Tranzisztoros kütyük szép új világa
Forrongó világban élünk, akár
kifele a nemzetközi helyzetre tekintünk, akár a belpolitikára irányítjuk
figyelmünk, ez a bőség zavarát okozza, alig tudom miről is írjak rövid
jegyzetet, a párizsi véres terrorról és várható következményeiről, vagy az itthoni
„szekértőnek” mondott kormányalakítási kísérletekről. Olvasom viszont, hogy a technokrata
kormány néhány óráig kijelölt egészségügyi szakminiszter-jelöltje, nemrég még
manökenként, alsóneműt
reklámozó modellként kereste zsebpénzét, aki egyébiránt rezidens sebész,
mindenféle szakmai tapaszatalat nélkül. Ugyanakkor a kormányprogramként bemutatott, amúgy már többszőr megváltoztatott,
politikai krédónak is halovány szándéknyilatkozat szerint, az ífjú várományos, új
egészségügyi törvényt lett volna hivatott kidolgozni; aztán az is kiderül a
kijelölt kormányfő tranzisztorjavítás közben (hol vannak már azok a jó régi
tranzisztoros kütyük?) csörgött rá az igazságügyminiszter jelöltjére, aki mérnökként
gondolta az igazságügyi tárca vezetését átvenni, és meggyőződtem róla,
erről érdemesebb ma írni/szólni. Mindkét jelöltet visszavonta
Dacian Cioloș, viszont a rossz, ahogy mondani szokták, már megtörtént, és
világosan mutatja: a politikai osztály hitelvesztése után a „szakértőiség”
lejáratása szinte másodpercek kérdése, illetve máris megesett. A jelzett
történetek, akár viccesek is lehetnének, ha nem lennének vészesen komolyak, nem
mutatnák meg a romániai társadalom, és ugyanakkor a román állam létének és
működésének vészesen gyenge alapjait, sebezhetőségét és tulajdonképpen
kilátástalanságát is. (Ha percig is komolyan gondolja, vagy átlátja a helyzetet
a kijelölt kormányfő, nagy valószínűséggel érdemes lett volna megfelelő
pozícióba jelölnie a civil társadalmi háttérrel rendelkező, és fölöslegesen
megalázott Cristina Guseth-et. Mondjuk létrehozva egy korrupcióllenes
minisztériumközi államtitkárságot, akár az igazságügyi tárcán belül, akár
mondjuk a miniszterelnöki titkárság keretében, ahol összehangolják az ilyen
jellegű tevékenységeket. Jó és hatékony lehetne egy ilyenszerű intézmény
mondjuk a közbeszerzések tisztaságának felügyeletére. Egy ilyen kormányszerv
nemcsak hasznos lehetett volna, illetve lehetne, hanem jól kommunikálható és
beágyazódhat további kormányok strukturális elemét, intézményét is képezheti,
sőt az utca hangjára is válaszként értelmezhető/kommunikálható lett volna/lenne.
Persze, ehhez nemcsak a hozzáértést, a szakszerűséget kellett volna komolyan
venni, hanem magát a korrupció-ellenes föllépést is, ami ezúttal is elmarad,
eltekintve attól, hogy egy szakértő-kormány el sem kezdheti a politikai pártok
korrupciós hálózatainak fölszámolását, felhatalmazása és kényszerítő ereje
sincs ehhez.) Miről is van szó? Előszőr arról a köztudott, de soha nem orvosolt
problémáról, hogy a romániai demokrácia a legtöbbszőr csak formálisan működik a
valós demokráciák szabályai szerint, hogy intézményi alapjai (és végső soron
éppen a demokraták hiánya okán) nagyon is gyengék, a román politikai rendszer
jó esetben is csak szimulákruma a liberális demokráciák intézményi és működési
rendszerének. Az első kihívásra, mely ezúttal a „jól végzett munka” jelszavát
rég elfelejtő elnök beintésére, és az utca hangjára reagálva lépett porondra,
zátonyra futott a teljes politikai osztály, és visszahúzodott egy láthatatlan
védelmi vonal mögé. Ez a sündisznóállás gyakorlatilag a demokratikus kormányzás
(ha nem a mindenféle kormányzás – a „kormányozhatóság”) cserben hagyása
mellett, egyetlen dologra jó, a politikai osztály saját, jól beágyazott, korrupt
szerkezeteinek és hálózatainak, okkult érdekeinek a megvédésére/konzerválására.
Szögezzük le, hiszen ez az új kormány létrejöttének alfája: a szakértői kormány
nem a demokratikus folyamatok és működés szerves része, lehet átmeneti megoldás,
mondjuk előrehozott választások megtartásáig, de nem rendezkedhet be, mint
politikai kormányzások teszik, reguláris vezetési stílusra, egy ilyen formáció törékeny,
és végső soron csupán „ügyintéző” kormány lehet.
Másodszor, ahogy a politikai
pártok (mint civil társadalmi formációk) eltévesztették céljukat akkor, amikor lemondtak
a közjó és annak különféle ideológiai/filozófiai irányzatainak fölvállalásáról,
képteleneknek bizonyultak a választói akaratok artikulálására és képviseletére,
stb., amikor zsákmányszerzésre szakosodtak, ugyanúgy a szakértőiség teljes
félreértése mutatkozott meg a kijelölt kormányfő mostani vergődésében. A
probléma addig a mélységig hatol, hogy kiderült sem az elnök, sem az általa
kijelölt – és minden valószínűség szerint mandátumhoz jutó – miniszterelnök-jelölt
nem érti a szakértőiség lényegét, sőt a politika és a tudás kapcsolatának
bonyolult összefüggéseiről sem hallott. És a nagy kérdés az, hogy ilyen
körülmények között (és amikor a világ szerencsésebb felén tudás-alapú irányításról,
és döntéshozásról, valamint közcselekvésekről beszélnek), mit várhatunk az új
kormánytól, képes lehet-e egyáltalán a hatalom gyakorlására, vagy háttérmanipulációk
áldozatává válik, kezdettől fogva? A politikai döntéshozói mechanizmusok és a
mögöttük levő tudásformák/kompetenciák bonyolultak, de nem átláthatatlanok.
Cioloș viszont jelét sem adta annak, hogy szándékában állna akárcsak megérteni,
hogy mit jelent a szakértői kormányzás. Jól jelzi ezt, hogy miután megbizatását
megkapta nem szakszerű kormányprogram megírásával/összeállításával kezdte, majd
szakmai testületekhez fordult a feladatokhoz igazítható, szakmai tudás
birtokosainak a felkereséséért, hanem politikai támogatásért fordult. Szaktestületek
helyett rögtön a pártokkal kezdett konzultálni – és föltehetőleg ilyesmivel fog
kísérletezni minden további döntését megelőzően (a konszenzus és politikai
támogatás megszerzése fontos, csak nem lehet előbbre való a szakmai
megalapozásnál, egy technokrata kormány esetében) – akik sértődöttségből és
frusztráltságból, önös érdekektől hajtva, bosszúból, stb., paradox módon, előzékeny
támogatásukról biztosítva, gyakorlatilag visszautasították. Amit ma széles
politikai támogatásként ért a kormányt alakító személy, és nem kétlem, az elnök
mellett, a közvélemény nagyrésze is, az a valóságban arról szól, hogy a pártok
kivárnak, és cinikus cinkossággal „ráhagynak”: hárítják a felelősséget. Nevezhet
bárkit, bármilyen posztra, azt megszavazzák, (még tovább rontotta a parlament
hitelét – ha ugyan van még lennebb – az a gyalázatos közjáték, melyen a
kijelölt igazságügy-minisztert alázták porig az egyesített bizottságok, az
érzéketlen szenátorok és képviselők, akik már-már kinevették a jelöltet, majd pártvezéri
konzultációt követően, az egyébiránt a szakmai testületek szerint is alkalmatlan
személyt és nem létező programját, végül „megszavazták) és várják a lejáratódást, a „szakértőiség”
lejáratását, a pártpolitikusok megkerülhetetlenségének bizonyságaként
értelmezhető bukást. Egy szakértői kormány legitimitását, csak az általa
használt, működtetett, fölmutatott, kommunikált „tudományos tudás” és annak hiteles hordozói/aktorai
a szakértők/technokraták adhatják. Viszont sajnálattal állapíthatjuk meg, hogy
a kijelölt kormányfő maga értetlenül áll saját helyzete előtt, és nem látja sem
bukásának előjeleit, sem a helyzetben rejlő előnyöket. Hogyan lehet legitim egy
olyan szakértői kormány, amely nem egy szakmailag megalapozott, kivitelezhető,
stb. kormányprogrammal áll elő (eddig már vagy 4 variáns készült belőle, és
előzetesen módosították/kiegészítették, nem is egyszer), majd a közpolitikai
területek szerinti szakmai testületek által hitelesített és elismert személyiségeket
jelöl, hanem kezdőket, illetve a kijelölt tárca feladatainak szempontjából
laikus/inkompetens személyeket?
Nem hiszek bennük és nem is
keresem az összeesküvéselméleteket
(azt sem, hogy Brüsszelből irányítanák majd a kormányt) a politikai attitűdök
és gyakorlatok mögött (aki viszont szakértői kormányt készül vezetni annak
figyelnie kell a munkatársai politikai hátterére, hiszen kötődéseik jogos bírálat,
illetve rosszindulatú találgatások tárgyát képezik), én inkább azt látom, hogy
a kijelölt kormányfő alkalmatlan (amúgy is zavaros hátterű, elnöki) megbízásának
ellátására, kár illúziókat táplálni irányába. Cioloș maratoni úszóversenyre
készült, de a parti fövenyben elakadt, és – észreveszi vagy sem – dicsőséggel
és drukkerek százának óvációi közepette, megfulladt.
Országunk valóban kreatív a
politikai vezetés terén (is, ahogy azt Iliescu mondta, mi itt „eredeti demokráciát” építünk!) előszőr a demokraták nélküli demokráciát „találtuk föl”,
azt a szimulákrumot, mely kívülről jól néz ki csakhogy belülről üres és
megtévesztő (Titu Maiorescu „forme fără fond” elméletének gyakorlatba ültetési
kísérlete köszön itt vissza). Aztán a szakértői kormány fából vaskarikájával
oda jutottunk, hogy a „szakértőiség”-et is lejáratjuk még mielőtt
megtapasztalhattuk volna működését, esetleges előnyeit és hátrányait, stb.
Ionesco és Caragiale kórusban röhögné halálra magát, ha láthatná, ahogy a minél
nagyobb parlamenti támogatottság egyre inkább magányossá, magára hagyatottá
teszi a kijelölt miniszterelnököt, aki ráadásul észre sem veszi mindezt:
tipikus tragikomédia, könnyes bruhaha.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése