Politikai
labirintus
„Minden regényben, mikor valaki válaszút elé kerül, az egyik utat
választja, a többit mellőzi; Cuj Pen úgyszólván kibogozhatatlan regényében
egyidejűleg az összeset választja. Ezen a módon különböző jövőket, különböző
időket teremt, ezek ismét
szaporodnak és szétágaznak. Innen a regény ellentmondásai. Mondjuk, Fangnak van
valami titka; egy ismeretlen bezörget az ajtaján; Fang elhatározza, hogy
megöli. Persze többféle megoldás lehetséges: Fang megöli a betolakodót, a
betolakodó megöli Fangot, mindketten megmenekülnek, mindketten meghalnak és így
tovább. Cuj Pen művében az összes fejlemény megtörténik, s mindegyik újabb
elágazások kiindulópontja. Néha összefutnak ennek a labirintusnak az ösvényei,
például ön megérkezik ebbe a házba, csakhogy a lehetséges múltak egyikében ön
ellenségem, a másikban barátom.”
Borges, Az elágazó ösvények kertje
A román politika színpadának – a nyilvánosságnak – legkifejezőbb
metaforája a labirintus, sőt egyre inkább egy Ariadné fonala nélküli útvesztő,
melyből sem a politikai aktorok, sem a közönség nem ismeri a biztos kiutat.
Ezért minden egyes útelágazásnál gondot okoz a választás, nincsenek egyértelmű eligazító
sémák, és ha a politikai cselekmény egyszer letér, a többihez látszatra mindenben
hasonló, kivezető útról, akkor esélye sincs kikeveredni a számtalan csapdából:
mellékösvényeken, zsákutcákon és a reménytelenségben bolyong az összes szereplő.
A káoszt az elnök teremtette, még mandátuma legelején, amikor egyszerre ígérte
a politikai osztály radikális reformját, megújulását, viszont és ugyanakkor minden
áron, a soron következő országos választásokat megelőzve, „saját kormányt” akart. Márpedig
a két követelmény egyszerre esélytelen, vagy a demokratikus folyamat ütemének
és logikájának megfelelően, választásokat követően jön létre új parlamenti többség,
és aztán ennek alapján alakul többségi kormány, vagy pedig elvtelen
kompromisszumok, keresztzsarolások és árulások, stb. (tisztára a Băsescu „imorális
megoldásához” hasonlóan, amely színdarabban a Dan Voiculescu 2004-es szerepét ma Gabriel Oprea volt-, és frissen
megvádolt, belügyminiszter játsza) nyomán eröltet át az elnök, új – ma éppen
technokratának mondott – „saját” kormányt. Akkor viszont a megújulás, a
megtisztulás bukik el még a startvonalon, és egy harmadik hatalom, nevezetesen a
korrupció-ellenes ügyészség kerül hatalmi pozícióba, ő jelől és válogat,
sülyeszt el potenciálisan esélyes jelölteket, és teremt lehetőséget újaknak, és
ezzel a DNA maga alá gyűri a demokratikus intézményeket. És itt tartunk most – DNA
rulez, a legtöbb párt igyekszik elfedni az ügyészség-bíróság szerepét a
jelöltek megrostálásában, miközben a rommagyar pártok szinte formálisan és
nyiltan vállalják a tényt, hiszen az
RMDSz Csíkszeredában, az
MPP (és az RMDSz is) Gyergyószentmiklóson az ügyészi-bírói döntésektől
teszik függővé a polgármester-jelöltjeik indulását. A látszólagos időkrízis is
az ellentmondásos, elvtelen és eszme nélküli, valamint következetlen politikai
csatározások eredménye. A napszakonként változó, feje tetejére álló politikai
adok-kapok könnyen oda vezethet, hogy vagy Thézeusz legyőzi ugyan Minótauroszt, viszont vezérlő arany-fonál nélkül
sohasem jut ki az útvesztőből; vagy meg sem találja azt a labirintusban; esetleg Minótaurosz győz, és semmit nem ér a fonal.
Soha kínosabb magyarázkodást nem láthattunk a technokrata
miniszterelnöktől, de még az amúgy egyre zavarosabban kommunikáló Kelemen
Hunortól sem, mint a tegnapi pártkonzultációk
nyomán adott nyilatkozatok. Paradox módon, miután a szövetség az egyfordulós
polgármester-választás előnyei mellett érvelt még a napokban is, az elnök éppen
akkor beszél zavarosan és körmönfontan, amikor a korrektebb álláspontot adja
elő. Ugyanakkor – nagyon úgy tűnik – Kelemen az egyetlen pártvezér akire
hathatott a Cioloș-féle konzultáció, legalábbis megpuhította álláspontját.
