Multikulturalizmus itt és most
- Mai Rádiós-jegyzetem -
(Vigyázat,
dicsérni fogom a multikultit, az erre érzékenyek nyugodtan váltsanak
hullámhosszt!)
Az utóbbi időben, különösen a
pénzügyi-gazdasági válság kapcsán és ürügyén, sok bírálat érte, a régebben igen
divatos és nagyon sok fejlett ipari társadalomban elfogadott, számunkra pedig
ajánlott, multikulturalizmus fogalmát és gyakorlatát. Általában elmondható,
hogy a krízis hatására azok az érzékeny témák, melyek az elmúlt néhány
évtizedben foglalkoztatták a fejlett világ kormányzatait, értelmiségi vitáit,
és közvéleményét háttérbe szorultak: emberi jogok, kulturális sokféleség
védelme, nők társadalmi helyzete, az egyenlőség tematikája, stb. lekerültek a
napirendről, hiszen a válságból való kilábalást mindenfele a szegények, a kisebbségek,
és elesettek rovására képzelték megvalósítani. Nagy árat fogunk ezért még
fizetni, az önzőség-kapzsiság, a mások kárára való meggazdagodás, stb., amit
divatos kifejezéssel megszorításoknak, még nagyképűbben válságkezelésnek
neveznek mára kifulladt, kiderült, hogy nem a megoldás, hanem a probléma része.
Maradjunk
a multikulturalizmusnál, annak is annál a meghatározásánál, mely számunkra
fontos lehet. Sokféle definícióját adták és adják a tudós értekezések és
kézikönyvek, melyek mindenike tartalmazza a kulturális sokféleség elismerésének
fontosságát, azt, hogy az egymás mellett élő sokféle kultúra – melyek közül
egyesek mindig uralkodók, mások kisebbségiek, alárendeltek, vagy marginálisak
-, mind értéket képvisel, melynek megőrzésére közös társadalmi erőforrásokat
kell használni. Magyarán – akár pozitív diszkriminációt, többletjuttatást
alkalmazva is – meg kell őrizni és fejleszteni kell azokat. Itt elsősorban a
pedagógiai mulitkulturalizmusra hívnám fel a figyelmet, mely az interkulturális
nevelésre alapozva, a mások kultúrájának kölcsönös megismerését morális elvként
tekintve, igyekszik kialakítani a kultúrák kölcsönös tiszteletét. Azt az
általános célt tűzi ki, hogy az iskola nevelési programjain keresztül, tükrözze
nem csak az uralkodó, többségi kultúra értékeit és sajátosságait, hanem a többi
jelenlevő kulturális közösség kulturális értékeit, hagyományait, esetleg
nyelvét, stb. is.
Nos,
országunkban ez a szemlélet igaz, hogy nem vált még „állami ideológiává”, vagy
természetes szemléletmóddá, a kulturális sokféleség megőrzését nem mindenki és
nem minden politikai- és hatalmi tényező tekinti sajátos és megvédendő
értéknek, de a másik kultúrák elismerésének útján haladtunk az elmúlt két
évtizedben. Ma a de facto, többféle
kultúrájú ország gyakorlatilag elismeri, és sok tekintetben támogatja is a
kulturális sokféleség fennmaradását. A nemzeti radikálisok, akik saját
kulturális kánonjaik hatalmát szeretnék kivívni, tagadják e tényt, én mégis úgy
tapasztalom, hogy történt és történik haladás az elismerés politikájának
területén. Hadd említsek meg két saját kolozsvári „látleletet”, ennek
alátámasztására. Az egyik – kissé paradoxonnak tűnő tapasztalat -, hogy
miközben a népszámlálások tanúsága szerint a kolozsvári magyar közösség
számbeli arányában egyre zsugorodik a város kulturális és oktatási életében
való részvétele, láthatósága egyre erősödött, a Funar korszakot követően. Nemcsak a kolozsvári magyar napok
alkalmával, hanem a hétköznapokban is látható és hallható az itteni magyarság
hangja, egyre gyakrabban pozitív élményként, megélhetővé lett itteni magyarnak
lenni, egyre kevésbé feltűnő a magyar szó az utcán, üzletekben, kocsmákban (meg
pláné), stb.. Magyar rendezők, színészek, zenészek, énekesek lépnek fel a román
színház és opera deszkáin és fordítva, román művészek a magyarban, amióta
feliratozás van igen sok román színházkedvelő, jár el, a magyar színház
előadásaira is, stb.
A multikurturalizmus gyakorlata, először
viharos vitákat és kölcsönös elutasítást kiváltva, lassan-lassan az egyetemen
kezdett körvonalazódni, az elmúlt mintegy másfél évtizedben és mára tagadhatatlan
eredményeket ért el az intézmény ezen a téren. Zökkenőmentesen lezajlottak az
egyetem vezetőségének megújítását célzó, az új - a multikutluralizmust támogató - tanügyi törvény szerinti választások, és hol együtt, hol külön-külön vezetőt
választva végül összeállt a multikulturális szerveződést tükröző intézmény-vezetés.
A magyar (és más) nyelven működő tagozatokat (intézményeket) fennakadás nélkül
létre lehetett hozni, senki meg nem kérdőjelezte azok létjogosultságát. Azt
gondolom ez már a multikulturalizmus, kolozsvári hagyományát jelzi, szemben
mondjuk a vásárhelyi MOGYE-n történtekkel. És persze azt is, hogy a multikulti
működő modell lehet, kár lenne idejekorán leírni.
Persze
sokaknak nem tetszik a kulturális másság támogatása, hiszen saját kultúrájuk
uralkodó voltát szeretnék bebiztosítani hosszú távon is. A multikulti, amikor a
többféle kultúrát állítja a pedagógia előterébe azt is mondja, hogy bizonyos
értelemben önmegtartóztatóknak kell lennünk, olyan tanterveket és kulturális
kánonokat kell kidolgoznunk, melyek vigyáznak arra, hogy a másik kultúra
képviselőinek értékei, mondjuk irodalmi értékei, ne csorbuljanak, vagy mások se
veszítsenek méltóságukból. A multikulti sok esetben más szempontokat alkalmaz a
kulturális tradíció feldolgozásával és fejlesztésével kapcsolatban, mint a
kultúrák külön-külön tennék, a konszenzust, az együttműködést, és békés
együttélést támogató elemeket hangsúlyozza és válogatja be a kultúra
kincstárába. Másfelől a kirekesztést, gyűlöletet, intoleranciát sugalló
elemeket igyekszik mellőzni. Multikulturális állami ideológiát nem lehet az
intoleráns és elfogult nacionalista szerzők műveire építeni, de a túloldalon
sem a Wass Albertek és Nyirő Józsefek hasonlóan intoleráns
szövegeire: a kölcsönös önmegtartóztatás nálunk a multikulti mögötti kompromisszum, és ez önmagában is
érték.
elolvastam, és lenne egy kérdésem ; a teljesen kinyílt kulturális-gazdasági a -sorrend talán fordítva igaz- határtalan világban (internet kábel tévék stb) van más megoldás mint a multikulturalizmus ? ha ez egyáltalán izmus
VálaszTörlésÉn is ezt látom követendő útnak, de sajna nagyon kisebbségben vagyok véleményemmel. Igen nagy az ellenállás és kevés a forrás is az ilyen - pozitív juttatásokon alapuló rendszerek - fenntartására. Ne feledjük, hogy ehhez az is kell, mondjuk a BBTE-n, hogy legyen egy 2-es szorzószám, ami a fejenkénti támogatást illeti a magyarul tanulóknak. Ezt most még nem írja elő a törvény, csak bevett gyakorlat, de következő lépésként pl. törvénybe kell foglalni!
VálaszTörlés