Kockacukor és rabiga
A kortárs társadalomtudományok
(különösen a politikai szociológia, illetve antropológia) tartoznak azzal, hogy
világossá tegyék, illetve elmagyarázzák, hogy miért váltunk ennyire
vulnerábilisakká, a minket érő információözön manipulatív tartalmaival szemben.
Hogy mikor, hol, és miért veszítettük el azokat a kritikai – értékekből,
ízlésből, érdeklődésből és intuícióból, stb., szőtt – szűrőinket, melyek
segítségével elboldogultunk a világban? A mélyebb összefüggéseket és a világ
dolgait, mintha jobban megértették volna és pragmatikusabban viszonyultak volna
hozzá őseink, mint mi magunk tesszük, GPS-ek és több, mint pontos időmérő
eszközök tulajdonában (Arthur E. Imhof). Az idő zsarnoksága (Th.H.Eriksen), a
felfokozott, fölgyorsult élet viselt meg és tett képtelenné, hogy megéljük a
pillanatot, vagy a manipuláció okozza, hogy a fast food és az internet világában képteleneknek bizonyulunk „saját
időnket élni”, megtalálni nemcsak a ritmust (slow food?), hanem az összefüggések meglátásához szükséges
tér/időbeli távolságot, ahonnan látszanak a valós dolgok? A szociális hálót elözönlő carpe diem-et
dicsőítő idézetek, coelhióságok, semmitmondó bölcsességek özöne által, azt
hiszem ezt, az elveszett „lassú idő”, és ritmus iránti sóvárgást fejezik ki, nagyon
sokan. Az álhíreket, alternatív tényeket és igazságokat (dívatos POSZTságokat),
a frenetikusan felgyorsult idő, no meg annak hajszolása, teszi legitimmé, elfogadott
gyakorlattá. Az, hogy képtelenek vagyunk percre is leállni és a dolgok mögé
nézni, a MÉLYEBB ÖSSZEFÜGGÉSeket észrevenni. És ez az amit kihasználnak a hatalom
szemfüles ágensei, ravasz és gátlástalan spin doctor-ok és politikusok hada,
akik a manipulációt, a hazudozást és megtévesztést,
a félrevezetést tekintik a politikai kommunikáció lényegének, uralmuk
talapzatának. De nem azt a moralizáló kérdést tekintem fontosnak (bár önmagában
az is vizsgálandó), hogy miért manipulálnak a hatalmasok és kiszolgálóik, hanem
azt, hogy miért fogadjuk/ák el, miért hagyjuk/ák magu(n)kat megvezetni? A dolog
két oldala szorosan összefügg, hiszen, ha a manipulálókat kérdezzük ők azt mondják
– és ez a POPULIZMUS lényege – , hogy mi valóban nem az igazságot, viszont
éppen azt mondjuk, amit hallani akartok,
amire fogyasztói igény van, akár az ideológiák terén is, a kényelmes
áligazságokat és mézes hazugságokat, amire, mint utolsó generációs kütyüre, vevők
vagytok. És ez már nem elsősorban morális, és nem is hatalomtechnikai, hanem
sokkal inkább társadalmi kérdés (oktatási/nevelési, gazdasági, és közösségi,
stb., stb.), amire megfelelő választ kellene adni ahhoz, hogy a leleplezést
követően, változtassunk a helyzeten. Azt feltételezem, hogy a FOGYASZTÓI
TÁRSADALOM és a neki megfelelő mentalitás (a fogyasztói kultúra) az egyik olyan
tényező, mely sebezhetővé tesz az információdömpinggel szemben, az idő
felgyorsulásának és a frenetikus rohanásnak egyik központi oka a fogyasztás
hajszolása (többek között a lassú fölhalmozással szemben, akár az ismeretek, az
elmélyült tudás tagadásával is). Az, hogy semmire sincs időnk, hogy ha mégis
van, akkor viszont „nem érünk rá” , a türelmetlenség lehetetlenné teszi a saját
ritmusunk megtalálását, megélését.
Társadalmunkban, mely továbbra is
a hiány és a relatív szegénység társadalmi alakzataira (kultúrájára), tereire
és intézményeire épül, a leghatékonyabb politikai kínálat az egyre nagyobb
méretű (volumenű, még ha nem is minőségű) FOGYASZTÁS ÍGÉRETE. Régiónkban, a fogyasztói társadalom
csupán a rendeszervált(ás)ozásokkal indult, és egyre inkább az egysíkú státusváltás,
a profitálók és gyanúsan meggazdagodók státusszimbólumává vált. A jelenség,
főként annak tömeges elterjedése, előzmény nélküli és ezért különösen csábító,
igen sokaknak a felemelkedés egyetlen útjának tűnik föl, míg a társadalom nagyrésze
számára délibábos illúzió, elérhetetlen és ezért egyre inkább mitológiai
magasságokba emelt vágyálom. Az „az vagy amit, és főként amennyit fogyasztasz”
– igen sokak számára egyféle univerzális korszellemként van jelen az életében, a
felpörgetett fogyasztói vágyak a globalizáció és homogenizáció hordozói. Szinte
mindenki „legokosabb telefont”, legmenőbb cuccokat, kütyüket és járműveket akar,
elfogadja, sőt igényli a tömegtermelés eredményeinek egyformaságát, a brand
name termékek monoton – nem egyszer csupán a reklámokban megjelenő sokszínűsége
mögötti – uniformizációt (amúgy is mindent Kínában gyártanak!). A FOGYASZTÁS
egyáltalán NEM ESZKÖZE A LÉTFENNTARTÁSNAK, hanem CÉLJA. Nem kelléke még a
megelégedett jóllétnek sem, mert a tömegtermékekbe bekalkulált és betáplált
gyors elévülési idő folytán, újabb fogyasztói igények keletkeznek, (érdemes
lenne saját társadalmunkban is részletesen megvizsgálni a tárgyak, fogyasztási
cikkek, elévülési idejének felgyorsulását, hogy pontosan lássuk a folyamatot),
újabb fogyasztási ciklus indul. A TÖBBSÉG ELFOGADJA A FOGYASZTÁST, illetve,
régiónkban, és a második-harmadik-N-edik világban, ANNAK ILLÚZIÓJÁT, olyan CÉLként,
amelyért akár nemzedékre kiható
áldozatokat érdemes hozni (régebb ezt a felhalmozás vágya jelentette),
félretéve az emberi életmódok mindem más reális és/vagy lehetséges formáját,
fejest ugorva a fogyasztói versengésbe, és rendszerint elsülyedve abban. A
feltörekvés, és gyorsaságának felpörgetése egyre inkább öncél, ami képes
eltakarni a legfontosabb dolgokat is, akár az egyéni egészségről, akár a
környezet épségéről, az egészséges életmódról, a megelégedettségről, vagy
boldogságról, stb., legyen is szó. Az idő zsarnoksága a fogyasztói igényekkel
páhuzamosan jelentkezik, hogy ez nem természetes, illetve hogy szükségünk van
egy másik időhasználati módra, a lassú időre is (Th.H.Eriksen), az kevesek
számára nyilvánvaló.
A fogyasztói társadalom, és a
neki megfelelő kultúra globális térnyerése önmagában nem elítélendő fejlemény,
sőt, ha úgy tetszik a fejlődés mutatója, feltéve, ha sikerül „tudatosan és
felelősségteljesen használni” (Daniel Miller). A felelősség itt azt jelenti,
hogy az egyéni és kollektív identitások nem csupán a fogyasztói szokások
hivalkodó és (ön)reprezentációs célú fölmutatásán alapulnak, hanem egyéb, ettől
független kritériumai is vannak az egyének és közösségek társadalmi státuszának
és identitásának. Magyarán a decens, az elfogadott és tisztességesnek tekintett
élet, a jóllét nem csak a fogyasztói hierarchiákban elfoglalt hely, hanem a
morális, vagy a tradicionális értékekhez való pozitív viszonyulás is érték. A
fogyasztói kultúra egysíkú, és mennyiségi versengésre alapozott, stb.,
életmódjain kívül is van értékes és értelmes élet, mégha többleterőfeszítést is
igényel annak fölfedezése.
A fogyasztói társadalom
manipulálhatósága abban nyilvánul meg a leginkább, hogy A HATALOM A VALÓDI
SZABADSÁGOT úgy és azáltal KORLÁTOZZA, hogy cserében A FOGYASZTÁS ILLÚZIÓJÁT
KÍNÁLJA (Daniel Miller), a leggyakrabban olyanoknak (is), akik csak a reklámokat
fogyaszthatják, a fényes illúziót, a luxus és a jólét reprezentációját (Jean Baudrillard).
A gazdagság, mely a fogyasztás mennyiségében (és megengedem, olykor minőségében
is) jelentkezik, előbbre való az ideológiai, értékrendbeli, elvi
meggondolásoknál, nemcsak a politikusok oldalán, hanem a fogyasztóként élő
tömeg számára is. A demokratikusnak tűnő választásokkor pedig nem ideológiai
alapon, hanem FOGYASZTÓI vágyak szerint alakul ki a TÖBBSÉG. A közszférában
MEGDUPLÁZOTT FIZETÉSEK ÍGÉRETE – és nem, a nagyon is kétséges, valósága – , AZ
ORSZÁGOS MÁKONY, a politikai hatalom, legitímként felfogott alapja.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése