Permanens puccs-riasztás
Kár lexikont fölütni, vagy akár a
google-t nyaggatni a puccs, illetve kísérletének elsődleges jelentését fölkutatandó,
amit itt és most annak neveznek az valami egészen más: a tehetetlenség szinonímája,
a rossz politikai elhelyezkedés és konstelláció kifejezője. A téves fölállást
most elsősorban Johannis, és a mögötte álló megfogyatkozott és heterogén, azaz csupán
alkalmanként összeverődő (vox
populi) civil társadalmi formációk, az utca hangja okozza, de a problémák,
amiért hangjukat hallatják az elnök és támogatói, jórészt valósak, megoldásra
várnak. Lényeges az is, hogy a kormányzó pártok sem jobb lábbal kezdték
mandátumukat, olyan ügyek sürgösségi kormányrendelettel való szabályozását
eröltették, melyek kimondottan közvitát és azután parlamenti döntést,
törvénymódosítást, igényelnének. A közkegyelem kihírdetésének aktualítása erősen
kérdéses, feltételei vitathatóak, ugyanakkor a BTk szükséges módosítása – az eljárás
miatt – lejáratódhat és áldatlan közvitát eredményezhet, a módosítás éppen az
ellenkezőjére sülhet el, mint ami racionálisan és jogszerűen szükséges, sőt
nagyon is aktuális lenne. Ugyanis a hivatali hatalommal való visszaélés,
ahogyan ma a törvény meghatározza, nagyon is értelmezhető, gumifogalom,
pontosítása több, mint szükségszerű, ha a reális
korrupcióellenes harcot és nem a politikai leszámolásokat tekintik
követendő célnak. Így nemcsak a kampányban a kormánypártokra aggatott negatív
imidzs, de a
visszarendeződés valós aggálya is hátszelet kapott, nem lépett át saját árnyékán
sem a PSD, sem az ALDE, sem pedig az RMDSz, sunyítós, inkonzisztens és
ellentmondásos politikájuk a manipuláció gyanúját, és nem egy új kormány, új
mandátumának lendületét, átláthatóságát és közhasznát kommunikálják.
Dragnea és tsai elfelejtették azt
a szociális érzékenységet, az utóbbi 2-3 év sikeres gazdasági teljesítményének
a lakossági jövedelmek növelésére való fölhasználását, adóterhek eltörlését és
méltányosabb társadalmi elosztást, stb., amit a kampányban ígértek. Belevetették
magukat egyfelől az elnökellenes ádáz harcba, másfelől pedig az eddigi
korrupció-ellenes föllépés eredményeinek utólagos fölhaszámolásába, az egész
folyamat diszkreditálásába. Nem kell hinnünk az összeesküvés-elméletekben, hogy
világosan lássuk, a Sebastian Ghița által kirobbantott „leleplezés-sorozat”,
a PSD és szövetségesei ezirányú érdekeit, a korrupció fölszámolásának valós
visszásságai mellett az egész folyamat feltartóztatását és a győztes politikai
formáció, és csatolt részeinek, azok politikusainak meg-, illetve fölmentését,
szolgálja. A manipuláció és ugyanakkor a valóságosan is gyanús és
félreérthető/értelmezhető korrupcióellenes föllépés az egész jelenség zárójelbe
tételét és a folyamat leállítását célozza, holott a kiterjedt és általánosult
POLITIKAI és GAZDASÁGI KORRUPCIÓ LÉTEZŐ VALÓSÁG. Sőt a leleplezések éppen azt
igazolják, hogy kiterjedtebb és mélyebb, mint azt gondoltuk volna. És ez a jellemző
még akkor is, ha az ügyészség és a titkosszolgálatok szabálytalan összjátékának
következtében, a bizonyítási eljárások jogilag aggályosak voltak. A Băsescu-rendszer
központi korrupciós tényezőnek bizonyult (eddig is sejtettük), olyan láthatatlan
összefonódásokat, korrupt láncolatokat és titkos paktumok alapján való
együttműködéseket hozott létre és titkolt el, melyek a demokratikus rendszer
lényegét kezdték ki. Ezért aztán a leleplezések kapcsán egyre nehezebb
megvédeni, sőt alig lehet racionálisan, közérthetően elmagyarázni, kommunikálni
is, hogy a folyamat leállítása hallatlanul visszavetné az egyébként jogos és
korrekt bizonyítási eljárásokra, jogszerű ügyészi és bírói munkára épülő ügyeket
is. Ma a korrupció-ellenes föllépést nemcsak a korruptak hatalma és befolyása, ténykedéseik
elrejtésére irányuló elvtelen támadásaik, úgyszintén korrupt és befolyásolt
médiabirodalmaik, stb., a „minden politikus szükségszerűen korrupt” jelszó
sikeres elterjesztése, stb., akadályozza, hanem a valóban törvénytelen
eljárások fölülvizsgálatának jogos igénye is.
Ezt nem látszik érteni az elnök,
amikor – elvben helyes – korrupció-ellenes retorikájával, és mandátumának,
fölhatalmazásának határmezsgyéjén (ha nem azon is túl, lásd kormány-ellenes
tüntetésen való részvétel) mozgó, politikai föllépéseivel a KORRUPT
KORRUPCIÓELLENESSÉGet és annak intézményeit, illetve a rendszer embereit védi; velük próbál
ellensúlyt képezni, az egyébként legitim módon megválasztott, parlamenti
többséggel és kormánnyal szemben. Ez az eljárás nemcsak elnöki tekintélyét
erodálja, hanem tovább növeli a „paloták közötti háború” áldatlan kihatását az
egész társadalomra, a kormányozhatóságra, ami azután gazdasági és társadalmi
értelemben is negatív hatással jár, a maradék közbizalmat rombolja. Az elnöknek
oszlatnia és nem növelnie kellene a ködöt, ami a politikai történések, sőt az
(i)gazságszolgáltatást övező bizalmatlanságot illeti. Világossá tenni, hogy az
olyan konteók,
minthogy a Collectív-tragédia
és a Ponta-kormány, utcai tüntetések nyomán való elzavarása, illetve a mostani
Bamboo-beli tűzvész és az utca hangjának
ismételt, politikai célokra való kihasználásában, a titkosszolgálatok
láthatatlan keze segíti elnöki fölhatalmazását túllépő politikai ambícióinak
követésében, csak sanda föltételezések.
Javában folyik a paloták
közötti háború, melynek áldozata a közélet tisztasága, a politika
átláthatóságának, kiszámíthatóságának és hitelének a visszaszerzése, a
tisztességes és demokratikus kormányzás lesz, minden bizonnyal. A háború mai
állása azt a gyanút erősíti, hogy mögötte, sőt az egyes táborokban elvegyülve,
de módszereiben, a manipulációban, diverzióban, félrevezetésben, és gátlástalan/erkölcstelen
föllépésben félelmetesen profi, RÉGI/ÚJ SZEKURITÁTÉ MUNKÁL. A román politikai
mezőny, központjában az egész korrupciós problematikával, nagyon úgy föst
ezidőtájt, hogy a szekú belső frakcióinak ádáz harcát viszik színre tehetséges,
vagy kevésbé tehetséges politikai szereplők, akik ráadásul tudatában sincsenek
annak, hogy pusztán babúk, a háttérben íródó forgatókönyvek eljátszói.
Középre és vészesen veszélyes
helyre került ebben a harcban az RMDSz mainstream. Zavarodottsága, következetlen állásfoglalásai, sunyi és manipulatív
kommunikációja ezt a bizonytalanságot jelzik, világosan. A mezőnyt már-már
szétszakító nemtelen eszközökkel folyó harc „közepében állni” szinte biztos
politikai halál. Ilyenkor alig van hely, ahova a belgák állhatnának, főként
akkor, ha elvi (értékracionális) politizálás helyett (a szövetség tagjainak érintettségét
körömszakadtáig tagadva
nem tudott racionális
korrupcióellenes politikát folytatni, sőt semmilyen hiteles, a józan ráció
és tapasztalati valóság alapján álló kommunikációt folytatni a témában) hosszú
ideje a szövetség is távirányított „tények és igazság utáni” politizálásba
fogott, félelemre és gyülölködésre épített kampányt zárt éppen, melyen - eredményeiért - lekötelezte magát egy külső hatalmi gócnak is.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése