Illúziók és bizonyosságok
A tények utáni „valóság”
félreértése lenne, azt föltételezni, hogy abban az őrületben, ami a médiákban
és azon belül is, az interaktív vagy, ha úgy tetszik, voluntarista, úgynevezett
közösségi médiában kibontakozik, nincs semmiféle rendszer. Amúgy is ideje lenne
átgondolni magát a tények-, illetve az igazság utáni politikai mezőny fogalmát,
történelmi perspektívába helyezni, vagy objektiválni azt. Hiszen: „A történelmi
objektivitás – ha ragaszkodunk ehhez a bevett kifejezéshez – nem a tények,
hanem csak a viszony, a tény és az értelmezés, a múlt, jelen, és jövő közötti
viszony objektivitását jelenti” (E.H.Carr), a tények legendás makacssága pedig
még nem történelem, (referencia) az csak az interpretációval együtt válik azzá.
Szóval a posztságok, legyenek azok akár tényekre, akár igazságokra aggatva még
nyitott mezők és mozgások, inkább potencialitások, mint bizonyosságok, csak
mentális komfortzónánk kereteinek fenntartása sürget, hogy lehorgonyzott és
megmásíthatatlan bizonyosságnak akarjuk látni/láttatni. És ilyen értelemben
nincs új a nap alatt, legfennebb az illúziók és bizonytalanságok mesterséges
fenntartása, sőt szaporítása, érdeke, vagy kevésbé érdeke, a mindenkori
hatalomnak, ezekből a többnyire rejtett érdekekből és forgatgókönyvekből,
illetve politikai ágendákból és projekciókból táplálkozik a korszellem. Mondom
történelmi illúzió azt képzelni, hogy a káosz, vagy a középkorra emlékeztető
babonaság terjesztése, a fogalmak megszokott értelmének megváltoztatása a józan
ész maga ellen fordításával, a hatalom nyelvezetének szemérmesen elhallgatott
reformja, a hazugságok és álhírek, a megtévesztés és a manipulatív „alternatív
tények” világának fenntartása, és terjesztése a virtuális valóság per se csele,
a hálózatok üzenete. A „bármi megtörténhet” politikai szlogenje valójában azt
üzeni: az fog történni, amit én akarok, illetve erre teszek kísérletet hatalmi
befolyásom felhasználásával, olyan érdekek alapján politizálok, melyek –
legalábbis egyelőre – kimondhatatlanok, megnevezhetetlenek, hiszen a dolgok állása
szerint botrányosak és a többség számára elfogadhatatlnok. A trágár, agresszív
és intoleráns kommunikáció térnyerése, a néha kimondott (Freud az elszólásokban
él) „bármi” természetét villantja be, mintegy szubliminális, alig észlelhető
üzenetként sulykolja a ma még botrányosat és teszi azt banálissá,
elfogadhatóvá, sőt sokak számára célszerűvé. Így válik a kereszt(y)énység (sőt
egyáltalán mindenféle vallásosság) az idegengyűlölet és intolerancia
gyűjtőfogalmává, a nemzeti identitás a konzervatív forradalom szinonímájává (a
nemzet elterjedt értelmezése a kettős mérce legitimálásának eszköze csupán,
fölhorkad a rommagyar – szerencsére a román értelmiség és közvélemény nagyrésze
úgyszintén – amikor az „akadémikusok”
kirekesztő és kisebbségellenes, stb., fogalomként védik, de magyarként ugyanazt
a nacionálkommunista „rejtett tervet” követik, sőt ha tehetik hangoztatják,
mint akik ellen kardot rántanak), a tudományos gondolkodás (sőt, maga a józan
ész, a ráció) pedig értelemiségi nyavalyának tűnhet, mely azután „jogos”
elitellenességet vált ki, a babonaság építményeit hívja életre. És nem a
közeg, a hálózat az üzenet, hanem a hamis próféták és populista/demagóg
politikusok, az érdekelt hatalmasok önkéntes és fizetett (változatos módon,
többek között megfélemlítéssel, zsarolással „érdekeltté tett”, ideig-óráig
„hasznos idióták”), kiszolgálói által közvetített kimondhatatlan politikai
program: az újfajta kizsákmányolás, elnyomás, a szegények és kiszolgáltatottak
kriminalizálása, a törvényesített lopás, a gyengék megalázása, az emberi jogok
megtagadása, az új reakciós hatalmi elit kialakítására tett lépések sorozata,
stb., a NAGY TERV. A rejtett terv, az egyetemes SZIMULÁKRUM sajátja, hogy az
oly sokat ócsárolt globalizáció hálózataira ráépülve, az abban rejlő lehetőségeket
használva, térben beazonosíthatatlan módon, a valóság elvesztődik, vagy
legalábbis végletesen relativizálódnak „igazságai”, a világáháló, az alig
lokalizálható szerverek, hacker-támadások és megtévesztő informatikai manőverek
dzsungelében, a virtuális térben épül. A magyar politikai irányt Moszkvában
katyvasztják, (most majd Washingtonban is, ha úgy alakul és elbukik az amerikai
ellenállás), az EÁ elnökét felelőtlen londoni politikai kalandorok és moszkvai
kágébések programálják, vagy legalábbis látják el felelőtlen tanácsokkal. Trump
Putyin kottájából játszik, Orbán éppen az Erdogánéból, és Varsó után, Bukarest
is igyekszik felzárkózni, amikor a „közös” illiberális program alapján igazodik
Budapest után, stb., és ha balul ütne ki bármi is, mindenki mossa a kezeit és
kitalált bűnbakokra mutogat. Olyan vízió ez (Hyeronimus Bosch alakjai),
amelyben a menekültek, nem menekültek, hanem a gyűlölet kifejezett tárgyai, csak
közben maga az emberiség vált globális és megbélyegzett „migráncs”-á,
dehumanizált és állati ösztöneire redukált (és ilyenként nem edukált) lények,
kegyetlen zombik népesítik be a földet, a megjósolt „bármi” gondolkodás nélküli
végrehajtói (ebben jól teljesít, a permanens farsangot ülő rommagyar társadalom
is, Kommandón,
Oroszhegyen és mindenfele).
A könyörületesség gyengeség, a pápa nem elég katolikus, és a nyiltan rasszista,
szexista és intoleráns, fölfuvalkodott és tudatlan (bunkónak, gyökérnek és
ripacsnak lenne érdemes nevezni, ha ezek a kifejezések is nem váltottak volna
értelmet és lennének mára a „keresztény kurzus” kellékei), viszont szupergazdag
(a prekariátus védelmezője, Lol) amerikai elnök, na, és a világméretű manipuláció,
kágébés zsarolás kiagyalója, a demokrácia–, meg politikai-gyilkos Putyin, stb.,
követendő modellek.
És mindeközben, amíg az ész
alszik, a káosz mögötti hatalom monstrumokat szül és növeszt fel, háborúra
készül és szemébe röhög a józanságnak. Visszacsinálja a fölvilágosodást,
eltörli a szabadság, egyenlőség, testvériség eszméit, a demokratikus, a
szabadságjogokat garantáló intézményeket, és akiket meglop, még üdvözlik is
kifosztójukat. Kisajátítja a közbeszédet, cenzúrát vezet be és titkolózik, és
akik elől elrejti a valóságot, azok még üdvözlik is a gesztust. Gyűlöletet kelt
és terjeszt, és az áldozatok észre sem veszik, hogy ellenük folyik a játszma. Megoszt,
és szétszakít, és közben a megnyomorítottak voksaikkal támogatják a
kizsákmányolót. Összeesküvés-elméleteket agyal ki és terjeszt a hatalom, hogy
elrejtse: maga szövi az összeesküvést.
A káosz, a nihil és az orwelli
„újbeszél” megannyi megnyilvánulása minden, csak nem tisztességes és nem is
semleges kifejezőeszköz, hanem a hatalom csele, és agresszív megnyilvánulása. A
trágárkodás és gyűlöletbeszéd pedig, a „diszkurzus rendje” (Foucault) fölötti
kontrollra tett kísérlet, a rejtezés eszközei, a birodalmi nyelvezet új
támadása, a politikai ultramontán reakció, az intézményesített és lepapírozott
korrupció közege.
Vissza kellene vennünk a szavak
és a tettek eredeti értelmét, nem engedni a birodalmi nyelvezet új
csábításának, ha élhető világot akarunk. Kérdés persze, hogy akarunk-e?
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése