Kampányetika: lejtmenetben
A
manipulációnak, a hazudozásnak, leginkább pedig a “black PR”,
a negatív és gyülöletkampánynak, a gátlástalan
kampány(hecc)mesterek cinikus kajánkodásán és az esetleges
szavazatokon, melyet végül mégiscsak hoznak, rengeteg
elfogadhatatlan és hátrányos következménye van. Ráadásul, az
okozott károk nehezen visszafordíthatóak, mert mentalitásban, az
éthosz feladásának mértékében, csupa negatív jelenségben
mérhető, hosszú távon működő jelenség, a közélet
lezüllesztése, a gonosz erősítése demoralizál, és demotivál.
A kettős beszéd – aljasságokat, a megengedhetetlent, amint egy
konzervatív akadémikus mondja is nem “az értelmiségieknek
üzenik”, ők nyugodtan forduljanak félre, majd a “pórnép”
benyeli és azokra szavaz, akik ezt terjesztik –
társadalomromboló: ellentéteket mélyít el, egymás ellen fordít
társadalmi rétegeket, csoportokat, közösségeket.
Azután,
a valós életben nincs olyan, hogy “kampányüzemmód”, ez
csupán a politikai mezőnyt jellemzi, mely attól a paradoxontól
sem bír megszabadulni, hogy egyfelől azt üzeni, hogy kampányban
többet megengedhetnek maguknak a versengő pártok, vagy a
nyomdafesték vastagabb, többet kibír kampányban, hiszen
rendkívüli helyzet van – a politika, ilyenkor, mint a kampány
kifejezés is jelzi, úgymond háborús állapotban van – és
másfelől, és egyre inkább elhangzik az a szlogen is, hogy
tulajdonképpen állandó kampány folyik. Ez persze nemcsak a
politikai hatalmasoknak, hanem azoknak a PR-szakértőknek is kedvez,
akik így állandó munkához jutnak, és persze a szenzációhajhász
médiának. A politikai hisztéria és tömeges morális pánik
keltői, professzionálisan – hejj, de büszkén is mondják ezt a
tartalmatlan szót, olyanok, akiknek gőzük sincs tetteik társadalmi
következményeiről, gátlástalan és etikátlan PR-esek, akik
gyűlöletbeszédre “edzik” a hozzájuk hasonló politikusokat –
termelik a gyűlöletet, hatalmi érdekből, torzítják hazudozássá
a politikai kommunikációt. A folyamatot, a gyűlöletkeltést, az
ellenség kijelölését, megbélyegzést, kirekesztést csak
elindítani kell, azután – “a gonosz banális természetének
megfelelően” – magától is terjed, a szélsőséges beszéd
eszkalálódik, minden mást eltompít, olyan mint a drog, függőséget
alakít ki.
Az
általános erkölcs, és az abból származó közösségi éthoszok
egy ponton túl nem képesek ellensúlt képezni a megosztó, állandó
harcot mímelő politikai mezőny elhajlásához, lezüllésével,
stb., és a “kéve megoldódik”, egy-egy közösség elveszítheti
azt amit a közösségi éthosz lényegeként határozhatunk meg,
ami számára természetes, és ami világképének, világban való
létezésének, az autentikus kifejeződése, a kohéziót,
szolidarítást, az együttérzést, és közösségi élményt. És
itt tudatosan a Finkelstein-formula
(magyar változatban Habony) következményeinek, a dark PR, a
gyűlöletkampányok társadalmi következményeinek csak egy kis
részét írtam le, a hosszútávú rombolás ennél is szomorúbb
képet fest közös jövőnk horizontjára. (Nem véletlen, hogy a
módszer – nem kitalálója, hiszen az évezredek óta rombol –
megújítója és sikerre vivője, ha igaz, memento mori-jába
foglalta: “Azt akartam, hogy megváltoztassam a világot, és ezt
meg is csináltam. Rosszabbá tettem.” Ha igaz, minden bizonnyal a
szuper spin doctor is meghasonult, belátta, hogy rosszat tett a
módszer felújításával, elterjesztésével, a rombolással, ami
vele jár, csak tartok tőle legjobb tanítványai nem olvasták ezt
a végső szót, illetve nem képesek fölfogni értelmét).
Valamely
közösség éthoszának, össze- és megtartó morális világának
lényege, hogy a közösség hosszú távon
működő értékrendszerre épül, mely (hogy ismételten Clifford
Geertz vonatkozó kifejtéséből idézzek)”a világkép által
leírt, és a dolgok természetes állapotából következő
életmódot reprezentálja”; másképpen, nem
egyszerűen az intézmények (pláné nem a pártok), hanem
a mögöttük meghúzódó közösségi éthosz biztosítja a
társadalmi kohéziót és az egyének autentikus, biztonságos „jó
létét”, vagy ahogy Kant fogalmaz az univerzális elköteleződés
az emberiség mellett és a közösségi morál a szívünkben kell
vezessen egyszerre („ A csillagos ég
fölöttem, és a morális törvény
bennem”). Messzinek
és elvontnak tűnnek ezek a fejtegetések, viszont ha valaki
hajlandó belegondolni, hát éppen a közösségi éthoszt rombolja
a jelenlegi nihil, a kibontakozó magyar és
azt utánzó rommagyar gyűlölet-, illetve
negatív kampány, mellyel mozgosítani akarnak, mire is? Hát, amit
az amorális kampány céloz, a fekete
PR, az nem több és nem kevesebb, mint hatalomra szavazni egy olyan
politikai elitet, mely semmit nem ígér, melynek semmilyen
perspektívája, hogy filozófiát-jövőképet már ne is mondjak,
nincs, csak az,
hogy ő a hatalmat akarja (ez már az alt
rightra hangolt tiszta Nietzsche, a színtiszta
Finkelstein-Habonyista formula, nemde?).
Egyszóval, (és ezt már láttuk Magyarországon,
amikor a jelenlegi hatalom kampányban még csak nem
is ígért semmit, csupán támadott, ismételgette gyülöletes
diskurzusait. Egyébként a módszert Csíkszereda
polgármestere is kipróbálta – és működött –, hogy
valójában nem is kampányolt, semmiféle pozitív programot ki nem
fejtett, eljátszodta a sértődött mártírt, s megválasztották!), fehér csekket akar a politikai elit. Amit azután hatalmával
visszaélve bármire fordíthat, a szél és a hatalmi viszonyok,
egyéni érdekek és a hatalom bebetonozása érdekében tesz
mindent, nem is képvisel már, csak „a médiatikus térben
reprezentál”, színházat játszik, vagy még inkább footballt,
mégha mégoly silányat is. Vannak cinikus drukkerei (a
politika ma már football, vagy megengedem
esetenként és
vidékenként, különösképpen „a
nagyfőnök”
szülőfalujában,
jégkorong) a választók meg fanok,
rajongók, kik szotyizás közben üvöltöznek lelátókról, nem
részei a játéknak. A
belső kör a huligánoké,
a többiek meg mezei drukkerek, megvezethetőnek vélt szurkolók,
akik a pályán kívül vannak és esélyük sincs „labdába
rúgni”, a
politikai szimulákrum biodíszletei.
Mindig
is berzenkedtem
a jó régi erdélyi önigazoló és avittas, patetikus
és intellektüel
pózokat legitimáló „világképek” ellen. Azt gondoltam, és
gondolom, hogy azok – hívják akár „népszolgálatnak”, akár
„a kisebbség lét méltóságának”, akár sajátos lelkületnek
és éthosznak „magyar transzilvanizmusnak” – megújításra,
módosításra, az „időkhöz való hozzáigazításra”
szorulnak, illetve várnak. Viszont el kell ismerni, hogy azok a
formulák, merő ellentétben a Finkelstein-Habony-formulával,
mégiscsak tartalmaztak egyféle közösségi éthoszt (lehet
premodernnek tekinteni őket, és mégis), és volt valamelyes
mozgosító és társadalmi kohéziót termelő erejük, még a
diktatúrák legsötétebb évtizedeiben is. Nos, most ezt a mégoly
halovány éthoszt rombolja, ki fölül a Finkelstein-Habony vonatra
és gyűlölködésben tobzodik, elfogadja és terjeszti, helyesli
(akárcsak szó nélkül hagyja), a gyűlöletkampányt, amit semmi
kétségem, továbbiak fognak követni.
Valahogy azt gondolta a rommagyar értelmiségi kilencven után, hogy soha nem teszik majd kérdőjelessé és nem is relativizálják el a transzilvanizmusnak-népszolgálatnak azt a kitételét, miszerint ez programatikusan arra épül, hogy az értelmiség, és a politikai elit a (mégoly relatív, éppen hogy létező) hatalmát a „polgárok lelkének nemesítésére” használják. (Örömörmre szolgál szép emlékű Gáll Ernő ezzel kapcsolatos, negyven évvel ezelőtt leírt, patetikus és mégis mérvadó, véleményét ideidézni: ”A népszolgálat gyűjtőfogalma mind a gazdasági, mind a kulturális felemelkedést elősegítő, a jobbító tevékenységet jelöli. Lényegénél fogva felvilágosító jellegű, morális szempontból pedig — a már említett hivatástudaton és elkötelezettségen kívül — hűség és felelősség jellemzi. /.../ A népszolgálattól elválaszthatatlan felelősség nem engedi meg a tőle való menekülést, az által a diktált hűség viszont személyiségünk kiteljesedését, azonosságunk megőrzését szavatolja.”).
Bizonyára tévedett a kilencvenes generáció, bizonyára naiv volt és túlságosan is optimista, de kérdés, hogy mi mást tehetett volna? És ezt kellene megvitatni, azt, hogy milyen pozitív jövőkép alakítható ki a jelenben, mely nem visszafordulás, nem felvilágosodás ellenes, és ugyanakkor hatékony? Nos, ezt a transzilván- népszolgálatos szellemet, a rommagyar társadalom etikai talapzatát támadják, akik ma azt mondják, hangos szóval és kioktatólag, hatalmuk és felelősségük, vagy nem is, felelőtlenségük, teljes tudatában, hogy „Le kell menni kutyába, légy a kutyák királya, nem királyok kutyája”. A nihilt növeli és sok, nagyon is sok követője akad, az aki azt mondja „Azt kell mondani a népnek, amit az hallani akar”, le kell mondani az elit „lelkeket jobbító” szándékáról, csak a hatalom, a bianco-ban adott felhatalmazás kell, aztán kuss, sőt már azelőtt is kuss, mindenkinek. Még azt is készséggel elhiszem, hogy vannak helyzetek, amikor a populista/demagóg szövegelés, a politikai kommunikáció terjedő formái, zárójelbe téve a valóságot, post-truth és alternatív tényekre alapozott, de tetszetős „ígéretfelhőt” zúdítanak a népre, hatékony lehet, csak morális nem. A nihil, az amorális diskurzusok, a hazudozás, sok mindenre jó lehet, jövőkép kialakítására egyáltalán nem, ellenőrizhetetlen, autokratikus, diktatórikus rendszer kiépítésére igen: biztos, hogy ezt kívánja a rommagyarság?
Valahogy azt gondolta a rommagyar értelmiségi kilencven után, hogy soha nem teszik majd kérdőjelessé és nem is relativizálják el a transzilvanizmusnak-népszolgálatnak azt a kitételét, miszerint ez programatikusan arra épül, hogy az értelmiség, és a politikai elit a (mégoly relatív, éppen hogy létező) hatalmát a „polgárok lelkének nemesítésére” használják. (Örömörmre szolgál szép emlékű Gáll Ernő ezzel kapcsolatos, negyven évvel ezelőtt leírt, patetikus és mégis mérvadó, véleményét ideidézni: ”A népszolgálat gyűjtőfogalma mind a gazdasági, mind a kulturális felemelkedést elősegítő, a jobbító tevékenységet jelöli. Lényegénél fogva felvilágosító jellegű, morális szempontból pedig — a már említett hivatástudaton és elkötelezettségen kívül — hűség és felelősség jellemzi. /.../ A népszolgálattól elválaszthatatlan felelősség nem engedi meg a tőle való menekülést, az által a diktált hűség viszont személyiségünk kiteljesedését, azonosságunk megőrzését szavatolja.”).
Bizonyára tévedett a kilencvenes generáció, bizonyára naiv volt és túlságosan is optimista, de kérdés, hogy mi mást tehetett volna? És ezt kellene megvitatni, azt, hogy milyen pozitív jövőkép alakítható ki a jelenben, mely nem visszafordulás, nem felvilágosodás ellenes, és ugyanakkor hatékony? Nos, ezt a transzilván- népszolgálatos szellemet, a rommagyar társadalom etikai talapzatát támadják, akik ma azt mondják, hangos szóval és kioktatólag, hatalmuk és felelősségük, vagy nem is, felelőtlenségük, teljes tudatában, hogy „Le kell menni kutyába, légy a kutyák királya, nem királyok kutyája”. A nihilt növeli és sok, nagyon is sok követője akad, az aki azt mondja „Azt kell mondani a népnek, amit az hallani akar”, le kell mondani az elit „lelkeket jobbító” szándékáról, csak a hatalom, a bianco-ban adott felhatalmazás kell, aztán kuss, sőt már azelőtt is kuss, mindenkinek. Még azt is készséggel elhiszem, hogy vannak helyzetek, amikor a populista/demagóg szövegelés, a politikai kommunikáció terjedő formái, zárójelbe téve a valóságot, post-truth és alternatív tényekre alapozott, de tetszetős „ígéretfelhőt” zúdítanak a népre, hatékony lehet, csak morális nem. A nihil, az amorális diskurzusok, a hazudozás, sok mindenre jó lehet, jövőkép kialakítására egyáltalán nem, ellenőrizhetetlen, autokratikus, diktatórikus rendszer kiépítésére igen: biztos, hogy ezt kívánja a rommagyarság?
Mindez
a most zajló gyülöletkeltő plakát-kampány okán került a
közbeszéd (már amennyire még létezik itt-ott, virtuális
közegbe kiszorítva) homlokterébe. És nemcsak önmagában a plakát
hamis és nehezen értelmezhető (mondjuk, ha a három ott
stigmatizált letűnt politikus szájából kilógó kis felhőcskébe
írták volna, hogy „Együtt a magyarok ellen”, hamis, de
legalább érthető lenne az üzenet. így azt fejezi ki, amit mond,
gyerünk fogjunk össze a magyarok ellen, és ki mondja ezt? Hát
valami rommagyar, rejtőzködő spin-doctor, akit aztán
fölerősítenek „kedves politikusaink”), hanem abban is
manipulálni próbálnak ködbe burkolózó kiagyalói, hogy kit
céloz. Nem, a plakát nem a „pórnépnek szól” (az aligha
akarja érteni, nem is figyelne rá), hanem a propagandisták
eszközeként fungál (ha jól láttam – böcsületére legyen
mondva – Winkler Gyula nem osztotta, a többi EP-jelölt jelölt
igen), akik majd értelmezik és sullykolják orrvérzésig.
Van
még egy hírem azoknak, akik szerecsenmosdatásba
kezdtek, vagy sunyítva helyeslik, cinikusan
kommentelgetnek, örvendeznek, a
Finkelstein-Habony doktrína eme szép megnyílvánulásának.
Létezik kampányetika, és léteznek etikai kódexek arra nézve,
hogy az influencereknek, a politikusoknak és a médiának mit szabad
és mi meg nem engedtetik, kampányidőszakban. Ennek egyik
alappilére, hogy nem mondunk ki olyan dolgokat, melyekről biztosan
tudjuk, hogy “hallani szeretnék” a választók, de morálisan –
és hosszú távon az egész közösség számára –
elfogadhatatlanok. Nem erősítünk
előítéletekre, sztereotípiákra, gyűlöletre, uszító
attitűdöket, akkor sem, ha “ezt sokan hallani akarnák”. A
Magyarországi PR
Társaság etikai kódexe, tilt minden dark PR-t és a szakma
deontológiája szerint, tilosnak tekinti a
Finkelstein-Habony-formula magját adó pajzán kis öteleteket.
A
gonosz itt van közöttünk, csak föl kell ismernünk arcát, hogy
tehessünk ellene. Az sem vigasztalhat, ha a piszkos
plakátokat
nálunk folyó hó 14-én veszik le, mert
Szijjártó Péter őfőméltóság
tiszteletére Vásárhelyen, előrehozzák
március 15-ét. És, hogy kicsit azért vigadjunk is, gondolom Petőfit is meg akarják
győzni arról, hogy mondja el hírös beszédét, már 14-én, ezért, ezért is, keresik
Fehéregyházán hamvait, illetve, szobrot is fognak
avatni a szolgalelkűségnek, amit stílusosan éppen Petőfinek
fognak dedikálni.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése