Megvádoltak viadala és várható diadala
Mért legyek én tisztességes? Kiterítenek úgyis!
Mért ne legyek tisztességes? Kiterítenek úgyis!
(József Attila)
Dübörög, akarom
mondani nyekereg az előkampány, és egyre nyilvánvalóbb, hogy a DNA-nak meg a
bíróságoknak központi szerepe van a politikai folyamat alakulásában, a teljes
mezőny dinamikájának megszabásában. Akár úgy, hogy újabb és újabb
tisztségviselőket régi/új közszereplőket vádolnak meg, illetve ítélnek el, akár
úgy, hogy mintegy dacból, ellenreakcióként egyféle rosszul értelmezett csakazértis
jegyében, a pártok megvádoltakat jelölnek új mandátumra. Ha eddig a börtönirodalom
foglalkoztatta a közvéleményt most majd – egyelőre a nagybányai új mandátumért
versengő régi polgármester esetében, de megtörténhet még másokkal is (az
álságos mártírszerep máskor is hozott már a konyhára) – a börtönből vezérelt választási
kampány fölöttébb fura jelenségével is megismerkedhetünk. Nekünk biza ilyen
ínyencségre is tellik, no meg a sűrű időközi helyhatósági választásokra, melyek
minden bizonnyal a regulárisakat követni fogják. Az viszont csak a dolog egyik fele,
hogy Cătălin Cherecheș mellett, Cristian Popescu Piedone, Olguța Vasilescu, Marean
Vanghelie, hogy Sepsiszentgyörgy és Csíkszereda hasonló helyzetben levő
volt/lévendő polgármestereit már ne is mondjam, stb., stb., új mandátumra
jelentkeznek, de ami még inkább magyarázatra szorul, az az, hogy miért
indulhatnak esélyesként? A dolog
természeténél fogva bonyolult és rengeteg, alig ismert szociológiai tényező,
no meg az eltorzult politikai kultúra, stb., függvénye, de érdemes a rövid
elemzésre is. Hiszen végső soron a most megválasztandó polgármesterek és helyi
tanácsok a helyi társadalmakat képviselik majd és ez a reprezentáció, ha úgy
tetszik, tükör is a választók fele: amilyenek a választott előljárók/képviselők –
legalábbis formálisan és szociológiai értelemben – olyanok a szavazópolgárok.
Ez viszont a választási folyamatban dől el, és nem kocsmaasztalnál, pletykálgatáskor,
utólagos morfondírozáson, ugyanakkor ezen az önképen bajusz alatt elsunnyogott apelláta
nem igazán változtat. Hacsak nem az ügyészség/bíróság fog dönteni újfent a
megválasztottak sorsáról, további 4 évig a most megválasztottak fognak
reprezentálni, tükröt tartani elénk, választók elé – tetszik, nem tetszik. (A legitim
reprezentáció és a rá épülő hatalmi/irányítási rendszerek működési módozatai a
modern politika központi problémáját képezik, ami aztán a politizálás raison d’etre-jét
adja, politikai berendezkedéstől függetlenül /Max Weber, Marc Abeles/. A
választott hivatalnokok mandátumuk alatt azután magát az államot, annak sajátos
„valóságát” képviselik, amit a szociológusok/társadalomtudósok hathatós
segítségével, „társadalomként” fogunk föl, és akként viszonyulunk hozzá /Pierre
Bourdieu/). A folyamat nem az urnáknál kezdődik, hanem jóval előtte a jelöltek,
a „választhatók csoportjának” összeállításával és a főszereplők ebben a
szakaszban nem is a szavazók – akik végül csak a listákra kerültek közül
választhatnak – hanem a pártapparátusok. Azok a pártaktívák, melyek régóta
klienteláris alapon (a maffia-törvényeknek megfelelően), zsákmányszerzésre szakosodtak,
és ezért új, körön kívüli jelöltek szóba sem kerülhettek, már csak azért sem,
mert a klikkek régi – megvádolt vagy sem – tagjai hallani sem akarnak arról,
hogy másokat is a húsosfazék köré engedjenek, és legfőképpen a kölcsönös zsarolások
közvetítik, illetve torzítják a kiválasztási szempontokat, és a jelöltállítási
folyamat egészét. Szinte csak az számít, hogy ki kinek a kije-mije (rokonok,
szeretők, kliensek előnyben!), hiszen mindenki tud terhelő és dehonesztáló
titkot a klikk többi tagjáról, és alkalomadtán lebuktathatja, ezért mindenki
zsarolható és ugyanakkor zsaroló is a maga során. A dolog természetéből adódóan
ezt a belső kapcsolathálót és elvtelenséget hivatottak eltakarni a populista,
demagóg szövegek, a kiterjedt és médiaközvetített totális manipuláció,
de a cenzúra és öncenzúra is része a folyamatnak, stb. A választók csak a
listára kerültekről dönthetnek, viszont a manipuláció megelőzi a választást,
hiszen a klientelizmus másik hatása, hogy azt a látszatot kelti, hogy „nincs
megválasztható jelölt”, nincs alternatíva, illetve működésmódjából következően
senkit nem enged a hatalom közelébe, kontraszelektál és ösztrakizál,
elbizonytalanítja és végül elüldözi a potenciális jelölteket. A központi
erőforrások pártalapú és klienteláris
szétosztása pedig azt a látszatot kelti, hogy csak a mostani
potentátok képesek erőforrásokat lehívni, és ezzel a korrupt bürokraták az
adminisztráció szakértőinek tűnnek föl, fejlesztőknek, akik „tudják” merre és
miféle kulccsal nyílnak az ajtók a minisztériumokban, ki mivel lefizethető és/vagy
zsarolható, stb. Rendelkezhetnek reális, használható adminisztratív ismeretekkel,
és lehetnek integránsak/feddhetetlenek az ellenjelöltek, a korrupt állam
reprezentációja folytán csak a kapcsolati tőke, a korrupciós hálózatokba való
beágyazottság számít a választók képzetében gyakorlati, erőforrásokat
mozgosítani képes tudásnak, és ezért hajlandók (szinte mérlegelés nélkül)
megvádolt vagy büntetett
előéletű jelöltekre szavazni.
Nincs ez másként
a rommagyar politikában sem, ezért az elmúlt időszakban többször is szóltam a
rommagyar politikai formációk jelöltállítási eljárásairól (itt,
itt
és itt),
mely néhol választmányi döntéseken, máshol álló vagy mozgóurnás előválasztásokon
történt, de az is megesett, hogy quelle horreure, a nevek ábécé
sorrendje szerint (sic!) állt össze tanácsosi lista. Nem tévedett
nagyot – az utóbb mégis RMDSz színekben induló és maga is megvádolt Ráduly
Róbert ex-polgármester – amikor a szövetség „dezintegrálódásáról” beszélt! A
kiterjedt manipuláció a rommagyar szavazók esetében az etnikai alapú
mozgosítással, az ellenség képének állandó fölmutatásával, és újabban a
kisebbségi etno-nacionalista diskurzusok (magyar kormánypártok által is
támogatott/megerősített) hangoztatásával társul, megkönnyítve a korrupt
előljárók dolgát, elleplezve fellősségüket, a dolgok – egyébiránt, úgy nagy általánosságban,
gyakran kritizált – állapotával kapcsolatban.
Ha valóban a
mindent elborító korrupció fölszámolását akarjuk, akkor az eltorzult „politikai
alkat”, nevezetesen a jelenleg uralkodó, a korrupciót kiszolgáló, politikai
kultúra átalakításába kell(ene) kezdenünk, hiszen a közélettel, a politikával,
sőt az adminisztrációval kapcsolatos (állampolgári) ismeretek, a manipulált
kommunikáció fölismerésével, annak átlátásával kezdődik. Az alapoktól, a
neveléstől, a manipulált beszéd felismerésének és leleplezésének rendszeres
oktatásával kell kezdeni az újjáépítést, ehhez persze a tanárok/szülők
felvilágosodottsága, kompetenciája és nem utolsó sorban türelme szükséges,
annak a hite, hogy megéri tisztességesnek lenni, hogy a morális tartásnak
legalább hosszú távon, nincs alternatívája.
Manipulált közéleti/politikai
diszkurzusra, megvezetett választópolgárok torz képzeteire, nem lehet bizalmat
fölépíteni. Márpedig a közbizalom meg, illetve visszaszerzése nélkül a
demokratikus választási játszma csupa formális eljárás, üresjárat, éppen a
dolgok lényegén nem változtat. Ilyesmi a jelenlegi helyhatósági választások
előestéjén szinte abszurdumként, megnevetni való naivságnak tűnik, (ráérünk
arra még?), majd talán 2020-ban, ha még esedékesek lesznek választások. És
persze a korrupciós játszmák magasából tekintve 2024 sincs messze, és egy-egy
emberöltő is oly rövidnek tűnik, csak maradjon addig még állam, szétlopni való
közvagyon, és legalább importból származó formálisan demokratikus
játékszabályok. Így indul a kampány és aligha kockázatos megjósolni: nyomában semmit
sem fog tisztulni a közélet, és a DNA-nak jövőre talán még több dolga lesz,
persze, ha el nem hallgattatják.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése