Mettől meddig?
A tüntetők hangja – mely számomra
leginkább a sok jól sikerült kreatívon, a humoros és mégis lényeget kifejező
jelszón, sokszor kézzel készült üzenőtáblán, és skandáláson jön át – egyszerre több
mindent kifejez. Először a demokráciát, mint társadalomszervezési filozófiát,
szellemiséget, a szólás, gondolat és gyülekezési szabadságot, a beleszólás
jogát, a hatalom civil kontrollját, gyakorlásának végső korlátját mutatja meg.
A népharagot mutatja, mely megálljt kiált, de nem a rendszert akarja eltörölni,
hanem azon belül üzen, tömören és határozottan mutatja meg, végülis, a
demokrácia lényegét. Másodszor, a szervezett, illetve intézményesített
képviseleti demokrácia korlátait mutatja meg, törékenységét, sebezhetőségét, a
demokrácia ideális eszméjéhez méri azt, ami itt és most működik, azaz a
demokrácia deficitet igyekszik kiigazítani. Mert végső soron a demokratikus
intézményrendszer, a közvetlen, általános és titkos szavazással történő
hatalomátruházás, a többségi elv, önmagában nem áll meg. Az a konvenció, hogy
egy adott napon, adott kérdésekben és programok mellett konvencionális helyen
megjelent ad hoc többség mire és kire voksol, csak akkor válik hatalom és
társadalomszervező gesztussá, ha azután a közbizalom, szinte naponta,
megerősíti a választás eredményeit, elfogadja a választásokon kialakult
erőviszonyokat többségi népakaratnak. Ha meg nem, akkor a rendszer könnyen
lebénulhat, az utca hangja eluralkodhat, anarchia és kormányozhatatlanság
állhat elő, felfüggesztődhet a köznapi ügyvitel (business as usual), lebénulhat
az ország. A győztesek igyekeznek sokkal stabilabbnak föltűntetni többségüket,
amit választásokkor szereztek meg, mint amilyen az a valóságban, a rendszer törékeny.
Olyan konvenciókon alapul, melyek a maguk során a közvélekedés nagyon is ingatag
és vitás körülmények között – sokszor populista, megtévesztésre épülő kampányokat
követően – kifejezésre juttatott számszerűsített „erőviszonyain” épül fel. Harmadszor
a tüntetés, a politikai véleményeknek az utcákon és tereken való nyilvános
kifejezése politikai cselekmény (valójában beszédcselekvés), ami a szimbolumokon,
a látványon és a hangerőn, a testi jelenléten és civil kurázsin (bios és logos),
de magán a közösségi élményen keresztül is
az engedetlenséget fejezi ki. A háborgó nép – nem szigorúan a demokratikus játékszabályoknak
megfelelően, hanem egyéb eszközökkel – mutatja meg, hogy mettől meddig fogadja
el a hatalom legitimitását, hogy mennyire bízik a vezetőkben, a politikai
establishmentben, és hol van a türéshatára, ahol és amikor már nem. Az utcára
vonuló tiltakozók soha nem teszik ki a lakosság többségét a szó matematikai
értelmében, mégis nagy számukkal és elhatározottságukkal a nép akaratát fejezik
ki, olyan politikai véleményt, amit azután minden bizonnyal a többség is
magáénak vall. A proteszt kivonulásokon megjelenő vox populi sajátos
eszközeivel képes meggyőzni a hallgatag többséget, és nota bene, azok is úgy
érezhetik, hogy általa kifejezésre jutnak elvárásaik, akik különféle okokból
nem vesznek részt a voksoláson, akiknek nincsenek eszközeik hangjuk
hallatására. Vitatható, hogy mekkora tömeg kell ahhoz, hogy komolyan vegyék,
hogy elérje a médiák és fogyasztóik, és főként a hatalom, ingerküszöbét. És az
is, hogy mennyire tudatosan kell a tiltakozó gyűléseket megszervezni, hogy
látható/hallható legyen az üzenet, amit kifejezni és közvetíteni akarnak. Ami
most történik, minden bizonnyal eléri ezeket az ingerküszöböket, hiszen Románia ’89
utáni történelmének legnagyobb tüntetései zajlottak a hét végén.
Ezuttal a kiterjedt tiltakozó
megmozdulások szimbolikus vonatkozásaira igyekszem koncentrálni, amikor azt
mondom: csak úgy érthetjük meg a vox populi mély üzeneteit, ha erre a
szimbolikus szintre és nem a konkrét megvalósítási tervekre, vagy a jogtechnikai,
meg a kormányozhatóság pragmatikus vonatkozásaira koncentráljuk értelmező
eljárásainkat. Hiszen a népharag nem egy konkrét szabályozás konkrét
cikkelyének valamely paragrafusaira reagál, hanem egyfelől az eljárásra – „éjjel”,
a közösség kizárásával hozott döntés – másfelől arra, hogy percepciójában
minden könnyítés, ami a korrupciós büncselekményeket illeti csupán a korrupt
politikusoknak kedvez. Ha most megtehetik, hogy „maguknak” hoznak törvényt,
megkerülve a parlamentet, a közvéleményt, a nyilvánosságot, stb., akkor ezt
minden bizonnyal más kérdésben és máskor is megteszik, és ezt nem akarja
megengedni a köznép, itt kiállt nemet. Másfelől pedig, a nép nem jogtudós és
nem a jogi megfogalmazások ügyvédi okoskodásai érdeklik, hanem a nagy kép, az
üzenet, amely azt mondja: ha egyesek megúszhatják korrupt cselekedeteiket,
akkor ezzel szabad út nyílik másoknak is, hogy garázdálkodjanak, visszaéljenek
hatalmukkal, basáskodhassanak, miközben mélyen a közpénzek zsákjában jár enyves
kezük (következmény etika). Nem elhanyagolható ugyanakkor az általános, a
mostani kormányrendeletektől különböző okokra visszavezethető üzenet sem,
mégpedig az, hogy szinte általános a bizalmatlanság a politikai osztállyal
kapcsolatban. A közbizalmatlanság már-már a képviseleti demokrácia intézményeit
kezdi ki, és előtérbe – legalábbis egyelőre – a közvetlen demokrácia intézménye,
a politikai vélekedések közvetlen kifejezésének szintén ismerős (lásd.
népszavazás, amit most Johannis kezdeményezett is) és demokratikus intézménye
kerül. Az utca hangja még korrekciós tényezőként a fékek és ellensúlyok (a
liberális demokrácia intézményeinek) megerősítését akarja, és nem konkrétan a
DNA-t, vagy a kétes körülmények között működő, éppen leleplezett ügyészségeket
élteti, mégha a jelszavakból ez is kiolvasható, hanem a jogszerűséget védi,
azt, hogy mindenki egyenlő legyen a törvény előtt, és senki ne legyen a törvény
fölött. De, amennyiben a hatalom nem mutat rugalmasságot, képtelen dialógusra
és megegyezésre törekedni, és azt szimbolikusan is megjeníteni, a követelések
radikalizálódhatnak és már nem korrekciót, hanem a rendszer eltörlését
követelheti az utca hangja. Nem beszélve arról, hogy az ellentüntetések
polgárháborús hangulatot, sőt helyzetet teremthetnek, ami eltéríti az egész
folyamatot, és kontrollálhatatlan anarchiába torkollhat, és végül mindenki
veszíteni fog, a társadalom alapszövete sérül.
Nem állítom, hogy könnyű lenne,
de nincs más alternatíva, minthogy párbeszédet kezdeményezni a tiltakozókkal és
kompromisszumos megoldásokat keresni, nincs ideje a taktikázásnak, immár túl
nagy a tét, és minden az időzítésen múlik.
És nem is érdemes, nem is logikus,
külön beszélni itt a rommagyar társadalom és politika kérdéséről, hiszen a ’89-es
együttmozgást követően talán először vált – legalábbis jelképesen – megélhetővé,
hogy egy társadalom és polgári közösség vagyunk (bár sokaknak ez egyáltalán nem
tetszik) a román társadalommal, és együtt mozgunk azzal. Mert végső soron ugyanazok
az intézmények irányítanak, törvények, jogok és kötelességek, stb. vonatkoznak
ránk is – mégha a forrófejűbbek ezt váltig tagadják is – mint a többségi
társadalomra. Jó az esély a kohézió megerősítésére, de el is ronthatják, az
időzítés, a politikusi intuíció itt a kulcsszó, és ha túltolják, a korruptak
elleni indulatok, az utca hangja, más célközösséget, vagy bűnbakot kereshet, és
találhat magának. Óriási kár, végzetes hiba lenne.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése