Vonuljunk ...
haza
A hatalom birtokosainak, szemmel láthatóan nem kis meglepetést
okozott, hogy miután igyekeztek – egyelőre az ígéretek, és a
költségvetési-tervezet szintjén, de markáns módon föllépve – fizetés- és
nyugdíjemeléssel megnyerni maguknak a lakosságot, mégis igen jelentős tömegek
vonultak utcára tiltkozni, nem anyagi, illetve szociális jellegű követelésekért,
hanem korrupció-ellenességből és a jogállam védelmének/kiépítésének igényével.
Elszámolták magukat Dragnea és tsai, amikor úgy vélték, az embereket csak a
viszonylagos anyagi jólétük érdekli és mozgosítja, az egyéb téren jelentkező „relatív
hiányok” meg nem. A polgárok, illetve azok egyrésze, egyre inkább a feltörekvő,
ifjabb, urbanizált és iskolázott (hipszter) társadalmi réteg került a politikai
mozgalmak előterébe, akik nemcsak az anyagi körülmények, a szegénység és
egyenlőtlenség, hanem a jogállammal, az igazságossággal, a mindent átszövő
korrupcióval kapcsolatban is átélik a „relatív hiányt”. Feldühíti őket, hogy
nincs valódi jogállam, hogy a politikai osztály „magának” hoz szabályokat, és a
politikai pártok patrónus-pártok, azaz zsákmányszerzésre és nem képviseletre, a
köz érdekének szolgálatára törekednek. De általában, a jelzett csoportok egyre
kevésbé tűrik, a szakadékot, mely az ígéretek és a megvalósítás, illetve a
megtapasztalt valóság és az között tátong, hogy minek kellene lennie, egy
hosszúra nyúlt átmeneti időszak végén.
Rosszul gondolták, akik azt képzelték, hogy erőből, sőt a
szabályos utat megkerülve hozhatnak sürgösségi rendeleteket, olyan érzékeny
területeken, mint a közkegyelem és a Btk, valamint a perrendtartási törvény,
korrupcióra (egész pontosan hivatali visszaélésre) vonatkozó cikkelyei. Pedig tanulhattak volna az előzményekből,
hiszen ha a jobboldalnak mondott ellenzék előtörténete nem foglalkoztatta,
legalább a Ponta-kormány bukása közvetlen előzményként, figyelmeztethette volna
a kormányt az elégedetlenség, a düh, és a követelések radikalizálódási
lehetőségére. A mostani tüntetések csak mértéküket tekintve kivételesek, hiszen
előzményként ott vannak a Raed Arafat elmozdítása elleni spontán tiltakozások
(2012), a Verespatakért
folytatott megmozdulások (2013), és főként a Colectiv-tragédiát
követő dühös, kormánydöntő föllépések (2015), amelyek szintén nem
bérkövetelésekért, vagy adókönnyítésekért folytak, hanem a jogszerűségért és a
korrupció ellen, mely nemcsak a jelszavak szintjén öl. Továbbá azért képtelen
kezelni a kialakult helyzetet a hatalom, mert rosszul értelmezi a helyzetet és
azok karakterét, osztály és társadalmi hovatartozását, akik a tüntetések
derékhadát adják. T.i. az iskolázott városi, idegen nyelvet beszélő csoportokat,
a „belülről irányítottság” jellemzi. Szemben a többnyire „tradíció vezérelte” szülők/nagyszülők
generációjával, magatartásuk eltér azok iránytűitől, elvei vannak és nem
részletesen kidolgozott ritusai, vagy szigorú eljárási módozatai (David
Riesman), viszont az elvek mellett stabilan kitart. A jelenlegi hatalom és az
RMDSz egyre inkább csak az idősebb generációt, a tradicionalistákat, és vidékieket,
az inaktivakat és alacsonyan iskolázottakat, képes megszólítani, és egyre
kevésbé az új generációt, amely lassan átveszi a mozgalmak fölötti kontrollt. Az
utcai tüntetők ugyanakkor nem is „kívülről irányítottak”, jelszavaikban,
megnyilvánulásaikban egyaránt nonkonformisták, ezért az az igyekezet, hogy
rájuk fogják, hogy többé-kevésbé okkult háttérhatalmak által vezéreltek, mint Dragnea
és tsai üzenik, kudarcot vall. Meglehet vizionáriusok a tüntetők animátorai,
mégsem könnyen vihetők el, jogi csűrés-csavarással a tények-utáni, illetve az
alternatív tények világába, amivel szintén kísérletezik a hatalom, szemmel
láthatóan sikertelenül.
Nehezen megválaszolható kérdés, hogy mikor kell
abbahagyni egy tiltakozó-akciót annak tetőpontján, amikor vélhetően már nem
lehet fokozni a további jelenlét nagyságát, vagy érdemes utcára menni a
csúcspontot követően is, amikor leszálló ágban van a jelenlét, az intenzitás. Azt
gondolom viszont, hogy most jobb húzás lenne (egyenesen stratégiai húzás), ha
felfüggesztenék a tüntetéssorozatot annak szervezői. Miért? Mert egyfelől most
még úgy értelmezhető, hogy sikerült elérni a közvetlen célokat, a sürgősségi
rendeletet a kormány visszavonta, az igazságügy miniszter lemondott, csatát
nyert a vox populi, és felhívta a nemzetközi közvélemény figyelmét is harcára,
pozitív képet közvetített sajátmagáról, sőt az országról is. Egészen mostanig –
az ultrák kísérletét leszámítva, amit sikerült helyén és idejében kezelni – békés
maradt és ugyanakkor sem párt, sem külső nyomáscsoport nem sajátította ki, nem
térítette el a tüntetéseket, eredeti korrupcióellenes célkitűzéseitől, nagy
szó, de tiszta tudott maradni, ebből a szempontból is. És adjunk az
ikonográfiára, a látványra is, azt hiszem nem lesz már fölemelőbb látvány, mely
a nemzetközi médiák ingerküszöbét is eléri, sőt főoldalra helyezik, mint a telefon-világításos
Victoria-tér, a mintegy háromszázezer tüntetővel. Ezt is kár lenne egy
lehangoló, alig pár ezer embert mozgosító, rezignáltságot sugalló képekkel
lerombolni. Másfelől pedig a további nyomásgyakorlás, az eszkalálódó
követelések – amelyekről nem tudni meddig mászhatnak fel, az igények maslowi
piramisán – pedig már a demokratikus játékszabályok határmezsgyéjén, illetve
azon is túl vannak. Miért? Mert a kormány parlamenti megerősítést nyert azáltal,
hogy a sebtében benyújtott bizalmatlansági indítvány, mint várható volt, elbukott.
Mert nem sikerült a PSD-t belülről megosztani, vagy a PSD-ALDE-t egymás ellen
fordítani – ez ugyan nem volt explicit célkitűzés, de kormánybuktatáshoz ez
kellett volna – és így esélytelen a kormány lemondatása. Románia formálisan alkotmányos,
képviseleti és liberális demokrácia, és ezt még akkor is érdemes megőrizni, ha
valóban és sok esetben csupán formális. A tüntetők eddig a hatalmi ágak közötti
egyensúlyt és nem az egyik vagy másik fél, a törvényhozó, a végrehajtó és az
igazságszolgáltató ágak közötti egyenlőtlenség valamely fél javára való
átbillentését követelték. Úgy érezték a jelenlegi kormány unotodox intézkedéseivel,
amivel korrupciós bűncselekményeket akartak dezinkriminálni, a büntethetőségűket
csökkenteni, elfogadhatatlan és ezért hajlandók voltak – az egyébként
korrupció-gyanús – ügyészségek-bíróságok védelmére kelni.
Johannis is félgyőzelmet aratott, megmutatta, hogy képes
maga körül hatalmi erőteret nagyon gyorsan létrehozni, illetve mozgosítani, és
a kiírandó referendum, minden bizonnyal meg fogja erősíteni a korrupció-ellenes
föllépés népszerűségét, az elnökével együtt.
Ajánlom, maradjunk családunkkal, barátainkkal esténként,
de vigyázó tekintetünk a hatalmon tartsuk, és mozduljunk, ha ismét kell!
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése