A tisztességes demokrácia, mint
alternatíva
"Nem hittem létet, hogy könnyebben tenghet,
aki alattomos.
Sem népet, amely retteg, hogyha választ,
szemét lesütve fontol sanda választ
és vidul, ha toroz.”
aki alattomos.
Sem népet, amely retteg, hogyha választ,
szemét lesütve fontol sanda választ
és vidul, ha toroz.”
J.A.
Az
alternatív tények (ezeket Norman Mailer már negyvenöt éve
faktoidoknak nevezte és úgy írta le, mint “olyan tény,
ami csak akkortól létezik, amióta az újságokba bekerült”), és
a posztigazságok, valamint a csapból is folyó ál- és rémhírek
kommunikációs terében nemcsak maguk a tények, hanem a lehetséges
alternatívák ugyanúgy elhalványulnak, árnyékba kerülnek, mint
az előbbiek. Miközben fantazmagórikus elképzelések –
csak figyeljük meg, hogy akik azt mondják “a békéért harcolni
abszurdum”, azt is sugallják, hogy az elfogult, harcos
nacionalizmus elhozza a kontinens “kívánatos békéjét” –,
mint reálisak kerülnek “eladásra”, illetve sulykolásra, a
valós lehetőségek zárójelbe kerülnek. Gyakran éppen azok, akik
a leginkább ilyen útmutatás-, illetve
univerzális recept-szerű, megváltó alternatívákat
követelnek, a legtudatlanabbak és megvezetettebbek. Nem csoda,
hiszen egész gépezetek dolgoznak a beetetésükön, a
manipulálásukon, annak bizonyításán, hogy márpedig egyetlen
alternatíva sem életképes, csak az, amit, mosóporszerűen, a
politikusok árulnak. A megvezetettek aztán még akkor is kitartanak
idolumuk mellett, ha maguk is belátják, toxikus vezérről van szó,
de hát ugye “nincs alternatíva”. A manipuláció, a
“rábeszélőgép” nemcsak alternatív tényeket, hanem kitalált
összefüggéseket is terjeszt, a manipulált összefüggéseket
azután valósnak tekinti a jóhiszemű (vagy még inkább a
rosszhiszemű) közönség, holott az összefüggések és
alternatívák is kitaláltak, az “összefüggés-csinálók”,
azaz a politikai “tanácsadók” és spin doktorok árucikkei. De
mivel a közösségi médiák mindenki számára lehetővé teszik, a
megvezetettek maguk is tovább szórják, megosztják az ál- és
rémhíreket, bajnokai a fake news-ok terjesztésének.
(Pratkanis és Aronson A rábeszélőgép címen többszöri
magyar kiadást is megélt kötetét közéspiskolai tantárgy
részévé illene tenni. Olvasmányossága és tudományos értéke,
valamint hasznossága a manipulációval, a megvezetéssel szemben,
az “egészséges immunitás” kialakításában, vagy a
hiszékenység ellen, mindenképpen indokoltá tenné).
Magyarországon
az alávetettek intenzív „beetetése”, egyrészt arra, hogy a
tények, azok nem tények, hogy csak a faktoidokra,
az alternatív tényekre kell figyelni (nem amit mond, hanem amit
tesz a főnök, illetve, amiről azt mondja, hogy teszi, amit
megtehetne, stb.), másrészt arra, hogy nincs alternatíva, hogy a
fennálló rend örökké való és leválthatatlan, szűk évtizede
folyik. Amint látszik, ez az idő elég volt arra, hogy a szavazók
usque egyharmadát teljesen folglyul ejtse (ebből aztán, a
kiegyensúlyozatlan választási rendszer következtében, toxikus
kétharmad lesz az urnáknál) és kiszolgáltassa, ők nem látnak
alternatívát, sőt nem is szeretnének semmiféle változást,
minden úgy jó, ahogy a vezérnek tetszik, punktum. Ők a vevők a
„migráncsozásra” - és nem is kell hozzá menekült/bevánorló,
ők a gyülöletbeszéd fogyasztói és aktív terjesztői –, vagy
Magyarországon nem lesz multikulti, mondja
a vezér és alávetett/kiszolgáltatott közönsége még rátesz
egy lapát cigányellenességgel, alig burkolt antiszemitizmussal,
muszlimgyűlölettel.
A
rommagyarság beetetése viszont szinte három évtízede folyik,
hogy t.i. az egyetlen politikai pártnak nincs alternatívája,
(először még az az ártaltannak tűnő szlogen járta, hogy
„Egységben az erő”!, azután már csak úgy, magától jött,
hogy „ez van ezt kell szeretni”, „hol az alternatíva?”
kérdik a kritikátlan követők), hogy ha kimaradunk a parlamentből
(az EP-ből vagy a bukarestiből, az mindegy is), akkor végünk. Az
a paradox a behódolás mechanizmusában, hogy a Fidesz-fiókpárt
szavazóinak derékhada, miután rá szavaz, szinte folyamatosan
kritizál, elégedetlen, böstörög és cinizál, stb. Ez már
egyfajta politikai rituálé, és valójában az ignorancia, az
alternatíva fölfedezésének képtelensége, az önalávetés, vagy
legalábbis a beletörődés egy sajátos fajtája, mely szinte
általánosan jellemzi a rommagyar választóközönséget. Ráadásul
ezt a „ráérünk arra még”, illetve ilyen a világ, ezt kell
elfogadni, a legitimáló mítoszokban nagyon is „magyar”-ként
jelenik meg: miközben „szabadságharcos” nemzetnek mondják a
magyart, a szóbeli hősködés mellett az alávetettség tolerálása,
a jobbágyszellem, a meghunyászkodás is mindig jelen van, a
szimbolikus nemzetkarakterológiában. Nálunk, magyaroknál (nem
kevésbé, s nehogy kifelejtsem, székelyeknél) biza, a „nép
egyszerű fia” is „bonyolult teremtés”, csak az (ön)kritikai
szellemhez nincs affinitása, azt sehogyan sem vállalja be: inkább
szolgál és pusmog, csendben, „befele” háborog, mint
nyiltan és határozottan föllépne az elnyomás ellen, legalábbis
a hétköznapokban nem teszi meg. Történeti
perspektívában, néha megtette, de mivel elbukta a forradalmakat,
ez a tudat tovább erősítette a sunyító együttélést a
gonosszal, a zsarnok kiszolgálásának mentalitását.
Számtalan
példa van arra, amit a szociálpszichológusok kísérleti alapon
rég tudnak, a hatalmasok elnyomó gépezete, a vezérek (az elitek
elitje, aki ráadásul ma elitellenesen pozicionál) dominanciája,
az alávetettekkel/kiszolgáltatottakkal
való együttműködés eredménye, az elnyomottak
nem egymással, hanem az elnyomókkal működnek együtt és termelik
újra elnyomatásukat. A legitimáló ideológiák és mítoszok,
magyarán az etnonacionalista szólamok – egyéb önigazoló és
hatalmat fönntartó, elnyomást
eltakaró diskurzusokkal, mint amilyen a rommagyar közösség
esetében a románellenesség és az „autonómiázás” –
meggyőzőbbek, mint a valós tények.
Aktuális, bár gondolom sok magyar, illetve rommagyar alternatíva
hiányról sopánkodót meglep, ha így kicsivel március idusa után
mondom, hogy a cenzúrával szembeni alternatíva, annak eltörlése,
a vele szembeni tiltakozás minden lehető fórumon, az eltörlésének
a követelése, és egyáltalán nem a sunyítás, a belenyugvás, a
csendben maradás, majd mások fogják kikaparni a jogot,
visszaállítani a sajtószabadságot, nemde? Érdekes, hogy eleink
százhatvanegyéve ezt még tudták, gátlástalan és minden hájjal
megkent PR-es nélkül is, nemcsak tudták, tették is.
Másik
példa, hogy azt üzenik a rommagyar
hatalmasok, hogy nincs mese “le kell
menni kutyába”, a készülő kampányt a faluvégi kocsmabetyárok,
(már elnézést,
ha eltaláltam), “a János-nénik és Maris-bácsik” szintjéhez,
ízlés(telenség)éhez
kell igazítani. És lehetőleg
gyülöletkampányt folytatni, aki mást akar annak kuss, csak ez
van, ezt mondja a “szakma” és ez a vezérek érdeke, punktum. És
ezt rommagyarok többsége szemmel
láthatóan elfogadja, nem fölvállalt
szavakban, nem nyilvános
beszédben, hanem magánbeszélgetésekben
– ott sok a szájhős, a höbörgő –, aztán
meg ténylegesen is,
az urnák magányában, amikor azokra
szavaznak, akik így kampányolnak. Ja, és azután nattyon
magyharosch, ha csupa rosszat mondunk a megválasztottakról, a
kocsmaasztal mellett, magánbeszélgetésekben, vagy otthon behúzott
függönyök mögött. Hirtelen nincs is
fontosabb, mint az EP képviselet, még akkor is, ha azt holnaptól,
valamely vezér sugallatára, szidni kezdünk, nem is ismerjük,
működését, nem szeretjük, mert „gyarmatosít” (sic!), mert
… Orbán Viktor azt üzente, ennyi.
Most
két/három olyan jelöltet ajánl a rábeszélőgép a rommagyarság
számára a közelgő EP-választásokon megszavazni, akiknek
ismertsége föltűnően alacsony saját székelyföldi méréseim
szerint, (mert a román vagy magyar
közpénzen készült méréseket titkosként kezeli a Fidesz itteni
fő fiókpártja), Winkler Gyula még elér
úgy 40%-os ismertséget,
miközben Wincze Lóránt csak húsz, Hegedüs
Csilla nagyjából 10%-os
ismertséggel bír. Nevezzenek javíthatatlanul naivnak, de ráadásul
meggyőződésem, hogy ők maguk is csak fenntartásokkal fogadják
el az underdog
szerepet, a negatív-, illetve gyűlöletkampányt, amit pártjuk
rájuk erőltet. És bár nincs garancia
arra, hogy meglesz az EP-be való bejutáshoz szükséges 5%-os
szavazatarány, sokan szavazni fognak, ismeretlenben, mert „a párt
számít”, melyről szintén rossz a véleményük, de magukkal sem
értenek egyet, mert … „nincs alternatíva”. Ilyenkor,
amíg Orbánra nem kerül a szó, a párt a fontos, ugye értjük,
aztán majd a személy lesz a meghatározó, így menyen ez,
következetesen, magyarul. Pedig
hogyne lenne akire szavazni, vannak számosan régi, és főként új pártok,
hiteles személyiségek, akik meggyőzőbbek, hitelesebbek lehetnek,
akik esélyt kapva hatékonyabbak is lehetnének, stb., Ja, „azok
románok”, és ott vagyunk a legitimáló mítosz hatékonyságánál,
„ezek magyarok”, és az örökös szembenállás logikátlan
logikája ezzel el is dönti a szavazást.
Alternatíva
a tisztességes demokrácia lenne, a piszkosból, a látszólagosból,
a szimulákrumból már kaptunk eleget. És
végül hadd mondjak valami biztatót is, először,
hogy a „rábeszélőgép” a Finkelstein-Habonyok diskurzusainak,
illetve a piszkos propagandának van ellenszere, mégpedig olyan mely
tanulható, a kritikai gondolkodás így hat, és ez tapasztalati
tény, az
egészséges szkepszis jó fegyver a manipulációval szemben. A fake
news-okat és összeesküvés-elméleteket,
a dezinformációt
többféle módon is le lehet leplezni, nemcsak
hatástalanítani lehet, hanem
preventív módon megelőzni is elterjedését, elfogadását
(itt egy site, ami összefoglalja, hogy milyen lehetőségeink
vannak: How to spot the fake news?:
http//www.ifla.org/publications/node/11174), a
valós kritikai
szellem,
és szakmailag is helyes tudás képes győzni a szimulákrum fölött.
Az
úgynevezett „egyszerű nép” nem kutyába akar
lemenni, hanem vevő lenne a bizonyítható
igazságra, a tisztességes közéletre
és demokráciára, vagy hogy ismét
Attilát parafrazeáljam, a köznép „ugrana egy jó szóra”, ha
lenne ilyen a politikai prérin.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése