Terror(izmus) van, de legyőzhető
A szélsőséges iszlám, politikai terrorizmus
létező globális kihívás, amelynek fenyegetése, sőt gyakorlata – annak egy nagyon erőszakos újterrorista
formája az Iszlám Állam – az Al-Kaida vérengzéseit követően, ismét felütötte
fejét Nyugat Európában. A kalifátus megteremtésére törekvő terrorszervezet taktikát
váltott és nem csak az általa uralt, illetve leigázni próbált területeken gyilkol
és terjeszti a terror és félelem minden formáját, hanem Iraktól Szíriától, és
Libanontól, illetve Jementől vagy Egyiptomtól, stb., messzire eső európai
célpontokat keres magának, miközben Amerikát és Ororszországot is fenyegeti. Az
ISIS minden olyan jellemvonással rendelkezik, mely a regionális, illetve globális
terrorizmust jellemzi, mint az erőszak kultusza és gyakorlata, a gátlástalan
gyilkolás, a rettenet terjesztése, az illegitim tevékenység és elfogadhatatlan politikai
célkitűzések, áldozatai pedig szinte minden esetben ártatlan civilek, legyenek
azok síiták, alaviták, keresztények, vagy vallástalanok (Lásd. Péter László TP
5.0 Elmélet és
empíria öt globális társadalmi probléma vizsgálatában, Kriterion Kvár, 2009, 165/209 old.).
Atipikus benne nem is önmagában a kegyetlenkedés, hanem az elrettentő
lefejezések szinte egyidejű közvetítése, a világháló használata propagandájának
és elrettentő tetteinek „népszerűsítésére”, de az is, ahogyan nyugati
fiatalokat képes rekrutálni, meggyőzni elfogadhatatlan céljairól, és még
botrányosabb/bűnösebb módszereiről, és terrorakciókba küldeni őket. Nehéz
felvenni ellene a harcot, és senki nem garantálhatja, hogy további véres
terrorakciók nem zavarják meg a közel keleti, vagy afrikai társadalmak életét
éppen úgy, mint a fejlett Európa, vagy általában a Nyugati világot és nem
lesznek képesek megfélemlíteni sok-sok embert, egész országok népességét. Ezért
nemcsak a pillanatnyi válaszreakciók megtervezése és gyors kivitelezése fontos,
hanem az is, hogy összehangolt és hosszú távon is működőképes terrorellenes
föllépés stratégiáját dolgozzák ki és kövessék a fenyegetett államok,
mindenekelőtt az EU. Nem számolhatunk azzal, hogy az elvetemült banditák
módjára viselkedő terroristák hirtelen megjavulnak és felhagynak céljaik
követésével, és főként véres és elrettentő antihumánus tevékenységükkel –
terrorcselekmények minden bizonnyal ezután is lesznek –, viszont összehangolt biztonságpolitikával
ezek közül sok meghiusítható/megelőzhető és a legitim katonai föllépés ellenük,
mindenben indokolt.
Ugyanakkor átfogóbb és
átgondoltabb társadalompolitikai lépésekre van szükség azért, hogy a kór, a
terrorizmus mételye ne terjedjen és az utánpótlása kifulladjon, illetve a terrorizmust
életben tartó társadalmi közegek felszámolódjanak. Ebben a vonatkozásban a
mostani párizsi eset a „marginális integráció” sokfele divatos európai
gyakorlatának elhibázott voltára világít rá (a francia multikulti bukását
vizionálók csak arról feledkeznek meg, hogy Franciaórszágban soha nem volt
multikulti), arra, hogy a Párizs környéki banlieue-k muszlim gettóit, akárcsak
a Molenbeek-it, stb., föl kell számolni. A másod-harmad generációs muszlim
fiatalokat be kell integrálni a társadalomba, tanulással és munkával, a
többségi társadalom normáinak elfogadtatásával, és ez gettókban nem sikerül(het),
csak ha a térbeli szegregációt megszüntetik. A kutatások és a gyakorlat
mutatja, hogy a mai nagyvárosi muszlim gettókból nincs kijárat, az integráció,
a fölemelkedés fele, olyan emberi életnek alig nevezhető, kilátástalan emberi
parkolópályák, egyre inkább iszlamizálódó underclass (társadalmon kívüli, az
alatti osztályok) kialakulásának társadalmi/kulturális közegei, melyek erősen
kedveznek a radikalizálódásnak. A sikertelen integráció legbiztosabb jele, hogy
az első muszlim bevándorló generáció tagjai – lényegében, akik még emlékeznek a
nyomorra/terrorra, ami elől elmenekültek, akik féltve dédelgetett fölemelkedési
terveiket áldozatok és lemondás, stb., árán is követik – a középosztályba való
fölemelkedés lehetősége nélkül is, az akkulturáció árán is, marginálisan, alacsony társadalmi státusokban,
de valamennyire integrálódnak. Ha úgy tetszik látszólag asszimilálódnak, nyelvet
és szakmát tanulnak/váltanak, kényszerűen, anélkül, hogy belső normává tennék és
ilyenként átszármaztatnák a következő generációnak, kelletlenül is, de elfogadják
a többségi társadalom szabályait, stb. A marginális integráció kudarca aztán a
következő generációk esetében válik nyilvánvalóvá, akik szegregációban, társadalmon
kívül, sőt anómiás (szabályok nélküliség), végzetesen elidegenedett, reménytelen
helyzetben találják magukat. Paradox módon a gettók népének semmi mása nincs,
csak a „rendezetlen szabadsága”, amivel nincs amit kezdenie, és a valahova
tartozás erős vágya, ami a radikális csoportokhoz való csatlakozást motiválja
(NB nemcsak radikális iszlamizálódás van/lehet, hanem egyéb szélsőséges
csoportokhoz való csatlakozás is, bár manapság a többi forma egyre
elfogadottabb, háttérbe szorul az előbbi túlmediatizáltsága miatt).
Tudom, hogy ma a közvélemény, a
lelátók népe, már a kommentariátust nem is említem, bosszút és erőszakos
terrorizmusellenes föllépést követel, mégis azt mondom: a siker hosszútávú garanciáját
csakis a társadalmi inklúzióra, a szegregáció megszüntetésére, stb., irányuló tettek,
kitartó és következetes erőfeszítések, az ennek megfelelő közpolitikák
jelenthetik. Lehet, hogy méretét, sőt erőforrásait tekintve is kicsi,
alulméretezett ez a sárgolyó a hatalmasan megnövekedett emberiség számára,
viszont mégiscsak együtt kell élnünk, a másik alternatíva a totális háború, a
civilizáció eltűnése, úgyhogy meg kell tanulnunk, különbözőségeink ellenére is együttélni.
A kialakult helyzet
rendkívüliségének túlhangsulyozása a morális pánik fokozását, az esetleges vagy
máris tervezett válaszreakciók eltúlzását, agresszivitásának indokolatlan
mértékű növelését támogatja. Akárcsak a menekültkérdésnek a terrorizmussal való
eröltetett
és indokolatlan összekapcsolása (persze, ha egyszerre több problémát kell
az EU-nak megoldania, még kevésbé boldogul, mintha sorra és nyugodtan tehetné,
de ez a kihívás most) az egyre radikálisabb, szabadságjogainkat nagymértékben megnyirbáló
(fedőneve, illiberális demokrácia) megoldások szolgálatába állított politikai
manipuláció eszköze. Nem kétlem, hogy most a szabadságjogok és biztonsági intézkedések – akárcsak az USA-ban
történt a 9/11-et követően – bizonyos értelemben szembekerülnek egymással, úgy
tűnnek föl, mint a mérleg két nyelve, melyet ki kell egyensúlyozni: le kell
mondanunk nehezen kivívott szabadságunk egy részéről cserében a nagyobb (de nem
örökre tartó és nem teljes) biztonságunk érdekében. A terrorizmus ennyiben
elérte célját, éppen ezért nem az előítéletességre, hanem a realitásokra
kellene biztonságpolitikát építeni, a szabadság vs. biztonság mérlegének nyelve
csak jó kompromisszumokkal egyensúlyozható ki. Aki ezt akadályozza, aki a
morális pánikot növeli, az EU egységes fellépése és egyre magasabb szintű integrációja
ellen agitál, az akarva akaratlanul, a terroristák malmára hajtja a vizet, és
menthetetlenül elbukik. Nekünk európaiaknak egyre több Európa kell, hogy
szembeszálhassunk a terrorral, de ha egységesen lépünk fel, minden esélyünk
megvan a győzelemre.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése