Kongresszus kipipálva
Lezajlott egy újabb (13.)
RMDSz-Kongresszus, anélkül, hogy igazi számadás, önkritika, vagy a valóban
stratégiai – értsd a politika gerincét adó, legfontosabb irányvonalaira
vonatkozó – döntések születtek volna (mert, megítélésem szerint, amit Stratégiai
dokuumentumnak nevezett a küldöttgyűlés, az jó esetben is csak fölsorolása a
közvetlen teendőknek, afféle napirend kijelölő terv). Nem történt meg a múlt
kongresszus „megújító” terveinek a számonkérése, vagy legalább a reform eddigi
lépéseinek – ha ugyan voltak ilyenek – kiértékelése sem, hiszen, alig is lett
volna, amiről számot vetni, lényegében minden maradt és maradni fog a régiben
(az ügyvezető elnöki pozícióban történt személyi váltás viszont, hozott némi
újfajta kommunikációt és ígéretet egy racionálisabb, modernebb diskurzus térnyerésére).
Ahhoz, hogy a közgyűlés valódi problémák,
valódi vitáját hozza, egy előzetes „közös és nyilvános okoskodás” kellett volna
megelőzze, ami viszont nem érdeke a köznapoktól eltávolodott, képviseleti
funkcióitól megszabadult politikumnak. Nem érdeke a hatalmon levő csoportnak a
reális problémák fölvetése, mert attól tart, kiderül: a szövetség, és a mögötte
álló budapesti politikai hatalom foglyul ejtette a rommagyar „társadalmat”,
kisajátította a politikai mezőnyt. A nyilvános okoskodás és a viták
elmaradása/elfolytása, az állandó terelés, leszűkíti a mozgásteret; a budapesti ultrakonzervatív,
valamint a bukaresti hasonló, ráadásul ortodox fundamentalista, az illiberális
demokrácia magyar „vívmányaival” egyre inkább kacérkodó hatalom közti senki
földjére száműzi, ott tartja fogva, a rommagyar politikumot. Ezért éppen azok a
kérdések és kihívások nem vetődtek föl, és nem nyertek semmiféle kifejtést, és
végül politikai választ, amelyek az utóbbi időben meghatározzák a román
politikai mezőnyt, sőt lebénítják annak működését, a kormányzást. Nevezetesen a
korrupció kérdésköre, annak (újra)szabályozása az a téma, amely hónapok óta
uralja a mezőnyt, és amelyen belül az RMDSz (különösen) konzervatív, reakciós
ajánlataival tűnt ki az utóbbi időben, akár a sürgösségi kormányhatározatok, a
Btk. módosítása, a korruptak amnesztiája, stb., került előtérbe. A kérdéskör
szorosan kapcsolódik a Románia, és benne a rommagyarság, Európai útjához,
ahhoz, hogy megpróbál különutas politikát, illiberális demokrata fordulatot
venni a mainstream politikai diskurzus, vagy pedig megmarad européernek, követi
az eddigi elkötelezett politikai vonalat.
A kérdés különösen fontos, hiszen
ennek függvényében vagy átprogramozzák a kisebbségpolitikát – mint ahogy a
fideszt követő magatartás máris jelzi, egyfajta kétkulacsos etno-nacionalista
és etatista „konzervatív forradalmi” utat követve –, vagy pedig marad a
kisebbségi jogokat, általános és egyetemes emberi jogokként követelő politikai
vonal, amit a Minority SafePack melletti kampány jelöl. Egyelőre nincs döntés
és különösen nincs egyértelmű üzenet, hogy melyik politikai vonalat választja
(ha ugyan valóban választhat) a szövetség, a leglényegesebb kérdésekben is
folyik a kétfele kommunikálás és a cselekvés megosztottsága, az egy helyben
toporgás.
Az egységes kommunikáció hiánya,
a vita végig nem vitele egy kevésbé lényeges, viszont a maga során szintén
fontos kérdéskör kapcsán merült föl, először a nyilvánosság terében, azután a
kongresszuson is. A szövetség vonalvezetése szempontjából vált ugyanis fontossá
a melegházasság jövőbeni elfogadó szabályozását akadályozó alkotmánymódosítási
indítvány kérdésköre, ami a jelzett kettősséget és a feloldására tett kísérlet
elmaradását is jól bemutatja, illusztrálja. Történt ugyanis, hogy egy erős
ortodox kötődésű (és éppen ezért) álcivilszervezet polgári kezdeményezésbe
kezdett az alkotmány módosítására, mégpedig egy restrikció bevezetésére,
miszerint „család” csak egy férfi és egy nő házasságából lehet, akik azután
gyereket is vállalnak. Az erős felindultságból, homofóbiából és ortodox
fundamentalizmusból font javaslat egyfelől eltekint a család (mint civil
szerveződés, rokonsági rendszer, egyszóval szociológiai, antropológiai
kategória) és a házasság (jogi intézmény) intézményének szabatos
megkülönböztetésétől;
másfelöl meg úgy tesz, mintha a melegházasság pozitív szabályozása érvényben,
vagy legalábbis napirenden lenne, és egy „magasabb tiltással” igyekszik annak
elejét venni. Aztán a rommagyar politikai és egyéb elitek képtelenek voltak
reflektáltan, és tudatosan döntést hozni a kérdésben: egyes egyházak aktív propagandával
támogatták a kezdeményezést hangot adva intoleráns, homofób (végső soron
kisebbség-ellenes) meggyőződésüknek. A szövetség pedig nem foglalt testületi
állást a kérdésben (pl. Kereskényi, szatmárnémeti polgármester részt vett a kampányban). A kezdeményezés – meggyőződésem,
hogy a sorozatos korrupciós botrányok és elvetélt szabályozási kísérletekről
elterelendő a közfigyelmet – a parlament napirendjére került, ahol az RMDSz
képtelen volt egységesen viszonyulni a dologhoz. Három válaszféle született a
szavazatok alapján, a rommagyar képviselők többsége, a kisebbség-ellenes
álláspontot támogatta, ketten ellene szavaztak a kezdeményezésnek, ketten pedig
tartózkodtak (az ott levők közül, mert jellemező módon Kelemen Hunor, aki a
képviselők „lelkiismeretére” bízta a szavazást nem vett részt azon). A
szavazást követően – tehát post festum – került be a médiába a két álláspont, anélkül,
hogy közvetlenül ütköztek volna. A „liberálisabb”, illetve modernistább
képviselők és tisztségviselők az LGBTQ-hoz tartozó (szexuális kisebbség)
jogainak védelmében szólalt föl, a tradicionalista, mélykonzervatívok pedig, álláspontjukat
ismételték el, bemutatva azt is, hogy sem a szövetség programja, sem egyéb
stratégiai meggondolások nem kötelezik őket: személy szerint homofóbok (a
kontextusból értsd, illiberális populisták is), és eszerint is szavaznak. Az
így fölhízlalt elefánt telepedett be a kongresszus kellős közepére és
kerülgették a fölszólalók a témát, mint macska a forró kását. A kontextusban, a téma emberjogi
beágyazottságát hangsúlyozta az ügyvezető elnök, és két alelnök is, amit ugyan
elhallgatott a másik fél, érvelni sem volt képes, de a szövetségi álláspont
mégsem dölt el: a kisebbségi jogok mellett fölszólalók beszéde ezért,
magánvéleményként tűnt föl, a többség az ultrakonzervatív állásponttal maradt,
az elnök pedig sem nem vitte dülőre, sem állást nem foglalt kérdésben. A dolog haszna, talán abban mégis
megmutatkozott, hogy a női kvóta kérdéskörében, talán éppen az említett forró
témában elfoglalt megérvelhetetlen álláspont miatt, mintegy kompenzációként, a
legalacsonyabb szinten, és lényeges kiskapuk szabályzatba foglalásával, de
átment a fórumon. (Ha valóban elhangzott
nőket „szexuális kisebbségként” megbélyegő tahó és szuburbánus
kijelentés, és senki nem reflektált rá, jól jelzi a kérdéskörben efoglalt
ultrakonzervatív álláspontot: gyalázat). Fontos észrevenni azt is, hogy mind a szexuális kisebbségek, mind pedig a nők
képviseletét, politikában való részvételét, erősítő kérdéskört símán meg
lehetett vitatni ezelőtt tizenöt évvel, amikor nem volt vitás a kisebbségi
szolidarítás, amikor az európai megoldások iránti nyitottság volt a mainstream
politikai trend. Mára láthatóan megbicsaklott ez a politikai stratégia, és
inkább az elhallgatás a különút, a kétkulacsosság (nekünk jár, másnak meg kuss!),
a sugallt, és azután populizmusból, demagógiából fölvett magatartás, tisztelet a
kivételnek. Szomorú látni, hogy kétezertizenhétben „bátorság” kérdése a nők és
a szexuális kisebbségek jogait hangoztatni, itt tartunk hát!
Osztom azok véleményét, akik üdvözölték,
hogy a zilahi kongresszuson jó, a modernizáció igényét fölvető, beszédek is
elhangzottak, nagy szükség van legalább a szavak szintjén erre – és a
közbeszédben, a politikaiban meg különösen, a beszéd egyben cselekvés, vagy
annak komolyan vehető ígérete – és jó
tapasztalni, hogy vannak, akik a haladást tekintik a megmaradás feltételének. Ha a modernizációs diskurzus – legalább a
szövegvalóság szintjén – „divatba jönne”, a maga racionálisan érvelő stílusával,
talán képes lenne ellensúlyozni az eluralkodó populista és demagóg
szövegeléseket, a nyilvánosságban és a kisebbségi politizálásban is.
Most nehéz, ha nem egyenesen
lehetetlen lenne valamiféle egységes üzenetbe foglalni a kongresszuson
elhangzottakat, de nyomában elindulhatna egy termékeny közéleti vita, alapvető
dolgainkról is.
a professzor úr nem elemezte megfelelő kontexusban azt a sajnálatos tényt, hogy ez a kongresszus mennyire elbeszélt a sznt-hasonlóan vérszegény kongresszusa mellett, mintha két különböző országban élnénk és egy teljesen másik magyarságot képviselnénk!
VálaszTörlés