Válaszlevél-féle
egy jobbernek, avagy kell-e rugózni egy vaskos szarkazmussal megírt,
önvallomásos kiáltványszerűségre?
"
... ugyancsak kétes az a tudás, amelynek nem valamilyen gondolat az alapja,
hanem egy puszta osztályozási sablon..." (Borges)
Határozott véleményem, hogy visszafordítani Demeter Szilárd
szarkasztikus és megbélyegző kijelentéseit, még egy apró szösszenetet sem érne meg.
Ha viszont szerző szövege, akármennyire is szűk (olvasói?) réteg véleményével
egybeeső üzeneteket hordoz, és sejtem, hogy ez van, akkor talán megéri
átvergődni a sarkos csúsztatások sűrű, de nem túl terjedelmes dzsungelén.
Azért maradt szép számmal számomra megfejthetetlen, hogy
úgy mondjam, idegen kódolású üzenet, amelyekre természetszerűen nem
reflektálhatok. Mindjárt ilyennel indul a szöveg, miszerint: „A határontúlimagyarozás a ballibek
mocskoszsidózása” (itt az első paff). Még áttételesen, vagy jelképesen sem
tudok – ha ugyan létezhet – olyan szinoníma-szótárról, amiben ez fellelhető
lenne, ráadásul mindhárom terminus technicus (sic!), olyan szlengre utal,
melynek szavait, így egymás mellett, én nem ért(het)em. Amit még hozzáfűz a
szerző, hogy valaki(k) „ilyenképp”, azaz „kontraproduktív módon”, „idegeníti/k/ el
a külhoni magyarokat a nemzettől”, az nekem
valóban kínai, mégpedig annak valamely egzotikusan sajátos nyelvjárásából való.
Az is csak nemlétező dedós
ellenvéleményre adott kategórikus válaszként érthető, hogy „... a magyar nemzet
létezik. Ez tényállítás.” Viszont álljunk meg egy szóra annál, hogy létezne,
léteznie kellene egy „közös nemzeti narratívának”, melyből a határon kívül
rekedt magyarság kimaradt volna. Felvetődik a kérdés, létezett, létezik, vagy
létezhet-e jövőben egy közös magyar nemzeti narratíva, mely integráló és nem
kizáró, mely mindenki számára egyformán hozzáférhető, aki magyarnak
mondja/gondolja/nyilatkozza magát? A különféleképpen megélt magyarság Magyarorországon
belül is rétegzett és sokféle, és nemcsak az aktuális politikai törésvonalak
mentén az, hanem például osztály, vagy társadalmi réteg, illetve szubkultúrák,
generációs különbségek, stb., stb mentén is. De ami ettől is eltérőbb és
egészen sajátos „rész-narratívák”-ban fejeződik ki, illetve válik megélhetővé,
az a határon túliak esetében megélt és kialakított nemzeti narratíva-tár, és pont
ez ne lenne része egy „közös” virtuális magyar nemzeti „narratívának”? Nem ez a
sokféleség adja a narratíva szimbólikus tartalmát, a sokféleségen túli egységét,
– ha úgy tetszik – a nemzeti narratívák
konvergenciáját? Tartok tőle, ez a fundamentalista és esszencialista nézet, miszerint
csak egy nemzeti narratíva létezik/létezhet, amiből mi határon túliak, – különböző
okok folytán, szerte a nagyvilágban (mert ugye az csak egy elírás lehet, hogy a
nyugati magyar diaszpóra „nemzeti öntudata mély sebet kapott a kommunista
diktatúrák idején”) – valamilyen kényszerűségek folytán „kimaradtunk”, és
föltehetően történelmi vákuumban éltünk, az adott kontextusban, csak a kiadós komcsizást
szolgálja, és semmi mást. A dolog márpedig úgy áll, hogy a magyar nemzeten
belüli „szétfejlődések” és azok eredményeként kialakult és viszonylag hosszú
történelmi korszakon át fennmaradt nemzeti narratívák önmagukban, és egyszersmind
közösen alkotják a magyar nemzet nem túl egységes, mégis főbb vonalaiban integrált
modenkori – megélt, megtapasztalt, spontánul átadott/átörökített, és elbeszélt –
történetét (az írott történelem helyzete más, de nincs is itt a helye ezt
kifejtenem). Úgy, hogy bármilyen meglepő, számomra (baloldali-liberális
számára) semmi fura nincs abban, hogy „anyaországi, erdélyi, felvidéki,
kárpátaljai, délvidéki vagy diaszpórabeli magyar”, hogy más-más „történetekbe
vagyunk beágyazva” végképp nem fura, hanem ez a (geo)politikai realitás, és még
csak nem is komcsi találmány, ahogy azt Demeter Szilárd sugallja.
Aztán jön a nagy logikai
döccenő, hiszen miután – írja – „számunkra” (sic!) fura a többféle magyarság
meglétének elfogadása, azt a költői kérdést veti fel, hogy a „... máshol élő
magyarok szavazati joga valamiért mégsem természetes”. A kontextusból ugyanis
azt kell értenünk, hogy magát is azon csoporthoz sorolja, aki már a Magyarországon
kívüli magyarság létét is furcsállja, és utána azon lepődik meg, hogy a nemlétező
határontúliak szavazati joga nem természetes? Csak érteném, mikor, kiről is
beszél szerző? Már a közhely felmelegítésén túl, milyen igaza van, mikor azzal
érvel, hogy a „mindenkori magyar kormányok teljesítménye” érint bennünket a
határokon túl élő magyarokat is. Csakhát itt ugye a kijelentést, egy merőben
elnagyolt értékítélet megalapozására akarja felhasználni. Úgy tűnik itt látja
elérkezettnek az időt arra, hogy a jelenlegi kormányt szemrebbenés nélkül
megdícsérje és egy jót „őszödibeszédezzen”, „gyurcsányhazudikozzon”, csak ugye
érveket nem hoz arra, hogy a jelenleg regnáló kormány mennyivel tesz többet, a
retorikai fogások és etno-nacionalista szóvirágok hangoztatásán túl mennyivel
segíti jobban a határontúliak boldogulását. Ezt – gondolom – adottnak veszi,
előzetes politikai elköteleződése szerves és természetes részének, holott a
dolog egyáltalán nem magától értetődő. Legyen itt elég jelezni, hogy a határon
túli oktatásra, kultúrára, stb., stb semmivel sem jutott több az elmúlt
négyéves ciklusban (ha van erről tudomása érdemes lenne dokumentálni), mint az
azelőtti kettőben, viszont az elosztás célzatosabb, felpántlikázottabb volt
(erről itt
olvashat). Ugyanakkor a határon túli magyarok boldogulásának egyik pillére
Magyarország pozitív nemzetközi megítélése, és ez bizony csorbát szenvedett az
elmúlt ciklusban, következésképpen a határon túli magyarok szervezeteinek
érdekérvényesítő képessége is csökkent.
Minden bizonnyal konszenzus lehet
közöttünk abban is, hogy én sem tudok „elképzelni (vagy helyeselni) olyan
választói alapállást, amely a magyar nemzet megszüntetését tűzi ki feladatul a
magyar politikusok számára”. Én ilyen szándékot viszont a magyarság legelvetemültebb
külső ellenségeitől sem hallottam, nemhogy magyar szavazótól vagy politikustól,
kivel is hadakozik Demeter Szilárd? Miféle démonok késztetik az „őket hibáztató”
(sic!) ballibekhez fordulni? Költői, tudom, a csúsztatás, a rosszindulatú sugalmazás viszont nagyon is valós, és ismét, ki is mondja, és hol, hogy a
nemzet ne legyen politikai közösség? Vajon a politikai közösség azáltal alakul(t)
ki és (úgy ahogy) működik, hogy a határontúliak egy egészen elenyésző töredéke (hol
van már a 15 millió magyar?) szavazhat/ott? És nem az szűkíti a kört, aki a
kulturális értelemben vett nemzeten belül jelöl ki határokat és jelenti ki,
hogy „a haza nem lehet ellenzékben”, és azt is, hogy aki nem úgy nemzeti, mint „mi”,
akik hatalmon vagyunk, az nemzetidegen?
És akkor a proklamációnak,
mely a „Véreim” felkiáltással indul, van egy igen fura konnotációja. Úgy tűnik
ez a korszerűtlen, olyan nyolcvan évvel megkésett (a szerző humortalansága okán
iróniának nem olvasandó) wasalbertes modorosság kizárólag a mai magyar kormányt
illetheti, hozzájuk a nyomatékos felszólítás. Ki más „küldi el a munkát kereső
fiatalokat”, ha nem a jelenleg regnáló hatalom? A külföldön munkát vállalók,
illetve kivándorlók számának megugrása ezt világosan jelzi (lásd itt
és itt).
Viszont Demeter Szilárd itt látja elérkezettnek az időt, hogy bedobja a
következő sztereotípiát éspedig az „emútnyócévezést”, azt mondván, hogy „Jelenleg
állampolgárnak lenni és adózni a jóléti államokban jobb, mint Magyarországon,
és amekkora versenyhátrány halmozódott fel a rendszerváltást követően,
középtávon jobb is lesz.”
Végezetül, azt hiszem szerző
nem akart mást, és megszólítani sem volt szándékában semmiféle ballibeket, csak
alkalmat keresett és talált politikai lojalitásának felmondására; a jobberek
által előszeretettel használt – azért sok helyen az itt felsoroltaknál némiképp
szellemesebb, vagy igényesebb és kevésbé közhelyszerű – és a ballibekre
projektált sztereotípiák felmondásával visszaigazolni a Fidesz-klánhoz való
tartozását. Remélem az utolsó bekezdés balfogása miatt nem lesz klánon belüli
csetepatéja, elfogultságának róvására íratik, hogy éppen a regnáló hatalmat
ekézte kicsinydég: a vazallusi lét, az önként le-, illetve igába hajtott fő nem
tesz bölccsé, sőt tompítja az agyat.
A Nemzet akkor létezik, amikor a nemzeti narratívák nem tekintik magukat kizárólagos érvényességűnek, hanem elfogadják, hogy egy többszólamú metanarratíva részei. Nálunk nem ez a helyzet, hiszen minden létező nemzeti narratíva valamely belső ellenségre hivatkozik és esszencialista. Magyar nemzet tehát nem létezik, maximum magyarországi nemzetekről beszélhetünk.
VálaszTörlésIgen, hasonló módon gondoljuk. Az nem gond, hogy többféle nemzeti narratíva, vagy al-narratíva (mítosz, legenda, történelmi előképek, stb.) létezik, és az sem, ha ezek adott pillanatban vitatkoznak/versengenek egymással. Az a lényeg, hogy ezek valahogyan összerendezhetők legyenek egy dinamikus, fejlődőképes, széles skálán érvényes, nem kirekesztő, stb.,nemzeti metanarratívává, a különféle identitásoknak alapot és keretet adó nemzettudat medencéjévé.
VálaszTörlésA gond a szélsőségesen kirekesztő, támadó és sztereotipizáló, és meg nem engedett módon általánosító, stb. agresszív retorika, melyet DSz. is használ. Ez tényleg kontraproduktív a korszerű nemzeti konstrukciók és tudat kiépülésének és alakulásának szempontjából - sztem.