Nekrológok
Ezer sebből vérzik a kisebbségi politizálás, de legfőképpen annak lehetünk
tanúi, ahogyan az elvtelen és morálisan légüres térben, üres malomként működő
inkonzisztens politizálás, nagy sebességgel és drámai módon rohan a vesztébe.
Ha voltak, akik úgy képzelték, hogy a politikai filozófia, az elvek, amelyek
mentén a kisebbségi politizálás folytatható másodrangúak, sőt lényegtelenek, és
a populista etno-nacionalista lózungok és vágyálmok megalapozhatnak politikai
stratégiát, mára bizonyára maguk is
meggyőződhettek arról, hogy illúzió ilyesmiben reménykedni. Mozgó homokra
tartós vár nem építhető, a kalandorpolitika – különösen kisebbségi helyzetben –
nagyon gyorsan csődhöz vezet. Így van ez akkor is, ha a politikai osztály a
polgárok ignoranciájára tettestársként számíthat – rövid távon és egyik-másik
kérdésben –, ha nincs erős ellenállás vagy kritika, ami folyamatosan
ellenőrizné és a kívánatos korrekciókra rávenné a politikai elitet. A rommagyar
politizálás, egy emberöltőn át két erős és ugyanakkor jó irányba lépegető
lábon járt: egyfelől volt az elvi/filozófiai/szimbolikus háttér, aminek lényege,
hogy a kisebbségi jogok és a kiharcolásukért folyó küzdelem az egyetemes emberi
jogok, a liberális demokrácia értékei, az alakuló közös európai konstrukció távlatát
figyelembe vevő politikai kurzus részeként lép föl, és ezzel legitimálja, vagy
keretezi be következetes politikáját. Ez az erős elvi politizálás viszont csak
a belső demokrácia intézményesítése, az autonómia-követelések szakmai
megalapozása, hosszú és következetes alkupolitikák rendszerének működtetése,
stb. révén volt lehetséges, a fejlett nyugathoz való alkalmazkodás távlatának
fönntartásával. A kisebbségi jogokért való küzdelem mindenkor a polgárok
pozitív érzelmeire és attitűdjeire apellált, a kisebbségekkel szembeni toleranciát,
sőt pozitív diszkriminációt (positive action), az önmegtartóztatásra, a
szélsőségesség elútasítására, stb., alapozott; másfelől pedig volt a
pragmatikus, a problémamegoldó reál- vagy kijáró politizálás, ami a
közpolitikák szintjén képviselte a kisebbségi közösségek helyi és közvetlen
gazdasági/társadalmi/kulturális érdekeit, és különösen akkor volt sikeres,
amikor az RMDSz kormánypozícióban volt (ilyenkor még egyfajta közösségi komfortérzetet
is fenntartott). A szövetségi politizálás igyekezett egyensúlyban tartani a
pragmatikus és a szimbolikus politizálást, a középtérben mozgott, integrálta a
helyi, regionális és szélesebb elvárásokat, érdekeket, stb.
Hosszú és kiérlelt elemzést igényelne annak kifejtése, hogy hogyan és
különösen, hogy miért épültek le, illetve váltak agyaglábakká a nemrég még
márványoszlopoknak tűnő alapok, viszont itt és most csupán a válság
legszembetűnőbb szimptómáira, közvetlen kiváltó okaira utalok, nagyon röviden.
Máskor is elmondtam, a pragmatizmus feladása, a kormányból, az országos
politizálásból való – látszólag
önkéntes – kiválással a helyi szintre lett visszavágva, az érdekérvényesítő
képesség lényeges lecsökkenésével járt, és vissza nem fordítható károsodáshoz
vezet/ett. De elfogyott a levegő körülötte, és hitelét vesztette a kisebbségi
politizálás elvi hátterét jelentő európai, a liberális demokráciák, az
egyetemes emberi jogokba ágyazott háttere is, mégpedig azzal a politikai kurzusváltással, ami Budapesten
következett be. És az ottani változások messze nem csak retorika-váltásról (ártalmatlannak
tűnő „fülkeforr”-ról) szólnak, hanem a nyugati civilizáció és politikai kultúra
értékeitől való, régiónkban példa nélküli, elfordulásról, az „illiberális
demokrácia” meghírdetéséről, aztán meg egyfajta etno-nacionalista, nemzetállami
féldiktatúra („posztkommunista maffiállam”) érdekében elkövetett keleti
fordulatról. És ha a nemzetállami illiberalizmus még harcban áll – sőt akár
átterjedhet más régióbeli országokra is, mint Lengyelország – a „keleti
fordulat” egészen biztos, hogy máris látványosan megbukott. Mindazon keleti
atipikus diktatúrák, posztszovjet államok és maga a putyini Oroszország is,
melyeket a magyar miniszterelnök az elmúlt két évben példaképnek nyilvánított, gazdasági/pénzügyi/katonai
válságba, de legalábbis recesszióba kerültek. Egyre inkább látszik, hogy a Putyin-féle
petrodollárok, és a geopolitikai politikában zsarolási eszközként használt
gázbevételek radikális lecsökkenése (nem mellékesen, ilyen altalajkincsekkel
Magyarország eleve nem is rendelkezett) gazdasági csődöt és politikai
instabilitást eredményez, nincs erős „Kelet”,
aki fele fordulni lehetne, a nyugati integrációnak nem látszik reális
alternatívája. És a hatumák esetében, igaz ugyan, hogy az EU lassan mozdul, és
sokszor érzéketlen a sajátos kisebbségi kérdések iránt, de a keleti despóták
semmiféle kisebbségi jogokat – horribile dictu autonómiát – még csak nem is
ígérnek, az önkorlátozás és a tolerancia nem dívik arrafele, sőt. Miután a
jelenlegi magyar kormányzatnak sikerült megosztani és bedarálni, klientúrája
részévé domesztikálni az összes határontúli magyar politikai szervezetet, most
ott tartunk, hogy mindenik szervezet tehetetlen és decentrált, olyan politikai
manőverekre kényszerül, melyeket Budapest diktál és hiteltelen, inkonzisztens,
kettős nyelvezetet kénytelen használni. A történet ma a „jó” magyar
nacionalizmusról, fundamentalista, gyűlöletre alapozott, kirekesztő nőellenes,
kisebbség-, és menekültellenes, stb., politikáról és a ”rossz”
román/szlovák/szerb/ukrán stb, nacionalizmusról szól, és a kettős mérce
hiteltelenné és ugyanakkor hatástalanná teszi azt a politikai diskurzust, mely
mindezidáig a kisebbségi politizálás
hátterét adta.
Jól jelzi a rommagyar politizálás és a média-szabadság mély válságát, hogy
nincs is ma olyan rommagyar média, mely lehozta volna Markó Béla (nemrég
RMDSz-elnök, még mindig szenátusi frakcióvezető, stb.) szövegét, melyet Kasza
József nekrológjaként fogalmazott meg. Markó – jellemzően csak a kívülálló, elemző
pozíciójából, és nagyon is szimbolikus jelentőségű nekrológként – a hatuma
politizálás ellehetetlenüléséről a következőképpen fogalmaz: „... a
határon túli magyar szervezetek ÖNÁLLÓSÁGA (kiemelés – MNL) összmagyar érdek,
mert csakis így lehetséges ebben a hallatlanul összetett - és a mai Európában
tovább bonyolódó - helyzetben eligazodni, kiutat találni. Nem alárendeltségben,
hanem partneri együttműködésben a mindenkori magyar kormánnyal, beszélő
viszonyban minden demokratikus magyarországi párttal, elutasítva az újabb és
újabb próbálkozásokat, hogy besoroljanak minket jobbra vagy balra. Saját
országainkban pedig úgy kell küzdeni az autonómiáért, hogy közben
integrálódjunk is az ottani politikai életbe, hiszen egyedül semmire sem
megyünk.” Értelmezésemben a volt elnök éppen arra utal, hogy a fű
alatti elfideszeződés a szervezetek autonómiájának feladását eredményezte,
a saját kiutkeresés feladását, az ezeregyéjszaka meséire hajazó nemzeti
diskurzusok pufogtatásáért, szittya múltas mézes-mázos (viszont szigorúan
trágárkodó, középkort idéző) szövegelésekért, melyek sehova sem vezetnek. És
tovább: “Ha körbenézünk a Kárpát-medencében, jól észrevehető, hogy vergődnek
ismét az utódállamokban a magyar közösségek, KISZOLGÁLTATVA egyrészt a MAGYARORSZÁGI
POLITIKA KÉNYE-KEDVÉNEK (kiemelés – MNL), másrészt saját államuk felerősödő asszimilációs
nyomásának. Folyik a harc ezeknek a közösségeknek a lelkéért, de hát ennyit
látni kellene: a lelkünk a miénk”. Élesebb kritikát fogalmazni sem lehetne a Kelemen-kurzus
ténykedésével kapcsolatban, a kelemenizmus sem szilárd elvi alapokkal, sem
pragmatikus, érdekérvényesítő zsarolási pontenciállal nem rendelkezik,
önállóságával együtt a rommagyar politizálás mindkét pillérét föladta. Markó
hangja a józan hang, csak sajna nekrológban, és sajna vajdasági használatra
szánva: megkésett S.O.S.
A Brassói Lapok lehozza. Sajnos, hetilap vagyunk...
VálaszTörlés