Mindent egyebevetve, az egyfordulós választás, a megyei tanács-elnökök
közvetett (tanács általi) megválasztása mellett szűkíti
a helyhatóságok reprezentativitását, informális legitimitását, hiszen kevesebb
szavazat nyomán kerülhetnek ki az előljárók. A szövetség vezérei
viszont ez ellenében imaginárius
(elvi) matematikával érveltek, miszerint az egyfordulós polgármesterválasztás
előnyösebb a szövetségnek és implicit a rommagyarságnak. Csakhogy ennek az
eddigi választások – soha komolyan ki nem értékelt – eredményei mondanak
ellent. Mostanra meg Kelemen elfogadja a kétfordulós választást, csak azt
mondja – egyébként korrekt módon –, hogy menet közben ne változtassák meg a
választási szabályokat: az RMDSz álláspontja ebben is ambivalens, nem tud
dönteni, bolyong a labirintusban.
Az elnök és kedvenc pártja ugyanis nyomás alá helyezte a
kormányt és miniszterelnököt, azért, hogy akár sürgösségi rendelettel, de
változtatná meg a helyhatósági választások szabályozását, és kétfordulós
polgármester választást eröltessen át, mely – legalábbis elvben – esélyesebbnek
látszik az új-PNL számára. Dacian Cioloș előszőr antidemokratikusnak
mondta kormányrendelettel, az utolsó pillanatban megváltoztatni a
választási törvényt, majd az új-PNL és elnök nyilvánvaló nyomásának engedve
belebegtette, hogy konzultációt követően, mégis kormányrendelettel, illetve
parlamenti felelősség-vállalással módosítja
a törvényt. A konzultációk viszont nem mutattak többségi támogatást a
változtatás mellett, ugyanakkor a
PSD bojkottal fenyegetőzött a változás esetére, ezért a forró gesztenye
kikaparását visszadobta a parlamentnek. Ilyen politikai játszmákat vezényel le
a „technokratának” mondott kormányfő, és hitelteleníti amúgy is
legitimáció-hiányos pozícióját: mire Thézeusz legyőzi Minótauroszt, nem lesz ki
kivezesse a labirintusból, és marad a megváltatlan politikai világ.
Az eszmétlen és elvtelen politikai nyomás viszont –
legalábbis első körben – éppen az „ellenzéknek” kedvez(ett). Ha marad az
egyfordulós szabályozás, akkor nemcsak a jobboldal megosztottságából
profitálhat a szociál-demokrata párt, hanem abból is, hogy még a választásokat
megelőzően legyőzi az elnöki-pártot, ez pedig (bandwagon effect) további
győzteshez húzó szavazókat és voksokat vonzhat. Cioloș nagy nehezen
ímmel-ámmal és sűrűn nyelve, hebegve-habogva visszatérítette a kérdés eldöntését
a parlamentnek, ahol viszont a nagyon is zsarolható Oprea-féle fantompárt lehet
a mérleg nyelve, ezért további elvtelen és parttalan csatározások várhatók.
Nem emlékszem precedensre, amikor az RMDSz – az aprópártok
a partvonal
mellett kispályáznak – ennyire
szétszórtan, stratégia és kampányterv, sőt jelöltek
nélkül állt volna helyhatósági választások startvonalához. Pedig a választott
helyhatósági képviselet mellet, vagy még annál is előbb, a vízválasztó az 5
százalékos küszöb átlépése, a megyei tanácsos-jelöltek listájára leadott
szavazatok esetében. Ez a legfontosabb tét a szövetség és a rommagyarság számára,
a legnagyobb mintán végzett közvélemény-kutatás, mely előrevetíti az őszi
parlamenti választások esélyeit, a képviselet jövőjét.
Rengeteg a bizonytalanság a közeledő választásokkal
kapcsolatban – még a törvényes szabályozás sem végleges – és mindez világosan
mutatja: a demokratikus/racionális politikai kultúra hiányát, a romániai demokratikus
intézmények törékenységét. A rendes időközönként egyértelmű szabályozás mellett
megtartott szavazások, a liberális demokráciák legfontosabb intézményei, és az
elmúlt negyedszázadban – legalábbis formálisan – olajozottan működtek, mára
viszont ez a központi intézmény is válságba került. És ezt az elnök „saját
kormány” iránti erős vágya, a pártok elvtelen „politikai játszmái” okozzák: ez pedig
a probléma és nem a megoldás része. Változni látszik a mitológiai történet Minótaurosz
győzni fog, Thézeusz, a hős elbukik és kezdhetjük újra az egész posztkommunista
politikai történetet.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése