A
provincializmus csöndje
Kifejezetten pozitív
fejleményként értékelem, hogy időről-időre megjelenik a közéleti diskurzusokban
az értelmiség szerepvállalásának témája, még akkor is, ha – és ez nem föltétlen
sajátos jelenség, hiszen az értelmiség rendelkezik a saját szerepének
elrejtésére alkalmas diskurzusok monopóliumával, máshol is – megnyugtató
válaszok nem születnek a szerepekekkel kapcsolatban fölmerülő kérdésekre,
viszont araszolunk a reálisan közös okoskodás színpadának összeácsolása fele (legutóbb
olyan jó 3 éve zajlott, és aztán folytatódott a – jellemzően egy másik
kultúrából származó szerző, Stefano Bottoni kezdeményezte – „besúgó-vita”,
melyhez magam is hozzászóltam itt). A
vitaindítót, amire röviden reflektálni szeretnék, Silye Lóránd közölte nemrég, és
vele kapcsolatban – mint oly sokszor megtörtént az elmúlt 25 esztendőben – nem bontakozott
ki ugyan racionális, közös és nyilvános gondolkodás, vélemények ütköztetése,
igaz, ha ilyesmi bekövetkezik, az éppen a szerzőnek az értelmiség hallgatásával
és a tabusítással kapcsolatos hipotéziseit cáfolta volna meg, kérdésfölvetéseit
ennek ellenére fontosnak tekintem.
Annak a kérdésnek a
megválaszolásával kell kezdenünk, hogy kik is az entellektuellek?
Legjobb szociológiai definíció szerint “… értelmiségieknek tekinthetők azok a
társadalmi szereplők, akik egyfelől sajátos transzkontextuális tudás
birtokosai, másfelől társadalmi poziciójukat kizárólag eme sajátos tudás
biztosítja” (Szalai Erzsébet). Olyan tudás és társadalmi habitus birtokosairól
van szó, akik – egész térségünkben hagyományosan, és aztán az átmenetben is –
erősen kötődtek a mindenkori hatalomhoz (Konrád-Szelényi) (a múlt rendszerben a
hatalommal kötött átfogó alkuk megléte egészen nyilvánvaló volt a román
értelmiség esetében /Kathrine Verdery/, és persze a rommagyarban is, azzal
együtt, hogy a Ceaușescu-éra legutolsó éveiben látványosan kiszorult a magasabb vezető pozíciókból, hogy azután, első körben,
szinte az egész rommagyar értelmiségi elit is politikai szerepvállalásba kezdjen),
másfelől pedig, tulajdonos, tehát viszonylag független polgárság híján, a
modernizációs folyamatok legfőbb hordozói voltak és maradtak. Ezért a politikai
elit és az értelmiségi elit nagyon gyorsan és nagyon erősen összekapcsolódtak (a
régi értelmiségi elit szinte ugyanazzal a gesztussal kötött alkut a régi/új
politikusokkal, amellyel a létezett szocialista rendszerben is tette. Csak
megváltozott ideológiai háttér mellett, még pontosabban: a szocialista
jelszavakat a nemzeti jelszavak váltották – egyre világosabb, hogy nem több
meggyőződéssel, vagy azonosulással, mint az a nyolcvanas évekre jellemző volt), viszont a
következő szakaszban (nem függetlenül az értelmiségi ténykedés piacosodásától,
/megjelentek a médiasztárok, az egyetemeken a szaktudományos értelmiségiek,
valamint a szolgáltató értelmiségiek, a prívát szektorban/ „amikor is a
különféle szintű hatalmi szereplőkkel kötött egyéni, informális alku”
célravezetőbbnek, nagyobb profittal kecsegtetőbbnek tűnt a kollektív föllépésnél; nem kis mértékben pedig azért, mert a politikai vállalkozók,
akik a kezdeti lelkes néppártokat szép csendben és rengeteg háttérmunkával profi,
zsákmányszerző formációkká igyekeztek átalakítani, értelmiségellenes
attitűdöket vettek föl, magyarán egyre kevésbé tűrték/tűrik a kritikát,
felmondták az eredeti gyorsan összetákolt szerződéseket és klienseket, nem
pedig értelmiségieket gyűjtöttek maguk köré) leváltak, eltávolodott a hatalmi
központtól.
Meglátásom szerint a hivatkozott írás a leginkább a KRITIKAI ÉRTEMISÉGIEK hangját hiányolja a rommagyar közéletből, azokét, akik viszonylag kívül állnak a hatalmi mechanizmusokon, ismétcsak viszonylag, el nem kötelezettek, akik képesek lennének a társadalomismeret (vagy legalábbis a public social science-re jellemző diskurzusok gyakorlói) és az elméleti igényesség ötvözésére, és elég bátrak lennének ahhoz, hogy ledöntsék a hosszú-hosszú ideje pátyolgatott tabukat, nyílt és konstruktív vitákban igyekeznének racionális álláspontokat kikristályosítani, újradefiniálni a közjót, konszenzusokat teremteni (manufacturing consent), stb[i]. Érdemes felfigyelni viszont arra, hogy a kritikai értelmiség sehol sem értéksemleges, és nem ideológiamentes – sem itt, sem sehol a világon – attitűdjének elméleti alapja éppen az, hogy nem hisz az értékmentes tudományos megközelítés mítoszában vagy legendájában, és ezért fölvállalja liberális (Paul Krugman), konzervatív (Francis Fukuyama, Samuel Huntington), illetve baloldali (Naom Chomsky, Slavoj Zizek) voltát (nem hoznék közelebbi példákat, hadd ne adjak még egy okot annak a kommentariátusnak, az „elektronikus söpredék”-nek, a gyülölködésre, amely szitokszóként használja a liberális jelzőt, komcsizik ha baloldalról hall, és semmi köze a konzervativizmushoz, csak egyfajta doktríner tradicionalista alapon kivirágzó hate speech-et ismer).
Meglátásom szerint a hivatkozott írás a leginkább a KRITIKAI ÉRTEMISÉGIEK hangját hiányolja a rommagyar közéletből, azokét, akik viszonylag kívül állnak a hatalmi mechanizmusokon, ismétcsak viszonylag, el nem kötelezettek, akik képesek lennének a társadalomismeret (vagy legalábbis a public social science-re jellemző diskurzusok gyakorlói) és az elméleti igényesség ötvözésére, és elég bátrak lennének ahhoz, hogy ledöntsék a hosszú-hosszú ideje pátyolgatott tabukat, nyílt és konstruktív vitákban igyekeznének racionális álláspontokat kikristályosítani, újradefiniálni a közjót, konszenzusokat teremteni (manufacturing consent), stb[i]. Érdemes felfigyelni viszont arra, hogy a kritikai értelmiség sehol sem értéksemleges, és nem ideológiamentes – sem itt, sem sehol a világon – attitűdjének elméleti alapja éppen az, hogy nem hisz az értékmentes tudományos megközelítés mítoszában vagy legendájában, és ezért fölvállalja liberális (Paul Krugman), konzervatív (Francis Fukuyama, Samuel Huntington), illetve baloldali (Naom Chomsky, Slavoj Zizek) voltát (nem hoznék közelebbi példákat, hadd ne adjak még egy okot annak a kommentariátusnak, az „elektronikus söpredék”-nek, a gyülölködésre, amely szitokszóként használja a liberális jelzőt, komcsizik ha baloldalról hall, és semmi köze a konzervativizmushoz, csak egyfajta doktríner tradicionalista alapon kivirágzó hate speech-et ismer).
Igaza van szerzőnek a
hallgatással, és a tabusítással kapcsolatban, én viszont, ha úgy tetszik,
tágabban keretezném a problémát, és ezzel elkerülhetővé válna az is, hogy a
vita az értelmiség szerepvállalásának elmaradása, a felelősséghárítás irányába
menjen. Szerintem az értelmiségi elitek hallgatása egy ettől általánosabb,
strukturálisabb és intézményesültebb, stb., problémakört mutat meg, nevezetesen
a nyilvános és közös okoskodás hiányát föntartó érdekeket, valamint a rá való
igény hiányát. Ez pedig politikai- és vitakultúrával, a médiák, az intézmények
állapotával, stb., egyáltalán azzal a megválaszolásra váró kérdéssel
kapcsolatos, hogy beszélhetünk-e még romániai
magyar (vagy erdélyi magyar) társadalomról, mely rendelkezne mindazokkal a
lényeges intézményekkel és működésmódokkal, amelyek minden társadalom
meglétének pillérei. Magam és még sokan mások, a romániai magyar társadalom
meglétét, illetve kitermelésének a lehetőségét (mert minden társadalom
potencialitás is) már a kilencvenes években megelőlegeztük, kifejtve, illetve
alulértve a dolgot. És meglehet ma mégis azt kell(ene) mondjuk, hogy nincs
önálló romániai magyar társadalom, mely többek között, a nyilvános okoskodás
fórumait képes lett volna/lenne kialakítani és fönntartani.
Egyfelől a különféle
"elitek" (gazdasági, politikai, értelmiségi, szakmai, kulturális,
stb., stb.) kérdését nem szabad fetisizálni, abban az értelemben, hogy valódi
jelentőségénél sokkal nagyobbat tulajdonítunk nekik, de úgy sem, hogy teljesen hiányzónak
tüntetjük fel. Másodszor, meg igen, a romániai magyarság valóban elithiányos,
különösen egynémely területen, aminek egyfelől történelmi, másfelől demográfiai
és emigrációs, harmadrészt pedig képzési okai vannak. Ismétcsak, az elmúlt 25
évben ezen a téren is történtek
pozitív dolgok, csak alig vagyunk hajlandók ezt észrevenni. A társadalmunk
egyre inkább "maradványtársadalom" és ez a közhangulatban hova tovább kiábrándultsággal, dekadenciával (némelyeknél világvége hangulattal) társul.
Aztán az is nyilvánvaló, hogy Erdély és a rommagyar közösség, politikai elitje
akaratának megfelelően, ma a leginkább Budapest, és az ottani hatalom – egyre inkább
egzotikus, ha úgy tetszik skanzenszerű – PROVINCIÁJA. A kiszolgáló
értelmiségnek, a provincialistáknak[ii]
pedig, alig vannak intellektuálisan megalapozott, elméleti érvei, hogy ezt a
helyzetet legitimálják (miközben a közelmúltig, legalábbis a retorika szintjén,
az autonómiázás megalapozásával, tartalommal való feltöltésével voltak elfoglalva),
fenntartsák és újratermeljék.
A provincializmust, itt és most,
nem a vidéki, népi-nemzeti, konformista-tradicionalista, vagy a régi urbánus-népi
vita utóbbi tagjának attributúmaként értem, hanem egészen másként. A jelzett
kisebbségi-etnikai-tradicionális értelmiség ugyanis, aki számára a („szebb”)
múlt a jövő, ma csak elenyészően kis hányadát jelenti az értelmiségnek, jórészt
természetes úton távoztak, másrészt pedig – minden bizonnyal múltbéli
szerepvállalásaik okán – valóban ritkán szólnak. Amikor megteszik, akkor
sincsenek eredeti gondolataik, illetve semmilyen gondolataik nincsenek, már
azon kívül, hogy elvárásokat, követelményeket, moralizáló intelmeket, letűnt
idők kánonjait fogalmazzanak meg, illetve újra. A mai provincialisták, egyáltalán
nem népiek és nem „vidékiek”, viszont, egy többnyire maguk alkotta, mentális
ketrecben forgolódnak. Nem képesek megszabadulni kisebbségi frusztrációiktól, kritika,
és főként önkritika helyett, minduntalan külső igazodási pontokat, szellemi
vezéreket keresnek, akiknek aztán szépen alárendelődnek, mindenféle kritikai
gesztusnak még az árnyékára is rávetődnek, legszivesebben cenzúráznának, máris
működő öncenzúrájuk kánonjaiból kiindulva. Ez a fajta értelmiségi
provincializmus – bármennyire is paradoxonnak tűnjék – értelmiségellenes,
legalábbis abban a vonatkozásban, ami az értelmiség legfontosabb jellemvonását
adja: az értelmiség ugyanis, a transzkontextuális, egyik területről egy másikra
konvertálható, stb., tudás birtokosa, illetve gyakorlója (...). Ha erről lemondana,
akkor értelmiségi habitusáról mondana le. A gesztus, amivel ez a provincialista,
még a viszonylag független konzervatív kritikai értelmiség is[iii]
tabusít, maga a színtiszta értelmiségellenesség, melyet ráadásul hősies
gesztusként, az ön- és közösségvédelem, a „kisebbségi ügy” oltárán feláldozott önzetlen
áldozatként kommunikálnak. Jól álcázza ezt a politikai elit magát ellenzékben
tudó, illetve pozicionáló része és a provincialista értelmiségi elit szoros
összefonódása, aminek következtében a politikai napirendet ez a hallgatag és
értelmiségellenes, értelmiségi csoport tematizálja. Csak két téma, amiben ez az
értelmiségellenes értelmiség excellál: kritikátlanul átvesz mindent, amit a
magyar kormány(pártok) nemzeti jelzővel ellátva, hatumák fogyasztására szánnak
(pl. ők azok, akik az inasiskolák fölöttébb szükséges elterjesztése mellett
kardoskodnak, miközben ők maguk és gyerekeik magas iskolai képesítések
birtokosai). Még akkor is, ha a sugallt etno-nacionalista diskurzusok saját
környezetünkben alkalmazhatatlanok, kontraproduktívak (megveszekedett
Orbán-pártiak és ugyanakkor autonomisták, vagy azok voltak a közelmúltig, mivel
most az az ukáz, mintegy varázsszóra, felhagytak az autonómiázással;
eurószkeptikusak és neofita Kelet (értsd Putyin)-pártiak, miközben folyton az
EU-s fórumokhoz fordulnának védelemért, stb.). Mivel a NER ideológiája alig
értelmezhető kontextusunkban, illetve pontos tükörképe a román etnonacionalista
diskurzusoknak, hallgatnak, és a megszállt politikai szerepeken és ágenseken
keresztül cselekszenek, azaz „stratégiailag hallgatnak – stratégiailag
kommunikálnak”. Következtetésem tehát –
és cseppet sem axiomatikus kijelentésem – hogy az elHALLGATÁS és a TABUSÍTÁS[iv],
a viták elől való kitérés, a provincialista-tradicionalista rommagyar
értelmiségi mainstream (kommunikációs) politikai stratégiája, mely paradox
módon, egyben elvi értelmiségellenesség.
[i]
Úgy tűnik, ma a
leginkább az újságírók, illetve a sajtóban rendszeresen közlők azok, akik
intellektuális hatterű, kritikai értelmiségekre jellemző szövegeket gyártanak
és forgalmaznak, ezért az értelmiségi diskurzusok legfőbb műfaja a
publicisztika, a tárca- és jegyzetirodalom, valamint a recenzió (ritkábban az
esszé). Bár tudom, hogy minden felsorolás veszélyes, hiszen kimaradhatnak
lényeges szerzők, vagy esetleg tiltakozást válthat ki a skatulyázás, illetve
beindíthatja az elektronikus csőcselék stigmatizáló reakcióját, mégis fontosnak
tartom jelezni, hogy vannak szép számmal kritikai értelmiségi diskurzusok is,
legfennebb soha nem váltanak ki igazi reakciókat, csupán személyeskedő,
lejárató, sőt rágalmazó kijelentéseket és gyülöletbeszédet vonzanak. Hadd
álljanak itt azoknak a rommagyar (bár részük nem él már ebben az országban, de
itt publikál) pubicistáknak és sűrűn közlő tollforgatóknak a nevei, akik nem a
tabusításban, a hitviták gerjesztésében, hanem a valódi problémafölvetésben
jeleskednek, a teljesség igénye nélkül, és a magam szubjektív megítélésében,
valamint ábécé sorrendben: Albert Antal Orsolya, Ambrus Attila, Bakk-Dávid Tímea, Balázs-Pál Előd,
Bíró Béla, Boros Zoltán, Stefano Bottoni, Búzás Ernő, Csinta Samu, Demény Péter, Gál Mária, Gáspárik Attila, Isán
Csongor István, Ivácsony András Áron, Karácsony Zsigmond, Krebsz János, Kelemen
Attila Ármin, Kertész Melinda, Köllő Katalin, Kustán Magyari Attila, Magyari Tivadar, Markó
Béla, Mihály István, Mihály László, Mózes Edith, Oláh Gál Elvira, Papp Attila
Zsolt, Papp Zsigmond Sándor, Papp-Zakor András, Parászka Boróka, Péter László, Sarány
István, Sebestyén Mihály, Simon Judit, Sipos Zoltán, Székedi Ferenc, Székely Ervin,
Szilágyi Aladár, Szőcs Levente, Szűcs László, Stanik István, Tamás Gáspár
Miklós, Tasnádi-Sáhy Péter, stb., stb. És így, ahogy a neveket ideírtam már
kicsit kételkedem is abban, hogy ne lennének hiteles, kritikus és
vitakultúrával rendelkező újságíró-értelmiségiek, sokan vannak, és még többen
akiket kifelejtettem, aztán meg minden bizonnyal jön az új generáció.
[ii] A
provincialisták fő ideológusa, Bakk
Miklós, aki egy programatikus és ugyanakkor apologetikus írásban próbálja meg a
menekültügy orbáni (valójában finkelsteini-habonyista) politikáját védelmébe
venni, sikertelenül. Aztán jön az elhallgatás, illetve a racionális érvekkel
fenntarthatatlan, viszont érzelmi azonosulásra, hitkinyílvánításra, lojalitás
fölmutatására alkalmas szövegét követően a kommentariátusra bízza annak legitimálását és fönntartását.
Érdekes megfigyelni, hogy milyen jól példázza azt a technikát, amivel manapság
a tudatosan félreértelmezett keresztényi témát (bibliai idézetekkel spékelik
meg vékony érvelésüket, Bakk egyenesen Jézust invokálja a regisztrációhoz!), és
a jó öreg hitvitát bevezeti a szövegébe, és ezzel jól illusztrálja a mai
magyarországi, és nyomában az itteni, ú.n. keresztény-kurzus tabusító, minden
fölvetést hitvitává maszkírozó eljárását. A szöveg mögöttes tartalmainak, szorosabb
dekódolását magam is megpróbáltam elvégezni, itt.
[iii]
Nem zárhatom ki,
hogy példának okáért Kelemen Attila Ármin, vagy Bíró Béla, bevallom, számomra
érthetetlen megszólalásai, éppenséggel konzervatív kritikai értelmiségi diskurzusok,
vagy azok akarnak lenni. Csakhát mindkét szerző szövegeit olyanfajta
nyelvújító, ezoterikus kódolás jellemzi, mely a legtöbbszőr annyira
dekontextualizált, pontosabban annyira gyéren kontextualizált, ami számomra
hozzáférhetetlenné teszi szövegeiket – ezért nem sokban különbözik az
egyébfajta tabusításnál. Bíró Béla legújabb szövegeiben az a közös, hogy nincs
semmi, ami egyik megszólalásától a másikig valamiféle kontinuitást, valamiféle
legalább nyelvi-filológiai, hogy ideológiait/filozófiait ne is mondjak,
következetességet mutatna. Én a leginkább azt hüvelyezem ki jegyzeteiből, hogy
el nem mulasztja Angela Merkelt (valamiféle személyes ellenszenv?, okán, vagy
nem tudom miért) kárhoztatni, egyébként a teljes ideológiai spektrum zongoráján
játszik a szerző, ráadásul minduntalan föltételes mód mögé rejti játékosan
(varietas delectat) bujkáló ötleteit, véleményét. Kelemen Attila Ármin pedig
még Bíró Bélánál is játékosabb, ugyanis folyton mentális csapdát állít
olvasójának, akárhányszor valamiféle következetességet, valamiféle haloványan
körvonalazódó kontextust, eligazító sorvezetőt vél felfedezni a nyájas (vagy
kevésbé nyájas) olvasó, következik egy slash, mely elvágja a bimbózó reményt. Egy-egy
megfejtésre érdemesnek tűnő gondolatfoszlányt, olyan kijelentések követnek,
mint – hogy csak legutóbb megjelent cikkéből
idézzek – ez: „A
90-es években, és ezt tanúsítom, megtehette egy tanár, hogy a 80-as évek
irodalma alapján tanít, és nem is röhögtük ki igazán, ma viszont azt kell
megtapasztalnia, hogy a tanár már azt sem tudja relevánsan tanítani a
fiataloknak, amin még meg sem száradt a monitorpixel. Ez persze nem csak nálunk
van így, de nagyobb és erősebb, könnyebben és gyorsabban kérdező közösségek
inkább képesek újrarajzolni a tudás nagykönyvének szépiás ábráit, mint mi,
akik, lásd székely bácsi a szöveg elejéről: előbb mindig csak magyarázkodunk.” Mielőtt
bárki azzal vádolna, hogy kontextusából kiemeltem az idézetet, hadd szögezzem
le, az idézetnek nincs kontextusa, az oktatás kérdéséről így és ennyit mond
szerző, pont.
[iv] Érdekes, de persze nem eredeti, hiszen a
populista ultrakonzervatív politikusok sajátja Donald Trumptól egészen Orbán
Viktorig – , hogy a politically correct-beszédellenesség az egyetlen olyan
terület, ahol a mi tradicionalista- konformista szöveggyártóink látszólagos
tabudöntögető, nonkoformista ténykedése zajlik. A pc túlkapásainak valós
kritikájáig el sem jutnak az ilyen szövegek, viszont a trágárság, inkorrektség,
megbélyegzés, kirekesztő és stigmatizáló, stb. szövegek tucatjait termelik ki,
legitimálva a közbeszédben meglevő hasonlóan intoleráns és igénytelen
beszédmódokat.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése