Politikai kultúra, avagy demokraták kerestetnek
Az elmúló
parlamenti ciklusban, minden ötödik megválasztott képviselő átült más politikai
párt soraiba, vagy függetlenként folytatta; a választások közeledtével az is
megtörtént, hogy pártok első emberei más párt vagy alakulat színeiben
jelöltették magukat, elhagyva eredeti, saját kezűleg tákolt politikai
bárkájukat, más politikai szereplőket - mikor zavaros múltú, zavaros programú,
stb. zsebpártot, mikor pedig „nagy múltút” - erősítve ezzel. Az sem ritka, hogy
korrupció-ellenes ügyészségi vizsgálat elől menekülnek jelölt-listára
politikusok, vagy néhány hónapja megválasztott polgármesterek állnak át a volt
ellenfélhez; megsértődött, listáról, befutó helyről lemaradt, vezérkarból kiszorult
pártkatonák jelennek meg idegen pártok frontembereiként, régi arcok bukkannak
fel fő műsoridőben (prime time) új
politikai formációk megmondó-embereiként, stb. Teszik ezt természetesen, a
„megújulás-megtisztulás” igézetében vagy legalábbis annak ígéretével. Tisztelet a nagyon kevés kivételnek, a
pofátlan kampány-halandzsa, a hiú ígérgetések bazári alkuszait juttatja
eszünkbe, s nem felelős, és a közjó iránt elkötelezett politikusok tisztességes
versenyét. Szóval, helyezkedések és a győztesnek tűnők oldalára igyekvő áthelyezkedések
vannak, ugyanakkor példátlan tülekedés a húsosfazék körül: kaméleoni idők,
mimikri-királyok kora, elkelne tehát egy kis demokratikus politikai kultúra.
A bonyolult és összetett, többféle
jelentéssel bíró fogalmat éppen fél századdal ezelőtt dolgozta ki egy híressé
lett amerikai szerzőpáros Sydney Verba
és Gabriel Almond, az időközben az összehasonlító
politikai szociológia és politológia alapkötetévé vált, több javított kiadást
megélt, Állampolgári kultúra (The Civic Culture) című tanulmányukban. Felfogásuk
szerint a politikai kultúra a politikai
magatartásformák, értékek és információk, valamint politikai készségek
mintázatainak (pattern) egy-egy
társadalomra jellemző sajátos eloszlását jelenti. Ennek megfelelően a
demokratikus politikai kultúrát, a demokratikus politikai intézményrendszer
leképeződésének tekintik, melyet több generáción átfolyó társadalmi tanulás,
szocializáció, útján lehet elsajátítani. A szerzők a demokratikus politikai
kultúra elterjedését, kulturális átadás-átvétel, azaz infúzió révén képzelik megvalósulni. Ez esetünkben azt jelenti,
hogy a nyugati demokratikus intézményi modellek átvételét követően, nem
önmagától, hanem egy több generációt felölelő szocializáció eredményeként (ki
ne emlékezne a lehazaárulózott Silviu
Brucan-ra, aki – javíthatatlan optimistaként - egy generációt jósolt a
demokratikus politikai kultúra romániai meghonosodásához?), alakulhat ki. A
folyamatot nem csak az egyszerű kulturális ellenállás nehezíti, – az út melyet
a többségnek be kell járnia a túlnyomórészt parokiális
(jellemzője a politikai érdektelenség, tájékozatlanság) politikai kultúrától,
az alattvalói mentalitáson át a
többségében részvevő, tudatos és
demokráciának elkötelezett kultúrához – de a régi beidegződések, az örökölt
totalitarista és paternalista minták, valamint mentalitások fennmaradása még
inkább. Egyszóval, a mi Közép-Kelet európai társadalmainknak széleskörű,
rehabilitációra, reszocializációra
van szüksége ahhoz, hogy a demokratikus politikai kultúra létrejöjjön és
elterjedjen, és főként, hogy uralkodóvá váljék. Ennek az átnevelésnek hátterét,
a még alig létrejött – máris legitimitás-hiányban szenvedő, részben lejáratott,
csupán formálisan létező, de többé-kevésbé működésképtelen, sebezhető és
törékeny – demokratikus intézményi rendszer kellene, hogy biztosítsa. Szemmel
láthatóan, nem sok sikerrel, hiszen a személyes ambíciók, a korrupt hálózatok,
klientúra-rendszerek, az uram-bátyám kapcsolatok, volt és lévendő szeretők,
gyerekkori pajtások, pillanatnyi hittársak, meg a hatalomvágy, a kapzsiság, a
pénz, meg a pénz, és utoljára is a(z örökös és mindenható Judás-)pénz, bármikor
fölülírják, eredeti értelmétől és céljaitól eltántorítják, a demokrácia
alapvető intézményeit. A demokratikus politikai kultúra az intézmények és a beléjük
fektetett általános bizalom elsőbbségét jelenti az ehhez képest másodlagos
politikai célok, csoport- és egyéb érdekekkel szemben, a közérdeknek az
egyéniek fölé helyezését, egyszóval demokratikus intézményi kultúrát. És ehhez nem
csak a választóközönség, hanem a közszolgák (public servants) méltóságát is vissza kell szerezni, mégpedig az
intézmények iránti bizalom alapján, azt erősítve, a hatalmi önkényeskedéssel
szemben. Ezért nem elhanyagolható szempont, hogy példaképei, ikonikus figurái legyenek a demokratikus
kulturális mintáknak, akik minden befolyásukkal, követőkre gyakorolt
hatásukkal, e modellt erősítsék. S, ennek vagyunk igazán hijjával, a politikai
és morális értelemben elkötelezett aktív demokratáknak, a példamutató
politikusoknak, mert honnan is vehetne, akinek nincs Vaclav Havel-je? Nagyarcú és nagyotmondó pillanat-emberek,
egyperces média csillagocskák és úrhatnám, könyöklő, helyezkedő és pöffeszkedő,
szemtelen és kuruckodó szitkom (szappanopera) hősökkel tele a padlás és főleg a
képernyő, demokraták kerestetnek sürgősen. Én bizony igazi demokratát csak
nagyon elvétve látok a fennforgó hangoskodók között – lehet a hiba az én
készülékemben van, de még valószínűbb, hogy ismét csak a rossz és a még
rosszabb közül választhatunk. Válasszuk hát a kevésbé rosszat, egyébként csak a
demokraták nélküli demokrácia, fából vaskarikájának minősített blődségét
erősítjük meg: lóvá tesszük sajátmagunkat.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése