Elég-e egy évszázad?
Ha valakik komolyan gondolták volna – márpedig nagyon is ideje lenne
komolyan gondolni – az ú.n. „székely kongresszus” kijelölt feladatát, hogy a
régióra vonatkozó kutatások, azaz összegyült tudás mellett egyféle
perspektívát, valamiféle tervet vázoljanak a régiófejlesztésre vonatkozóan,
akkor azokat a kérdéseket kellett volna megfogalmazni, melyek egy ilyen
projekthez közelítik, az amúgy szétszórt és szerteágazó tudást. Legalábbis arra
kellett volna vállalkoznia a konferencia-sorozat megtervezőinek, hogy olyan
környezetet, olyan beszédhelyzetet, illetve tágabb kontextust vázoljanak, amely
a bemutatott dolgozatok, előadások jelentését egy nyalábba foglalva egy ilyen
jövőterv, mint sajátos jelentés fele mozdították volna el. És itt
nem csak a politika és a civil társadalom, a szakértői tudás és a döntéshozói
hatalom közötti tisztázatlan viszonyokra gondolok (már fejtegettem a témát), hanem, ettől viszonylag függetlenül,
egy lehetséges társadalmi projekt lényegével kapcsolatos problémafelvetésre.
Azt hiszem tényként kell kezelnünk, hogy a székelyföldi társadalom
MODERNIZÁCIÓS DEFICITtel küszködik (nem függetlenül egyébként a demokratikus
pluralizmus ki nem alakulásától, a demokrácia-deficittől). Ami alatt nem csak a
gazdasági és infrastrukturális lemaradást kell érteni, hanem azt is, hogy a
jelenlegi társadalmi/politikai körülmények között lehetetlen kezelni azokat a
BELSŐ KONFLIKTUSOKAT, melyeknek nagyrésze alig látszik, de amelyek akadályai
mindenféle kibontakozásnak. A régió a külső konfliktusait egyfajta
tradicionális hárítással – t.i. „a románok”, és ugye „Trianon” a hibás
mindenért, akadálya az „ősi székely virtus” modernkori kibontakozásának, bármit
is jelentsen ez (többnyire nincs jelentése) – bezárkózással, az önreflexió, és
azután az önkritika, teljes hiányával igyekszik virtuálisan zárójelbe tenni.
Viszont a belső konfliktusokat – éppen az „ostromlott vár” szindróma
fönntartása érdekében – föl sem veti, úgy tesz, mintha nem lennének. Felsorolni is nehéz lenne a belső
konfliktusokat, ezért csak néhány lényegeset emelnék itt ki, melyek mindenike
egész sor másik apróbb, de lényeges konfliktust takar. Nagyon erős és
akadályozó tényező a kistérségek, települések, sőt településrészek közötti,
azaz territoriálisan is értelmezhető/érzékelhető konfliktusok, melyek ráadásul
folyton újratermelődnek. Erősek és akadályozó tényezők a gazdasági
érdekellentétek (ez részben a szűkös erőforrások fölötti ádáz harcnak
köszönhető), melyek azután osztálykonfliktusként is jelentkeznek: új helyi
gazdasági elit és ezzel párhuzamosan prekariátus van kialakulóban (vajon mikor
hallunk először az újonnan kialakuló szolgák, napszámosok, alkalmi munkán
tengődőkről, legalább az elemzések szintjén? Ahogy U. Beck frappánsan fogalmaz: "Az új gazdagoknak 'nincs többé szüksége' az új szegényekre"), ami kívülről egyféle rendi
társadalomhoz való visszatérésnek tűnik, amiben a klérus is szerepet vállal
(mint hagyományosan). Az újgazdagok – a „láthatatlan” de annál befolyásosabb
tizezer – nemcsak összefonódik a politikai elittel, hanem rejtett napirendet
jelöl ki, másik, titkos ágendát működtet (Subpolitik - "közvetett-politika" - U. Beck) a hivatalosan meghírdetett közpolitikákkal
nem egyszer ellentéteset (sok eset ismertté vált, az egyik ilyen a Schweighofer-ügy,
amit a politikai elit fél szájjal elítél, másrészt profitál belőle és támogat,
de az erdők kivágása, a közbirtokosságok okkult projektjei, ugyanezt jelzik),
és ehhez szorosan kapcsolódik a közéleti
korrupció, mely eltéríti még a jószándékkal indított projekteket is.
A rejtett és látható konfliktusok kezelésének lehetetlensége, a frontok
állandó és gyors megmerevedése, az instant elszektásodás, és a múltba révedés
éppen a már említett modernizáció elmaradásával kapcsolatos. 22-es csapdája ez a javából, hiszen éppen a modernizmus
konfliktusmegoldó, kríziskezelő, újító szelleme hiányzik ott, ahol erre a legnagyobb
szükség lenne. Azok a reakciós (tradicionalista, vagy alt-right, konzervatív)
retorikák, és diskurzusok, amelyeket átvesz a politikai és közéleti elit,
illetve, amelyek részben helyi termékek, modernizáció-ellenesek. A reakciós
retorikák a leginkább a tradíció (micsoda különös és sokrétű gyűjtőfogalom,
amelyet manapság szinte senki nem hajlandó kritikai elemzésnek alávetni)
elvesztése fölötti (ál)aggodalommal kapcsolatosak, a félelemmel, hogy valami
elveszik – a rossz diagnózis következtében, többnyire olyasmi, ami meg sem volt
a régióban – az új pedig esélytelen, sőt haszontalan (A.O.Hirschman). A múlt
fölött érzett nosztalgikus/romantikus fájdalom egyszerűen közpolitikai tervvé
lépett elő, valami olyasmi, aminek az oldásáért mindent, legfőképpen az élhetőbb
jövőt is beáldozzák. Nem nehéz észrevenni, hogy a helyi politikai elitnek ez
mindenben megfelel, úgy érzi meglelte a biztos képletet, amellyel elérheti a
„néplelket”, a székelykedés, az autonómiázás, politikusok számára – mindegy is,
hogy a gyakorlati hasznuk a nullához erősen közelít – igencsak kifizetődő,
számukra panacea. Az alternatív tények és igazság utáni (hazudozás kora)
populista politizálás elsőrendűen támogatja ezt a képletet, a tisztán
szimbolikus politizálás párhuzamos egyidejűségét, illetve reakciós jellegét.
És ki kell mondani, amit száz év alatt nem sikerült az eddigi eszközökkel a
Székelyföldnek elérni az a TÁRSADALMI INNOVÁCIÓ, márpedig erre lenne a
legnagyobb szüksége. (Reális probléma, amivel a konferencia foglalkozott az
elvándorlás, csakhogy éppen ezt az összefüggést, azaz az értelmiségi emigráció
és a társadalmi innováció elmaradása közötti összefüggést nem látta/láttatta). A
technológiai újítások elmaradása, illetve az ezen a téren való fölzárkózás
bonyolúlt, hosszútávú kihívás (itt az átvétel, a használati módok ismerete,
stb., a szakmai tudás is megtenné), viszont a komplex jelenség társadalmi
komponenseinek a megújítása esélyesebb lenne a Székelyföld esetében. Az újító
jellegű társadalmi elgondolások egyik forrása az érintettekkel való együttműködés
lehet, amelynek feltétele a jelenlegi nagyon zárt, és klienteláris politikai
elit helyett, egy másik megjelenése és térnyerése lehetne a motorja. A
politikai innováció lehetne a változással szembeni ellenállás leküzdésének
módja (N.B. az újabb generációk tagjainak hatalomba kerülése egy cseppet sem
javít a helyzeten, sőt többnyie ők azok akik a neofiták túlbuzgóságával
utánozzák, sőt túlszárnyalják elődeiket a reakciósságban), csak ehhez maga a
politika kellene először megújuljon. A társadalmi innováció azután arra való,
hogy akár az életstílus megváltoztatásával is (azaz a hagyományos
foglalkozások, társadalmi rend, szokások, stb.,stb.) válaszokat találjon a
fölmerülő kihíváskra. Ez a folyamatos probémamegoldás, mert hiszen nyilvánvaló,
hogy a régi, „jól bevált”, tradicionális, stb., megoldási sémák nem működnek, ha
úgy tetszik egy állandó feladat, vagy kihívás, amivel a Székelyföld még soha
nem nézett szembe.
Intézményesíteni lehet – és végül miért is ne? – a „székely kongresszust”,
rendszeresíteni a konferenciákat, de amíg azt a régi „jó” keretben, a tradicionalista
diskurzusok és közpolitikák erősítésére, sőt legitimálására használja a
politikai elit, addig eredménye nem (sok) lesz. Csak a reframing, az
újrakeretezés lehet az értelmes továbblépés, ennek kell(ene) esélyt adni. A
tudást, ami lassan gyül, a régióval kapcsolatban a társadalmi innováció
szolgálatába kell(ene) állítani, a progresszió keretei közé helyezni és ez nem
kis feladat, sőt egymagában az intelligenciától el sem várható. A fölmerülő problémák
jó része, a politikai tehetetlenséggel és tehetségtelenséggel, a kapzsisággal,
egyéni hiúsággal és kivagyisággal, stb., kapcsolatos dolgok miatt nem
megoldhatók, a változással szembeni ellenállás a fő akadály. A politikum az,
ami – miközben retorikai szinten a helyben maradást hangoztatja –
elhallgattatja, kiszolgáltatja, alárendeli, megalkuvásra kényszeríti, stb.,
illetve elvándorlásra készteti a kritikai értelmiséget, és nélküle nincs
társadalmi innováció. Minden marad a régiben, és ez csak a látható és főként a
láthatatlan (a nevük is tabu azoknak a „belső kört” alkotó hatalmasoknak, akik
a nyilvánostól merőben eltérő, saját hasznuk maximalizálását követő, gazdaság-
és közpolitikákat követnek, a politikusok kettős beszéde mellett),
profitálóknak kedvez, száz év előtt éppen úgy, mint manapság.
!!!
VálaszTörlés.... s amint az amerikai indiánokat, majd rezervátumban mutogatják a "székelységet"? SZükség lesz a székely-furfangra, hogy élhető régióként megmaradjon.
VálaszTörlés