ambicióinak, sőt dölyfösen vállalt karrierépítési vágyának rendelte alá a jelenleg kormányzó koalíció: Antonescu hiúsági kérdést teremtett (szakmai és hosszú távú nemzetstratégiai problémakör helyett) az alkotmányozásból, míg Dragnea úgyanígy értelmezi és telepszik rá a regionalizációra, aminek egyre kevesebb köze van a decentralizációhoz, a döntéseknek a polgárokhoz való közelebb viteléhez. Ezért aztán az Ab döntése után kialakult helyzet átírja az aktuális politikai szcénát, minden politikai párt és formáció számára újraosztódnak a kártyák és szerepek. A Băsescu-Ponta vadházasság nyomán, mintegy a kormányzó koalíció számára nem kívánatos, mellékes következményként (collateral damages), kiéleződnek és elmélyülnek a belső ellentétek, és erre erősít rá a népszavazás ellehetetlenedése (egy évig csak a lehetetlenül magas ötven százalékos részvétel mellett lehetne népszavazást tartani); a legtöbbet talán Antonescu veszítheti az új helyzetben, hiszen egyre kétségesebb, hogy egyáltalán eljut-e a ruling parties közös elnök-jelöltjének státuszáig, miután a konzervatív zsebpárttal már-már szakított (és ne feledjük az „antennák” kampánytűz ereje félelmetesen magas – továbbra is!), a szociáldemokratákkal való viszonya is egyre ingatagabb, most meg – minden valószínűség szerint – az alkotmányozást, mint személyes játékszert is jegelnie kell, sok-sok médiaszerepléstől, a politikai napirendet meghatározó, kijelölő lehetőségtől elesve (persze, ha sikerül közös jelöltként elfogadtatni magát, akár nyerhet is azzal, ha az alkotmánymódosító népszavazást az elnökválasztás idején tartják). A miniszterelnök-helyettes és a mögötte levő lobby is veszít, hiszen kétséges, hogy képes lesz a regionalizációt áteröltetni, bár nem adta fel áldatlan harcát (háromnapos népszavazással fenyeget, melyet az ősszel, magas kvórum mellett is meg akar tartani), tovább szajkózza tartalmatlan és a Ceusescu-féle homogenizációt eröltető diskurzusát, mely minden valószínűség szerint nem használ az ügynek, de szavazókat fordít(hat) el a kormányzó pártoktól; a legvalószínűbb, hogy neki is halasztania kell tervét, és meglehet jövőre már nem lesz esedékes elvtelen és irracionális projektjének eröltetése. Minden látszat szerint az elnök mellett a miniszterelnök nyer(t) a kialakult helyzetben, mert az ők - meglehet jórészt rejtett – politikai napirendje érvényesül, mindenki más főhet a saját levében: az elnök pártot gründol a sovány évekre, Ponta megerősíti és egyre inkább kiterjeszti hatalmát, a kormányzó koalíción belül.
A rommagyar vezető szövetség pedig szusszanáshoz jutott, előadódott egy ózondúsabb légzsák, mely az új alkotmány és a regionalizáció elhalasztásával jött létre, csakhogy.  Igen sokrétű és sokdimenziójú politikai érdek került a felszínre, forog kockán, illetve színezi el a politikai mezőny működését. Tovább él a paradoxon, melyet nemrég vázoltam, most a regionalizáció halasztódhat, de máris esnek az alkotmányban javasolt kisebbségi statútum-elemek, a nyelvi és kulturális autonómia, részleges, de alkotmányos szabályozása. Nem lenne tanácsos elnyaralni a következő időszakot, mert a kialakult helyzet cseppfolyós, sok fordulat jöhet még, mindkét ügyben és akár kormányválság, előrehozott választások, és sok-sok önkényes elnöki lépés következhet. És persze, az Ab is meggondolhatja még magát, egyéb ügyekben is.
Egyre világosabb, hogy az országot nem a megválasztott pártok képviselői és azok kormányba küldött tagjai vezetik, egyéb hatalmi gócok és hálózatok gyakorolják az igazi hatalmat. A nemzetközi intézmények (EU, ET, EB, IMF, stb.) és a globális trösztök mellett, a titkosszolgálatok, (i)gazságszolgáltató szervek (DNA, Ab, Legfelsőbb Bíróság, CSM, stb.) és az elnök által uralt egyéb informális hálózatok vezetnek, és mindenekfölött a korrupciós láncolatok gyűrik maguk alá az intézményes kormányzást. Innen a legtöbbszőr értelmetlen, de nagyon is valóságos törés vezetők és vezetettek között, mely egyre hiteltelenebbé (hiperreálisabbá) teszi a teljes politikai színpadot. Véget érhet az alagút, csak fény nem látszik a végén, valakik leoltották volna?

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése