Kit, mit, és hogyan
képvisel?
Igazán kiváncsi lennék azokra az
érvekre, de persze a valódiakra és tételesekre, a racionálisakra, mondanám, ha
nem lennék meggyőződve arról, hogy akik a kormányzati pozíciók feladását
hirdetik és képviselik, nem racionális érvek alapján teszik, amelyek a
kormányból való – hirtelen és ötletszerű, dölyfös és csakazértis, stb. – kiszállást
támasztanák alá. Kiváncsiságom kielégítését nem segíti a szövetség szűkszavúsága
– és meggyőződésem, hogy sokan vannak még „mezei közemberek”, akik szintén
fontosnak tartják az átláthatóságot –, mert ugyan hosszas vitát és végül nehéz
döntést emlegetnek a SZÁT pénteki gyűlése kapcsán, de az ülés jegyzőkönyve, az
érvek és ellenérvek, valamint azok aránya/megoszlása nem került nyilvánosságra
(érdekes módon még szivárogtatás sincs, csak találgatás arról, hogy „Verestóy örök”).
Akik román- és Ponta-ellenes
kirohanásokat forgalmaznak „megalapozott véleményként”, politikai/ideológiai indulatokat
harsognak, rendre elfelejtenek egyetlen ellenzékbe vonulást támogató érvet is kifejteni.
Még az sem lehet érv, ha analógiákat emlegetnek, hogy máskor sem, hogy soha
sem, hogy semmit sem sikerült volna elérni kormányon, mert a hangoztatók is
tudják: téves a kiindulópontjuk, és ezért következtetéseik sem lehetnek – legalábbis
az elemi logika szabályainak megfelelően – helyesek. Az a tétel miszerint semmi
nem változott az elmúlt 25 esztendőben, éppen olyan túlzás és féligazság, mint
minden világok legjobbikának tételezni a miénket. Kizáróan az elvárások/követelések/sérelmek
szerint mérni a világot, különösen a politikai valóságot, botorság: a politika,
mint a „lehetőségek művészete”, mindig transzlokális és időben elnyúló
folyamat-jellegű történéssor, lezáratlan és bizonytalan határú eseménysor. A
politika végső soron az erőviszonyok leképeződése, többség-kisebbség – szerencés
esetben – kompromisszumos játszmája, mely bizonyos vonatkozásban, és végső
soron nullszaldós. Annyiban az, amennyiben az eszközök – az erőszakmonopólium,
a döntési és adminisztratív intézkedési jogkörök és lehetőségek, stb. –
végesek, és nem egyenlően oszlanak meg, parlamenti/kormányzati többség, illetve kisebbség
tekintetében: kormányon lenni mindig több eszközt, erőt és/vagy hatalmat
feltételez, mint ellenzékből politizálni. „Békeidőben” önként ellenzékbe
vonulni, eszközökről/hatalomról való lemondást jelent, és mint a magát liberálisnak
mondó Antonescu-féle párt aktuális története jelzi, igencsak káros politikai
aktus: önveszélyes lépés. Ezért gondolom, hogy leginkább az ellendrukkerek – a
lenini „minél rosszabb, annál jobb” elvet valló, felelősséget még egyszerű
beszólásaikért, trollkodásaikért, sem vállalók, stb. –, a fogadatlan prókátorok
szorgalmazzák az ellenzékbe vonulást. Azok a rommagyarságon belüli ellenzékiek,
akik számára – és szemmel láthatóan vannak ilyenek – a szimbolikus politizálás,
amit cinikusan és eufemisztikusan „kisebbségi jogvédő harcnak” mondanak, de valójában
a sérelmi etno-nacionalista politikát értik alatta, szinte kontextustól
függetlenül, mint egyedül üdvözítő alternatíva merül fel, jó néven vennék a „szomszéd
kecskéjének elpusztulását”, ellenzékbe kívánják a szövetséget. A gyakorlati
politizálásról való lemondás viszont, minden józan számítás szerint végzetes
lehet, nemcsak a szövetség számára, hanem az egész közösségre vetítve is; különösképpen
abban a kormányzati rendszerben, ahol nem jól megfontolt és szabályozott
ismérvek és projektek, hanem személyes befolyás, korrupciós hálózatok és
hatalmi játszmák eredményeként alakulnak az ágazati politikák, a regionális
fejlesztések, és a befektetési források elosztása – itt ellenzékbe vonulni
hatalmas, anyagiakban is mérhető hátrányt jelent; aztán nem ismerek
olyan komolyan vehető elemzést, mely ne azt mutatná (mégha más szavakkal
kifejezve is), hogy a
szövetség eddigi népszerűségének két pillére van: a gyakorlati politizálás (nevezik még „kijáró”/ügyintézőnek is), mely
különösen a helyi és központi adminisztrációban működik, és a szimbolikus politizálás (elismerés
politikája) a rommagyarság egészére vonatkozóan. A kormányzati pozíció mindkét
pillér megtartását, és viszonylagos megtámogatását adja, ezért elsőrendűen
fontos.
A képviselet minőségét megkérdőjelezni,
azt, hogy a szövetség, és ez esetben, annak elnöke „jól” politizált, hatékonyan
és helyesen járt el, hogy megbízatását elvárható módon és szinten közvetítette,
hogy teljesítette-e a közösség felhatalmazásából származó, ráruházott közakaratot,
egészen más kérdés. Én alapvetően rossz taktikai döntések eredményének tekintem
a kormányzattal járó erőforrások és befolyás csökkenését eredményező, mostanra
kialakult helyzetet. Sőt azt is megkockáztatom, hogy feltegyem: a szövetségi
elnök kiesett közszerepéből (public role), és ezzel, politikai értelemben, karanténba
zárta mindenekelőtt sajátmagát, de – és ez a nagyobb gond – beszűkítette (political
closure) az RMDSz mozgásterét is. Egy közképviseletet ellátó „megválasztott
személy dolga jobb döntéseket hozni, mint ahogy
ezt a választók maguk tennék” (Richard Rorty). Kelemen Hunor viszont többszörösen
rosszul döntött: először, amikor figyelmen kívül hagyva azt, hogy nem
magánemberként, hanem közképviselőként vesz részt a kormányzati politizálásban,
személyes tudathasadásos állapotának adott hangot, és erre hivatkozva helyezte
kilátásba a kormányból való kilépést; másodszor – az előbbi gesztusából, beszűkült
tudatának szintjén szinte automatikusan adódóan –, amikor kisomfordált a miniszteri
és főként a helyettes miniszterelnöki szerepkörből, és személyes sértettsége,
illetve érintettsége okán meggyengítette a szövetség hatalmi pozícióját. De ami
ettől is fontosabb, amikor a politikai szcéna központi témája és egyben kerete
a közelgő elnökválasztás, akkor minden párt igyekszik profitálni az adott
lehetőségekből, abból a bizonytalanságból, ami minden választást megelőz:
magánsérelmek felemlegetése helyett a helyzetből adódó lehetőségek hatékony
kihasználására kellett volna stratégiát kidolgozzon a szövetség vezérkara! A
kialakult helyzetet kompromisszumos megoldásnak nevezni, netán „erkölcsi
győzelemnek” (sic!) mondani, ami történt, nem több egyszerű kommunikációs
panelnél. S, mint tudjuk, nálunk a közönséges (politikai) hazugságot szokás „stratégiai
diskurzusnak”, vagy politikai kommunikációnak becézni, nincs kölcsönösen
előnyös kompromisszum, kármentés (damage control), és a veszteségek lehetőség
szerinti elfedésének kísérlete folyik. Minden demokratikus és áttetszőségen alapuló
rendszerben, a szövetségi elnök ilyettén való ámokfutása felveti a politikai
felelősség kérdését, mely felelősséget fel kellene vállalnia, és levonnia a
következtetést: nem államelnöknek kellene jelöltesse magát, hanem mennie a
szövetség éléről.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése