Bob Dylan
“Az
írás (écriture) fogalmáról van szó. Szigorú értelemben e fogalom nemcsak
azt teszi lehetővé, hogy megkerüljük a szerzőre vonatkozó utalásokat, hanem
egyben azt is, hogy újabban tapasztalható távollétéhez keretet adjunk. Az írás (écriture)
fogalmának jelenlegi értelme valóban nem tartalmazza az írás (écrire) gesztusát,
sem pedig annak a megjelölését (szimptómáját vagy jelét) amit a szerző mondani
akart: tulajdonképpen nem egyéb, mint figyelemreméltóan komoly kísérlet arra,
hogy végiggondoljuk bármely szöveg általános feltételeit; mind térbeli
szétterjedésének, mind időbeli kibontakozásának feltételeit.” Michel Foucault – Mi a szerző?
Kivételes módon emlékeztetnem
kell, itt és most, a kedves hallgatót/olvasót, hogy véleményt fogalmazok meg,
sem az irodalomtudomány, sem a zenetudomány szakértője nem vagyok, és mégis
ilyesmiről szól mai jegyzetem. Elsősorban azért, hogy kifejezzem örömömet az
fölött, és megosszam a hallgatóval/olvasóval is, hogy kulturált
vita (legfennebb némi túlzott
malícia jelenik meg itt-ott, de az is elviselhető) övezi a pop-folk-rock
énekes Bob Dylan, irodalmi
Nobel-díját. És ez, amilyen ritka magyar nyelven, én éppen olyan
kívánatosnak tartom, jó lenne, ha ragadós lenne a példa és más esetekben, más
ügyekhez is hasonlóan szólnának, illetve állnának hozzá az egyetnemértő, de
azért egymás véleményét és személyét tisztelő vitapartnerek. Másfelől pedig
megragadom az alkalmat, hogy egy, a konkrét díj odaítélésétől tágabb kérdésben
szóljak a jelenségről, melynek része ez a díj, és része lesz a részletes
indoklás (egyelőre csak azt hallottuk, hogy „megérdemli, hiszen most kapta meg”),
és az elfogadó díszbeszéd, (ha ugyan lesz ilyesmi), meg a róla szóló beszéd,
úgyszintén. Megítélésem szerint ugyanis ez a
Nobel-bizottsági döntés alapjaiban posztmodern jelenség, olyannyira, hogy nemcsak a posztmodern világlátás lényegét,
hanem egyben annak nyílvánvaló korlátait is megmutatja. Messzire vezetne a
posztmodern jelenség (akárcsak képzőművészeti, irodalmi, vagy
társadalomtudományos, stb. szempontú) általános jellemzését adni, elégedjünk
meg itt annyival, hogy a posztmodern, olyan fejleményről szól, amelyben a nagy,
összefoglaló narratívák helyett, inkább a széttöredezett, önmagukra és egymásra
állandóan reflektáló elbeszélések a mérvadóak, és bizonyos értelemben ebbe
belefér a műfajok határainak az elmosódása (transzgressziója) is. Esetünkben a
döntés mögött álló vízió, ebből a korszellemből, sőt ha úgy tetszik
metodológiából fakad: a bizottság nem is törekszik arra, hogy Bob Dylan
dalszövegeit egyetlen narratívában foglalja össze, mondjuk a nagy Nobel-díjas
elődök és kortársakra vonatkoztatott, tudós, vagy köznapi elbeszélésekkel.
Egyszerűen csak határtlép, statuálja, hogy a dalszövegek (nevezetesen a lázadó
hobó, Bob Dylan dalszövegei), „ugyanúgy” belletrisztika, mint a nagy regények,
versek, vagy novellák. És sokan éppen ezt a (velejéig posztmodern)
határátlépési gesztust, mint nyitást és műfajhatár elmosást üdvözlik, a díj
odaítélésében. És ide kívánkozik néhány megjegyzés az eljárás – korántsem etikai,
vagy tisztán irodalom-, vagy műfajelméleti indíttatású – pragmatikájával, a
gesztus posztmodern jellegével kapcsolatban. Az odaítélés gesztusa ráirányítja
a figyelmet arra, hogy az irodalomelmélet maga is mennyire törékeny „meghatározatlan”,
avagy elmosódott műfaj, legalábbis posztmodern keretben az. Hiszen az irodalmi
(és nemcsak) művek értékelése, mindig valamilyen viszonylag jól látható,
illetve belátható műfajhatárhoz való
viszonyítás, és azután a műfajon belül érvényes szabályokhoz (legyenek
kánonok) való további öszevetések kérdése. Végső soron a klasszikus
irodalomkritika és elmélet, műveket és nem szerzőket hasonlít össze, mégpedig
azon az alapon, hogy mi mennyire felel meg műfaji elvárásoknak, ami egyáltalán
nem jelenti azt, hogy ne látná az újítást, a kreativitást (sőt), ne támogatná a
kánonok rugalmas alkalmazását, sőt azok megújítását. Viszont föltételez egy
olyan keretet, szélesebb narratívát, ami egyszerre szól a műről, a szerzőről, a
kritikáról, és a befogadókról, az irodalomról, mint „folyamatról”, alkotásról
és fogyasztásról, ahol ezek a fogalmak (mégha nehezen definiálhatók is)
megfelelnek egymásnak, hasonneműek, valahogyan egymásra találnak. Én azt
gondolom, hogy maga Bob Dylan (apropó még nem
szólalt meg díjának kérdésében) sajátmagát, mint szerzőt elsősorban
folk-rock zenésznek, lázadónak, polgárjogi harcosnak, stb. tételezi, és csak
marginálisan, mintegy mellékesen írónak. Aztán a kritika eddig szintén ehhez a
műfajhoz sorolta, számos Grammy-díjat, és polgárjogi kitűntetést is elnyert.
Hallgatói (és ezt azért hangsúlyozom, mert olvasói tábora aligha számottevő)
zenészként percipiálták, fogyasztották, alkotásait. (Itt az is fölmerül, hogy a
populáris kultúra fogyasztói és a szépirodalom, amit mi más, ha nem maga az
irodalmi Nobel-díj kanonizál, fogyasztói között van-e átfedés, illetve a két
típusú genre fogyasztói kultúrája egymásra tevődik-e? És véleményem szerint a
befogadói gesztus is elválasztja a népszerű, a popkultúrához tartozó művészeti
alkotásokat a magas irodalomtól). És itt van a nagyon is helyénvaló kérdés,
hogy az irodalom nem-e az a műfaj, amit önmagáért az irodalmi élményért, csendben
és magányosan, sokszor visszalapozva, stb., olvasva
fogyasztunk, illetve élvezünk? (Vajon nem az
olvasás az irodalom egyetlen hordozó eszköze?, teszi föl a kérdést
jogosan, egy kritikus). A dalszövegek (és a megzenésített versek is ilyenek) –
véleményem szerint – nem önálló irodalmi műfaj, zene és performansz nélkül,
igen gyakran „csak” töredékként, amolyan féloldalas műfajként hatnak:
leválaszthatatlanok a zenétől és az énektől, végső soron csak együtt
érvényesülnek, okoznak akár felejthetetlen katarziszt, mint Dylan legtöbb dala
teszi.
A műfajhatár átlépése a
posztmodern „műfajtalanság”, illetve a „bármi lehet irodalom” gesztusának
korlátait is megmutatja, mégpedig azt, hogy Dylan Nobel-díjának odaítélése,
egyfelől tisztán „politikai” (a szó
nem rossz értelmében, jó esetben irodalompolitikai, illetve az emberjogi
diskurzust erősítő politikai) gesztusnak, másfelől meg tisztán ízlés kérdésnek tűnik, olyan szeretem/élvezem/fogyasztom
(olyan cuki „kisöreg”, nemde?, rekedtes orrhagjával és nonkonformista
attitűdjeivel – hol vannak már a hatvanas évekbeli lázadók, és mire is vitték?),
vagy nem szeretem/nem fogyasztom, esetleg unom már, kérdésnek. Az a további fölvetésem,
hogy vajon a „Dylan affér” nem azt mutatja-e, hogy a posztmodern csupán egy
hóbortos „izmus”, mely lecseng és utána (máris) visszatérünk régebbi, kissé
kötöttebb és lehatároltabb műfaji meghatározottságokhoz?(Ez nagyban függ a
Nobel-bizottság jövő évi döntésétől, pl.). Paradox módon ugyanis, Dylan
dalszövegei és zenéje nagyon is kapcsolódik egy régebbi korszak életérzéséhez
és műfaji kötöttségeihez. T.k. a kor viszonyaihoz és kánonjaihoz képest nem is
igazán újító, klasszikus folk-rock zene – talán ő a legkitartóbb az akkori
beatnik nemzedékből, illetve leghosszabb életű –, viszont a posztmodern fogás,
hogy műfajhatár tágításra „használják”, könnyen csődöt mondhat, akár a szerző nonkonformista
gesztusainak folytán is. Biztosan nem lesz több olvasója a szerzőnek, de több
hallgatója igen valószínű, hogy lesz.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése