Tájkép csatával
A médiapolitizálás korában a mass
media a politizálás legfontosabb, sőt szinte kizárólagos eszköze, ahol állandósított
kampánykommunikáció folyik. Jó esetben ez utóbbi képes legitimálni a „győztes
pártokat”, sőt magát a demokratikus rendszert, ellenkező esetben viszont a sikeres
kampányt és győztes pártokat is kegyetlenül delegitimálhatja,
elhiteltelenítheti. A politikai kampányok, mint amilyen az éppen lezajlott
választásokat megelőző is volt, azok a momentumok, amikor az addig szőnyeg alá söpört,
vagy érdekből elhallgatott dolgok, a politikai mezőny sara, fölszínre kerülnek.
A politikai pluralizmus, a többpártrendszer – többek között – azzal az előnnyel
is jár, hogy a politikai verseny szereplői egymást kölcsönösen leleplezik, és
végül ezáltal tisztul a kép, értesül a közvélemény a kulisszák mögötti
dolgokról, vagy legalábbis azok egy részéről. Sajátos helyzetünkben, egyfelől a
kisebbségi politizálás lényegében torz volta miatt, hiszen alárendelt
mezőnyének következtében, szolidárisabbak kell legyünk, magyarán kritikátlanabbaknak,
ha képviseletet akarunk;
másfelől pedig a rommagyar politikai mezőny demokratikus deficitje, a reális politikai
pluralizmus hiánya miatt, ez másképpen van. (Létezik ugyan formálisan 3
politikainak mondott formáció is, de közülük az egyik valójában egy hibrid
alakulat, az RMDSz hol pártként, hol társadalmi/kulturális, stb. szövetségként
lép föl, folyamatosan manipulál, a másik 2 alakulat mikroszkópikus, ráadásul az
MPP immár „társutas”, akármit is jelentsen ez: a rommagyar politikai mezőny
destrukturált és decentrált, megérett a teljes szanálásra és újraformázásra). A
kampányban kerülnek szőnyeg alá, válnak tabutémává a problémák, és most meg,
éppen azt követően, kerülnek elő, tematizálják a közbeszédet, illetve okoznak
kemény politikai harcot. A megkésett vita nem legitimálja, nem igazolja vissza
a választási mozgosítás eredményeit, hanem éppen ellenkezően, megmutatja, hogy
az elvtelen, gyűlöletre és félelemre, sőt fenyegetésre épített, és a külső beavatkozást
használó kampánykommunikáció álságos eredményt hozott. Példátlan, milyen sokan
vannak, olyanok is, akik egy hónapja szavazásra bíztattak, olyanok is, akik
csak az utolsó pillanatban a félelemtől vezérelve mentek az úrnák elé, akik elbizonytalananodtak,
megbánták voksukat, újfent kiábrándultak, stb.
A média – bármilyen túlhatalmat
is tulajdonítanak neki – végső soron csak tükrözi, mint neve mutatja, közvetíti
a politikai és a kulturális vitákat (Dahlgren), de önmagában nem képes, nem is
várható el tőle, hogy strukturálja a politikai mezőnyt, ahhoz pártok és
politikusok kellenek, olyan közszereplők, akik a médián keresztül üzenni,
kommunikálni akarnak és tudnak. Nos, ilyenek nincsenek valójában a rommagyar
társadalomban, ahol a kevés kivételtől eltekintve, a politika szétvált az
állampolgári érdekektől (jó esetben is csak néhány ügyet képvisel, azokat,
amelyekről nagyon vegyes kritériumok szerint azt mondja, hogy ezek „kisebbségi”,
illetve „nemzeti ügyek”), a nyilvános okoskodástól, a közérdekű kérdések
fölvetésétől és megoldásától. A politikai nyilvánosság legfőbb haszna – hej, de
sokszor megfeledkezünk róla! –, hogy folyamatosan újrafogalmazza, a fölmerülő
problémákra vetítve, egyfelől magának a közjónak a fogalmát, másfelől igyekszik
megválaszolni a „mi a teendő?” kényes és bonyolult kérdését. Ezzel szemben, a
politikai hatalom, méghozzá a magyar kormánypártok és ikonikus politikai
vezetőinek hathatós segítségével, túszul ejtette a rommagyar szavazóközösséget
és maga alá gyűrte a mediatikus teret is (importnak tűnő gátlástalansággal, és
arroganciával). A fölmerülő, látszólag csupán a médiákkal kapcsolatos ügyek, a
lelepleződött cenzúra, az ER elhallgattatásának a kérdése, és azután az RMDSz ügyvezető
elnökének és a sajtótanácsosának lemondása, azt jelzik, hogy sem a politikai ügyeket,
sem a kulturálisakat nem lehet már nyilvánosan megvitatni, a decentrált
politikai mezőnyben. Egészen bizonyos, hogy mind a fölvetődött cenzúra, a kirúgások/lemondások, mind pedig a kulturális hetilap megszüntetése mögött sarkalatos
politikai érdekösszeütközések és ellentétek húzódnak meg, de ezeket nem lehet
megvitatni, nincs hozzá média, „dramaturgiai keret” (frame), tabusítanak a
szereplők és elhallgatnak, olyan dolgok felől, amelyeket kibeszélniük kellene. A
dolgok dacos, sőt arrogáns elhallgatása, illetve a hatalmi kinyilatkoztatás
(lásd itt) nem
helyettesítheti a nyilvános kommunikációt, az eszmék ütköztetését, stb., még
akkor sem, ha az ú.n. szociális média (mindenekelőtt a facebook) átvesz funkciókat az írott, elektronikusan közvetített,
vagy on-line mainstream médiáktól, ahol a nyilvános vitáknak folyniuk kellene.
A szociális média, a suttogó, vagy lájkoló propaganda, az elektronikus
csőcselék hangos, de nyelvileg is igénytelen és tartalmatlan, vitakultúrát
nélkülöző acsarkodása nem közélet, annak csupán halovány szimulákruma, a ius murmurandi gyakorlása pedig, nem a
demokratikus politikai mezőny kelléke: szimulákrum maga is. A politikum és a
politikusok csapdába ejtik sajátmagukat is akkor, amikor a szabad sajtóra ellenségként,
de legalábbis megregulázásra, cenzúrázásra
való közegként tekintenek, hiszen megfosztják magukat a vita tisztázó és
legitimáló eszközétől is. Minden bizonnyal a nyilvános átbeszélés, a közös
okoskodás népszerűséget is hozna, olyan ügyekben, mint hogy milyen legyen a
média maga, milyen a politikai és milyen a kulturális nyilvánosság, mire
költsék a közpénzt és mit nem érdemes támogatni?, stb., stb.
Az ebben is észlelhető szűk
látókör, a struccpolitika viszont egyre inkább éppen azokra a problémákra
irányítják a figyelmet, melyeket a politikai elit elrejteni szeretne, a
rommagyar politikai mezőny viszonylagos anyagi, és főként szellemi autonómiájának
feladására. A fölmerült ügyekben és botrányokban éppen az a közös, hogy
mindenik az fele mutat – akárhogyan igyekeznek ezt elhallgatni – hogy maga az
RMDSz (és csatolt pártja, nem beszélve az EMNx-ekről) is csapdába esett, a
magyar kormánypártoknak lett a kiszolgálója. Ennek alapja pedig – az anyagi
támogatások kondicionálása, illetve a kampányban nyújtott segítség árának
behajtása mellett -, hogy feladta azt a közvetítő szerepet, amit egészen az
utóbbi időkig magának vindikált, a magyar kormányok és pártok üzeneteit maga
közvetítette az itteni magyarság fele. Most viszont hagyta, hogy a Fidesz és
Orbán közvetlenül is megszólítsa a rommagyar szavazókat (igaz, ezt a
megkönnyített és szavazati joggal járó kettős állampolgárság intézménye nagyban
támogatta), népszerűségét pedig, a rommagyar politikai vezérek zsarolására használja:
itt bezárult egy bűvös kör, melyből nem látszik a kiút.
Nem szokásom, most mégis egy
régebbi – jó másfél évvel ezelőtt írott – jegyzetemből
fogok idézni, a végére: „Az itt tárgyalt botrányok elindíthatnának (/hattak volna)
megtisztulási folyamatokat, de máris elakadtak, ezért az éles kérdés: van-e ma
rommagyar média? Van-e olyan mediatikus tér, mely negyedik hatalmi ág lehetne,
és ha nincs, akkor miért teszünk úgy, mintha lenne? Számomra úgy tűnik föl,
hogy ezen a téren is végállomás közeleg, valamit tenni kellene!”
Ezt a megjegyzést eltávolította a blog adminisztrátora.
VálaszTörlésEzt a megjegyzést eltávolította a blog adminisztrátora.
VálaszTörlésEzt a megjegyzést eltávolította a blog adminisztrátora.
VálaszTörlésEzt a megjegyzést eltávolította a blog adminisztrátora.
VálaszTörlésEzt a megjegyzést eltávolította a blog adminisztrátora.
VálaszTörlésEzt a megjegyzést eltávolította a szerző.
VálaszTörlésBlogomon sem anoním, sem gyalázkodó hozzászólásokat nem tűrök meg, most mégis hagytam 1 napot a különös "szöveget", hiszen gondoltam, ha létező személyek - riporter és alanya -, akkor akár további információval is szolgálhatnának. Az is világos, hogy az egész "kiszivárogtatott" anyag csak lazán kapcsolódik a bejegyzéshez, ami alá megjegyzésként föltette valaki, már azon túl, h. engem - minden érv nélkül - gyaláz, és reménye szerint provokál. A szöveget el lehet olvasni egy fb-vita oldalon, és persze elmentettem, úgyhogy, továbbra is létezik, sőt kvázi nyilvános is marad.
VálaszTörlés