Cui bono?
A korrupcióellenes vádhatósági
föllépésekről nehéz volt eldönteni, hogy valójában jól elképzelt és
megtervezett, politikailag támogatott forgatókönyv szerint történtek, illetve
történnek-e (és nem kétséges, hogy a dolog sok esetben nem csak szűk ügyészségi
kérdés, hanem és elsősorban társadalmi és politikai probléma, sőt törvénykezési
és a demokrácia széles értelemben vett intézményesülésének a kérdése), vagy
pedig az új elnök képtelenségének, és naivságának a mintapéldái (magam is nyitott kérdésnek tekintettem az ügyet, pl. itt). Ma már nem
kétséges, hogy nem áll a korrupcióellenes föllépés mögött semmiféle koncepció,
az elnök is csak a zavarosban való halászás terepének tekinti azt, és igyekszik
az ügyészségi fellépést saját rejtett politikai napirendjének megvalósítására,
kampányeszközként használni. Így aztán, amitől az (i)gazságszolgáltatás
hitelének visszaszerzését remélhettük volna, a visszájára fordult, és annak
nyomorúságos kiszolgáltatottságát mutatja meg, az (i)gazságszolgáltatás csak
gazdát váltott az új elnök és a mögötte sürgő-forgó – korrupcióban a megvádolt
félnél szemernyivel sem tisztább, vagy feddhetetlenebb – politikai aktorok játékszere
lett.
Ugyanakkor lehullt a hallgatag
bölcs maszkja Klaus Johannis államfőről és kivillant a földszintes, sőt
pocsékul kommunikáló politikus fanyar mosolya, a Ponta-affér kapcsán. Az elnök
kiesett közvetítő szerepéből és a Băsescu által kitaposott kényszerpályára
lépett. Nem volt képes kilépni volt (még pontosabban „fogadott” pártjának –
Johannis percig sem volt beágyazódva a „régi” PNL-be sem, nemhogy annak a
PDL-hez csatlakozott új változatába) pártjának árnyékából ezért, az alkotmányos
szabályozás szabta kereteket feszegető „játékos elnök” kísértete járja be
újfent, a cotroceni palotát. Újabb játszma, a közelmúltbelitől némiképp eltérő
(hiányzik egyelőre a volt elnök grobiánus, /„miștocar”, „mahalagiu”/, és alpári
stílusa), de lényegét tekintve hasonló ciklus kezdeténél tartunk, a netes/fb-s
forradalom szemmel láthatóan (itt is) kifulladt,
fantáziátlan és kétes tisztaságú politikai játszmába fordult. Tudom erős kijelentés
az előbbi, ezért megpróbálom – amennyire időm engedi – tételesen kifejteni,
illetve megérvelni.
A miniszterelnök gyors távozásra
való elnöki felszólítása alapvetően aggályos, és azt is sugallja, hogy az elnök
tudhatott a DNA időzítéséről, ez pedig – Tăriceanu érvelésének igazságát
látszik alátámasztani – elnöki-puccskísérletként értelmezhető, a választások
nyomán kialakult hatalmi elrendeződés felborítására tett kísérletként, más, nem
demokratikus választások és parlamenti döntések során, meg nem engedett eszközök
segítségével. A politikában nincsenek véletlenek, és az elnök – nyilatkozatának
megfelelően – a bizalmatlansági indítvány megerősítésére használja az
ügyészségi gyanúsítást és, az egyébként gyenge lábakon közlekedő, eljárást. És
ezzel, elnöki, és fölöttébb káros hadjárat indult megmentendő a halovány,
korrupciós ügyektől roskadozó, megújulni képtelen kétfejű néppárt népszerűségét,
helyzetbe hozni azt, méghozzá ügyészségi segítséggel. Az elnök ezzel a Bősze-vonalon
halad konfliktust gerjeszt, de képtelen azt alkotmányos mandátumának keretei
között kezelni, többé már nem léphet fel a hatalmi ágak közötti ellentéteket
feloldó, egyeztető, békítő szerepében, mindegy is, hogy azért mert csínybe
vitték „régi” (már amennyiben az elnök valaha is beágyazódott volna a régi-új
PNL, netán PDL ősbölényeinek sorába) harcostársai, vagy rosszul számoltak
tanácsadói. A varázs megtört és a kocka el lett vetve, a Băsescu-séma – a kormányfő
és elnök állóharca – beindult, mégpedig az (i)gazságszolgáltatás
segítségével, melynek pártatlansága, jóhiszeműsége és szakszerűsége, illetve
ezek látszata is elpárologni látszik.
Összeférhetetlenségi váddal
lépett föl az ügyészség a miniszterelnök ellen (mintha egykori barátja és
üzlettársa évekkel miniszterelnöki megbízatását megelőzően tudta volna, hogy ez
be fog következni, és mintegy előre „lefizette volna”, hogy aztán utóbb
miniszternek nevezze ki – nehezen bizonyítható, sőt primitív és átpolitizált,
életszerűtlen vádak), és valóban Șovat miniszternek Ponta javasolta, de a parlament
szavazta meg kinevezését (sőt a ma harcosan föllépő, akkor USL-tag PNL is rá
szavazott!) és az akkori elnök nevezte ki. Mégpedig mérlegelést követően,
hiszen emlékezhetünk még a „Norica
Nicolai mappája” című szappanoperára, amikor is Băsescu kikérte magának,
hogy látatlanban nevezne ki minisztereket, mindahányszor!
2012-ben az EU néppártos vezetői
és különösen az USA vezető körei (akik különalkut kötöttek a volt román
elnökkel) elhitték a puccselméletet az elnök szabályos felfüggesztése kapcsán, (lényegében
fekete listára írták fel az akkor Băsescu ellen föllépő politikusokat, Pontat
és Antonescut), most ismét döntési helyzetben vannak és még kétesélyes, hogy
most kinek hisznek? A válasz politikai kommunikációs kérdés is, és
elképzelhető, hogy Ponta most (sietett is a külfölddel saját interpretációját
közölni!) jobban kommunikál és visszájára fordul a szabálytalan eltávolítására
tett kísérlet. Kiváncsi lennék, hogy egyáltalán, hogyan is lehet elmagyarázni,
mondjuk AEÁ-beli politikusoknak, vagy az ottani közvéleménynek, hogy miért is
ne nevezhetné bármilyen tisztségbe is a miniszterelnök néhai kollégáját,
üzlettársát, ez a bevett gyakorlat ugyanis az amerikai adminisztrációban! (Az
AEÁ nagykövetsége máris várakozó
álláspontra helyezkedett!)
Johannis mostani akciójával célt
tévesztett és nem a korrupció hétfejű sárkányára, hanem az ügyészség/(i)gazságszolgáltatás
maradék hitelére mért, végzetesnek tűnő, csapást. A korrupcióellenes ügyészség
hitele – collateral damage? – végső döfést kaphat és torzóban maradhat az
elkezdett korrupció ellenes fellépés, a jogosan elvárt és népszerű tisztogatás,
melynek keretet, és alkalom adtán gátat szabni, és amelyet levezényelni
képtelennek bizonyult az elnök!
Nem kétlem, hogy a puccskísérlet
elbukik a parlament mai voksán, az elnöknek még van egy lehetősége kiállni a
puccskísérlet mögül, mégis úgy tűnik nem ezt fogja tenni, és a konfliktus
folytatódni fog, mindannyiunk veszteségére! Ha az álláspontok megmerevednek és
a konfliktus általános politikai krízist, hónapokig tartó és esetleg előrehozott
választásokba torkolló mély válságot eredményez, hiába kérdezzük, hogy cui bono
(„cui prodest”)?, csak vesztesek lesznek.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése